• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopSpecial-Zestawienia

Jak zdobyć TO brzmienie? Lata ’70

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano wrz 26, 2014
Udostępnij

Gibson EDS-1275
Instrument powstał w 1958 roku, ale w znanej nam wersji był produkowany był w latach 1962–1968. Powstało wówczas tylko sto dziesięć egzemplarzy. Gitara zawdzięcza swoją popularność głównie dwóm wykonawcom. Pierwszy to Jimmy Page, który używał jej podczas występów na żywo w latach 1971–1980 w „Stairway to Heaven”, ale też w „The Song Remains the Same”, „Tangerine”, „The Rain Song”, „Sick Again”. Drugim wykonawcą jest Don Felder z The Eagles, który niemalże od samego początku sięgał po ten instrument podczas koncertowych wykonań utworu „Hotel California”. Firma Gibson uhonorowała obu gitarzystów sygnaturami modelu EDS 1275. Tej gitary w latach siedemdziesiątych używał również John McLaughlin w swoim Mahavishnu Orchestra.
Gitara rzadko bywa w regularnej sprzedaży, produkowana w Custom Shopie, cena: od 3 999 $

Ibanez „Lawsuit Era”
W połowie lat siedemdziesiątych w amerykańskich sklepach zaczęło pojawiać się coraz więcej kopii znanych gitar Gibson, Fender i Martin. Wszystkie one były firmowane przez japońskie marki Greco, Aria, Tokai oraz Ibanez. Japończycy, stosując mniej kosztowne materiały i dzięki automatyzacji w produkcji, stali się dużo tańszą alternatywą. W 1977 Gibson pozwał Elger Company – dystrybutora marki Ibanez w USA. Skutkiem tego Ibanez w 1977 zaprzestał produkcji kopii oraz rozpoczął produkcję gitar według własnych projektów. Paradoksalnie wiele instrumentów ery „Lawsuit” to dzisiaj bardzo poszukiwane egzemplarze.
Cena Ibanez Lawsuit Les Paul: na Ebayu ok. 1 000 $

strona z katalogu Ibanez

„Brownie” Stratocaster i „Layla”
We wstępie do książki „The Stratocaster Chronicles” („Kroniki Stratocastera”) Eric Clapton napisał: „Moim pierwszym stratem był „Brownie” (stratocaster z 1956 r. w kolorze Tobacco Sunburst), wspaniała gitara, grałem na niej przez lata. Kiedyś byłem w Nashville w sklepie o nazwie Sho-Bud. Kiedy zapytałem o fendery, pokazali mi cały skład stratocasterów z lat pięćdziesiątych, które u nich znalazły się jako gitary z gatunku second hand, ponieważ wyszły z mody. Mogłeś wybrać perfekcyjnego, genialnego strata za dwieście lub trzysta dolarów, a nawet mniej. Więc kupiłem wszystkie. Jednego dałem Steve’owi Winwoodowi, innego George’owi Harrisonowi i kolejnego Pete’owi Townshendowi, a kilka zatrzymałem dla siebie”. Przypomnijmy, że to właśnie „Brownie” odpowiada za brzmienie w utworze „Layla”.
Cena: została sprzedana na aukcji w 1999 r. za 450 000 $

Marshall JMP
W połowie lat siedemdziesiątych Marshall zaprezentował linię wzmacniaczy typu master volume (MV) nazwaną początkowo JMP. Była ona odpowiedzią na zapotrzebowanie gitarzystów na jeszcze większe przesterowanie wzmacniaczy. Wielu gitarzystów dokonywało modyfikacji modeli JTM, łącząc dwa stopnie wejściowe w szereg i wbudowując ogólną regulację głośności. Regulacja master volume została wprowadzona, aby lepiej kontrolować poziom głośności przy wysokim gainie. Nadal produkowane są wersje Non Master Volume modeli JMP.
Cena modelu z 1977 r. na Ebayu: ok. 5 000 zł

Roland Jazz Chorus
W 1975 roku tranzystory i technologia solid-state były już szeroko stosowane w sprzęcie muzycznym. W tranzystorach upatrywano nową jakość. Miały teoretycznie lepsze parametry, były tanie w produkcji, miały niewielki rozmiar i masę. Miały być panaceum na bolączki gitarzystów zmagających się z ciężkimi i często „wybuchowymi” wzmacniaczami lampowymi. Jak wiemy, tranzystory nie zdołały wyprzeć lamp z wzmacniaczy gitarowych. W 1975 japoński Roland stworzył jednak wyjątkowy wzmacniacz Jazz Chorus z wbudowanym efektem chorus, który do dziś jest synonimem bardzo dobrej jakości, trwałości i czystego brzmienia.
Cena: 4 800 zł

Roland Space Echo
Modele RE uchodzą za szczytowe osiągnięcie w dziedzinie taśmowych echo. Roland zastosował szereg rozwiązań niedostępnych wcześniej. Regulowana prędkość silników, wprowadzenie dodatkowo sprężynowego pogłosu, efektu chorus czy technik sound on sound zmieniających Space Echo w pierwsze loopery. Roland jakością przewyższał wszystkie dostępne dotychczas urządzenia tego typu.
Cena RE 201 na Ebayu: od 500 $

Fuzz EHX Big Muff Pi
Big Muff był pierwszym urządzeniem EHX, które odniosło spektakularny sukces. Oferował brzmienie, jakiego dotąd nie dawał żaden fuzz. Uzyskano je przez zastosowanie nietypowych rozwiązań konstrukcyjnych. Układ składał się z czterech stopni tranzystorowych (dotychczas stosowano dwa lub trzy), ale najważniejszą innowacją było zastosowanie tzw. diode clipping (obcinaczki diodowej) i to aż w dwóch stopniach. Skutkiem tego był niebywały jak na tamte czasy sustain i przester.
Cena: 250 zł

Poprzednia strona123Następna strona
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecialTopSpecial-Zestawienia

10 rockowych płyt, które w tym roku obchodzą 50. rocznicę wydania

Maciej Warda | TopGuitar sty 14, 2025
TopSpecialTopSpecial-Zestawienia

Gitarowy motyw z utworu „Smells Like Teen Spirit” najlepszym riffem wszech czasów

Maciej Warda | TopGuitar sty 4, 2025
TopSpecialTopSpecial-Zestawienia

12 najlepszych gitarowych płyt 2024 roku

Maciej Warda | TopGuitar gru 30, 2024
TopSpecialTopSpecial-Zestawienia

5 najgorszych gitarowych solówek wszech czasów

Maciej Warda | TopGuitar paź 3, 2024
Green Day, fot. Geoffrey Clowes / Shutterstock.com
TopSpecialTopSpecial-Zestawienia

10 najpopularniejszych albumów rockowych i metalowych, które w 2024 roku ukończą 20 lat

Redakcja | TopGuitar kwi 2, 2024
TopSpecialTopSpecial-Zestawienia

25 najbardziej emocjonalnych solówek wszech czasów

Maciej Warda | TopGuitar paź 25, 2023

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?