• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

    • Newsy sprzętowe
      PRS Private Stock Special Semi-Hollow Limited Edition

      PRS Private Stock Special Semi-Hollow Limited Edition

      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

    • Artykuły
      Gitarzysta UFO Neil Carter twierdzi, że Ozzy odnosił sukcesy dzięki muzykom ze swojego zespołu

      Gitarzysta UFO Neil Carter twierdzi, że Ozzy odnosił sukcesy dzięki muzykom ze swojego zespołu

      Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple

      Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

    • Patronat TopGuitar
      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Mateusz Puławski i granie w dwóch tonacjach na raz – wywiad
Home
Artyści
Wywiady

Mateusz Puławski i granie w dwóch tonacjach na raz – wywiad

21 października 2020 Maciej Warda | TopGuitar 1446

Przeczytaj również

Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja
Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja
Mateusz Puławski "The 13th Heron" - światowa muzyka
Mateusz Puławski "The 13th Heron" - światowa muzyka

Nie jest to debiutant, ale prawdopodobnie nie jest on znany szerszej rzeszy entuzjastów gitary elektrycznej. A powinien być, by nagrał właśnie płytę „13th Heron”, która swoim klimatem i muzycznym kształtem nie przypomina niczego, czego dokonali do tej pory polscy gitarzyści. Zapraszamy do lektury wywiadu z Mateuszem Puławskim, polskim gitarzystą tworzącym od lat w Amsterdamie.

 

Urodziłeś się w Świdnicy. Jak wyglądały twoje muzyczne początki w realiach tego miasta?
Bardzo podobnie do realiów w innych miastach, wydaje mi się. Kilku kolegów grało wówczas też na gitarach lub basie, czy bębnach. Uczyliśmy się od siebie nawzajem, dopingowaliśmy się, spotykaliśmy się na takie domowe jam sessions, aż wreszcie założyliśmy pierwszy rockowy zespół. Tamten zespół przetrwał, co prawda w często zmienianym składzie, 3,5 roku. Były też inne zespoły, w których gościnnie grałem. Po roku/dwóch graliśmy już po lokalnych pubach. Obserwowałem starszych, bardziej doświadczonych muzyków, którzy również tam grywali. Były też krótkie kościelne epizody, gdzie mogłem szlifować grę pod okiem doświadczonych kolegów. Kilka życzliwych osób dało mi na tamtym etapie mnóstwo cennych rad, jak i skrawki teorii muzycznej itp. Wreszcie trafiłem po dwóch latach bycia samoukiem na pół roku prywatnych zajęć z kompozytorem i gitarzystą klasycznym, Grzegorzem Wierzbą.

Mateusz Pulawski 2015 (Dordrecht Jazz Festival)

Mateusz Pulawski (Dordrecht Jazz Festival)

Po pół roku intensywnej pracy byłem gotów zdawać do Wrocławskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, gdzie pod skrzydła wziął mnie Artur Lesicki. Przez najbliższe 5 lat miałem kształtować, poza grą na gitarze oczywiście, moją wrażliwość muzyczną, umiejętności kompozytorskie, pedagogiczne, oraz pracę z zespołami (prowadzenie ich). Miałem do tego całkiem sporo okazji dzięki różnym koncertom, jam sessions etc. Dodatkowo odkrywałem też moje zamiłowanie do realizacji dźwięku, mixu i produkcji. Szkołę ukończyłem z wyróżnieniem w 2012 roku, 2 lata po maturze. No i wyjechałem z kraju.

Dlaczego wyjechałeś i osiadłeś w Amsterdamie? Na pobliski Wrocław akurat nie można narzekać w temacie imprez, koncertów i działających aktywnie muzyków – to jedno z najprężniejszych muzycznie miast w Polsce.
To jest dość złożona kwestia. Z wierzchu była to chęć zdobycia renomowanego wykształcenia, poznania wielu nowych ludzi, tzw wyjście z bańki, dość hermetycznego wrocławskiego kręgu. Poniżej było to dość mocne uczucie niepasowania do otaczającej rzeczywistości, mentalności. No i wreszcie wyjazd był dla mnie wyzwaniem, które umożliwiło mi pewnego rodzaju zawalczenie o siebie i swoją pozycję w świecie.

Wyjazd był dla mnie wyzwaniem, które umożliwiło mi pewnego rodzaju zawalczenie o siebie i swoją pozycję w świecie

Stanowiło to takie symboliczne wejście w dorosłość, gdzie mogłem zbudować swoje nowe gniazdo całkiem od podstaw. Nie przyszło to oczywiście bez żadnych kosztów i poświęceń. Musiałem przejść przez dość skomplikowane i bolesne problemy z samym sobą zanim mogłem się w Holandii narodzić jako nowa osoba, z nową mentalnością i zaadaptowana do nowej kultury. W tym momencie nie wyobrażam sobie życia w innym miejscu, bo już to swoje odnalazłem. Zasmakowałem też tutejszego świata muzycznego, który mnie początkowo bardzo ujął, a później przyjął jak swojego.

Co oznacza dla Ciebie awangardowe podejście do jazzu? Jaka jest współczesna kondycja tego gatunku?
Jestem w tej kwestii chyba trochę konserwatystą, bo awangarda jest dla mnie celowym pogwałceniem pewnych norm i zasad, głównie tych bebopowych. Granie poza timem i znajdowanie się wspólne (w zespole), holistyczne i/lub wielopoziomowe podejście do rozwoju motywów, zazębianie się kilku melodii w tym samym czasie, granie w dwóch tonacjach na raz, czysta ekspresja (konwersacyjna) na instrumencie, cała masa harmonicznych zabiegów – tu można by wymieniać i wymieniać… Gatunek ten ma swoich oddanych fanów i jest ich wcale nie aż tak mało.

Co dało ci studiowanie na Conservatorium van Amsterdam? To była muzyka rozrywkowa, czy klasyczna?
Studiowałem gitarę jazzową. Mieliśmy elementy klasyki, głównie historię i teorię, jak i muzyki czysto rozrywkowej – kursy gitarowe pop/rock/country. Ale głównie był to jednak jazz. Studia te dały mi zdecydowanie wiele. Nowe perspektywy muzyczne, masa wskazówek jak się poruszać muzycznie na małą skalę skalę – w obrębie utworów, jak i na dużą- w biznesie muzycznym. Mnóstwo nowych znajomości, które kiełkują do dzisiaj. Studia dały mi też niepowtarzalną szansę jamować co tydzień z najlepszymi, szczególnie upodobałem sobie zajęcia z Jesse van Ruller’em. Konserwatorium dało mi wreszcie też jakąś bazę do stania się pedagogiem muzycznym, kim teraz w zasadzie jestem.

Mateusz Pulawski 2018 (fot. Adriana Wierzba)

Mateusz Pulawski 2018 (fot. Adriana Wierzba)

W 2013 roku, już w Amsterdamie założyłeś Mateusz Puławski Lunar Quartet. Już sama nazwa mówi wiele – muzyka „lunarna”, ambitna, poszukująca. Czy tak byś określił idee, które przyświecają twojemu kwartetowi?
Głównie chodziło o granie kompozycji zainspirowanych księżycem i jego wpływem na nas (na mnie), przynajmniej w pierwszej fazie. Takie, powiedzmy, jazzowe nokturny. A więc muzyka o dość ciemnym charakterze. Myślę, że odpowiadało to mojemu osobistemu położeniu w tamtym momencie. Charakter kompozycji z czasem się trochę rozjaśnił. Twoje określenia są również jak najbardziej trafne. „Poszukiwanie” w muzyce zawsze mnie inspirowało, więc i sam chciałem tak pisać i grać, szczególnie w tym projekcje. Obecnie mój Lunar Quartet już nie jest tak aktywny na scenie muzycznej, jak kilka lat temu. Szykuję za to już nowy akustyczny kwartet, częściowo w oparciu o członków Lunar 4, ale tym razem z fortepianem – bez saksofonu. Nagraliśmy dopiero co naszą pierwszą EPkę i zastanawiamy się teraz w którym momencie ją wydamy.

Szykuję już nowy akustyczny kwartet, częściowo w oparciu o członków Lunar 4, ale tym razem z fortepianem – bez saksofonu

Próbowałeś się dostać pod skrzydła ECM?
Jeszcze nie, ale nie wykluczam takich prób. Do tej pory skupiałem się głównie na budowaniu fanbase’u i siatki kontaktów. Płyty wydawałem własnym sumptem. Wejście do tego panteonu legend byłoby nieopisanym zaszczytem.

Upodobałeś sobie współpracę z wokalistkami w małych składach, najczęściej w duetach. Jakie niesie to ze sobą korzyści artystyczne, pomijając aspekty praktyczno – logistyczne?
Jest dużo przestrzeni do wykorzystania. Można, przy odrobinie przypływu inspiracji, wykonanie danego utworu całkiem zaimprowizować i jeżeli duet się dobrze rozumie to muzycy będą w mig łapali pomysły od siebie nawzajem. Improwizacja może wtedy skupić się na danych elementach muzyki, jest to albo rytm albo jest to harmonia i jej poszerzanie do granic możliwości, albo forma muzyki, aranż. Uwielbiam tę przestrzeń. W kilku moich duetach miałem szczęście móc eksperymentować ze wspólną improwizacją i są to zawsze oszałamiające wrażenia. Deconstruct to reconstruct. Są też inne korzyści, na przykład grając w duecie można, dzięki małej ilości źródeł dźwięku, skupić się na takim „wewnętrznym” brzmieniu muzyki, czy kompozycji. No i w duecie ciężko też o poważny błąd, bo jeśli muzycy słuchają siebie uważnie nawzajem, to potrafią do pewnego stopnia przewidzieć swoje następne ruchy, a dzięki temu jeśli jedno „skręci w złą ulicę”, to drugie po prostu pójdzie za nim. W ten sposób „błędy” przeradzają się w nowe muzyczne wyzwania, które ostatecznie wzbogacają utwór, czy wykonanie.

Muszę pogratulować tobie płyty „The 13th Heron” – od czasów Esperanzy Spalding, żaden album nie ujął mnie taką oryginalną melodyką i frazą. Szczególna to zasługa YenTing Lo, w której widzę duży potencjał. Czy to jednorazowa współpraca, czy jeszcze będziecie razem pracować?
Bardzo dziękuję! YenTing to wspaniały talent i zaskoczyła mnie nie raz podczas prac nad naszym wydawnictwem. Teraz znajduje się na Taiwanie, gdzie ma stawić się na ceremonii tajwańskich „Fryderyków”, do których została nominowana. Mocno trzymam za nią kciuki. Bardzo bym chciał, żeby nasza współpraca została kontynuowana i myślę, że tak też będzie, jeżeli nic nie stanie nam na przeszkodzie. Jednak teraz musimy oboje chwilę odpocząć od rozwijania nowych pomysłów, bo długotrwała praca nad „The 13th Heron” sporo nas kosztowała. No i oboje skupiamy się teraz bardziej na marketingu naszej płyty.

 

Gdzie realizowałeś „The 13th Heron”? Jak przebiegały nagrania i produkcja? Kto jeszcze oprócz was dwoje był zaangażowany w tę płytę?
Mam dostęp do pięknego, akustycznie przygotowanego pomieszczenia studyjnego w Utrechcie. Posiadam też tonę sprzętu nagraniowego, masę Neumannów, preampy Neve i RME, sporo vintage’owych mikrofonów, kilka drogich wstęgowych pozycji. Płytę nagrałem więc samodzielnie, korzystając z tych wszystkich dobrodziejstw i ponad 13-letniego doświadczenia w temacie realizacji dźwięku. Część nagrań odbyła się w Utrechcie, część u mnie w domku na wsi.

Płytę nagrałem więc samodzielnie, korzystając z tych wszystkich dobrodziejstw i ponad 13-letniego doświadczenia w temacie realizacji dźwięku. Część nagrań odbyła się w Utrechcie, część u mnie w domku na wsi

W zasadzie realizacja projektu rozpoczęła się już w 2018 roku, kiedy z potrzeby wewnętrznej zacząłem rejestrować krótkie etiudy produkcyjne/ kompozycyjne. Rodziły się wtedy w mojej głowie pomysły, żeby stworzyć taką serię nagrań, gdzie gitara (dzięki mnogości możliwych do uzyskania brzmień) miałaby stać się głosem każdego instrumentu w orkiestrze (lub bigbandzie). Poczułem, że mam „zbyt dużo gitar” (jeśli można tak w ogóle stwierdzić, to w końcu magazyn miłośników gitary J ) i się niepotrzebnie kurzą, więc chciałem do tego celu wykorzystać je wszystkie. Miałem zamiar stworzyć takie orkiestrowe aranżacje (ale i nowe kompozycje). Wszystkie te pomysły, pierwsze rozpisane już aranżacje oraz nagrane przeze mnie etiudki musiałem w końcu na dłuższy moment odłożyć, bo pojawiły się inne sprawy.

The 13th Heron

Aż wreszcie w 2019 roku poznałem YenTing. Wpierw dostałem materiał z jej koncertu dyplomowego w konserwatorium do mixu i w ten sposób złapaliśmy kontakt. Po kilku wspólnych muzycznych spotkaniach wróciliśmy do rozpoczętego przeze mnie „solowego” projektu gitarowego. Międzyczasie napisałem już kilka nowych kompozycji, YenTing wyciągnęła kilka swoich i zaczęliśmy adaptować te utwory pod ten, nadal bliżej nieokreślony, „orkiestrowy projekt”. Wtedy poszło już z górki. Ja spędziłem kilka miesięcy na samodzielnym pisaniu i od razu nagrywaniu gotowych „gitarowych” aranżacji do utworów oraz sporadycznym dodawaniu innych instrumentów. Od marca tego roku zaczęliśmy umawiać wspólne sesje nagraniowe z YenTing, gdzie weryfikowaliśmy aranżacje, wzbogacaliśmy je o jej wokale, flety oraz moje wokale, czasem rezygnowaliśmy z niektórych nagranych już wcześniej przeze mnie ścieżek. Tych sesji było kilka, może 6 lub 7. Trwały one od rana do późnego wieczora. Dużo kreatywnego fun’u. Najpierw nagrywaliśmy bazę do danego utworu, główny wokal (gitary już zazwyczaj były zarejestrowane wcześniej, podobnie instrumenty perkusyjne), wokal kopiujący wielogłosowe partie gitar, inne zaplanowane smaczki. Później słuchaliśmy utworu sekunda po sekundzie i zastanawialiśmy się nad brakiem lub przepychem pewnych elementów. I tak, aż całość była gotowa. Po ukończonych nagraniach mixem i masteringiem zająłem się również sam, nie śpieszyłem się. Przy takiej pracy trzeba dużo świeżego podejścia, więc robiłem długie przerwy. Ten proces trwał jakieś 3 miesiące. Zaskoczę Cię być może, bo, poza naszą dwójką, nikt inny nie był zaangażowany w powstawanie „The 13th Heron”.

To faktycznie zaskakujące, ale też trochę imponujące! Zmieniając temat – co to za piękny oldschoolowy Gibson, na którym grasz?
To es125 z 1953 roku. Znalazłem go kiedyś w sklepiku z vintage’owymi gitarami przy Pigalle w Paryżu. Byłem tam w 2015 nagrywać pierwszą płytę duetu Esther en Mateusz. Wróciłem pół roku później do Paryża, aby tę gitarę nabyć, tak mocno zapadła mi w pamięć, a akurat w tym czasie szukałem drugiego jazzowego archtopu, tak, żeby mieć na zmianę. Wszystko zgrało się cudownie, Gibson jeszcze w sklepie był i wróciłem do Amsterdamu bogatszy o ten piękny instrument. Nie obyło się bez przygód, limitów na kartach etc. Ale znamy już zakończenie historii. Gitara musiała zostać odrobinę odrestaurowana, a więc jakoś kilka miesięcy po jej zakupie mogłem dopiero swobodnie na niej grać.

Opisz proszę twój pozostały sprzęt. Jakie masz jeszcze gitary, jakie wzmacniacze, efekty itp.
Z wielką chęcią! Jazzmana rzadko pyta się o sprzęt, więc nie omieszkam skorzystać z okazji. Gitary na których gram, oprócz ES125 to: Fender (CS) E.Johnson 54 Virginia, Fender Prof. Telecaster, Ibanez JPM100 P1 (Petrucci), Raines Master – piękny archtop wykonany przez Matta Raines’a z USA – z humbuckerem gibson’57, gitara akustyczna spod ręki amsterdamskiego lutnika Stefana Kocha, Yamaha SLG200s, co ciekawe z nylonami, zamiast strun metalowych). Do tego Epiphone Les Paul 1960 Tribute Plus strojony do D natural. Nie stosuję sztywnego podziału, że hollow-body są do jazzu, solid-body do popu/rocka etc. Raczej mieszam instrumenty i wzmacniacze i w zależności od przypływu inspiracji wykorzystuję je do różnych stylów.

Nie stosuję sztywnego podziału, że hollow-body są do jazzu, solid-body do popu/rocka etc. Raczej mieszam instrumenty i wzmacniacze i w zależności od przypływu inspiracji wykorzystuję je do różnych stylów

Jeśli chodzi o wzmacniacze to jestem fanem mniejszych modeli: Marble LTD (butikowa, ręcznie robiona w Holandii wersja Fendera Tweed Deluxe 5E3 z 1957-ego), Mesa Boogie Mark V (wersja 25w), Marshall sv20h (20 watowa wersja plexi- super lead z 1959), AER alpha 40 (do akustycznych instrumentów lub jako baza do preampu SansAmp na małe sceny) oraz Boss Katana Air J.

Mateusz Pulawski 2020 (fot. Ger van Aalderen)

Mateusz Pulawski 2020 (fot. Ger van Aalderen)

A efekty?
Efektów używam raczej niewiele: Tech21 SansAmp Blonde i British, E-H Cathedral, Boss DD7, Dunlop Cry Baby Mini, Ibanez TS9 no i E-bow.

Jak w Niderlandach wygląda pandemiczna rzeczywistość jeśli chodzi o muzyków i ich aktywność zawodową? W Polsce to jest kompletna katastrofa…
W Holandii jest niestety też nieciekawie. Większość moich kolegów z branży siedzi w domach, kombinuje z youtube’m, dostaje zasiłki lub nawet przebranżawia.

Większość moich kolegów z branży siedzi w domach, kombinuje z youtube’m, dostaje zasiłki lub nawet przebranżawia

Koncertów prawie w ogóle nie ma, choć odbywa się kilka w ramach wyjątków od rządowych obostrzeń. Jednak zawsze dla bardzo małej publiki. Wszystkie bary, więc również te z muzyką na żywo, są pozamykane. Ja mam to szczęście, że oprócz bycia muzykiem jestem też pedagogiem i realizatorem dźwięku. To mi ratuje skórę w obecnych czasach. Miejmy nadzieję, że sytuacja szybko się poprawi…

Też mam taką nadzieję, dzięki za poświęcony czas!
Dziękuję również!

Mateusz Pulawski- Freddie 2018 (fot. Adriana Wierzba)

Mateusz Pulawski- Freddie 2018 (fot. Adriana Wierzba)

  • Tags
  • Lunar Quartet
  • Mateusz Puławski
  • Pulawski
  • YenTing Lo

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Gitary HP 2 ponownie w ofercie firmy Peavey
Previous article Joyo MW-1 – mikrofonowy system bezprzewodowy

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Gitarzysta UFO Neil Carter twierdzi, że Ozzy odnosił sukcesy dzięki muzykom ze swojego zespołu Artykuły o artystach
20 maja 2022

Gitarzysta UFO Neil Carter twierdzi, że Ozzy odnosił sukcesy dzięki muzykom ze swojego zespołu

Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple Artykuły o artystach
19 maja 2022

Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen" Artykuły o artystach
17 maja 2022

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii Artykuły o artystach
17 maja 2022

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha Artykuły o artystach
15 maja 2022

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia"

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin Artykuły o artystach
13 maja 2022

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!" Artykuły o artystach
12 maja 2022

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
20 maja 12:25
Tygodnik

Tygodnik 20/2022 (200)

20 maja 8:38
Artyści

Gitarzysta UFO Neil Carter twierdzi, że Ozzy odnosił sukcesy dzięki muzykom ze swojego zespołu

19 maja 12:09
Nauka gry na gitarze

Polecamy szkołę Piotra Wójcickiego „Gitara blues-rockowa – teoria i praktyka”

19 maja 9:41
Newsy

Po długiej chorobie zmarł Dominik Jokiel, gitarzysta zespołów Aion i Turbo

19 maja 8:16
Artyści

Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple

18 maja 12:48
Newsy

PRS Private Stock Special Semi-Hollow Limited Edition

17 maja 21:21
Imprezy

Trochę metalowych zdjęć – fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

17 maja 14:05
Newsy

Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

17 maja 12:31
Artyści

John Frusciante: „Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen”

17 maja 10:55
Artyści

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

17 maja 10:03
Newsy

Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

16 maja 15:01
Newsy

Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

16 maja 9:59
Imprezy

Lipali, Fish Basket – koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

16 maja 9:07
Newsy

Marcin Patrzałek interpretuje „Cry Me A River” w stylu flamenco

15 maja 22:20
Artyści

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press