• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

    • Newsy sprzętowe
      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

    • Artykuły
      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

      Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Bartosz „Bratek” Wójcik: Uzależnienie
Home
Artyści
Wywiady

Bartosz „Bratek” Wójcik: Uzależnienie

12 marca 2018 Maciej Warda | TopGuitar 1029

Przeczytaj również

Gitarowy Rekord Świata 2021 - wspomnienie
Gitarowy Rekord Świata 2021 - wspomnienie
Bratek & Krzysztof Misiak "The Machine" feat. Doogie White (Rainbow) - premiera!
Bratek & Krzysztof Misiak "The Machine" feat. Doogie White (Rainbow) - premiera!

Koncertuje, komponuje, nagrywa i prowadzi szkółki gitarowe oraz warsztaty. Czy muzyczna Revolucja w życiu „Bratka” Wójcika jest tym, co jest dla niego najważniejsze? Oczywiście! To dzięki niej ten zapracowany muzyk czuje się spełnionym człowiekiem, a do tego nieustannie snuje plany na przyszłość. Jakie? Dowiedzcie się tego z nami!

Na okładce płyty „Medusa” widnieje graficzna podobizna kobiety… Czy to przypadkiem nie forma podziękowania dla twojej żony, której wiele zawdzięczasz?

Tak, zgadza się. Gdyby nie ta piękna czarnowłosa istota, to prawdopodobnie zajmowałbym się dzisiaj w życiu czymś zupełnie innym… Czymś, co nie byłoby moją pasją, tracąc przy tym drogocenny czas i energię. I jestem cholernie wdzięczny, że nasze drogi się skrzyżowały, bo od dziewięciu lat czuję się zakochany i wolny jak nigdy. Nie wstydzę się tego mówić. Najważniejszą rzeczą w życiu jest kochać swoją rodzinę i robić to, co się kocha, ponieważ tylko w taki sposób można doznać uczucia spełnienia, poczuć się szczęśliwym, zobaczyć sens. Bo niby po co miałbyś robić rzeczy, których nie lubisz robić? Nie przyniesie to absolutnie żadnych korzyści, jedynie rozczarowanie i smutek. Kultywujmy swoje zalety, a ignorujmy słabości. Pracujmy nad naszymi pozytywnymi mocami. Z drugiej strony, umieszczając po raz kolejny podobiznę mojej żony na okładce (pierwszy raz był na „…From the Book of Shadows”) uczyniłem z tego pewien rodzaj tradycji, logo, mojego znaku rozpoznawczego.

Bartosz Wójcik, fot. Wojciech Zillmann

Bartosz Wójcik, fot. Wojciech Zillmann

Można powiedzieć, że szersze muzyczne wody zaczęły się u ciebie od współpracy z Jackiem Dewódzkim. Czy traktujesz zespół Revolucja jako „twoje miejsce na ziemi”, wiesz, ten póki co najważniejszy zespół?

Zdecydowanie! Jest to moment, od którego można datować początek mojego jestestwa jako profesjonalnego gitarzysty. Jest to moje spełnione marzenie, ponieważ znałem ten zespół i jego legendarnego wokalistę Jacka Dewódzkiego już znacznie wcześniej. Nie zakładałem jednak, że kiedykolwiek będę jego częścią. Gdyby nie Jacek i jego Revolucja, prawdopodobnie nie rozmawiałbym dzisiaj z tobą ani z nikim innym. Revolucja dała i daje mi do dzisiaj ogromną lekcję pokory, szacunku, ale również dystansu oraz pewnej spontaniczności i luzu w podejściu do muzyki, którą jest mi ciężko wytłumaczyć. Właściwie to się nie da – trzeba w to wejść, aby przekonać się samemu. To rodzaj muzyki, która gra mi w sercu… Trudno chyba o lepsze porównanie. Kocham grać ciężko i melodyjnie zarazem, a tutaj wszystko to mam. Z Revolucją nagrałem do tej pory trzy albumy: album DVD/CD nagrany w 2013 roku podczas koncertu na XV Festiwalu im. Ryśka Riedla „Ku przestrodze”; „Revolucja Live” (2015) – jest to wznowienie live DVD/CD z 2013 roku oraz album studyjny „Bida z Nędzą” (2016). Jacek Dewódzki – szef i założyciel zespołu, to chyba najbardziej charyzmatyczny artysta, z jakim miałem przyjemność do tej pory występować. Przy tym surowy i czasami „ciężki” we współpracy… Ale bardzo równy chłop!

Solową działalność zacząłeś pod pseudonimem Bratek i płyty zrealizowanej w hołdzie Zakkowi Wylde’owi. Jak udało ci się zgromadzić skład na tę płytę? Przecież to plejada gwiazd!

Dziękuję, to bardzo miłe słowa w pełni doceniające zasługi zacnych artystów, którzy zgodzili się ze mną wystąpić. Może zacznijmy od pseudonimu „Bratek”, a nadał mi go nie kto inny jak Jacek Dewódzki – ojciec chrzestny mojego muzycznego początku! Postanowiłem więc nadać pierwszemu swojemu wydawnictwu taką właśnie nazwę. Będę ten zabieg kontynuował w swoich dalszych solowych dokonaniach. Odnośnie samego albumu – jest to realizacja, która miała swój początek jeszcze przed moją „revolucyjną” działalnością. Dla mnie osobiście to w pewnym sensie maszyna czasu, gdyż niektóre z partii gitar akustycznych zostały zarejestrowane około dzięsięciu lat temu. Album „Book of Shadows” (1996, Zakk Wylde) od zawsze był dla mnie w pewnym sensie idealną receptą na „zrównoważenie” światów pomiędzy klimatami ciężkimi, a tymi bardziej balladowymi, melancholijnymi. Dla zachowania świeżości w swojej muzyce po ciężkim, siermiężnym klimacie świetnie jest złapać za gitarę akustyczną. Album ten, nagrany totalnie w hołdzie jednemu z najlepszych gitarzystów wszech czasów, jakim jest Zakk Wylde, nagrali ze mną czołowi muzycy polskiej sceny. Jak to zrobiłem, że zgodzili się wziąć udział w tym przedsięwzięciu?? … MAGIC!

Czy Medusę nazwałbyś raczej projektem, czy już zespołem? Są szanse na to, by ten skład utrzymał się przez więcej niż jeden sezon koncertowy?

Słowo „projekt” kojarzy mi się raczej z inną dziedziną działalności, ale na pewno nie z muzyką. Medusa to bez wątpienia zespół w fazie przygotowań lub – jak kto woli – „zgrań”. Wydaliśmy album, który chcemy, aby usłyszała szersza publiczność. Wszyscy są zgodni co do tego, więc nie zamierzamy osiąść na laurach. Zrealizowanie wspólnie koncertu, gdzie każdy z muzyków jest już totalnie zajęty, jest niebywale ciężkie, ale … czujemy świetną energię, a próby odbywają się w doskonałym klimacie. Każdy dogaduje się ze sobą świetnie, więc panuje dobra – twórcza atmosfera. Najważniejsze, że album podoba się nam – a to jest już wystarczający argument „za”, dzięki któremu cieszymy się próbami i oczekujemy z niecierpliwością zaprezentowania utworów na żywo. Na pierwszy ogień po premierze zobaczymy się we wrocławskim klubie Alive w lutym tego roku. Bądźcie czujni oraz zaglądajcie na FB Medusy!

Jak realizowałeś tę płytę? Wynajęte studio czy raczej home recording?

Tutaj należy doprecyzować, co masz na myśli, mówiąc „home recording”, ponieważ można to pojęcie zrozumieć nieco opacznie. Może skojarzyć się z podejściem do tematu na zasadzie materiału demo nagranego w amatorski sposób w warunkach domowych. Wszystkie partie instrumentów nagrane dla Medusy zostały zarejestrowane jak najbardziej w profesjonalnych warunkach. Nie było to jednak jedno studio ze względu na odległości dzielące wszystkich muzyków oraz ich własny czas. Trudno jest zebrać piątkę uznanych muzyków w jednym miejsce o tym samym czasie… Materiał był rejestrowany w Wieliczce, Krakowie, Lublinie oraz we Wrocławiu. Każdy z muzyków rejestrujących swoje partie na album Medusy posiada swoje własne profesjonalne studio, które jest jego miejscem pracy. Pod tym względem można przyjąć pojęcie home recordingu jako nagrywanie poszczególnych partii u siebie w warunkach studyjnych.

Jeśli chodzi o gitary to przesiadłeś się ze Strata na PRS (Paul Reed Smith). Chodziło o brzmienie czy może o wygodę?

To istna rewolucja, jeżeli chodzi o moje zamiłowanie do określonego typu gitar. Od zawsze byłem bowiem zakochany w stratocasterach – nadal zresztą jestem. Pokochałem gitary marki Fender jeszcze przed tym, jak zacząłem grać na gitarze! Oczywiście głównie w pierwszym momencie za kształt – piękny, majestatyczny korpus, przypominający zgrabną kobietę. Stratocaster przypadł mi również do gustu przy pierwszym kontakcie z instrumentem – idealnie wpasowując się w moje dłonie. Od tamtego momentu ciągle zmieniałem jednak i „upgrade’owałem” swoje wiosła. Wymieniałem i przerabiałem właściwie wszystko – od drewna po bebechy. Około cztery lata temu wpadła mi w ręce gitara marki PRS (Paul Reed Smith) – był to pięknie wykonany, czarny Single Cut prosto z USA. Nawet nie zdążyłem odpalić tej gitary na piecu… Wystarczyło mi na początek zagranie paru akordów. Pomyślałem: „Ta gitara brzmi jak fortepian”, po czym zacząłem grać jakąś improwizację … I to był definitywny cios. Ta gitara podczas grania solowego (nawet bez pieca!) ma jakiś ukryty chorus, jakąś magię, dzięki której dźwięki na niej stawiane brzmią zacnie. Po prostu wszystko mi w tym instrumencie spasowało. Dodam, że nie lubię les paulów – są dla mnie i dla mojej dłoni zbyt grube. Ta gitara – PRS Single Cut, będąca jednocześnie w swojej formie les paulem, zmieniła mój światopogląd. Single cut w odróżnieniu od les paula jest zdecydowanie bardziej dopasowanym do dłoni kawałkiem drewna – znacznie smuklejszym i zgrabniejszym od swojego poprzednika. Odkupiłem tą gitarę od jej ówczesnego właściciela, sprzedając jednocześnie mojego G&L Stratocastera (USA). Minęły prawie cztery lata, a ja nie wymieniłem w moim PRS-ie nawet jednego potencjometru. Muszę dodać, iż na początku 2018 roku dostałem propozycję nawiązania współpracy z PRS Guitars Polska, na którą ogromnie się cieszę.

Jak rozpoczęła się twoja współpraca z Pawłem Grzelewskim z Plexsound? Co sprawiło, że związałeś się z tą marką?

Był to totalny przypadek. Sprzedawałem właśnie swojego G&L-a. Nabywcą okazał się Paweł Grzelewski – człowiek, który chciał zbudować własną markę customowych wzmacniaczy. Zaprosił mnie do firmy Plexsound, której jest założycielem, w celu sprawdzenia już wykonanych prototypów pieców oraz nagrania paru próbek demo. Zaiskrzyło od razu – vintage’owe brzmienie pieca, zbudowanego z najlepszych dostępnych komponentów, w pełni lampowego, zamkniętego w pięknej drewnianej obudowie zwaliło mnie z nóg. Testowaliśmy cały dzień, po nagraniu próbek Paweł zaproponował mi stworzenie mojej sygnowanej serii wzmacniaczy – zgodziłem się od razu. Od tamtego momentu powstały modele sygnowane moim nazwiskiem w wersji combo: Psychonote, Labraks, Goldwing oraz head Goldwing. Wieść o tych piecach rozeszła się nieco dalej oraz zdobyła serca wielu znakomitych polskich oraz zagranicznych muzyków, co widać oraz słychać na stronach WWW między innymi Marka Radulego (Budka Suflera, IIR2, Wyszkoni), Krzysztofa Misiaka (Chylińska), Eddiego Angela (Oasis), Carvina Jonesa czy Nico Zdankiewicza (Donald Kinsey).

Czy możesz opisać combo sygnowane twoim nazwiskiem? Jest praktyczne? Jakie ma brzmienie? Nadaje się i do studia i na scenę?

Zapraszam na strony pieców marki Plexsound: plexsound.pl i plexsound.com. Aktualnie mamy trzy combo sygnowane moim nazwiskiem: Psychonote, Goldwing oraz Labraks. Ten ostatni został jednak wycofany z produkcji. Wszystkie combo są w pełni lampowe. Skupmy się na najnowszym produkcie, czyli na combo Plexsound Goldwing, które doczekało się również wersji head. Najnowsze „maleństwo” jest, podobnie jak jego zacni poprzednicy, zamknięte w litą drewnianą obudowę. Średnica głośnika ma 12 cali (Celestion Gold). Lampy mocy zastosowane w nim to 6L6. Przetestowaliśmy masę różnych lamp, głośników, komponentów oraz rozwiązań. Wybraliśmy te, które według mnie najbardziej odpowiadały temu, co można by nazwać „moim” postrzeganiem brzmienia. W tym combo zastosowaliśmy nowe rozwiązanie, którego nie braliśmy pod uwagę wcześniej, a mianowicie dzięki genialnej myśli technicznej Pawła Grzelewskiego wbudowaliśmy w pełni lampową pętlę efektów wraz z regulacją send/return. Jest również opcja wyboru pomiędzy pętlą szeregową a równoległą, możemy także w ogóle pominąć pętlę.

Nagrywam swoje albumy oraz gościnne sesyjne rejestracje tylko na piecach Plexsound. Jest to moja wizytówka brzmieniowa, z której jestem niezmiernie zadowolony. Goldwing to dwukanałowe urządzenie (vintage/lead) o mocy około 25 W. Niech nikogo jednak nie zwiedzie mała kubatura urządzenia. Uwierz mi, jest to moc spokojnie wystarczająca na zagranie próby oraz koncertu na mniejszej lub większej scenie. Marek Raduli umieścił na swojej stronie porównanie naszego combo do zestawu (head plus koluma) marki Bogner z podsumowaniem: „Miłośnikom miniaturyzacji…”, Myślę, że te słowa mówią same za siebie. Aktualnie na naszych combo również grają i dumnie je prezentują: Nicolas Zdankiewicz eksplorujący piece Plexsound pośród europejskiej publiczności oraz Krzysztof Misiak, który posiada dwa egzemplarze i wykorzystuje je w systemie stereo. Ostatnio Krzysztof Misiak zagrał na jednym combo (!) koncert na dużej scenie wraz z orkiestrą symfoniczną oraz z zespołem Piotr Nalepa Breakout Tour… I podobno był zbyt głośno!

Bartosz Wójcik, fot. Wojciech Zillmann

Bartosz Wójcik, fot. Wojciech Zillmann

Jakie masz plany na 2018 rok? Znając twoją aktywność i kreatywność, można się chyba spodziewać ciekawych rzeczy.

Plany i cele oczywiście są. Jest ich dużo, a czasu jak zawsze brakuje. Przyzwyczaiłem się do trzymania pewnego tempa i gdy zaczynam trochę zwalniać, to po prostu bardzo źle się z tym czułem. Taki już jestem. Poprzedni rok był dla mnie bardzo pracowity i owocny, pomiędzy koncertami oraz prowadzonymi warsztatami wydałem album pod szyldem „Medusa” (HRPP Records) w towarzystwie znakomitych muzyków w osobach: Jacek Krzaklewski (Perfect), Mietek Jurecki (Budka Suflera, Giganci Gitary), Liam MacMhurri (L.A.P.D., Stirwater), Grzegorz Ornette Stępień (Oddział Zamknięty, Ornette), Krzysztof Żurek (Revolucja). Udało mi się również zawrzeć umowę endorserską z genialną firmą Hesu (hesu-amps.com), która to wykonała dla mnie kolumnę gitarową według moich specyfikacji. Najważniejszą jednak rzeczą spośród wszystkich zeszłorocznych wydarzeń było narodzenie mojego synka Maksia.

Wśród nowych sytuacji, które mnie czekają w nowym roku, jest propozycja współpracy z PRS Guitars Polska, która została mi zapowiedziana. W tym roku zaczniemy również promować podczas koncertów najnowszy album zespołu „Medusa”. Nie zabraknie na pewno koncertów z zespołem Jacka Dewódzkiego Revolucja oraz wspólnych występów z jedynym w swoim rodzaju Gabrielem Fleszarem. Oprócz koncertów planowane są wydawnictwa spod skrzydeł wytwórni HRPP RECORDS niezastąpionego Darka Kowalskiego. Po pierwsze – premierowy koncert zespołu Medusa w toruńskim Hard Rock Pub Pamela ma ujrzeć światło dzienne. Po drugie – rejestrujemy nowy album z zespołem Revolucja, ma to być również album koncertowy. Po trzecie – jesteśmy w trakcie komponowania utworów z Gabrielem Fleszarem na album pod wspólnym szyldem „Bratek & Gabriel Fleszar”. Oprócz koncertowania i komponowania nagrywam również gościnnie gitary dla młodszych kolegów oraz prowadzę swoje szkółki gitarowe i warsztaty na terenie Małopolski.

Zawsze działam w ten sposób, że stawiam sobie cele, do których dążę, ponieważ dla mnie to najlepszy sposób na ćwiczenie silnej woli oraz wyrabiania w sobie dobrych nawyków, które przeradzają się później w rodzaj uzależnienia. To mój narkotyk, bardzo silny narkotyk. Jedyną rzeczą, która może nas spowolnić lub zniechęcić do działania, jest sposób, w jaki myślimy. Jesteś tym, o czym myślisz. Wyjdźmy więc z pudełka i róbmy w życiu to, co kochamy!

Dzięki za rozmowę!

Dzięki również! Pozdrawiam całą załogę „TopGuitar”! Zapraszam na moją stronę bartoszwojcik.com.pl oraz na mój profil FB.

  • Tags
  • bartosz wójcik
  • bratek
  • Medusa
  • revolucja

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article „Can’t Deny Me” - nowy utwór Pearl Jam
Previous article Kirk Hammett - Artysta miesiąca ESP

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą Artykuły o artystach
12 sierpnia 2022

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction" Artykuły o artystach
11 sierpnia 2022

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin" Artyści
10 sierpnia 2022

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"! Artykuły o artystach
9 sierpnia 2022

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer Artyści
8 sierpnia 2022

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki Artykuły o artystach
8 sierpnia 2022

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem" Artyści
26 lipca 2022

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu Artykuły o artystach
23 lipca 2022

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie" Artyści
18 lipca 2022

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
12 sierpnia 13:54
Newsy

Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

12 sierpnia 10:02
Artyści

Ogień na scenie – pomiędzy show a katastrofą

11 sierpnia 13:13
Newsy

Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

11 sierpnia 9:00
Artyści

Jak Guns N’ Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu „Apetite For Destruction”

10 sierpnia 20:08
Newsy

Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty „View With A Room”

10 sierpnia 13:04
Newsy

Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

10 sierpnia 10:17
Newsy

Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór „Kwiaty niczyje” zespołu Kram

10 sierpnia 9:13
Artyści

Phil Collen z Def Leppard: „Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin”

9 sierpnia 18:49
Artyści

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował „For the Love of God”!

9 sierpnia 16:03
Newsy

Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

9 sierpnia 11:20
Newsy

Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

9 sierpnia 10:31
Newsy

Płyta Lari Basilio „Your Love” już dostępna, a na niej gwiazdorska obsada!

8 sierpnia 19:12
TopVideo

Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana – ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

8 sierpnia 12:37
Newsy

Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu – zespołu Venom

8 sierpnia 11:39
Artyści

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo – tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press