• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Live Nation Polska szuka supportów dla gwiazd!

      Live Nation Polska szuka supportów dla gwiazd!

      Kasa Misiu, kasa. Pearl Jam grozi swojemu własnemu cover bandowi!

      Kasa Misiu, kasa. Pearl Jam grozi swojemu własnemu cover bandowi!

      Tommy Emmanuel prezentuje klip do nowego utworu „I’ve Always Thought of You”

      Tommy Emmanuel prezentuje klip do nowego utworu „I’ve Always Thought of You”

      Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

      Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

    • Newsy sprzętowe
      Nowości firmy Gibson na rok 2021

      Nowości firmy Gibson na rok 2021

      Niezwykła gitara na aukcji WOŚP

      Niezwykła gitara na aukcji WOŚP

      Blackstar CV30 – wzmacniacz Carmen Vandenberg

      Blackstar CV30 – wzmacniacz Carmen Vandenberg

      Yamaha BBPH Peter Hook Signature BB

      Yamaha BBPH Peter Hook Signature BB

    • TopVideo
      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

  • Artyści
    • Wywiady
      Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

      Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

    • Artykuły
      Suzi Quatro, ikona rockowego basu, wydaje nową płytę!

      Suzi Quatro, ikona rockowego basu, wydaje nową płytę!

      Zmarł Andrzej Püdel Bieniasz

      Zmarł Andrzej Püdel Bieniasz

      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Sprzęt Jana Borysewicza

      Sprzęt Jana Borysewicza

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Krzysztof Puma Piasecki – wywiad
Home
Artyści
Wywiady

Krzysztof Puma Piasecki – wywiad

13 grudnia 2017 Redakcja | TopGuitar 50

Przeczytaj również

Czołówka polskiej gitary elektrycznej. Człowiek „po przejściach”, a jednocześnie wybornie uzasadniający swoją obecność na polskiej scenie. Co dla nas najistotniejsze, zabiegający o tę obecność wyjątkową twórczością, a nie zabiegami pijarowskimi. Jego ostatnie dwie płyty, „Backward/Forward” oraz „Stories” (w duecie z Józefem Skrzekiem) to materiał, którego świetnie się słucha – jest jednocześnie ambitny i utylitarny, ergo otwarty na słuchacza niekoniecznie wybitnie wyrobionego muzycznie. Posłuchajmy, jak powstawał ten materiał, i zobaczmy, jak stosunkowo niewielkim nakładem środków można stworzyć rzetelne gitarowe albumy.

Maciej Warda: Wydałeś ostatnio dwie dobre, jeśli nie bardzo dobre płyty, więc można powiedzieć, że na dobre wróciłeś do Polski i do jej muzycznego krwiobiegu. Łatwo nie było patrząc z perspektywy ostatnich dziesięciu lat…?

Krzysztof Piasecki: Czuję, że udało mi się to zrobić, że wróciłem już na dobre i chyba każdy, kto miał się o tym dowiedzieć, dowiedział się o tym albo, ostatecznie, dowie z tego wywiadu. Jak wiesz, zniknąłem z rynku na dziesięć lat, po powodzi, i grałem za granicą w bardzo różnych miejscach. Powrót wymagał to ode mnie dużego samozaparcia, bo dużo rzeczy się tu zmieniło – wiesz, ludzie inni, miejsca inne, układy inne etc. Nagrałem „White Cats” i „Illusions”, oprócz tego trio, teraz Józef Skrzek i kolejna solowa… Chyba mi się udało, choć powrót trwał długo, bo i moja nieobecność była długa. Jak jedziesz na rok czy nawet dwa, to nie to samo, gdy gdy nie ma cię dziesięć lat…

 

Jak postrzegasz zmiany, które dokonały się w muzycznym świecie w ostatnich latach? Mam na myśli szczególnie gusta masowego odbiorcy i ich kształtowanie przez media, wydawców itd.

Hehe… Sam dobrze wiesz, że nie jest najlepiej. Muzyka, którą wykonuję i piszę, nie jest muzyką popularną i z tego względu ciężko się jest wbić w świadomość szerszego grona odbiorcy. Druga sprawa to to, że nastąpił duży postęp wśród młodych muzyków, którzy grają na żywo. Są świetnie wyedukowani, osłuchani i doskonale sobie radzą przede wszystkim w świecie wirtualnym, który przecież dla wielu młodych słuchaczy jest alternatywną rzeczywistością. Jeżeli chodzi o tematy promocji, to niestety sama dobra muzyka nie wystarczy, ciężko się przebić, posiadając tylko dobrą płytę i zespół dobrych instrumentalistów. Jeśli masz koneksje, znajomości, to zdecydowanie idzie to łatwiej, ale przecież zawsze tak było, niczego nowego teraz nie odkrywam.

Nawiązując do mojej ostatniej solowej płyty „Backward/Forward”, to postawiłem na niej bardzo mocno na melodię. Oczywiście jest też myśl harmoniczna, są solówki i tak dalej, ale postawiłem poniekąd na to, by wyjść z nią do szerszego słuchacza. Zaowocowało to tym, że według mojej skromnej opinii płyta podoba się praktycznie wszystkim, w sensie przekroju słuchaczy. Zadowoleni są ci, którzy oczekują bardziej wysublimowanych rzeczy typu właśnie harmonia czy solówka, ale jest też melodia. To ukłon w stronę tych, którzy nie znają się na akademickich niuansach, ale odbierają muzykę wrażeniowo i po prostu jej słuchają. Mój prywatny sondaż wykazał, że takie podejście do materiału okazało się słuszne [śmiech].

https://piotrmusial.photography/

Muszę to potwierdzić na własnym przykładzie, bo wszystko to, o czym wspomniałeś, jest obecne na twojej płycie w atrakcyjnej formie, którą ja osobiście kupuję.

Bardzo mi zależało na dotarciu do bardziej uniwersalnego odbiorcy, a nie tylko do środowiska muzycznego. Na płycie „Illusions” chciałem pójść w zupełnie inne kolory muzyczne. Słyszałeś – to trochę inna bajka, która też się udała, ale trzeba było teraz wykonać krok albo nawet skok do przodu. Myślę, że zrobiliśmy wówczas z Wojtkiem [Konikiewiczem – przyp. MW] kawał dobrej roboty, ale jeśli chodzi o docieralność tej muzyki do szerszego grona, to było słabo. Postanowiłem więc wrócić do swoich korzeni, nowa płyta nazywa się „Backward/Forward”, czyli wracamy i idziemy dalej na przód. A w międzyczasie wiadomo, pojawił się Józef…

 

Płyta „Backward/Forward” jest dowodem na to, że można wydać dobrze brzmiącą płytę zrealizowaną w warunkach niemalże home recordingu. Powiedz, jak powstawał ten album, a szczególnie – jak wam się udało tak dobrze zmiksować perkusyjne loopy w żywe instrumenty?

Tak, zdecydowanie masz rację. Przyznaję, że poeksperymentowałem sobie tutaj. Żyjemy w dobie zero-jedynkowej i można swobodnie przesyłać sobie tracki na odległość bez utraty ich parametrów związanych z jakością. Generalnie jestem purystą, bo wolę mieć żywą sekcję w studiu, mieć z muzykami kontakt i nagrywać, ale nie ma co ukrywać – ekonomia jest ekonomią! Spróbowałem zatem zrobić to w warunkach domowych, duuużo taniej mnie to wyniosło, ale wymagało trochę innego spojrzenia na materiał, przewartościowania pewnych spraw. Była to bardzo mozolna praca, bo wiadomo – nie miałem tego bata nad sobą w postaci wynajętego studia. Z drugiej strony dzięki temu wszystko jest tak, jak sobie zaplanowałem, a wiele rzeczy mogłem załatwić kliknięciem i ściągnięciem plików na komputer. Jeśli chodzi o te loopy, to przypomniała mi się jedna ze starszych płyt Jeffa Becka, którą nagrał właśnie z loopami – pomyślałem sobie wówczas, a dlaczego by nie? Poeksperymentowałem, była to mozolna praca, ale – jak widać – ładnie się to zmiksowało i skleiło. Myślałem, czy nie wziąć jakiegoś bębniarza, który by mi to ładnie na padach zagrał, to wówczas byłoby nierozpoznawalne, ale myślę, że ostatecznie dobrze się stało tak, jak się stało. Mam kolejne doświadczenie i to bardzo pozytywne, dzięki temu płyta jest bardziej oryginalna i chyba aktualna, taka na czasie.

Jest bardzo fajnie, mnie skojarzyło się to z płytami Marcusa Millera sprzed piętnastu lat, tam też obok żywego rasowego grania są właśnie takie zakwaszone bity, których z kolei Marcus chyba uczył się u Michała Urbaniaka.

Ooo, widzisz! Tak jest, właśnie o to mi chodziło, choć tak jak mówiłem, zainspirowała mnie płyta Jeffa Becka. Materiał już miałem, rodził się też na bieżąco, a my działaliśmy z tymi loopami, bo nie była to łatwa robota, by z tak wielkiej liczby możliwości dopasować te właściwe patterny do materiału. Starałem się zrobić to tak, by muzyka była różnorodna i ciekawa, w sferze gitar słychać tam i elektryki, i akustyki, i dwunastostunówki, i czyste, i przestery, kawałki szybkie i ballady… Zatem rytmicznie też powinno się dużo dziać – ta myśl przyświecała mi przy aranżach.

https://piotrmusial.photography/

Możesz przedstawić ludzi, którzy pomagali ci przy tej płycie?

W kolejności przypadkowej: Charlie Green dogrywał mi piękne rzeczy na trąbce oraz w jednym numerze, w „Duck And Roll”, leciutko rapuje. Dalej Andrzej Rusek, który gra na basie, ale też zajął się miksem płyty. On się na tym dobrze zna, ma ucho, zajmuje się tym i dlatego jeździłem albo do niego, albo robiliśmy to u mnie w domu – to było takie kursowanie i wiszenie na telefonie. Hmm… wielu osób to tu nie ma, jest jeszcze Arek Kądrowski i moja córka Kasia „Puma” Piasecka, która zaśpiewała wokalizy. Nie chciałem, żeby mi zaśpiewała normalnie, jak się śpiewa piosenki z tekstem, chciałem, by wokal był jak kolejny instrument, takie dobarwienie całości. Kasia poradziła sobie z tym, bo całość brzmi spójnie. Last but not least, Tadeusz Leśniak zrobił mi w kilku utworach takie małe subtelne tła na keyboardach. Przeszło mi przez myśl, żeby wziąć jeszcze saksofonistę, ale potem pomyślałem kurde nie! Jak teraz zacznę kombinować, to zaraz coś mi się zacznie nie podobać i rozgrzebię te utwory, które mają już jakąś formę i charakter. Niech one będą takie trochę surowe, z charakterystyczną trąbką zagraną z tłumikiem w sposób Milesowski – każdy rozpoznaje przecież ten sound!

 

Chyba można powiedzieć, że to twoja najważniejsza płyta od długiego czasu.

Myślę, że tak, przynajmniej teraz na pewno tak czuję. Jestem z niej bardzo zadowolony, udało mi się na niej zagrać kilka fajnych melodii, kilka karkołomnych tematów i na kanwie tego grać sola – chyba o to właśnie mi chodziło. Nie wiem, czy to dojrzałość, ale chyba tak [śmiech].

 

Czy współpracowałeś już wcześniej z Józefem Skrzekiem?

Nie. To był w ogóle przypadek. Józek Skrzek jest bardzo związany z miastem Opole, ponieważ te pierwsze płyty SBB były nagrywane w rozgłośni opolskiego Polskiego Radia. W związku z tym to w Radio Opole zorganizowano mu benefis, na który zostałem zaproszony. No i spotkaliśmy się, zaczęliśmy rozmawiać, czy byśmy czegoś we dwójkę może nie nagrali. I tak zaprosiłem go do siebie, żeby się dotknąć i wyczuć po prostu. On zasiadł przy fortepianie, ja wziąłem gitarę akustyczną i tak pograliśmy sobie akustycznie. Trzeba było też sprawdzić, czy mamy coś, wiesz, ja rzuciłem propozycję, Józek rzucił propozycję i po jakimś czasie stwierdziliśmy, że nagrywamy. Zabukowałem studio przy rozgłośni, akurat wykorzystując dobry moment, bo rok 2017 jest sześćdziesiątym piątym rokiem istnienia rozgłośni opolskiej, w związku z czym oni też byli tym pomysłem bardzo zainteresowani. Szczęśliwie się to potoczyło – było miejsce i czas, weszliśmy do studia i poszło! Bardzo mi zależało na oryginalności, żeby nagrać to w duecie. Jak pewnie wiesz, w 1982 roku Józek nagrał duet z Tomkiem Szukalskim, ale ja nie sugerowałem się tym, dopiero później skojarzyłem, że przecież w tym radiu Skrzek już kiedyś nagrał duet. No i zaczęliśmy nagrywać, ale od razu okazało się, że musimy skracać te rzeczy, bo mieliśmy w głowach naprawdę dużo materiału.

https://piotrmusial.photography/

Co oznacza, że była to w dużej mierze improwizacja, bo przecież nie sposób ogarnąć taką formę, wchodząc do studia…

Tak, oczywiście. Generalnie to jest płyta jazzowa – tak bym ją nazwał. Ktoś może powiedzieć, że rockowa czy nawet elektroniczna, ale myśmy mieli podejście stricte jazzowe. Zaczepialiśmy się na jakiejś strukturze harmonicznej i na tej kanwie snuliśmy nasze improwizacje czy opowieści, bo płyta przecież nazywa się „Stories”. Wiele też czasu na to nie straciliśmy, bardzo szybko nam to nawet poszło, także – jak widać – było flow. Józek jest bardzo zadowolony z tej płyty i to jest ważne, jeśli muzycy się zapraszają, potem coś robią, a na koniec i jedna, i druga strona jest zadowolona. Nie, tutaj wszyscy są zadowoleni. Pierwsza płyta jest taka bardziej agresywna, a druga bardziej stonowana, bo to są po prostu różne opowieści i zależało mi też na pewnej dramaturgii i dynamice tych płyt, dlatego znowu mamy różnorodność – jest muzyka jazzowa, jest muzyka w typie filmowej, trochę rocka, bluesa, elektroniki… Był taki pomysł, że może bębniarza byśmy wzięli, ale odrzuciliśmy to, bo by było gadanie, że to SBB tylko w innym składzie… Jest za to gitara akustyczna, która sama w sobie jest pięknym instrumentem i na każdej mojej płycie musi się pojawić.

Patrząc na zdjęcia z twoich ostatnich sesji nagraniowych, widzę, że na „Backward/Forward” używałeś głównie Gibsona ES 335, a na „Stories” głównie strata.

Hehe, to akurat tak wyszło, ale generalnie było dokładnie odwrotnie [śmiech]. Na „Backward” używałem strata, a na „Stories” używałem głównie Gibsona ES 335. Na obydwu albumach grałem na obu tych gitarach i zależało to tylko od tego, jak czułem dany utwór. Jakoś udało się to właśnie tak intuicyjnie załatwić, że brzmieniowo te klocki się ułożyły tak jak trzeba, bo nie tylko o to chodzi, żeby się wygodnie i fajnie grało, ale żeby potem przy odsłuchu wszystko się kleiło w miksie, bo jeśli jest jakaś fajna wersja partii gitary, wiesz, fajny „tejk”, to bardzo trudno albo nawet niemożliwe jest to powtórzyć, bo brzmienie okazało się nie to. Ja na szczęście uniknąłem takich sytuacji.

Opowiedz o tych wiosłach – długo są z tobą?

Tak, to stara przyjaźń. Strato jest z 1973 roku, a gibson… Jak przyjechałem z Ameryki, to kupiłem go od mojego przyjaciela Krzysia Barcika, nota bene dobrego producenta muzycznego. Akurat sprzedawał i zaproponował mi, mówiąc, że jak ma sprzedawać, to tylko w dobre ręce, kupuj!
No i kupiłem, bo akurat takiej gitary szukałem. Trochę ich mam, bo mam akustyka marki Guild, model Soundgear, mam gitarę Takamine, mam drugiego strata, także tych instrumentów trochę jest, ale te dwie – ten stratocaster i gibson – to dwie podstawowe.

https://piotrmusial.photography/

Coś ostatnio kupiłeś?

Nie, jakoś nie czuję teraz potrzeby, chociaż już mi chodzi po głowie Taylor dwunastka. Haha! I wiem, że łatwo się nie opędzę od tej myśli! Lubię bardzo gitary dwunastostrunowe – one mają piękne brzmienie, jest szeroka faktura, no i oczywiście trzeba na tej gitarze troszkę grać, żeby uzyskać pełnię jej możliwości. Powinienem mieć także w swojej gitariadzie telecastera, czyli widzisz, zanosi się jednak na jakieś zakupy. Powiem to otwarcie: szukam telecastera. Nie spieszy mi się specjalnie, ale jak przyjdzie jakaś okazja, to kupię.

 

A na jakich wzmacniaczach nagrywałeś?

„Backwards/Forwards” częściowo na marshallu, częściowo na fractalu. Fractal mi się sprawdził, ja na nim nagrałem już trzy płyty i jestem zadowolony. Sprawdził mi się i w domu, i w studiu, a nawet w wersji koncertowej. Wiesz, wyjeżdżam gdzieś, biorę Fractala, do tego dwa odsłuchy QSC i mi się to sprawdza na koncertach. Poznałem go dobrze i póki co nie chce mi się go zmieniać na jakieś kempery czy inne, fajne skądinąd graty, ale może to z wiekiem przychodzi, że jeśli coś mam sprawdzonego i satysfakcjonującego mnie, to dlaczego mam na tym nie grać, tylko szukać czegoś? Ja wiem, że to jest choroba gitarzystów, te ciągłe poszukiwania, zmiany, przeróbki… Ja na tym polu trochę odpuszczam z tego powodu, o którym ci powiedziałem: skoro to się sprawdziło, to po co zmieniać.

Dzięki piękne!

To ja dziękuję i pozdrawiam czytelników TopGuitar!

 

https://piotrmusial.photography/

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Dopelord vs. Major Kong - wywiad
Previous article Deska do przekąsek od Warwicka

Redakcja | TopGuitar

Magazyn TopGuitar to opiniotwórcze czasopismo i portal, skierowany do profesjonalnych gitarzystów i basistów oraz wszystkich miłośników gitary i muzyki gitarowej. Wydawany drukiem od 2005 r.

INNE

Suzi Quatro, ikona rockowego basu, wydaje nową płytę! Artykuły o artystach
23 stycznia 2021

Suzi Quatro, ikona rockowego basu, wydaje nową płytę!

Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu Artyści
20 stycznia 2021

Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

Zmarł Andrzej Püdel Bieniasz Artykuły o artystach
20 stycznia 2021

Zmarł Andrzej Püdel Bieniasz

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni" Artykuły o artystach
15 stycznia 2021

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego! Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song" Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song"

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu Artykuły o artystach
9 stycznia 2021

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
23 stycznia 11:02
Artyści

Suzi Quatro, ikona rockowego basu, wydaje nową płytę!

22 stycznia 19:01
Newsy

Nowości firmy Gibson na rok 2021

22 stycznia 15:19
TopSpecial

Muzycy, którzy wylecieli z mocno imprezujących zespołów za… imprezowanie

22 stycznia 15:17
Newsy

Niezwykła gitara na aukcji WOŚP

22 stycznia 11:03
Newsy

Live Nation Polska szuka supportów dla gwiazd!

22 stycznia 10:20
Newsy

Blackstar CV30 – wzmacniacz Carmen Vandenberg

21 stycznia 17:18
Newsy

Yamaha BBPH Peter Hook Signature BB

21 stycznia 9:45
Newsy

Gibson Kirk Douglas Signature SG

20 stycznia 16:17
Newsy

Zen Go Synergy Core – nowy interfejs Antelope Audio

20 stycznia 12:15
Newsy

KV2 Audio przedstawia serię zestawów głośnikowych CS

20 stycznia 11:00
Artyści

Andrzej „Pudel” Bieniasz – wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

20 stycznia 10:30
Newsy

Blackstar Studio 10 6L6 Surf Green

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji