• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

      Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

      Jak "Słoneczny patrol", tylko lepiej - nowy, "ciałopozytywny" teledysk Tenacious D

      Jak "Słoneczny patrol", tylko lepiej - nowy, "ciałopozytywny" teledysk Tenacious D

      Brian May zapowiada kolekcjonerskie wydanie minialbumu "Star Fleet Project"

      Brian May zapowiada kolekcjonerskie wydanie minialbumu "Star Fleet Project"

      David Ellefson opowiada o miłości i stracie w najnowszej... balladzie zespołu Dieth

      David Ellefson opowiada o miłości i stracie w najnowszej... balladzie zespołu Dieth

    • Newsy sprzętowe
      LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

      LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

      Epiphone Flying V Custom i Flying V Prophecy – nowe gitary sygnowane przez Dave'a Mustaine'a

      Epiphone Flying V Custom i Flying V Prophecy – nowe gitary sygnowane przez Dave'a Mustaine'a

      Line 6 Helix 3.60 – 5 najciekawszych filmów

      Line 6 Helix 3.60 – 5 najciekawszych filmów

      Markbass MB58R 104 ENERGY i PURE – czym różnią się te zestawy głośnikowe?

      Markbass MB58R 104 ENERGY i PURE – czym różnią się te zestawy głośnikowe?

    • TopVideo
      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

  • Artyści
    • Wywiady
      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

    • Artykuły
      Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

      Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

      Fani Foo Fighters narzekają na nowego perkusistę, Josha Freese'a

      Fani Foo Fighters narzekają na nowego perkusistę, Josha Freese'a

      Jimmy Page: "Kocham 'St. Anger'. To świetny album”

      Jimmy Page: "Kocham 'St. Anger'. To świetny album”

      Roger Glover o możliwości koncertu Deep Purple z Ritchie Blackmorem: "Nie ma szans"

      Roger Glover o możliwości koncertu Deep Purple z Ritchie Blackmorem: "Nie ma szans"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Butcher Babies wystąpią na dwóch koncertach w Polsce

      Butcher Babies wystąpią na dwóch koncertach w Polsce

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

    • Patronat TopGuitar
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Takamine GD34CE BLK: dobra jakość za przystępną cenę

      Takamine GD34CE BLK: dobra jakość za przystępną cenę

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
David Ellefson, Megadeth, Metal Allegiance: Wszyscy gramy w tym samym zespole

David Ellefson, Megadeth, Metal Allegiance: Wszyscy gramy w tym samym zespole

14 lutego 2019 Jakub Milszewski | TopGuitar 221

Przeczytaj również

David Ellefson opowiada o miłości i stracie w najnowszej... balladzie zespołu Dieth
David Ellefson opowiada o miłości i stracie w najnowszej... balladzie zespołu Dieth
Marty Friedman po 23 latach zagrał z Megadeth
Marty Friedman po 23 latach zagrał z Megadeth

David Ellefson to, jakby nie patrzeć, jedna z niekwestionowanych legend basu i metalu. Jeden z założycieli Megadeth, ale także muzyk Metal Allegiance i Altitudes & Attitude w zeszłym miesiącu odwiedził warszawski Riff Megastore w ramach swojej trasy z klinikami „Basstory”. Nie mogliśmy przegapić okazji i porozmawialiśmy z Dave’em o tym, czy rock umiera.

David Ellefson

David Ellefson

Jakub Milszewski: Warszawa była jednym z przystanków twojej trasy z klinikami zatytułowanej „Basstory: An Intimate Evening Of Riffs And Repartee With David Ellefson”. Jak idą te kliniki?

David Ellefson: Świetnie! Czerpię z nich naprawdę dużo frajdy. Zacząłem jakiś miesiąc temu. Wystartowałem na północnym zachodzie Stanów, w okolicy Seattle, potem pojechałem do Teksasu, następnie byłem na środkowym zachodzie, gdzie się wychowałem, w rejonie Minnesoty, Wisconsin. Potem przyleciałem do Europy, najpierw Wielka Brytania, teraz Europa kontynentalna. Wszystko idzie fajnie, świetnie się bawię. Jeżdżę sam, tylko ja i mój bas. Każdego dnia natrafiam na nowe sytuacje i zastanawiam się, co się dziś wydarzy. Wszystko więc jakoś dzieje się w locie i w sumie dobrze się bawię.

Ostatnio sporo ludzi narzeka, że rock umiera albo już zdechł. Argumentują, że młodzi już nie interesują się muzyką rockową, że bardziej kręci ich pop, hip-hop, EDM. Ale ty jeździsz przecież po całym świecie, nie tylko z Megadeth, ale również z klinikami, spotykasz młodych ludzi, którzy grają albo dopiero zaczynają, którzy mają swoje małe zespoły. Czy na tej podstawie jesteś w stanie powiedzieć, że liczba młodych, którzy interesują się muzyką rockową, spada?

Myślę, że to się zmienia. Sam mam dwójkę dzieci. Moja dziewiętnastoletnia córka jest klasycznie wykształconym muzykiem, śpiewa w chórze jazzowym. Ale jej pasją jest słuchanie muzyki tanecznej – przeszła od Taylor Swift do muzyki elektronicznej. To chyba dobry przykład tego, czym interesują się młodzi ludzie, jeśli chodzi o pop. Mój syn z kolei interesuje się klasycznym rockiem, kiedy przyjeżdżam, to słuchamy razem Rainbow, Boston… Kiss może nie do końca, ale ogólnie rzeczy, na których sam się wychowałem. Ja sam jestem heavymetalowcem. W moim własnym domu zainteresowania są zatem bardzo szerokie. Ale wiem sporo o naszych fanach, którzy dorastają i chcą grać. Nasz promotor tutaj ma dziś na sobie koszulkę Kiss. Kiedy ja byłem dzieciakiem, Kiss sprawili, że zapragnąłem grać. Oni sprawili, że to było atrakcyjne. To było większe niż życie, większe niż ja, uczeń z farmy w Minnesocie. To była ucieczka. Nie interesowałem się komiksami, sportem. Moim plemieniem była muzyka. To z takimi ludźmi się trzymałem. Znalazłem innego fana Kiss w liceum, razem przeprowadziliśmy się do Kalifornii, spotkaliśmy Dave’a, założyliśmy Megadeth. Dlatego rozumiem te dzieciaki, choć nie chcę ich tak nazywać – wielu z nich to już nie są dzieci, mają po dwadzieścia, trzydzieści, nawet czterdzieści lat. To ważne, żeby utrzymywać tę muzykę przy życiu. Nie jestem gościem, który twierdzi, że wszystko musi być oldchoolowe, bo oldschool czasami jest właśnie taki, jak się nazywa – jest stary i przypomina ci o szkole [śmiech]. Interesuję się też nowymi rzeczami. Z Megadeth też cały czas nagrywamy nowe płyty. Gramy nasze stare numery, ale robimy też nowe. Mamy też Metal Allegiance. Z Frankiem Bello wydamy w styczniu nową płytę jako Altitudes & Attitude. Lubię tworzyć nowe rzeczy, podobnie jak wracać do przeszłości i grać te starsze piosenki, które napisaliśmy wiele lat temu.

Kiedy spotykasz tych młodych basistów, bo zakładam, że większość z ludzi, którzy przychodzą na twoje kliniki, to basiści…

Tak, ale nie tylko! Są gitarzyści, perkusiści… Powiedzmy, że to po prostu hardrockowi, metalowi muzycy.

Zatem, kiedy spotykasz tych młodych metalowych muzyków – o co najczęściej cię pytają? Jakie są najczęstsze problemy, na jakie natrafiają? Technikę gry i tego typu rzeczy, czy meandry biznesu muzycznego?

Pytają o jedno i drugie. Na tych spotkaniach są różni ludzie. Niektórzy są po prostu fanami, którzy lubią naszą muzykę, inni to fani, którzy chcą grać… Mówią: „Właśnie kupiłem bas i uczę się Peace Sells…”. Odpowiadam: „Poszukaj lepiej czegoś prostszego na początek. Może spróbuj Symphony of Destruction. To dość złożony kawałek, ale wciąż łatwiejszy niż Peace Sells…”. Ale tacy są fani – muzyka, jaką chcą grać, to Megadeth, Pantera, Metallica. Rozumiem to, też taki byłem. Ale ci, którzy chcą grać w weekendy albo mają aspiracje, żeby robić to, co ja robię, czyli być profesjonalnymi muzykami na pełen etat, potrzebują zupełnie innych umiejętności. Potrzeba dużo się uczyć, ćwiczyć, pewnie wziąć jakieś lekcje. Bycie profesjonalistą oznacza nieustanną pogoń za uczeniem się nowych rzeczy. Ja chodziłem na lekcje zaraz przed tym, jak zrobiliśmy „Cryptic Writings” i zanim pojechaliśmy do Nashville w 1996. Uczyłem się też trochę w 1989, przed „Rust In Peace”, z moim przyjacielem Steve’em Baileyem, który gra na sześciostrunowym bezprogowym basie. Był instruktorem w Instytucie Muzyki, teraz prowadzi zajęcia z basu na Berkley College w Bostonie. Podczas tych lekcji zostaliśmy przyjaciółmi, ponieważ chciałem przyswoić sobie nowe rzeczy, szczególnie przed wejściem do studia. Zastanawiałem się, czego nowego mogę się nauczyć, żeby moja gra była wciąż świeża. Teraz okazuje się, że kliniki „Basstory” też są dla mnie niezłą lekcją, bo choć jestem tutaj na zasadzie eksperta, to sam uwielbiam zadawać pytania publiczności, bo oni zawsze wyciągają rzeczy, które sprawiają, że muszę coś przemyśleć, nad czymś się zastanowić. Wtedy muszę sam być uczniem. Gram od jakichś czterdziestu paru lat i cały czas muszę się uczyć. Dzień, w którym przestanę się uczyć, będzie dniem, w którym przestanę się rozwijać.

Jaka była najważniejsza rada jaką dostałeś i kto ci jej udzielił?

Było kilka takich rad. Mój tata nie był muzykiem, był biznesmenem, ale zawsze mi powtarzał: nie jesteś wielki, dopóki ktoś ci tak nie powie. Oczywiście, musisz mieć w sercu pewność siebie, nie możesz wyjść na scenę, nie będąc pewnym. Ale chodzi o to, że musisz cały czas przyswajać sobie nowe rzeczy, uczyć się, rozwijać, by móc być coraz lepszym w swoim fachu. Kolejną osobą był mój nauczyciel zespołowości, którego zresztą przypadkiem spotkałem w zeszłym tygodniu w Minnesocie, a nie widzieliśmy się pewnie od pierwszej połowy lat osiemdziesiątych. On mówił mi zawsze, żebym poszerzał horyzonty.

Dave Ellefson, fot. Scott Diussa

Dave Ellefson, fot. Scott Diussa

Czyli się uczył.

Tak, uczył się. Grałem wtedy w orkiestrze na saksofonie tenorowym i na basie w zespole jazzowym. On wiedział, że tak naprawdę to najbardziej kręci mnie bas. Rozumiał, że jestem rockandrollowcem. Ale mówił mi: „słuchaj, jesteś w zespole jazzowym, więc musisz wiedzieć, jak grać jazz, bo właśnie to teraz grasz”. Strofował mnie: „przestań grać wszystko, jakbyś grał w Led Zeppelin, naucz się swingu, naucz się innych rzeczy”. I to była motywacja do nauki nowości. Kiedy przeniosłem się do Kalifornii, spotkałem Dave’a i zaczęliśmy Megadeth, miałem już dużo różnych zagrywek do wyboru, miałem z czego wybierać. Nie byłem po prostu zamkniętym na jedną opcję muzykiem rockowym. Miałem wiele różnych wpływów. Kiedy zaczęliśmy szlifować brzmienie Megadeth, Dave, który pisał materiał, wiedział, że może mnie wykorzystać do grania bardzo różnych nowych rzeczy, bo przecież tworzyliśmy coś zupełnie świeżego. Nawet on, choć zaledwie kilka tygodni wcześniej grał jeszcze w Metallice, szybko stał się dużo bardziej uniwersalnym i progresywnym gitarzystą w porównaniu z rzeczami, które grał w Metallice. To była naprawdę świetna wycieczka. Wiesz, ostatnio słuchałem „Dystopii” i wręcz oszołomiło mnie, jak angażująca i intensywna była ta płyta. Zazwyczaj nie siedzę i nie słucham w kółko muzyki, którą stworzyliśmy, ale mamy przed sobą trochę koncertów z Megadeth, więc wracam teraz do tych rzeczy, żeby sobie przypomnieć co nieco. Fajnie jest zresztą posłuchać tej muzyki jako fan, a nie jako muzyk tego zespołu.

Ale jak możesz złapać tę perspektywę fana, skoro jesteś muzykiem tego zespołu?

To dlatego, że nie słuchałem tej płyty od pewnego czasu. Mamy jakąś swoją setlistę, gramy te piosenki cały czas. A podczas koncertu nie myślisz o muzyce tak kreatywnie. Teraz przymierzamy się do nowej płyty, więc próbuję złapać to samo uczucie. To interesujący czas do pracy nad nową płytą Megadeth – wciąż pracujemy nad nią, ale przygotujemy się do nagrywania. Próbuję rozwijać mój proces myślowy, nawet grzebiąc głęboko w naszym katalogu. Kiedy przygotowywałem się do „Basstory”, wracałem do przeszłości, do płyt „Cryptic Writings”, „Euthanasia” i słuchałem, co nagrałem. A są tam piosenki, których nie graliśmy od lat, więc mogłem ich posłuchać jako fan. Szczególnie chodzi o stronę B z „Cryptic Writings” – są tam takie piosenki jak „I’ll Get Even”, „Sin”, „FFF”, „Vortex”, „The Disintegrators”… Bardzo progresywne rzeczy. Zabawne, jak wszystko wraca bardzo szybko… Ale słuchanie tego i analizowanie, jak zmieniały się akordy, jakie dźwięki dobraliśmy do poszczególnych pochodów, jest wręcz oczyszczające i sprawia, że ekscytuję się nadchodzącą muzyką Megadeth.

Wróćmy jeszcze do tych młodych ludzi, którzy przychodzą na twoje kliniki. Czy ich problemy z ich zespołami, techniką gry, wszystkim, co jest związane z muzyką, są podobne do tych, które ty miałeś, będąc w ich wieku, w tym miejscu kariery, w którym oni są obecnie?

Tak. Wiesz, wszyscy właściwie gramy w tym samym zespole. Osobowości, które tworzą zespół, są z grubsza takie same. Osobowość, która pozwala komuś być wokalistą, jest taka sama dla wszystkich, którzy mogą wejść na scenę i bez strachu zacząć śpiewać. To nie ja, dlatego gram na basie [śmiech]. Podobnie z perkusistami – ktoś może zasiąść tam z tyłu i walić mocno w bębny i przeć do przodu niezależnie od niczego i to też jest jakiś rodzaj osobowości. Ja zawsze myślę, że to nie ja znalazłem bas, tylko bas znalazł mnie: „to jest gość do grania na tym instrumencie”. Bas jest zresztą specyficznym instrumentem. Stanowi podstawę muzyki. Nie zawsze wiesz, że tam jest, ale od razu wiesz, kiedy znika. To instrument, który łączy inne jak klej, składa wszystko do kupy. I prawdopodobnie taka też właśnie jest moja osobowość. Rola, którą pełnię jako basista w Megadeth, jest pewnie też rolą, jaką pełnię i pełniłem w większości sytuacji, w jakich się w życiu znalazłem. Jestem klejem. Kiedy więc ludzie pytają mnie o własne zespoły, zawsze im powtarzam, że w kwestii zespołów są dwie najtrudniejsze rzeczy: po pierwsze – założyć go, po drugie – utrzymać go w kupie. Pisanie piosenek jest fajne, potem może się to nagra, będzie fajnie brzmiało, potem wychodzisz na scenę, jest naprawdę spoko, ludzie cię lubią, klaszczą. Połykasz bakcyla, robisz to dalej. Ale potem pojawiają się kwestie pieniędzy, merchandisingu… To wygląda tak samo, niezależnie od tego, czy dopiero startujesz, czy grasz w Megadeth od trzydziestu pięciu lat. Utrzymanie zespołu przy życiu jest najtrudniejsze. W latach dziewięćdziesiątych, kiedy pojawiła się scena Seattle, to było zaskoczenie dla metali i chyba najlepszy przykład tego, o czym mówię. To wykoleiło thrash metal na całe lata. Większość z nas na szczęście przetrwała, ale sporo zespołów gdzieś po drodze poginęło.

Ale teraz wracają.

Wracają, ale nie było ich wiele lat! Jest też mnóstwo zespołów, które po prostu nie przetrwały. Wielka czwórka, Testament, Overkill i trochę innych dały radę, ale na sporej grupie kapel to odcisnęło swoje piętno. Czasami jest tak, że niezależnie od tego, jak ciężko od środka pracujesz nad utrzymaniem zespołu przy życiu, coś przychodzi z zewnątrz i cię zaskakuje. Są zmiany – zmienia się muzyka, zmieniają się trendy. Bycie wojownikiem i trwanie na upatrzonym kursie to właśnie wytrwałość, jakiej wymaga bycie muzykiem. Nie wiem, czy to szaleństwo, głupota, czy po prostu tacy jesteśmy. Ale w tym właśnie tkwi frajda.

Metal Allegiance, fot. Scott Diussa

Metal Allegiance, fot. Scott Diussa

A propos frajdy i zespołów: Metal Allegiance. W tym roku wyszła wasza nowa płyta: „Power Drunk Majesty”. Świetny tytuł, nawiasem mówiąc. Ale wszyscy w tym zespole jesteście mocno zapracowanymi muzykami. Zagraliście kilka koncertów, ale co dalej czeka ten projekt?

Widzisz, to jest właśnie doskonały przykład tej wytrwałości: masz grupkę gości, większość z nas jest całkiem znana ze swoich innych zespołów. I zbieramy się razem z miłości do metalu: to jest coś, przy czym wszyscy się zgadzamy. Gramy muzykę, cieszymy się tym. Ale potem przychodzi rzeczywistość, wyjeżdżamy z innymi zespołami. I jak potem utrzymać nasze oczekiwania względem Metal Allegiance na wysokim poziomie? Zagramy jakiś koncert, jest fajnie, nie możemy się doczekać, kiedy zagramy następny. Ale kiedy to będzie? Ten jest na trasie, tamten też, ten ma sesję nagraniową. Próbujesz jakoś zachować swoją pasję dla tego projektu, ale czas mija, ludzie słuchają innych płyt… Zdecydowaliśmy więc, że Metal Allegiance jest projektem na większe okazje. Próbowaliśmy jakichś mniejszych tras, ale trasa to mnóstwo ciężkiej pracy, mnóstwo czasu w okopach. W przyszłym tygodniu chłopaki beze mnie grają w Nowym Jorku płytę „Black Sabbath” wiadomo kogo, ja w tym czasie będę w Indonezji z Megadeth. Ale potem chyba wrócimy w styczniu, będzie wtedy NAMM w Anaheim. To dobra okazja dla Metal Allegiance, bo wszyscy i tak są na miejscu, jest wesoło, możemy więc mieć trochę frajdy z grania.

No i Megadeth. Wspomniałeś, że nowy album się robi. Kiedy możemy się jej spodziewać?

Prawdopodobnie w nowym roku. „13” zrobiliśmy w dziesięć tygodni, bo mieliśmy dużą trasę w Stanach. Płyta była pilną sprawą, chcieliśmy ją zrobić szybko i sprawnie i zrobiliśmy świetną płytę. „Super Collider” też jest fajny, ale trochę się pospieszyliśmy ze wskoczeniem do studia, bo znów mieliśmy jakąś ważną trasę. Przy „Dystopii” zatem postanowiliśmy zrobić inaczej – wyciszyć wszystko, wyłączyć, żadnych tras, nic, co nas blokowało. Daliśmy sobie po prostu czas, żeby zrobić płytę taką, jakiej chcieliśmy i potrzebowaliśmy, i jaka ucieszyłaby naszych fanów. I tak zrobiliśmy. Mieliśmy tyle czasu, ile było potrzeba. Nagraliśmy naprawdę dobrą płytę. Z tą nową zrobimy tak samo. W karierze zespołu przychodzi zawsze taki moment – myślę, że my, po trzydziestu pięciu latach do niego dotarliśmy – że już nie trzeba robić wszystkiego na siłę i na szybko. Na początku musisz nagrać płytę, pojechać w trasę, nagrać znów, znów pojechać. Teraz mamy dwie ścieżki do wyboru. Po pierwsze, możemy tworzyć nową muzykę, bo wciąż potrafimy. Dla niektórych zespołów źródełko po prostu wysycha, ale my wciąż możemy tworzyć nową, zniewalającą muzykę. Druga droga to powrót do przeszłości i granie tych starych, pierwszych piosenek, bo publiczność, która przychodzi na koncerty, to w dużej mierze młodzi ludzie. Chcą słyszeć „Peace Sells”, „Rust In Peace”, „So Far, So Good… So What!”… Taki jest już folklor w Megadeth. I chyba dlatego, że to była taka wynalazcza era thrashu, to ludzie chcą usłyszeć te źródła. Kiedy ja dorastałem, to wszyscy zawsze mówili o Page’u, Claptonie i Becku, gitarzystach, do których wszyscy się odnosili. Kiedy to wszystko się wydarzyło, ja byłem jeszcze dzieciakiem. Ale oni wtedy robili rzeczy, których nikt wcześniej nie robił. Wynajdowali nowe! Hendrix podpalał gitarę, Clapton robił swoją magię… Ja zdałem sobie sprawę, że dla dzisiejszych dzieciaków to my jesteśmy takim zespołem. Przychodzą i mówią: „Hej, zabierzcie nas do początków, do źródeł, chcemy zobaczyć, jak to się wszystko stało”. Rozumiem to jako muzyk i jako fan. To fantastyczne, że mamy te dwie ścieżki, które prowadzą do przyszłości Megadeth.

  • Tags
  • David Ellefson
  • Megadeth
  • metal allegiance

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Line 6 Helix Polska - Użytkownicy Helixów, łączcie się!
Previous article LTD RM-600 Reba Meyers Signature

Jakub Milszewski | TopGuitar

INNE

Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC Artykuły o artystach
5 czerwca 2023

Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

Fani Foo Fighters narzekają na nowego perkusistę, Josha Freese'a Artykuły o artystach
5 czerwca 2023

Fani Foo Fighters narzekają na nowego perkusistę, Josha Freese'a

Jimmy Page: "Kocham 'St. Anger'. To świetny album” Artykuły o artystach
3 czerwca 2023

Jimmy Page: "Kocham 'St. Anger'. To świetny album”

Roger Glover o możliwości koncertu Deep Purple z Ritchie Blackmorem: "Nie ma szans" Artykuły o artystach
3 czerwca 2023

Roger Glover o możliwości koncertu Deep Purple z Ritchie Blackmorem: "Nie ma szans"

Nuno Bettencourt o tym, jak zagrał na sprzęcie Eddiego Van Halena: "Byłem cholernie rozczarowany, bo brzmiałem jak ja" Artykuły o artystach
1 czerwca 2023

Nuno Bettencourt o tym, jak zagrał na sprzęcie Eddiego Van Halena: "Byłem cholernie rozczarowany, bo brzmiałem jak ja"

Ozzy Osbourne jest znudzony współczesną muzyką: „Nie ma nowej muzyki – to wszystko było już k... przerabiane” Artykuły o artystach
31 maja 2023

Ozzy Osbourne jest znudzony współczesną muzyką: „Nie ma nowej muzyki – to wszystko było już k... przerabiane”

Zrozumieć Noela Gallaghera: życiowa droga, związki i wpływ na kulturę muzyczną Artykuły o artystach
29 maja 2023

Zrozumieć Noela Gallaghera: życiowa droga, związki i wpływ na kulturę muzyczną

Dave Lombardo o Slayerze: "Jeśli kiedykolwiek zdecydują się wrócić, wkurzą wielu fanów" Artykuły o artystach
29 maja 2023

Dave Lombardo o Slayerze: "Jeśli kiedykolwiek zdecydują się wrócić, wkurzą wielu fanów"

Zespół Keanu Reevesa, Dogstar, zagrał swój pierwszy koncert od 20 lat Artykuły o artystach
29 maja 2023

Zespół Keanu Reevesa, Dogstar, zagrał swój pierwszy koncert od 20 lat

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
5 czerwca 17:18
Imprezy

Blues: podróż przez europejskie festiwale bluesowe

5 czerwca 15:39
Newsy

Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

5 czerwca 13:26
Newsy

LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

5 czerwca 10:27
Artyści

Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

5 czerwca 8:39
Artyści

Fani Foo Fighters narzekają na nowego perkusistę, Josha Freese’a

4 czerwca 21:39
Newsy

Jak „Słoneczny patrol”, tylko lepiej – nowy, „ciałopozytywny” teledysk Tenacious D

4 czerwca 10:02
Newsy

Nuno Bettencourt i Tom Morello zagrali razem klasyk Audioslave – „Cochise”

3 czerwca 11:53
Artyści

Jimmy Page: „Kocham 'St. Anger’. To świetny album”

3 czerwca 9:18
Artyści

Roger Glover o możliwości koncertu Deep Purple z Ritchie Blackmorem: „Nie ma szans”

1 czerwca 21:05
Newsy

Brian May zapowiada kolekcjonerskie wydanie minialbumu „Star Fleet Project”

1 czerwca 13:21
Newsy

Epiphone Flying V Custom i Flying V Prophecy – nowe gitary sygnowane przez Dave’a Mustaine’a

1 czerwca 11:39
Newsy

David Ellefson opowiada o miłości i stracie w najnowszej… balladzie zespołu Dieth

1 czerwca 9:22
Newsy

„Other Side of the Rainbow” – kolejny nowy utwór Extreme i… ulubiona solówka Nuno!

1 czerwca 8:22
Artyści

Nuno Bettencourt o tym, jak zagrał na sprzęcie Eddiego Van Halena: „Byłem cholernie rozczarowany, bo brzmiałem jak ja”

31 maja 23:00
Newsy

Line 6 Helix 3.60 – 5 najciekawszych filmów

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press