• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Live Nation Polska szuka supportów dla gwiazd!

      Live Nation Polska szuka supportów dla gwiazd!

      Kasa Misiu, kasa. Pearl Jam grozi swojemu własnemu cover bandowi!

      Kasa Misiu, kasa. Pearl Jam grozi swojemu własnemu cover bandowi!

      Tommy Emmanuel prezentuje klip do nowego utworu „I’ve Always Thought of You”

      Tommy Emmanuel prezentuje klip do nowego utworu „I’ve Always Thought of You”

      Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

      Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

    • Newsy sprzętowe
      Nowości firmy Gibson na rok 2021

      Nowości firmy Gibson na rok 2021

      Niezwykła gitara na aukcji WOŚP

      Niezwykła gitara na aukcji WOŚP

      Blackstar CV30 – wzmacniacz Carmen Vandenberg

      Blackstar CV30 – wzmacniacz Carmen Vandenberg

      Yamaha BBPH Peter Hook Signature BB

      Yamaha BBPH Peter Hook Signature BB

    • TopVideo
      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

  • Artyści
    • Wywiady
      Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

      Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

    • Artykuły
      Suzi Quatro, ikona rockowego basu, wydaje nową płytę!

      Suzi Quatro, ikona rockowego basu, wydaje nową płytę!

      Zmarł Andrzej Püdel Bieniasz

      Zmarł Andrzej Püdel Bieniasz

      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Sprzęt Jana Borysewicza

      Sprzęt Jana Borysewicza

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Dominik Prykiel z Hate – wywiad
Home
Artyści
Wywiady

Dominik Prykiel z Hate – wywiad

29 kwietnia 2020 Jakub Milszewski | TopGuitar 1548

Przeczytaj również

Kim byłeś, panie Van Halen? Spojrzenie wstecz.
Kim byłeś, panie Van Halen? Spojrzenie wstecz.
Joe Duplantier (Gojira) - wywiad
Joe Duplantier (Gojira) - wywiad

Dominik „Domin” Prykiel jest ostatnio bardzo zapracowanym gitarzystą – jego podstawowa formacja Hate, jedni z tytanów polskiej ekstremy, opublikowała właśnie nowy krążek „Auric Gates of Veles”, który jeszcze bardziej ugruntuje ich pozycję na świecie. A z wolna praca posuwa się także na innych frontach. Z Dominem rozmawialiśmy m.in. o porównaniach z Behemothem, pracy nad nowym albumem Hate, ale także o aktualnym stanie Vedonist i Extinct Gods.

 

Dużo się ostatnio działo.
Tak, wróciłem właśnie z trasy po Stanach, potem miałem kilka wyjazdów, teraz odpoczywam. Ale tylko chwilę, bo zaraz lecimy z Hate na Islandię.

 

Zanim jeszcze pogadamy o Hate powiedz mi co się dzieje z innym zespołem, którego jesteś członkiem, a który milczy od dobrych paru lat – Vedonist.
Co z Vedonist? Nagraliśmy dwa numery: jeden stary numer z pierwszej płyty na nowo i cover pewnego polskiego zespołu. Nie chcę jeszcze mówić co to dokładnie jest. Mieliśmy to wypuścić jako EP-kę albo single, ale ja jestem mocno zajęty, Daniel również, bo jeździ w trasy z nami, z Vader, kręci też parę innych zespołów. Nie mieliśmy się zatem jak za to zabrać. Nie widzieliśmy się już też z chłopakami z Vedonist kawałek czasu, więc wszystko czeka. Na pewno chcemy zrobić nową płytę, mocno na to naciskam. Trzeba to ruszyć – wtedy już pewnie pójdzie. Nie obiecuję, że to nastąpi w tym roku, ale myślę, że w najbliższej przyszłości się uda.

 

Dominik Prykiel

fot. Maciej Pieloch

 

To dobra informacja. Wasza poprzednia płyta „A Clockwork Chaos” była świetna, liczyłem więc, że coś za tym pójdzie.
Ja też lubię tę płytę, chociaż była pisana trochę korespondencyjnie, a ja wolę bardziej naturalne podejście do sprawy, czyli spotykanie się, próby… Ale nie było na to czasu, więc trzeba było działać inaczej: wysyłanie plików, nagrywanie, trochę Guitar Pro. Kleciliśmy tę płytę tak, że ja dostałem gotowe taby i trochę nagrań. Nasz basista Łukasz napisał większość materiału. Gitarzysta Artur ogarniał swoje utwory, ja nagrywałem pomysły Łukasza, wysyłałem mu, nanosiliśmy poprawki. Robiłem też wszystkie przeszkadzajki, solówki i tak dalej. Nagrywaliśmy to potem w domowym studiu Daniela, perkusisty, i miksowaliśmy w Studio Hertz. Tym razem chciałbym sprawdzić bardziej materiał na próbach, zobaczyć jak to ze sobą gra, może bardziej ustawić to pod koncerty, bo „A Clockwork Chaos” jest w niektórych momentach bardzo karkołomna do grania. Jestem z niej zadowolony, jest bardzo ciekawa, ale myślę, że gdybyśmy mieli czas spotykać się na próbach to wyszłoby bardziej naturalnie i bardziej spontanicznie. Ale i bez tego efekt jest bardzo fajny.

 

Przed pierwszą trasą miałem bodajże trzy tygodnie na przygotowanie, a materiału było sporo, bo graliśmy po 40 minut, zaraz przed Vader. Było trochę roboty – solówki, aranże, poruszanie się na scenie. A czasu było mało. Pamiętam, że ostatniego utworu „Hex” uczyłem się jeszcze dzień przed trasą.

 

Nowe nagrania powstają w tym samym składzie?
Tak, nic się w składzie nie zmieniło. Ale dawno nie graliśmy i nie koncertowaliśmy, musimy się spotkać i na spokojnie zobaczyć jak to wygląda. Pachu ryczy w Hostii, ja jestem zajęty w Hate, Daniel również ma sporo roboty. Widujemy się bardzo rzadko, ale trzeba się spotkać i zacząć coś działać, bo warto byłoby o sobie przypomnieć.

 

W Hate wylądowałeś po wspólnej trasie tej kapeli z Vedonist?
Nie od razu. Trasa Vedonist odbyła się w 2013 roku, tam poznałem się z chłopakami z Hate. Potem, na początek 2015 roku, zaplanowana była wspólna trasa Hate z Vader oraz trasa Hatefest, czyli z Six Feet Under, Marduk, Vader, Hate. Niedługo przed startem dostałem telefon od Adama (Adam „ATF Sinner” Buszko, lider Hate – przyp. J.M.) z pytaniem, czy bym z nimi nie pojechał. Grał tam też już Pavulon, więc znałem wszystkich. Nie wiem dokładnie kto mnie polecił, jak to wyglądało od zaplecza, ale zacząłem z nimi grać. Przed pierwszą trasą miałem bodajże trzy tygodnie na przygotowanie, a materiału było sporo, bo graliśmy po 40 minut, zaraz przed Vader. Było trochę roboty – solówki, aranże, poruszanie się na scenie. A czasu było mało. Pamiętam, że ostatniego utworu „Hex” uczyłem się jeszcze dzień przed trasą. Pierwsze koncerty były dla mnie bardzo trudne, nerwowe. Wiadomo – duży zespół, duże koncerty, trudny materiał. Ale po paru koncertach było coraz pewniej, a po kilku trasach wszystko przeszło i od tej pory gra mi się bardzo wygodnie i naturalnie.

 

Dominik Prykiel

fot. Maciej Pieloch

 

Czy poza opanowaniem materiału musiałeś podciągnąć jakieś swoje umiejętności, żeby odnaleźć się w Hate?
Musiałem nauczyć się stylu i maniery gry Adama, gdzie grać do tyłu gdzie żwawiej, co podkreślać. Dużo w Hate jest pełnych akordów, akordów molowych w różnych nieoczywistych przewrotach, akordów z wypuszczonymi pustymi strunami. To nie było dla mnie oczywiste i naturalne, musiałem to opanować. Pamiętam, że pierwszym riffem, jakiego się nauczyłem, był riff do numeru „Omega” – bardzo szybkie oktawy. Niektóre utwory są naprawdę trudne technicznie, ale najtrudniejsza była chyba struktura utworów. Część rzeczy nie zawsze się powtarza, np. trzeci raz jest inny. Czasami są zmiany – w „Hex” za którymś razem riff leci o próg wyżej albo niżej. W tym materiale jest sporo takich pułapek. Najważniejsze solówki – np. w „Erebos” czy w „Valley of Darkness” są to fajne, nośne sola – chciałem je zagrać dźwięk w dźwięk, więc musiałem się nad tym poskupiać. I tak gram troszeczkę inaczej, ale nie wymyślam swoich rzeczy, staram się utrzymać klimat. Jest parę utworów, w których daję się trochę ponieść. Np. w „Alchemy ov Blood” są sola, w których gram nieco inaczej, ale wciąż staram się trzymać oryginału.

 

Czy Adam dał ci szansę, żeby wnieść coś muzycznie do Hate?
Tak. Do materiału live zmieniałem solówki, leady – jeśli były fajne – zostawały. Na „Tremendum” jest część moich solówek i melodii, ale najwięcej wniosłem na najnowszą płytę „Auric Gates of Veles”, gdzie razem aranżowaliśmy kilka utworów. Jest tam też parę moich zagrywek, riffów, większość leadów, czyli trzecich gitar, które dodają do rytmiki melodię albo nakładają się na drugą gitarę, tworząc unisona czy harmonie. Do tego oczywiście solówki.

 

A czy ty masz już status pełnoprawnego członka Hate? Kiedy przy okazji „Tremendum” rozmawiałem z Adamem, jeszcze tak nie było.
Tak, po „Auric Gates of Veles” mam status członka. Jestem w zespole Hate na stałe. Po prostu pewnego dnia Adam powiedział: „Witamy w zespole, możesz czuć pełnoprawnym członkiem”.

 

Czy po najnowszej płycie internetowi hejterzy przestaną twierdzić, że idziecie śladami Behemoth?
Mam wrażenie, że temat porównań do Behemotha dotyczy jakiegoś wąskiego grona ludzi, którzy mówią: „O, gracie metal? To tak jak Metallica albo Rage Against the Machine”. Dla nich zespół z polski, który gra metal i maluje się na scenę, musi być jak Behemoth. Ci ludzie zapewne nie mają pojęcia o metalu albo są po prostu złośliwi. Mam wrażenie, że są tylko te dwie opcje, bo materiał jest zupełnie inny. Wokali nie da się pomylić. Hate i Behemoth to zupełnie inne granie. Zresztą tych porównań jest coraz mniej. Gdzieś wyczytałem takie stwierdzenie, że jeżeli Behemoth jest Metallicą, to Hate jest Slayerem. Ktoś w Stanach to napisał i bardzo mi się to podoba (śmiech). Ludzie zawsze będą gadać, ale uważam, że nowa płyta pokazuje, że idziemy w zupełnie inną stronę niż Behemoth i nie da się tego pomylić. Chyba że ktoś jest laikiem – jeżeli dla kogoś Behemoth brzmi podobnie do Hate to Metallica i System of a Down też będą do siebie podobne. Jeżeli ktoś się trochę zna, to potrafi dokładnie rozróżnić to, co słyszy.

 

Gdzieś wyczytałem takie stwierdzenie, że jeżeli Behemoth jest Metallicą, to Hate jest Slayerem. Ktoś w Stanach to napisał i bardzo mi się to podoba

 

Mieliście na „Auric Gates of Veles” jakiś konkretny plan?
Adam użył określenia „krew z głośników”. Tak ją sobie wyobrażał. Chciał, żeby ta płyta się nie zatrzymywała, żeby był większy wpierdol. Tego się trzymał. Chciał zrobić szybszą, bardziej agresywną płytę, bez dużej ilości zwolnień, epickich momentów. Miała być bardziej death metalowa, choć oczywiście są też elementy blackujące. Ale też zależy, jak kto na to patrzy – jedni dzielą black metal ze względu na wokale, inni na riffy, ideologię itp. Generalnie, jest to ekstremalny metal, nie trzeba na siłę czegoś nazywać. Założenie było takie, że ma być krew z głośników, ma być mocniej, szybciej i tak dalej. Zostało spełnione w 100%.

 

Dominik Prykiel

fot. Maciej Pieloch

 

Jak próbowaliście tę krew z głośników osiągnąć? Czym na przykład te twoje riffy i leady musiały się charakteryzować, żeby wylądować na płycie?
Leady musiały stworzyć klimat. Dużo z nich to po prostu otwarte akordy, dysonanse, które miały wprowadzić pod spodem chaos. Sporo rzeczy wykładaliśmy od razu – zamiast rozpoczynać utwór jakimś długim wstępem od razu był blast albo po prostu od razu było mocno. Oczywiście nie zabrakło kilku klimatycznych momentów. Niektóre leady miały być bardzo słowiańskie, więc też takie są. Staraliśmy się uciekać od melodyjek, a celowaliśmy w mroczny, chory nastrój. Czasami jedna gitara grała prosty riff z szybkim kostkowaniem, druga dostarczała całe tło. Gdzieniegdzie pod spodem są chore wajchy, które mogły sprawiać wrażenie, że są kompletnie bez sensu, ale właśnie one budowały odpowiedni klimat. Były też flażolety, użyłem sustainera, wiec mamy trochę długich dźwięków, np. długi pisk na początku utworu „Salve Ignis”. Pojawiły się sample. Wszystko razem z bębnami Pavulona i basem miało tworzyć jeden wspólny klimat.

 

Czy to się da jeden do jednego odtworzyć na scenie? Na trasie w Stanach już pewnie testowaliście część nowego materiału.
W Stanach mieliśmy na tyle mało czasu, że postawiliśmy na utwory, które publika zna. Kiedy mieliśmy więcej czasu – było kilka takich koncertów, gdzie mogliśmy pograć dłużej – graliśmy teledyskowy „Sovereign Sanctity”. W większości jednak stawialiśmy na sztandarowe utwory. Setlista była jeszcze z poprzedniej płyty. Graliśmy kolejno „Into Burning Gehenna”, „Erebos”, „Valley of Darkness”, „Walk Through Fire”. To numer, który ma świetną końcówkę, bardzo dobrze pasuje na koniec. Czasami graliśmy „Hex”, czyli powrót do starszych płyt. W Stanach mieliśmy krótki set, więc musieliśmy go jakoś sensownie ułożyć.

 

Ale teraz lecicie już na Islandię. Tam będą nowości?
Tam mamy więcej czasu, więc coś się pewnie pojawi. Zaraz mamy też festiwale. Będzie czas, żeby usiąść na spokojnie i przygotować jak najwięcej materiału z nowej płyty.

 

Masz jakieś swoje ulubione momenty na „Auric Gates of Veles”?
Bardzo lubię drugi numer: „Triskhelion”. Generalnie polubiłem te bardzo szybkie numery. Jest też kilka klimatycznych momentów, np. teledyskowy „Sovereign Sanctity”, ze spokojnym środkiem i solówką, która jest dla mnie wisienką na torcie, ponieważ pracowałem nad nią bardzo długo. Nie przesadzę, jeśli powiem, że miała kikadziesiąt wersji. W końcu nagrałem ją po prostu za jednym podejściem w domu. Wysłałem 3 takie „one tejki” Adamowi, wybrał właśnie tę. Nie jest zagrana idealnie, ale jest naturalna. Nie ma w niej mega technicznych rzeczy, jest zagrana na luzie. Pracowałem nad tym chyba za długo, aż w końcu wyrzuciłem wszystkie wymyślne pomysły do kosza i po prostu usiadłem i nagrałem to solo z biodra (śmiech).

 

Gdzie nagrywaliście?
W studio Hertz. Basy były nagrane przez Heńka (Filipa Hałuchę – przyp. J.M.) w Heinrich House. Ja większość rzeczy robiłem w domu i wysyłałem do reampu do Hertza. Część leadów zdążyłem nagrać w studio, ale kiedy Adam nagrywał wokale i ze względu na czas musieliśmy robić dwie rzeczy jednocześnie, lepiej było nagrywać w domu i wysyłać. Chłopaki w studio sprawdzali czy to działa, ewentualnie nanosiliśmy jakieś poprawki.

 

Czasami lepiej dać się ponieść i zagrać nie używając żadnej skali albo w ogóle szukając różnych dźwięków. Czasami puszczam sobie podkład i improwizuję, sprawdzam ten akord, skalę taką i siaką. A czasami po prostu lecę, jedno kółko zagram w jeden sposób, potem wszystko próg wyżej, próbuję każdą skalę i słucham, co mi dają, co wnoszą. Każda z nich ma swój charakter.

 

Grasz na Schecterze.
Tak, gram na Schecterze Blackjack SLS, który dostałem od Mega Music. Oryginalnie był w nim Seymour Duncan SH-10 Full Shred. Wsadziłem w jego miejsce DiMarzio Evolution, na których gram od zawsze. Do tego struny Ernie Ball, pozdrawiam Music Info z Krakowa. Gram na nich na koncertach, teraz planuję zamienić je na nieco grubsze, ale do leadów i wajchowania wolę jednak nieco cieńsze, czyli 11-54. Wszystko to szło w Helixa Stompa, który jest też interfejsem. Jest fajny, bo słyszysz bezpośrednio dźwięk przesterowany, czyli symulację, a nagrywa się i czysty kanał i przester.

 

Co masz ze sobą na scenie?
Jestem endorserem firmy EVH, więc mam 50-watową głowę 5150 III. Wrzuciliśmy do niej świeże lampy i zmieniliśmy kilka rzeczy wizualnie. Szymon z firmy Presound wymienił w nim lampy, podrasował sound i dodał świetnego wyglądu, bo z białego panelu zrobił czarny, z czarnymi gałkami i podświetleniem czerwonym albo niebieskim. Wygląda i brzmi zabójczo.

 

Dominik Prykiel

fot. Maciej Pieloch

 

A gitara?
Ten sam Schecter. Jestem akurat po rozmowie w siedzibie Schectera. Miałem krótką wycieczkę po fabryce i czekam, może będą niedługo jakieś nowości.

 

Co ci w tych Schecterach pasuje?
Miałem w ręku sporo gitar. Pamiętam, że kiedyś Schectery były dla mnie strasznie toporne. Mój kolega miał siódemki – miały długą skalę, były ciężkie. Później, któregoś razu ograłem te gitary w sklepie i okazały się bardzo wygodne. Natrafiłem na sygnaturę Keitha Merrowa i kilka innych modeli. Spodobały mi się, zupełnie inny feel. Pobrzdąkałem też na gitarkach, które mieli chłopaki z Obscure Sphinx. Bardzo fajne rzeczy. Odezwałem się więc do Mega Music, polskiego dystrybutora, i zaczęliśmy współpracę. Podziękowania dla Jarka Chęcia!

 

Przez dłuższy czas Schecter miał w Polsce opinię gitar do bardzo nowoczesnych odmian metalu. Grali na nich wspomniani Obscure Sphinx czy Havok z Blindead.
Tak. Ale skoro Abbath ma swoją sygnaturę Schectera to znaczy, że można iść też w tę mroczną stronę.

 

Pamiętasz swoją pierwszą elektryczną gitarę, która sprawiła, że zacząłeś się tym instrumentem parać?
Jasne. Moja pierwsza elektryczna gitara to Mensfeld w kolorze wiśniowy metallic z czarnym, lakierowanym gryfem. Miała 24 progi i Floyd Rose. Została kupiona w komisie we Wrocławiu za jakieś 700 złotych pod koniec roku 2000. Wtedy zacząłem grać bardziej na poważnie. Przez moment grałem na niej bez wzmacniacza, zaraz potem pojawił się wzmacniacz Laboga 50, model Raduli, w brązowej skórze. Dawałem na nim czadu. Potem doszła jakaś kaczka firmy Koda, próbowałem różnych dopałek. Potem przeskoczyłem na multiefekty Digitecha z końcówką mocy, następnie z powrotem wzmacniacze tranzystorowe: Randall Warhead, którego miałem bardzo długo. To fajny wzmacniacz, bardzo często zresztą używany w Hertzu. Bardzo ciekawy sprzęt. Potem zaczęły się lampiaki: miałem Engla Fireball, Powerball i znów czarnego Fireball 100. Po nich przyszedł czas na EVH.

 

Uczyłeś się grać sam?
Uczyłem się sam, ale czasami znajdowałem ludzi, którzy łupią na gitarze i pobierałem konsultacje.

 

Nie masz wykształcenia muzycznego?
Nie, nie chodziłem do żadnej szkoły muzycznej. Uczyłem się grać z nut. Ale nie zagłębialiśmy się w teorię muzyki itp. Kiedyś chciałem, ale potem sprawy zaszły już tak daleko, że nie miałem na to czasu. Najpierw zacząłem sobie grać dla zabawy i nie interesowały mnie nuty, a kiedy pomyślałem, że to mogłoby mi się przydać, nie było już jak. A może kiedyś się uda?

 

Ale sam uczysz.
Uczę, więc musiałem się do tego przygotować. Zająłem się na poważnie teorią, budową akordów i tak dalej, żeby być w stanie odpowiedzieć na pytania uczniów. Wiadomo, że nie uczę gitary jazzowej, tylko głównie rocka i metalu, ale znam dźwięki na gryfie, interwały, skale, budowę akordów, całą szeroko pojętą teorię. Jestem w stanie odpowiedzieć na większość trudnych zagadnień. Jeżeli się pojawia jakiś temat, którzy przerasta moją wiedzę, próbuję się doszkolić. Czytam też nuty – nie a vista, ale bez problemu.

 

Czy taka podstawa teoretyczna przydaje się podczas pracy muzyka, podczas tworzenia, grania i wykonywania?
Tak, bo wszystko staje się bardziej usystematyzowane i potrafisz to nazwać. Ale czasami jest tak, że lepiej zagrać z serducha niż coś sobie zaplanować. Może inaczej: teoria nie przeszkadza.

 

Piszesz muzykę biorąc pod uwagę kwestie teoretyczne?
Próbowałem, ale efekty były zbyt poukładane i poprawne. A to nie ma być poprawne. Albo żre, albo nie żre. Czasami lepiej dać się ponieść i zagrać nie używając żadnej skali albo w ogóle szukając różnych dźwięków. Czasami puszczam sobie podkład i improwizuję, sprawdzam ten akord, skalę taką i siaką. A czasami po prostu lecę, jedno kółko zagram w jeden sposób, potem wszystko próg wyżej, próbuję każdą skalę i słucham, co mi dają, co wnoszą. Każda z nich ma swój charakter. Vai powiedział kiedyś, że grając skale brzmisz jak idiota, jeśli nie znasz ich smaku, nie wiesz, co wnoszą. Jeśli masz taką wiedzę, możesz ich używać. Czasami można zafrazować tak, że zwykła chromatyka będzie świetnie pasować. Ale z drugiej strony z teorią jest mi łatwiej: wiem, czego szukać w danej tonacji, jak to przenieść na gryf.

 

Nie ciągnie cię do tego, żeby bardziej wyżyć się w komponowaniu? W Hate komponuje głównie Adam, w Vedonist ostatnią płytę popełnili w większości Łukasz i Artur.
Mam napisaną całą płytę zespołu Extinct Gods. To mój zespół, istniejący od 2002, w którym piszę praktycznie całą muzę.

 

Ale od 2011 roku też milczy.
Tak. W 2012 zacząłem pracować nad nową muzyką, pomysłów było sporo, ale cały czas je odkładałem, bo nie było na to czasu. Najpierw grałem w Lost Soul, potem miałem pauzę, pojawił się Vedonist, następnie Hate. Perkusista Extinct Gods gra w Shodan, którzy też robią teraz kolejną płytę. My mamy nagrane bębny, piloty. Czekam na odpowiedni moment, żeby się tym zająć, ale chyba już jest bliżej niż dalej. Pewnie ta przerwa wynika też trochę z lenistwa. Muszę w końcu usiąść i to skończyć, bo materiał jest ciekawy. Może teraz, skoro Hate jest już nagrane, znajdę trochę więcej czasu. Z Hate było sporo pracy – najpierw „Tremendum”, potem po niedługim czasie kolejna płyta, a to przecież mój priorytetowy zespół, więc swoje rzeczy musiałem odłożyć. Może w tym roku uda mi się do nich wrócić.

 

Czyli jest jakaś szansa, że płyta będzie w przyszłym roku.
Tak, na pewno. Zobaczymy tylko jak to będzie wyglądać, jaki będzie skład. Minęło dużo czasu, więc podobnie jak w przypadku Vedonist musimy sprawdzić, czy wszyscy chcą kontynuować. Wiadomo, każdemu życie biegnie dalej, dużo się zmienia. Nie wszyscy są w muzyce, każdy ma swoje życie. Trzeba zatem zweryfikować, czy wszyscy chcą ciągnąć to dalej.

 

Wróćmy do Hate. Kilka lat temu Adam mówił mi w wywiadzie, że planuje grać regularne trasy po Polsce, żeby zespół był bardziej rozpoznawalną marką w kraju, bo chyba wciąż jesteście bardziej cenieni za granicami niż u nas. Ale od tamtego czasu nic się w tym temacie nie stało. Czy ten temat jest żywy? Czy jest szansa na taką trasę?
Temat jest żywy, ale chcemy to zrobić albo porządnie, albo w ogóle. Jest to trudne, jeśli pojawiają się na horyzoncie jakieś fajne trasy za granicą, jak choćby te Stany. Widziałem, że pojawiła się już zapowiedź wrześniowej trasy z Vader i Thy Disease po Skandynawii, mamy też trochę festiwali. Poza tym jest nowa płyta, więc pojawią się zaraz propozycje tras europejskich, może Ameryka Południowa czy Rosja. Mamy wciąż ważne wizy do Stanów, więc może w tym lub przyszłym roku tam wrócimy. Trzeba będzie zatem na Polskę znaleźć czas, ale chcemy to zrobić porządnie. Może będzie to jeszcze ten rok, może przyszły. Nie chcemy robić takiej trasy „bo trzeba”, chcemy zrobić to dobrze, z pompą. Pracujemy nad nowym aspektem wizualnym koncertu. Będzie to coś innego. Jesteśmy w trakcie prac nad nową scenografią i oprawą sceniczną. Będzie dużo nowości.

 

Hate

fot. Maciej Pieloch

  • Tags
  • Auric Gates of Veles
  • Dominik Prykiel
  • EVH
  • extinct gods
  • hate
  • Hatefest
  • SCHECTER – Testy sprzętu i newsy
  • vedonist

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Marcel „Schmier” Schirmer (Destruction) - powrót thrash metalu
Previous article John Campbell i gitary ESP

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Suzi Quatro, ikona rockowego basu, wydaje nową płytę! Artykuły o artystach
23 stycznia 2021

Suzi Quatro, ikona rockowego basu, wydaje nową płytę!

Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu Artyści
20 stycznia 2021

Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

Zmarł Andrzej Püdel Bieniasz Artykuły o artystach
20 stycznia 2021

Zmarł Andrzej Püdel Bieniasz

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni" Artykuły o artystach
15 stycznia 2021

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego! Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song" Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song"

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu Artykuły o artystach
9 stycznia 2021

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
23 stycznia 11:02
Artyści

Suzi Quatro, ikona rockowego basu, wydaje nową płytę!

22 stycznia 19:01
Newsy

Nowości firmy Gibson na rok 2021

22 stycznia 15:19
TopSpecial

Muzycy, którzy wylecieli z mocno imprezujących zespołów za… imprezowanie

22 stycznia 15:17
Newsy

Niezwykła gitara na aukcji WOŚP

22 stycznia 11:03
Newsy

Live Nation Polska szuka supportów dla gwiazd!

22 stycznia 10:20
Newsy

Blackstar CV30 – wzmacniacz Carmen Vandenberg

21 stycznia 17:18
Newsy

Yamaha BBPH Peter Hook Signature BB

21 stycznia 9:45
Newsy

Gibson Kirk Douglas Signature SG

20 stycznia 16:17
Newsy

Zen Go Synergy Core – nowy interfejs Antelope Audio

20 stycznia 12:15
Newsy

KV2 Audio przedstawia serię zestawów głośnikowych CS

20 stycznia 11:00
Artyści

Andrzej „Pudel” Bieniasz – wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

20 stycznia 10:30
Newsy

Blackstar Studio 10 6L6 Surf Green

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji