• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

    • Newsy sprzętowe
      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

    • Artykuły
      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

    • Patronat TopGuitar
      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Małgorzata Tekiel „Janerka na Basy i Głosy” – wywiad
Home
Artyści
Wywiady

Małgorzata Tekiel „Janerka na Basy i Głosy” – wywiad

27 kwietnia 2020 Maciej Warda | TopGuitar 444

Przeczytaj również

Jak brzmi wzmacniacz Orange Marcus King MK Ultra?
Jak brzmi wzmacniacz Orange Marcus King MK Ultra?
Orange Marcus King MK Ultra – nowy wzmacniacz gitarowy
Orange Marcus King MK Ultra – nowy wzmacniacz gitarowy

Podobno historycznie pierwsza basistka na polskiej scenie rockowej. Poza tym jest songwriterką, kompozytorką, producentką i zna się na sprzęcie, bo opiekuje się w Polsce marką Orange. Zawsze niezależna i niepokorna, choć w swoim podejściu do muzyki bardzo profesjonalna. Przyczynkiem do tej rozmowy jest jej najnowsza płyta, popełniona wraz Piotrem Pawłowskim i z pomocą Arkadiusza Marczyńskiego – “Janerka na Basy i Głosy”. Jak sam tytuł wskazuje, jest to projekt ambitny i skierowany raczej do wysublimowanej części “melomanów”. Poznajmy tę utalentowaną artystkę.

 

 

Znamy się na płaszczyźnie zawodowej, bo reprezentujesz markę Orange, ale ty jesteś przecież basistką! Opowiedz króciutko jak to granie się u ciebie zaczęło i jak kiedyś postrzegano w Polsce dziewczynę – basistkę? Miałaś z tego tytułu jakieś fory, czy wręcz przeciwnie?
Już tyle razy odpowiadałam na to pytanie, także na Waszych łamach, że pozwolę sobie skrócić odpowiedź. Grać na gitarze zaczęłam dość późno, bo w wieku 14 lat, na basie w okolicach 18-tki, tak więc dawno, dawno temu (śmiech). Od tego czasu wydałam sporo płyt i skomponowałam muzykę do wielu spektakli i filmów, ciągle pracuję. Dawniej, grających dziewczyn, było bardzo mało, teraz to się na szczęście zmienia, dziewczyny mają więcej odwagi. A forów nie miałam żadnych, raczej trzeba było ciągle udowadniać, że się coś potrafi.

 

Tekiel, Świetlicki

Fot. Joanna Gontkiewicz

 

A jak trafiłaś do firmy Arcade Audio? Dobrze ci w niej?
Do Arcade Audio trafiłam zwyczajnie – wysłałam CV i zostałam zaproszona na rozmowy kwalifikacyjne, po których mnie przyjęto. Pracuję tu już osiem lat. Lubię tę pracę, jest ściśle związana z graniem, reprezentuję markę, którą bardzo cenię, podoba mi się jej filozofia, podejście do brzmienia i designu. Sama też gram na Orange. Korzystając z okazji – zapraszam muzyków i zespoły do współpracy endorserskiej, firma Arcade Audio jest bardzo otwarta na artystów. Chcielibyśmy powiększyć pomarańczową rodzinę!

 

Sama też gram na Orange. Korzystając z okazji – zapraszam muzyków i zespoły do współpracy endorserskiej, firma Arcade Audio jest bardzo otwarta na artystów. Chcielibyśmy powiększyć pomarańczową rodzinę!

Jakim cudem tak pozornie niszowa rzecz jak „Janerka na Basy i Głosy”, stała się tak głośna i „medialna”? Spodziewałaś się tego, planowałaś to? Nieoczekiwanie trochę namieszaliście w tym polskim grajdołku…
Tworząc tę płytę nie myślałam o medialności, skupiałam się na muzyce. Zależało nam na jakości, w każdym aspekcie – muzycznym, graficznym, a także wydawniczym, dlatego zaprosiliśmy do współpracy Arka Marczyńskiego z Anteny Krzyku. Arek uwierzył w to przedsięwzięcie jeszcze w trakcie powstawania wersji instrumentalnych (wtedy tylko Marcin Świetlicki miał nagrane swoje partie wokalne, a połowy utworów w ogóle nie było). Ta ładna, nienachalna promocja to efekt pracy Arka, który pięknie płytę wydał i swoimi kanałami powiedział o niej światu. Po drugie, piosenki zaśpiewali znakomici wokaliści/wokalistki, w bardzo ciekawym zestawieniu, co mocno przyczyniło się do zainteresowania płytą. Myślę też, że pomysł aranżacji na basy i głosy jest oryginalny, to pewnie także zadziałało. Mamy też fanpejdż na facebooku, który prowadzimy z humorem!

Jak zrodził się ten pomysł? Formuła projektu zawarta w tytule, nie jest oczywista, w sensie: nie wpada się na takie pomysły codziennie.
Pomysł powstał „tu i teraz”, bez kalkulacji. Pewnego letniego wieczoru, dwa lata temu, basista Piotr Pawłowski, przyjechał z Gdańska do Krakowa i zaproponował mi spotkanie. Znaliśmy się trochę ze scen, trochę z rozmów na facebooku. Usiedliśmy w klubie Baza, mieliśmy sobie wiele do powiedzenia o świecie i muzyce, naturalnie pojawił się temat Lecha Janerki. Okazało się, że oboje jesteśmy szalikowcami Lecha, możemy cytować z pamięci teksty i melodie. A skoro tak, to czemu nie zaaranżować płyty na same basy? Potrzebowaliśmy jeszcze tylko głosów. Kilka nazwisk pojawiło się tego samego wieczoru, dwa dni potem napisałam maile. Powstała wyraźna wizja. I muszę powiedzieć, że od razu usłyszałam w głowie muzykę, w zarysach, w brzmieniach, jeszcze zamgloną, ale usłyszałam. Przeszliśmy do realizacji. Także tak, warto rozmawiać (śmiech).

 

Tekiel, Szubrycht

Fot. Joanna Gontkiewicz

Zachowaliście trochę oryginalnych harmonii i melodii, ale dodaliście też dużo od siebie. Nie było szans i sensu trzymać się kurczowo oryginałów, prawda?
Ta płyta to hołd, ale nie było sensu robić coverów „jeden do jednego”. Można było powtórzyć aranże, przełożyć na basy partie różnych instrumentów z oryginalnych wersji, ale po co? Przede wszystkim chcieliśmy wejść w dialog z Janerką, na bazie jego utworów opowiedzieć też własne historie, pokazać swoją wrażliwość, dlatego wpletliśmy sporo riffów, melodii, harmonii, których u Lecha nie ma. I to właśnie mu się bardzo spodobało. Duże znaczenie miało też to, dla kogo pisany jest dany aranż. Trzeba było, biorąc pod uwagę konkretny głos, najpierw wyobrazić sobie styl, tempo utworu, dopiero potem przejść do realizacji.

 

Właśnie, jak zareagował na to Lech Janerka? Nagrywaliście to w porozumieniu z nim, czy usłyszał dopiero efekt końcowy?
Do Lecha zadzwoniłam niedługo po tym, jak powstał pomysł. Był wyraźnie wzruszony, dał nam zielone światło. Przez dwa lata pracy nad płytą byliśmy w ścisłym kontakcie. Janerka jako pierwszy dostawał instrumentalne szkice utworów, potem już zaśpiewane piosenki, a na końcu produkcji, wiadomo, dostał master. W międzyczasie rozmawialiśmy przez telefon, odwiedzaliśmy się wzajemnie, byłam u Janerków w domu, kiedy oni byli w Krakowie, spotkaliśmy się u Świetlickiego, a w listopadzie zeszłego roku pojechaliśmy do Wrocławia całą bandą, z Arkiem, Piotrem i Jarkiem Szubrychtem. Zostaliśmy pięknie ugoszczeni, rozmawialiśmy o płytach, o tej naszej, i o tej nad którą Lech cały czas pracuje, słuchaliśmy jego nowych utworów. Gramy w tej samej drużynie.

Na płycie występuje wiele „głosów”, bardzo zresztą zacnych i z różnych estetycznych/poetyckich bajek. Według jakiego klucza dobieraliście gości?
Zaprosiliśmy ludzi, których twórczość i postawa są nam bliskie, których lubimy i szanujemy. Wiedzieliśmy, że kochają pana Lecha. Nikt nie odmówił, nawet dochodziły nas słuchy, że chętnych jest więcej. Wyszło tak, że wśród nas i głównych wokalistów/wokalistek nie ma nikogo urodzonego po 1978 roku, wypowiedziało się więc starsze pokolenie.

 

Tekiel, Nika

Fot. Joanna Gontkiewicz

 

Jakie emocje towarzyszyły ci podczas nagrywania? Był kalejdoskop typu radość – refleksja? Tak to momentami brzmi…
Ta płyta wymagała przede wszystkim myślenia i koncentracji, zagłębienia się dźwięki po przysłowiowe pachy. To pamiętam najbardziej. Oczywiście, są też emocje i mam nadzieję, że je słychać. Zależało mi na tym, by opowieść szła równolegle – poprzez tekst i muzykę, i by była piękna. Dźwiękami opowiada się historie, a skoro piosenki z naszej płyty są głównie mroczne, szukałam w sobie emocji z tej kategorii, oczywiście szeroko pojętej. Radość pojawiała się przede wszystkim wtedy, gdy było już jasne, że instrumentalna wersja danej piosenki jest skończona i kiedy wszyscy zaśpiewali swoje partie. Tak, wtedy była duża radość!

A jak technicznie rozwiązałaś temat realizacji nagrań? Każdy nagrywał u siebie, a ślady spływały do ciebie? Pozostawiłaś nagrywającym pełną „swobodę artystycznej wypowiedzi”?
Jak już wspomniałam, płyta powstawała dwa lata. Wszystkie partie basowe zostały nagrane u mnie w domowym studio. Piotr przyjeżdżał w niektóre weekendy, wtedy rejestrowałam też jego linie. Nad aranżacjami pracowałam przez cały czas, z przerwami na życie… To była najbardziej wymagająca płyta jaką kiedykolwiek nagrałam, najtrudniejsza pod każdym względem – intelektualnym, emocjonalnym, czasowym. Głosy zostały nagrane w różnych studiach nagrań: Nika, Marcin, Jarek i Chór Piór zaśpiewali u Nastiego w Krakowie, Pablopavo i Lena u DJ Zero w Warszawie, Wojciech Waglewski w Studio As One, też w Warszawie, a Kasię nagrał Paweł Krawczyk w swoim Studio im. Kazimierza Deyny. Uczestniczyłam w nagraniach wszystkich wokali, z wyjątkiem Kasi Nosowskiej, która zarejestrowała swoje linie w Święta Wielkanocne. Wszyscy mieli pełną swobodę interpretacji, jedyne, czego się trzymali to aranżacje, które są dość ścisłe. Na koniec, jak już wszystko zostało nagrane, wysłałam sesje do przyjaciół ze Studio As One, z którymi współpracuję od wielu lat. To Mariusz Dziurawiec i Jarek Smak – wspaniali realizatorzy, ze świetnym analogowym studiem. Zrozumieliśmy się doskonale, miks i master brzmią tak, jak sobie wymarzyłam. Wszyscy jesteśmy zadowoleni.

Ta płyta wymagała przede wszystkim myślenia i koncentracji, zagłębienia się dźwięki po przysłowiowe pachy. To pamiętam najbardziej. Oczywiście, są też emocje i mam nadzieję, że je słychać. Zależało mi na tym, by opowieść szła równolegle – poprzez tekst i muzykę, i by była piękna. Dźwiękami opowiada się historie, a skoro piosenki z naszej płyty są głównie mroczne, szukałam w sobie emocji z tej kategorii, oczywiście szeroko pojętej

 

Powiedz proszę jeszcze o użytych basach i wzmacniaczach, dzięki którym powstała ta fenomenalna płyta
Nie użyliśmy żadnych wzmacniaczy! Bas – pedalboard – preamp Universal Audio 710 Twin Finity – interfejs RME 400 – Cubase 9 na kompie Iron. Tyle. Ja zagrałam na American Fender Jazz Bass Reissue 62′, który ma na imię Fryderyk i na ośmiostrunowym Dean Rhapsody 8, a Piotr na Hagstrom Viking.

A to niespodzianka. Słychać natomiast sporo efektów modulacyjnych nałożonych na partie twoje i Piotra. To kostki czy wtyczki VST?
Żadnych wtyczek! Przy nagrywaniu używaliśmy tylko i wyłącznie kostek. Jest Eventide H9, Darkglass B3K, Memory Man i Mel 9 od EHX, fuzz kopia Woolly Mammotha, Cry Baby Bass, MXR Bass Octave Delux, Bass Whammy, japoński Boss Chorus Ensemble CE 1… tak tak… Chorus CE-3 Boss, Marshall Echo i TCS Vintage Bass Distortion.

Cudnie! No i na koniec okładka. Jest piękna! Wiem, że wykonała ją Alicja Biała – powiedz coś o tej artystce i może pokusisz się o interpretację alegorii i symboli tam zawartych.
Alicja Biała jest młodą, bardzo utalentowaną artystką. Pochodzi z Poznania, studiowała w Europie, m.inn. w The Royal College of Art w Londynie. Alicję poznałam przez Marcina Świetlickiego, któremu niezwykłymi kolażami zilustrowała antologię wierszy pt.„Polska (wiązanka pieśni patriotycznych)”. Po wydaniu książki, kolaże, już jako odrębne dzieło „Wycinanki polskie”, były i jeszcze pewnie są wystawiane w muzeach i w galeriach. Okładka Alicji jest nawiązaniem do okładki płyty The Beatles „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”. Janerka kocha The Beatles, więc wszystko się zgadza! Nie chciałabym nikomu narzucać interpretacji, cały urok jest w tym, że obraz można rozmaicie czytać. Na okładce są wszyscy wykonawcy, wprawne oko dostrzeże postaci ukryte także za liśćmi, jest bóg, lukratywny wieprz, a Dawid Michała Anioła patrzy na papieża. I tak sobie spędzamy czas na głowie Lecha Janerki, bo to jest ojciec nas wszystkich. A Bożena Janerka, z księżyca, patrzy ze spokojem na to całe tałatajstwo. Tu i ówdzie przepływają prehistoryczne stworzenia, a nad nami, na niebie, jest groźnie. Lech poprosił o duży plik do druku i obraz zawiśnie u Janerów w domu, więc wychodzi na to, że zostaniemy z nimi na zawsze!

 

Janerka na Basy i Głosy

 

  • Tags
  • Alicja Biała
  • Dean - testy sprzętu i aktualności
  • FENDER - Testy sprzętu i newsy
  • HAGSTROM – Testy sprzętu i newsy
  • Janerka na Basy i Głosy
  • Lech Janerka
  • Małgorzata Tekiel
  • Orange - Testy sprzętu i newsy
  • Piotr Pawłowski
  • Studio As One
  • Studio im. Kazimierza Deyny
  • Świetlicki
  • Szubrycht
  • Universal Audio - testy sprzętu i nowości

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Mooer HD 50 Synth Drum - recenzja
Previous article Mooer Funky Monkey - recenzja

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen" Artykuły o artystach
17 maja 2022

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii Artykuły o artystach
17 maja 2022

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha Artykuły o artystach
15 maja 2022

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia"

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin Artykuły o artystach
13 maja 2022

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!" Artykuły o artystach
12 maja 2022

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!"

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami" Artykuły o artystach
11 maja 2022

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami"

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski" Artykuły o artystach
10 maja 2022

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
17 maja 21:21
Imprezy

Trochę metalowych zdjęć – fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

17 maja 14:05
Newsy

Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

17 maja 12:31
Artyści

John Frusciante: „Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen”

17 maja 10:55
Artyści

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

17 maja 10:03
Newsy

Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

16 maja 15:01
Newsy

Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

16 maja 9:59
Imprezy

Lipali, Fish Basket – koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

16 maja 9:07
Newsy

Marcin Patrzałek interpretuje „Cry Me A River” w stylu flamenco

15 maja 22:20
Artyści

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

15 maja 18:34
Artyści

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: „Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę”

15 maja 14:20
Artyści

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w „A Night in Tunisia”

13 maja 20:23
Tygodnik

Tygodnik 19/2022 (199)

13 maja 15:07
TopSpecial

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo)

13 maja 11:28
Newsy

Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

13 maja 8:22
Artyści

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press