• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Nowa płyta Steve'a Lukathera „I Found The Sun Again"

      Nowa płyta Steve'a Lukathera „I Found The Sun Again"

      Szykuje się wzbogacona, rocznicowa reedycja płyty Coverdale/Page

      Szykuje się wzbogacona, rocznicowa reedycja płyty Coverdale/Page

      BMG wyda nową płytę Pata Metheny'ego "Road To The Sun"

      BMG wyda nową płytę Pata Metheny'ego "Road To The Sun"

      "Nature's Light" - nowy singiel Blackmore's Night

      "Nature's Light" - nowy singiel Blackmore's Night

    • Newsy sprzętowe
      Duesenberg Alliance Series Jeff DaRosa

      Duesenberg Alliance Series Jeff DaRosa

      Jason Becker zaprojektował nową gitarę!

      Jason Becker zaprojektował nową gitarę!

      Line 6 HX Stomp XL – nowy procesor gitarowy

      Line 6 HX Stomp XL – nowy procesor gitarowy

      Two Notes Torpedo C.A.B. M zmienia się w  Torpedo C.A.B. M+

      Two Notes Torpedo C.A.B. M zmienia się w Torpedo C.A.B. M+

    • TopVideo
      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

  • Artyści
    • Wywiady
      Kirk Hammett - rozmowa o kondycji współczesnej gitary

      Kirk Hammett - rozmowa o kondycji współczesnej gitary

      Steven Wilson ponownie przemówił i... obraził zespół Greta Van Fleet

      Steven Wilson ponownie przemówił i... obraził zespół Greta Van Fleet

      Bartek Jończyk o gitarach Yamaha Pacifica i swoim muzycznym życiu - wywiad

      Bartek Jończyk o gitarach Yamaha Pacifica i swoim muzycznym życiu - wywiad

      Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

      Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

    • Artykuły
      Steve Vai i jego trzaskający palec

      Steve Vai i jego trzaskający palec

      Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

      Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

      Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

      Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

      Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

      Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

      Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Amon Amarth. Ziarno daje plon – wywiad
Home
Artyści
Artykuły o artystach

Amon Amarth. Ziarno daje plon – wywiad

19 maja 2020 Jakub Milszewski | TopGuitar 555

Przeczytaj również

LTD JM-II – gitara Josha Middletona
LTD JM-II – gitara Josha Middletona
Tetrarch z gitarami ESP w teledysku do „You Never Listened”
Tetrarch z gitarami ESP w teledysku do „You Never Listened”

Amon Amarth zbliżają się do 30 lat na scenie i do zapełniania stadionów. Jak przystało na jednego z gigantów współczesnego metalu, ich nowa płyta „Berserker” jest majstersztykiem. O pracy nad niej, a także zmianach przyniesionych przez sukces i procesie wypracowywania koncertowego brzmienia opowiada gitarzysta zespołu, Johan Söderberg.

 

 

W tym roku mija 27 lat od założenia Amon Amarth. Ty dołączyłeś do zespołu w 1998 roku. Zespół był już wtedy dość rozpoznawalny w metalowym światku, ale dopiero potem, już z tobą na pokładzie zaczął wspinać się po drabince by obecnie być jednym z największych death metalowych zespołów na świecie. Czy sukces zmienił jakoś Amon Amarth? Czy cokolwiek wciąż jest tak, jak było w 1998 roku?
(śmiech) Teraz jest nam łatwiej! Choć nie, łatwiej to może nie jest odpowiednie słowo. Jest inaczej. Amon Amarth to teraz nasza praca na pełen etat, nie zajmujemy się już niczym innym. Mamy możliwość pracować nad albumem ponad rok, żeby dopracować poszczególne piosenki do perfekcji. To coś, o czym nie mogliśmy nawet marzyć we wczesnych latach. Wtedy wszystko było robione w pośpiechu, wymuszone, co się wiązało z dużym stresem. Teraz możemy poświęcić na to tyle czasu, ile nam potrzeba.

 

Amon Amarth

fot. Jonathan Weiner

 

Ale teraz macie mnóstwo fanów na całym świecie, a oni mają konkretne oczekiwania w stosunku do was i waszych płyt. Czujecie ten ciężar?
Czujemy i staramy się nie zawieść naszych fanów. No i to też jest stresujący element. Mamy świadomość, że z każdym nowym albumem musimy przebić sami siebie, a to nie jest łatwe. Kiedy piszesz piosenkę trudno jest wymyślić coś, co nie będzie sprawiało wrażenia, jakbyś już to kiedyś napisał. Ewolucję trzeba wymuszać, a ona musi być widoczna w procesie komponowania. Ale wydaje mi się, że wiemy jak to robić. Zresztą – robimy to od tak długiego czasu, że wiemy jak pracować. To jest rzemiosło. Zrobienie pięknej rzeźby z kupy gliny nie różni się zbytnio od procesu komponowania utworu muzycznego. Ale kiedy robisz to przez lata to stajesz się w tym coraz lepszy.

Jakbyś porównał album „Berserker” do waszych poprzednich dokonań?
Bez wątpienia jest to krok w stronę bardziej tradycyjnego heavy metalu. W początkach byliśmy kapelą death metalową. Z czasem wypracowaliśmy bardziej melodyjny styl, a „Berserker” to kolejny krok w tym kierunku. To płyta pełna riffów, i to chwytliwych. Nie próbujemy już za wszelką cenę grać supertechnicznie, albo najszybciej jak się da. Stawiamy na chwytliwość i na melodie, które zapadną ludziom w pamięć. Chcemy, żeby nasza muzyka utkwiła publice w pamięci, kiedy zejdziemy ze sceny po koncercie.

 

Nie postrzegamy Amon Amarth jako death metalowego zespołu. Dla nas jest to zespół heavy metalowy z death metalowymi wokalami.

 

A więc Amon Amarth jest teraz bardziej przystępny.
Hm, w zasadzie tak. Przy tym albumie częściej zastanawialiśmy się nad tym, co lepiej sprawdza się na koncertach, jakie elementy najlepiej działają na żywo. Zazwyczaj są to kawałki z mocnymi melodiami, z chwytliwymi refrenami, a niekoniecznie bardziej epickie rzeczy, które też zresztą w dalszym ciągu mamy w repertuarze. W tym kierunku chcieliśmy iść z nową płytą.

Czy w takim razie „Berserker” stanowił jakieś wyzwanie dla ciebie jako gitarzysty? Czy był tam jakiś fragment – riff czy solo – przy którym musiałeś naprawdę przysiąść, wyćwiczyć go?
W zasadzie ten album był dla mnie łatwiejszy niż poprzednie. Nie wiem, czy to dlatego, że stałem się lepszym gitarzystą, czy z jakiegoś innego powodu… Ale to jest możliwe, bo byliśmy w trasie z „Jomsviking” przez ponad dwa lata. To chyba dobra okoliczność, żeby stać się lepszym gitarzystą. Kiedy w przeszłości nagrywaliśmy albumy robiłem krótsze ujęcia – nagrywałem jakiś wers, robiłem przerwę, nagrywałem kolejny. Nagrywałem po małym kawałeczku. W przypadku „Berserker” było inaczej – robiłem dłuższe podejścia, grałem prawie przez całą piosenkę od początku do końca.

Z punktu widzenia gitarzysty – jakie umiejętności czy techniki są ważne w muzyce Amon Amarth?
Przede wszystkim wysokie umiejętności gry rytmicznej.

Czyli prawa ręka.
Prawa ręka, szybki downpicking.

Jest jakaś metoda na wypracowanie tego choćby do tego stopnia, żeby nie zamęczyć się na koncercie? Czy trzeba się z tym urodzić?
Nie sądzę, żeby trzeba się było z tym urodzić. Wiesz, ja gram w takim stylu od dwudziestu pięciu lat. Przez to też bardzo trudno jest mi grać muzykę innych zespołów. Jestem dobry w piosenkach Amon Amarth, poza tym – nie bardzo. Kiedy mam się nauczyć piosenki napisanej przez kogoś innego w innym stylu zabiera mi to więcej czasu, niż nauczenie się nowego kawałka Amon Amarth, bo to jest właśnie ten styl, w którym potrafię grać. I dlatego też nie grywam wielu coverów. Przed koncertem ważne jest, żeby odpowiednio rozgrzać prawą rękę. Mam taką zabawkę do ćwiczenia, która nazywa się Powerball – kiedy pociągasz za sznurek kulka w środku zaczyna się obracać i całość działa z coraz większą siłą na rękę. To bardzo dobre ćwiczenie na rozgrzewkę dłoni i ramion, sprawdza się do mocnego grania.

 

Amon Amarth

fot. Jonathan Weiner

 

Czy „Berserker” jest albumem, jaki zawsze chciałeś nagrać?
Nie myśleliśmy w ten sposób kiedy zaczynaliśmy nad nim pracować i kiedy pisaliśmy piosenki. Ale teraz, kiedy ta płyta jest gotowa, mamy naprawdę pozytywne uczucia względem niego. Mamy wrażenie, że to najmocniejsza nasza płyta od czasu „Twilight of the Thunder God”. Mamy takie powiedzenie w zespole: „all killers, no fillers” – wszystkie kawałki muszą zabijać, żadnych zapychaczy. I tak jest na „Berserker”.

 

Złą stroną pracy samemu z komputerem jest fakt, że możesz wszystko nieustannie zmieniać. Nigdy nie wiem kiedy skończyć.

 

Jakie kapele i płyty zainspirowały cię do grania metalu?
Carcass i Entombed.

Świetne kapele.
Owszem. Nie pamiętam tytułu pierwszej płyty Carcass jaką usłyszałem. Moim pierwszym albumem Entombed o dziwo nie była za to „Left Hand Path”, tylko „Clandestine”.

Kiedy teraz myślisz o swojej grze oraz o Entombed i Carcass, dostrzegasz wpływy tych kapel na Amon Amarth?
Nie (śmiech). Szczerze mówiąc to nie postrzegamy Amon Amarth jako death metalowego zespołu. Dla nas jest to zespół heavy metalowy z death metalowymi wokalami.

Ale wciąż jesteście dużo bardziej brutalni niż Sabaton, Saxon czy Iron Maiden.
Oczywiście, ale to dlatego, że w przeciwieństwie do nich startowaliśmy jako death metalowa kapela. Kiedy zaczynaliśmy zespoły takie, jak wspomniane Entombed i Carcass były u swojego szczytu. One nas wtedy inspirowały. Ale teraz wracamy do inspiracji, które mieliśmy wcześniej, a były to nieco lżejsze kapele, których słuchaliśmy jako dwunasto- czy trzynastolatkowie. A to były właśnie Iron Maiden, Accept, tego typu zespoły. I to są nasze inspiracje dziś. To jest muzyka, której słucham w domu. I tak chciałbym brzmieć.

Skoro jesteśmy przy Iron Maiden – spora część tej starej gwardii już nie istnieje albo zbliża się do końca karier. Black Sabbath kończy, Motorhead już skończyli, nawet Slayer się już żegna. Myślisz, że Amon Amarth jest kandydatem do wskoczenia w ich miejsce i wypełniania stadionów?
Mam nadzieję. W końcu ktoś musi to zrobić. Jeśli potrzeba, to jesteśmy następni w kolejce (śmiech). To jest przecież marzenie każdego członka każdego zespołu, żeby rosnąć, rozwijać się, być coraz większym na scenie i w końcu wskoczyć na stadiony. A my zrobiliśmy już to z festiwalami i teraz często pełnimy rolę headlinerów – wtedy możemy zrobić duże show. Zresztą to samo chcemy robić na własnych trasach: na każdym koncercie pokazać największą i najlepszą produkcję, jak to tylko możliwe.

Jak daleko teraz jesteście od tych stadionów?
Może nie jakoś bardzo daleko, ale na pewno wciąż nie jesteśmy na tym poziomie. Nawet nie potrafię powiedzieć, czy to jest kwestia najbliższej przyszłości. Te absolutnie wielkie zespoły, jak Iron Maiden czy Metallica, wciąż przecież funkcjonują. Poza tym obecnie jest mnóstwo zespołów, więc ogólnie odbywa się więcej koncertów. Tym samym są mniejsze, więc stanie się zespołem, który będzie mógł wypełnić stadion, jest trudniejsze niż kiedykolwiek. Ale nie jest też tak, że kategorycznie nie ma na to żadnej szansy, no i to jest przecież cel.

Wróćmy do albumu „Berserker”. Jak on powstał? Jak Amon Amarth tworzy?
W przeszłości zazwyczaj ja i Olavi (Mikkonen, drugi z gitarzystów zespołu – przyp. J.M.) dużo pisaliśmy razem. Często w jednej piosence Olavi na przykład napisał zwrotki, ja refreny. Tym razem napisałem wszystkie swoje piosenki od początku do końca sam, a Olavi napisał w całości swoje. To była właśnie podstawowa różnica przy „Berserker”.

Skąd ta zmiana?
Właściwie nie wiem. Mam w domu własne studio i w nim wszystko ustawione pod Amon Amarth. Olavi u siebie także ma. No i nie gramy już prób. W dawnych czasach cały zespół spotykał się na sali, gdzie wszyscy graliśmy wspólnie, próbując obrabiać różne pomysły. Ale przy ostatnich albumach stwierdziliśmy, że łatwiej jest nam pracować osobno. Dopiero kiedy mamy coś, co zaczyna przypominać piosenkę, pokazujemy to reszcie zespołu i dopiero wtedy następują jakieś ewentualne zmiany. Łatwiej jest zrozumieć i usłyszeć co się dzieje, kiedy samemu robisz gitary rytmiczne, prowadzące i perkusyjne rytmy. Reszta wtedy od razu rozumie, co i jak chcieliśmy zrobić.

Czy tak jest szybciej?
Chyba niekoniecznie. Złą stroną pracy samemu z komputerem jest fakt, że możesz wszystko nieustannie zmieniać. Nigdy nie wiem kiedy skończyć. Zazwyczaj, kiedy pracuję nad jedną piosenką, zaczynam tak naprawdę od dziesięciu różnych, a potem wygotowuję to do jednej. Na początku mam mnóstwo różnych riffów i melodii, obrabiam je i czasami wszystko ląduje w śmietniku, a czasami zostaje mi mnóstwo małych elementów. Ogrywam to, zmieniam, opracowuję, aż zacznę widzieć, że coś się z tego wyłania i że jest to dobre. To jak zasianie ziarna – często musisz poczekać, aż coś z tego wyrośnie. Trzeba na to czasu. A w wielu przypadkach to ziarno nie kiełkuje w ogóle.

 

Berserker

cover Berserker

 

Masz jakąś ulubioną gitarę na scenę i do studia?
Owszem. Na tym albumie nagrałem prawie wszystkie swoje partie na ESP Snakebite.

Na koncerty też ją zabierasz?
Nie, na scenę preferuję ESP EX. Jest nieco mniejsza niż Snakebite, ale także ma kształt Explorera. Snakebite jest dla mnie nieco zbyt duża i zbyt ciężka, co potem odbija się na moich plecach. Ale brzmi bardzo dobrze, dlatego na niej nagrywałem. Może nawet ma nieco fajniejszy dźwięk, niż EX, ale to nie są różnice, które będziesz w stanie usłyszeć podczas koncertu. Teraz wydaje mi się, że to może nawet nie jest różnica w brzmieniu, a w uczuciu, jakie daje ta gitara. Jest trochę bardziej dystyngowana niż EX. Ale, jak powiedziałem, EX ma wygodniejszy kształt, jest trochę mniejsza, więc lepiej wypada podczas koncertów. Lubię też modyfikować swoje gitary, żeby dodać im trochę fajności. Na koncertach mam swoje sceniczne gitary, to są instrumenty, w których coś wizualnie zmieniłem. Podejrzałem to choćby u Judas Priest – nie wiem, na jakich instrumentach oni grają, ale są to gitary robione specjalnie dla nich, nie ma tam żadnych standardowych Fenderów Stratocasterów czy Gibsonów Les Pauli. Mają bardziej widowiskowe, krzykliwe instrumenty, z dodanymi efektownymi płytkami, fajnymi paskami i tak dalej. Tym tropem idę. Biorę standardowe ESP i trochę ją zmieniam wizualnie, żeby nadać jej bardziej sceniczny wygląd.

 

Na tym albumie użyliśmy kombinacji sześciu różnych wzmacniaczy. Jeden z nich pożyczaliśmy nawet od Dave’a Murraya z Iron Maiden. To był jeden z jego starych Marshalli.

 

A co ze wzmacniaczami i efektami?
Na tym albumie użyliśmy kombinacji sześciu różnych wzmacniaczy. Jeden z nich pożyczaliśmy nawet od Dave’a Murraya z Iron Maiden. To był jeden z jego starych Marshalli. W większości utworów użyliśmy też Hughes & Kettner Triamp w połączeniu z innymi głowami. Zazwyczaj w ścieżkach gitary rytmicznej używaliśmy dwóch lub trzech wzmaków jednocześnie. Były Engl, Peavey, Randall Satan, Friedman… Mieliśmy taką skrzynkę rozdzielczą, za pomocą której mogliśmy połączyć sześć wzmacniaczy i różne kolumny, a to dawało nam możliwość wielu kombinacji. Mogliśmy wybierać, że chcemy ten wzmacniacz z tamtym do jednej partii, a do drugiej już połączyć dwa kolejne. Żeby ułatwić sobie pracę nadaliśmy wzmacniaczom i kolumnom numery, więc w studio porozumiewaliśmy się mówiąc: „wzmacniacz numer 1 i paczka numer 3, do tego wzmacniacz numer 2 i kolumna 1”. I cały czas przełączaliśmy się zestawiając ze sobą różne sprzęty, żeby uzyskiwać różne brzmienia dla poszczególnych utworów.

Jak to odtworzyć na żywo?
Nie używamy tych samych brzmień na żywo. Nie chcemy kopiować studyjnego brzmienia na scenie, bo to się nie sprawdza. Na koncertach mamy profilery Kempera. Mamy na nich ustawione nasze własne brzmienie, które opracowaliśmy na potrzeby koncertów. W przeszłości wyglądało to trochę inaczej. Pierwszą płytą, jaką nagraliśmy na Kemperach, był „Deceiver of the Gods”. Z tą technologią zapoznał nas producent płyty, Andy Sneap. Od tego czasu zaczęliśmy na koncertach używać tych samych brzmień, na których nagraliśmy płytę. Ale po jakimś czasie nasz inżynier dźwięku stwierdził, że na płycie ten dźwięk wypada świetnie, ale w koncertowej rzeczywistości można go poprawić. Opracowaliśmy zatem z innym inżynierem nowy dźwięk specjalnie na koncerty. Nagrywałem jakiś riff ze starszych płyt na czysto, wysyłałem mu, a on używał go do reampowania mojego czystego sygnału, by brzmienie było dopasowane do mojego stylu gry. To załadowaliśmy potem do Kempera i to jest brzmienie, którego używamy na koncertach.

 

Amon Amarth

fot. Jonathan Weiner

  • Tags
  • Amon Amarth
  • Berserker
  • ESP – Testy sprzętu i newsy
  • Johan Söderberg

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Nowe basy LTD Thinline
Previous article Pete Townshend - król riffów

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Kirk Hammett - rozmowa o kondycji współczesnej gitary Artyści
3 marca 2021

Kirk Hammett - rozmowa o kondycji współczesnej gitary

Steve Vai i jego trzaskający palec Artykuły o artystach
2 marca 2021

Steve Vai i jego trzaskający palec

Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia Artykuły o artystach
25 lutego 2021

Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

Mustaine już oficjalnie z Gibsonem Artykuły o artystach
23 lutego 2021

Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami Artykuły o artystach
20 lutego 2021

Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin Artykuły o artystach
19 lutego 2021

Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin

Pete Townshend: "W pewnym sensie to my wymyśliliśmy heavy metal" Artykuły o artystach
19 lutego 2021

Pete Townshend: "W pewnym sensie to my wymyśliliśmy heavy metal"

Pat Martino składa hołd Chickowi Corei Artykuły o artystach
14 lutego 2021

Pat Martino składa hołd Chickowi Corei

Rok 2021 - najbardziej wyczekiwane płyty rock/metal Artykuły o artystach
13 lutego 2021

Rok 2021 - najbardziej wyczekiwane płyty rock/metal

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
3 marca 20:57
TopSpecial

Najlepsze rockowe albumy koncertowe – Top 11

3 marca 14:25
Newsy

Duesenberg Alliance Series Jeff DaRosa

3 marca 9:49
Newsy

Jason Becker zaprojektował nową gitarę!

3 marca 8:00
Artyści

Kirk Hammett – rozmowa o kondycji współczesnej gitary

2 marca 19:08
Newsy

Line 6 HX Stomp XL – nowy procesor gitarowy

2 marca 16:19
Newsy

Two Notes Torpedo C.A.B. M zmienia się w Torpedo C.A.B. M+

2 marca 12:28
Newsy

Gibson rozbudowuje swoją fabrykę w Bozeman

2 marca 8:27
Imprezy

Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

2 marca 7:48
Artyści

Steve Vai i jego trzaskający palec

28 lutego 20:05
Newsy

P5DC – gitara Takamine z serii PRO (wideo)

27 lutego 15:00
Newsy

Nagrywanie utworu z preampem ART Pro MPA-II – wideo

27 lutego 11:00
Newsy

Live streaming ze wzmacniaczami Blackstar do instrumentów akustycznych – wideo

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji