Gitarzysta Tom Morello urodził się jako Thomas Baptiste Morello 30 maja 1964 r. w Harlemie, dzielnicy Nowego Jorku, z małżeństwa Mary Morello (pół Irlandki, pół Włoszki) i Ngethe Njorge (Kenijczyka).
1965 – Rozwód rodziców Toma, powrót ojca do rodzinnej Afryki.
1977 – W wieku 13 lat Tom śpiewa w zespole grającym covery Led Zeppelin; kupuje też pierwszą gitarę i bierze kilka lekcji gry – jest nimi mocno rozczarowany.
1981 – Zetknięcie z płytą „Never Mind The Bollocks…” Sex Pistols uświadomiło młodemu gitarzyście, że nie trzeba jednak godzinami ćwiczyć skal i uczyć się teorii, aby grać w zespole; w tym czasie chłopak udziela się w szkolnym chórze i kółku teatralnym.
1982 – Ukończenie Libertyville High School i początek studiów na Harvard University; podjęcie decyzji o poświęceniu się bardziej grze na gitarze; kilkugodzinne ćwiczenia gry.
1983 – Podróż do Europy i zetknięcie z rapem; poszerzane muzycznych horyzontów o nowe gatunki oraz początek dźwiękowych eksperymentów z gitarą.
1984 – Pierwszy zespół Electric Sheep, w którym na basie gra szkolny kolega Adam Jones (później gitarzysta Tool); utwory z politycznie zaangażowanymi tekstami i jeszcze bez solówek.
1986 – Ukończenie uniwersytetu z wyróżnieniem; samodzielna wyprowadzka do Los Angeles celem poważnego zajęcia się muzyką.
1988 – Tom dołącza do zespołu Lock Up, wykonującego repertuar z pogranicza hard rocka, bluesa, soulu i funku.
1989 – Debiut płytowy Lock Up „Something Bitchin’ This Way Comes”; konflikt z wytwórnią Manifesto (własność Geffen Records) i zerwanie kontraktu na drugą płytę.
1991 – Rozwiązanie Lock Up i poszukiwanie nowego zespołu; powstanie Rage Against The Machine. Wobec trudności ze znalezieniem DJ-a, który uzupełniłby skład hip-hopowo rockowego zespołu, Tom zmienia swój styl gry na gitarze, imitując scratche i inne efekty dźwiękowe.
1992 – Debiut płytowy „Rage Against The Machine”.
1994 – Dopiero jako 30-latek Tom po raz pierwszy ponownie spotkał się z ojcem; 21 czerwca koncert RATM w Warszawie.
1996 – Płyta „Evil Empire” oraz nagroda Grammy w kategorii „Best Metal Performance” za pochodzący z niej utwór „Tire Me”.
1998 – Album „Live & Rare” przeznaczony na rynek japoński, zawierający koncertowe wykonania utworów RATM oraz parę nie publikowanych wcześniej kompozycji
1999 – Trzecia płyta RATM „The Battle Of Los Angeles”
2000 – Nagroda Grammy w kategorii „Best Hard Rock Performance” za utwór „Guerrilla Radio”.
2000 – Na miesiąc przed wydaniem albumu „Renegades” (z coverami innych artystów) Zack de la Rocha odchodzi z zespołu.
2001 – Z inspiracji producenta Ricka Rubina pozostali muzycy RATM (którego kontynuacja z innym wokalistą nie miałaby sensu) spotykają się na próbach z byłym wokalistą Soundgarden, Chrisem Cornellem; początkowo grający jako The Civilian Project, zespół przybiera ostatecznie nazwę Audioslave.
2002 – Debiutancki album „Audioslave” okazuje się sukcesem.
2003 – Wydanie płyty „Live at the Grand Olympic Auditorium”, która jest zapisem ostatnich dwóch koncertów Rage Against The Machine w Los Angeles z 12 i 13 września 2000 roku.
od 2003 – Tom występuje solo jako The Nightwatchman, wykonując folkowe piosenki o zabarwieniu politycznym i społecznym na gitarze klasycznej; udział w trasie Billy’ego Bragga i innych artystów „Tell Us The Truth Tour”. Tom poznaje Boots’a Riley z zespołu The Coup.
2005 – Druga płyta Audioslave, „Out of Exile”, zadebiutowała na pierwszym miejscu listy magazynu Billboard; 6 maja grupa gra duży darmowy koncert w Hawanie, zarejestrowany i wydany na DVD (był to pierwszy występ amerykańskiego zespołu rockowego na terenie komunistycznej Kuby).
2006 – Ostatni album Audioslave „Revelations”
od 2006 – Tom Morello i wokalista The Coup Boots Riley pracują nad wspólnym projektem pod nazwą Street Sweeper
2007 – Koniec działalności Audioslave; 29 kwietnia na Coachella Music Festival reaktywacja RATM jako grupy koncertowej, występującej głównie na festiwalach.
2007 – The Nightwatchman wydaje swoje akustyczne piosenki na płycie „One Man Revolution”.
The Nightwatchman One Man Revolution.jpg
2008 – Druga płyta solowa pod tytułem „The Fabled City”, tym razem również z udziałem gitar elektrycznych; podczas trasy do Toma często dołącza na scenie Boots Riley, aby wykonać wspólnie utwór „100 Little Curses”, który stanie się ich pierwszym singlem.
2009 – Eponimiczny album „Street Sweeper Social Club” wychodzi na światło dzienne.
Street Sweeper Social Club debut.jpg
Przeczytajcie też wywiad z Tomem Morello.