• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo - najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

      Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo - najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

      Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

      Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

      Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio "The Dio Album". Prezentujemy pierwszy singiel "Holy Driver"

      Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio "The Dio Album". Prezentujemy pierwszy singiel "Holy Driver"

      Eric Gales z szansą na Grammy

      Eric Gales z szansą na Grammy

    • Newsy sprzętowe
      Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

      Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

      Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

      Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

      Kup gitarę Yamaha Pacifica 012 i zyskaj dostęp do aplikacji Fretello

      Kup gitarę Yamaha Pacifica 012 i zyskaj dostęp do aplikacji Fretello

      PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

      PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

    • TopVideo
      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

      L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

    • Artykuły
      Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

      Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

      Taj Farrant - cudowne dziecko gitary

      Taj Farrant - cudowne dziecko gitary

      Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową...

      Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową...

      Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny"

      Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Muzycy Davida Garretta - gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

      Muzycy Davida Garretta - gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

      GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

      GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Judith Hill zaśpiewała i zagrała w Krakowie - Krakowskie Zaduszki Jazzowe 2022

      Judith Hill zaśpiewała i zagrała w Krakowie - Krakowskie Zaduszki Jazzowe 2022

    • Patronat TopGuitar
      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Misia Furtak. Ciągłość myśli

Misia Furtak. Ciągłość myśli

30 kwietnia 2019 Jakub Milszewski | TopGuitar 329

fot. Krzysztof Nowak

Przeczytaj również

Soundedit ’19 – Złota Jedenastka!
Soundedit ’19 – Złota Jedenastka!
Soundedit ’19 – Producent Nirvany oraz odkrywca Ramones w Łodzi!
Soundedit ’19 – Producent Nirvany oraz odkrywca Ramones w Łodzi!

Choć od czasu jej ostatnich solowych nagrań minęło pół dekady, Misia Furtak nie próżnowała, a zbierała pomysły i spostrzeżenia. Teraz oddaje je wam, żebyście sami mogli na nie popatrzeć i razem z nią zastanowić się nad pytaniem, jakie zawarła w tytule swojego nowego albumu: „Co przyjdzie?”.

fot. Krzysztof Nowak

fot. Krzysztof Nowak

Pomiędzy „Epką”, będącą twoim solowym debiutem fonograficznym, a pierwszym longplayem „Co przyjdzie?” minęło pięć lat. To spora przerwa. Co się w tym czasie działo?

Wydarzyło się w tym czasie dużo rzeczy. Na samym początku – rozbieżność zdań z firmą, z którą pracowałam. W rezultacie rozstałam się ze swoim teamem i zostałam sama. Zdestabilizowało mnie to i zdystansowało do branży na tyle, że postanowiłam się odciąć i zastanowić nad tym, jak to powinno działać, żeby było mi z tym dobrze. Zajęłam się innymi rzeczami, miałam audycję w radiu. Przyglądałam się wszystkiemu z odległości. Jednocześnie pojawiły się inne muzyczne propozycje, które naprowadzały mnie na nowe tropy. Po nich doszłam do swojej płyty. Miałam wtedy na przykład pomysł na projekt polegający na zbieraniu opowieści o momentach, które były trudne i oznaczały nowy początek. Usłyszałam historie o rozstaniach i śmierciach, czasach, które najtrudniej przekuć w coś dobrego i wspierającego, a najbardziej tego wtedy potrzeba. Mając to z tyłu głowy, pisałam piosenki. Projekt, który wtedy planowałam, nigdy nie został zrealizowany, ale miałam już szkice i potrzebowałam impulsu, żeby je dokończyć, i decyzji, jak to, że tak powiem, ubrać. Ten impuls przyszedł latem 2017 roku. Piosenki, które wyciągnęłam na stół, powstały między 2015 a 2017, ale są dwie starsze, które napisaliśmy z Olkiem Orłowskim chyba jeszcze w 2013 czy może 2014 roku. Najmłodsza „Delusional” powstała, kiedy album był prawie skończony, wiosną 2018. Jest więc między tymi piosenkami pewna wiekowa rozpiętość.

Pomimo tej rozpiętości czasowej na albumie nie ma stylistycznej niespójności.

Miło, że tak mówisz. Dla mnie to był naprawdę ciekawy proces. Nie miałam dużego doświadczenia w pracy z klasycznymi instrumentami, a sięgnęłam po nie. Widzę więc na tej płycie nowe otwarcie, ale też kontynuację. Dostrzegam jedną linię między tą płytą a choćby „40 Winks of Courage” Très.b., a nawet moimi pierwszymi szkicami, które wiszą gdzieś w internecie, pod pseudonimem „Misia is mju” i są to żartobliwe szkice nagrane w małym pokoiku, gdzieś w 2001 roku, na mikrofon wpięty w jednostkę centralną. To ten sam rodzaj surowości, ale też tworzenia klockami, blokami. Nie ma w tych materiałach, o których mówię, spójności stylistycznej, ale dostrzegam ciągłość myśli. Przez to, że dałam sobie czas, powróciłam do swoich naturalnych sposobów pisania i rozwiązywania muzycznych pomysłów.

Jakie były efekty tego zastanawiania się, analizowania i patrzenia z dystansu, o którym wspominasz? Opracowałaś jakąś konkretną odpowiedź na swoje pytania?

Wiedziałam, że bardzo ważne dla mnie jest, żeby mieć wokół siebie zaufany zespół. Chciałam też umieć sama podejmować decyzje. W którymś momencie złapałam się na tym, że jestem dosyć niesamodzielna, przyzwyczajona do podejmowania decyzji w zespole. Kiedy potem okazało się, że jestem zdana sama na siebie, pierwszy odruch, jaki miałam, był taki, żeby kogoś zapytać o zdanie, bo skąd mam sama wiedzieć, co będzie dobrą decyzją. To była pułapka. Naturalnie, bardzo dobrze mieć grono zaufanych doradców i nadal je mam, ale nie jest tak, że oni mogą za mnie podjąć decyzję. W tej sytuacji ważne dla mnie było wzmocnienie siebie. Chciałam zadbać o to, żeby mieć kogoś, na kim będę mogła polegać – dosyć proste, ale jednak kluczowe. Co do postanowień muzycznych – składało się to krok po kroku. Nie było konkretnego momentu, w którym postanowiłam, że chcę np. pracować z klasycznymi instrumentami. Najpierw zostałam zaproszona do projektu „nowOsiecka”. Zrobiłam aranżację piosenki „Zabaw się w mój świat”. Właściwie przepisałam ją od nowa. Okazało się, że do wersji z chórem i smyczkami to, co napisałam, jest zupełnie wystarczające. Zdałam sobie wtedy sprawę, że mogę pisać takie rzeczy pod instrumenty smyczkowe, aranżować, nakładać je unisono na siebie. Kiedy poznałam Hanię Raniszewską, zaczęłyśmy pracować nad moimi szkicami z fortepianem i to również ona pomogła mi bardzo przy angażowaniu do tego projektu instrumentów smyczkowych. Na początku było tych smyczków dużo więcej, potem wróciłam do tego i mocno je pocięłam. Zazwyczaj jest tak, że na początku człowiek ma wrażenie, że trzeba to upakować wszędzie, a potem się opamiętuje i wyrzuca. Interesujące jest też to, że na tej płycie nie ma perkusji. Dlatego też ważne są te wszystkie partie, które grają rytmicznie, bo coś musi spełniać te funkcje pod nieobecność perkusji.

Udało ci się uzyskać ciekawy efekt, bo dzięki tym wszystkim operacjom album płynie i jest zaskakująco relaksujący. Po pierwszym przesłuchaniu miałem wrażenie, że wysłuchałem albumu elektronicznego.

To ciekawe. Elektroniczne rzeczy są na niej porozsiewane. To głównie jakieś blipnięcia i brzdąknięcia z kosmosu. Dużo drobnych dźwięków. Zastanawiam się, skąd to skojarzenie z elektroniką, bo raczej nie wynika z brzmień, chyba, że prophetowych. Myślę, że u mnie, jak w elektronice, cały czas wracają powtarzające się motywy. Gram to samo na gitarze, na smyczkach też w kółko wracają te same patenty. To jest bardziej kwestia dokładania i odejmowania klocków. Tak jak w elektronice – budujesz sekwencje, odejmujesz i dokładasz, piosenka staje się chudsza lub grubsza, ale składa się z tych samych elementów. Może to z tego wynika? To tak, jakby leciał cały czas powtarzający się arpeggiator, a to po prostu grające cały czas to samo smyczki. Gdybym miała zgadywać, z czego wynika twoje skojarzenie, to tutaj szukałabym analogii.

fot. Michalina Bieńko

fot. Michalina Bieńko

Powoduje to też brak perkusji. Bit siłą rzeczy jest agresywny. Nie ma go, więc nic nie atakuje. A album nazywa się „Co przyjdzie?”. Tytuł w połączeniu z tą płynącą muzyką stawiał mi przed oczami kosmos.

To też ciekawe! Jest tam w prawdzie instrumentalna piosenka „Space”, która jest o kosmosie. Jestem jego fanką, często gapię się w księżyc i gwiazdy. Nie miałam jednak żadnych futurystycznych myśli w głowie, jako punktów odniesienia dla całej płyty. Chociaż oczywiście całe myślenie o świecie, jaki będzie i co przyjdzie, jest myśleniem o przyszłości, ale nie w kontekście podróży kosmicznych. Mam też pomysł – chciałbym przeprowadzić ileś rozmów z ekspertami zajmującymi się tematem, o jakim traktuje dana piosenka. Myślałam na przykład, żeby porozmawiać z futurologiem á propos piosenki „Będzie gorzej”. W kontekście piosenki „Space” fajnie byłoby pogadać z kimś na temat przesiedlania ludzi w kosmos i naszych potencjalnych bardziej zaawansowanych w przyszłości związkach z wszechświatem. Gdzieś zatem motyw „niedosłownie kosmiczny” jest. Mam go pewnie bardziej z tyłu głowy, ale chyba w tym przypadku przeniknął do uważnego słuchacza.

Po lekturze albumu zacząłem się też zastanawiać, czemu ta Misia taka smutna. Album jest smutny, choć może lepszym określeniem jest „melancholijny”. No i te wspomniane tytuły: „Nie zaczynaj”, „Skończy się”, „Będzie gorzej”. To nie jest przyjemna wizja tego, co przyjdzie.

Nie usiadłam do instrumentu z intencją napisania smutnej płyty, straszenia ludzi i opowiadania im o tym, jak jest źle. Po prostu obserwuję rzeczywistość i tak to wychodzi. Widzę, zapisuję, zadaję pytania. I liczę, że inni będą chcieli szukać odpowiedzi razem ze mną.

A odpowiadasz na pytanie, które stawiasz w tytule?

Nie. Oczywiście można powiedzieć, że jednak odpowiadam tytułem „Będzie gorzej”, ale w tej piosence akurat mówię, że „zamiast deliberować trzeba szalupy budować, bo będzie gorzej”. Czyli jeżeli będziemy jakoś działać, zbudujemy tę szalupę razem, to może nie będzie! Ale kierunek obraliśmy taki, jak widać. Moim zdaniem nie odpowiadam na płycie na pytanie „Co przyjdzie?”, jedynie rysuję obrazki i kolory tego, jak to w tej chwili wygląda. Pytanie jest otwarte. Gdybym znała na nie odpowiedź to pewnie byłoby mi łatwiej. Albo trudniej, kto wie. Ale pewnie nie pisałabym o tym całej płyty.

Jak przebiegała praca nad rejestracją tego materiału? Kto wchodził w skład tego zaufanego zespołu, o którym mówiłaś wcześniej?

To płyta, która w przeważającej mierze powstała w warunkach domowych. Wszystkie wokale nagrałam u siebie w domu, sama lub z Olkiem Orłowskim. W trakcie procesu wypróbowywałam sobie różne rzeczy. Miron Grzegorkiewicz z grupy JAAA! jest, jak się okazało, moim sąsiadem i pożyczył mi interfejs Apollo Twin, który polecał mi też Olek. Wokale nagrałam przez niego. Olek nagrał część gitar, pozostałe nagrałam ja i Piotrek Madej, Patrick The Pan, w jego studiu w Krakowie. Piotrek pojawił się na późnym etapie powstawania płyty. To było ważne, bo doszła świeża głowa, z którą można było przegadać wątpliwości. Pianino Hani nagraliśmy po prostu w jej mieszkaniu. Rejestrował je Olek. Smyczki realizowało dwóch różnych chłopaków: przede wszystkim Piotrek Wieczorek, ale też Kuba Niedźwiedź. Działo się to w Akademii Muzycznej w Warszawie. Sound i tak się potem zmienił, bo kiedy byłam bliżej całości soundu, wszystko sobie potem do niego dostosowałam. Zatem oprócz smyczków wszystko odbyło się w moim mieszkaniu, w mieszkaniu Hani, w mieszkaniu Olka i w studiu Piotrka Madeja, gdzie nagraliśmy dwie gitary i kilka prophetów, które pojawiają się w kilku miejscach dla koloru. Resztę zrobiłam sobie w domu. Dużo edycji, trochę MIDI, trochę synthowo-klawiszowych rzeczy wzięło się z komputera. Nie było tutaj zaplanowanej akcji pod tytułem „tydzień w studiu”. Całość była rozłożona na długi przedział czasowy. Moment, w którym napisałam do Hani i zaczęłam pracować z Olkiem, to było lato 2017. U Piotrka byłam z kolei w czerwcu 2018. Potem potrzebowałam jeszcze ze dwóch czy trzech miesięcy, żeby to zamknąć i mieć pewność, że mogę oddać do miksu. Miksował i masterował Michał Kupicz. Praca nad tą płytą, nie mówiąc o szkicach i pisaniu, zajęła rok.

To jednak nie jest chyba aż tak dużo czasu.

Ja miałam poczucie, że jest. Wydawało mi się, że to trwa i trwa. Jeszcze w grudniu myślałam, że już mam wszystko prawie skończone, po czym wyjechałam na miesiąc, wróciłam i wyrzuciłam połowę smyczków, pozamieniałam kolejność, pozmieniałam instrumentarium. Tak naprawdę cieszę się, że pozwoliłam sobie na ten czas, bo na przykład te prophety, które dogrywaliśmy u Piotrka w studiu, są ważne. Brzmią szlachetniej. Dobrze więc, że odczekałam tę chwilę, dałam sobie czas. Ja zresztą lubię robić rzeczy powoli, odkładać, wracać do nich, więc widocznie musiało to tyle trwać. Kiedy jest producent, wchodzimy do studia i działamy to można zrobić całą płytę w tydzień. Jak np. było z „40 winks of courage”. Ale wiedząc, jak pracuję i że u mnie działa – może rzeczywiście rok to nie jest długo.

fot. Artur Adeszko

fot. Artur Adeszko

Co przyjdzie w najbliższym czasie dla Misi Furtak?

Dla mnie bardzo ważne w tej płycie jest to, że jest cicha, wycofana, kameralna. Zależało mi więc, żeby koncerty, które zaczęłam już grać z tym materiałem, miały na początku taki właśnie charakter. W związku z tym zagrałam na festiwalu Tchnienia w Bieszczadach w cerkwi w Baligrodzie. To był wspaniały koncert, nie w sensie wykonania, bo nie mnie to oceniać, ale w sensie atmosfery i lokalizacji. Grałam też w Otwartej Pracowni na Jazdowie, w Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi – to też niezwykła przestrzeń, gdzie to, o co mi chodzi, ma szansę wybrzmieć. Na pierwszą połowę roku mam plan, żeby grać koncerty w mniejszych miejscach, ze względu na spotkanie i kameralność płyty. Chcę dać jej szansę w mikroskładzie – w trio z Hanią Raniszewską na pianinie i Michaliną Bieńko na klarnecie i innych instrumentach klawiszowych. W drugiej części roku chciałabym spróbować zagrać w większym składzie i zobaczyć, dokąd nas to zaprowadzi. Mam też kilka rzeczy, które nie weszły na tę płytę i chciałabym je dokończyć. Tyle że kiedy jest dużo pracy to wpada się w bieżącą robotę. Dlatego chcę sobie wygenerować przestrzeń na pisanie i zamykanie pomysłów. To ważne, żeby cały czas zapisywać szkice, nawet jeśli z czasem okaże się, że ich nie polubisz przynajmniej cały czas szukasz.

Misia Furtak – „Co przyjdzie?”

Wyd.: Agora

Choć w żaden sposób nie da się określić Misi mianem debiutantki, to trzeba jednocześnie powiedzieć, że „Co przyjdzie?” jest dla niej pewnego rodzaju początkiem – to jej pierwszy solowy album długogrający. Misia zaczyna więc solową karierę z wysokiego C, choć jest to C spokojne, melancholijne i ciche.

Artystka od pierwszych sekund zabiera nas do krainy łagodności – słyszymy fortepian, słyszymy, że mikrofony zebrały także szmery pomieszczenia, słyszymy głos samej Misi gdzieś blisko. I faktycznie czujemy się, jakbyśmy stali w tej samej sypialni, w której Misia śpiewała, a Hania Raniszewska grała na klawiszach. Ta bliskość, wręcz intymność odczuwalna jest praktycznie przez cały czas trwania albumu. Niezależnie od tego, czy Misia śpiewa po polsku, czy po angielsku, czy przeważają instrumenty akustyczne, czy delikatne rozmazane pasma zwiewnej elektroniki – wszystko to płynie, mieści się w zbiorze dźwięków miłych i delikatnie łaskoczących korę mózgową, jakby doskonale dopasowanych do charakteru głosu samej wokalistki. Jest tu echo, są pogłosy, nie ma za to żadnego bitu, żadnej perkusji, żadnego instrumentu rytmicznego. Wrażenie ciepła jest przez to tylko spotęgowane. I to dość zaskakujące, biorąc pod uwagę, że ta płyta nie powinna należeć do uspokajających i kojących, bo Misia w sferze lirycznej jest… właśnie – niespokojna. Pełno tu niepewności, która bije z samych tytułów, ale także momentami minorowego charakteru utworów (nikt mi nie wmówi, że początkowe akordy „A Little Later” nie są wręcz pogrzebowe, choć potem się to wszystko rozjaśnia).

Trudno przez ten album, spokojny i niepewny jednocześnie, nie poczuć jakiegoś braterstwa dusz z Misią. Po lekturze, choćby pobieżnej, „Co przyjdzie?” ciało jest ukojone, ale dusza niespokojna. Ergo: nowy album Misi czyni straszne emocjonalne spustoszenie. Dla miłośników muzyki poruszającej, a jednocześnie intymnej i frapującej realizacyjnie, to pozycja obowiązkowa.

  • Tags
  • co przyjdzie
  • misia furtak

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article A Perfect Circle w TAURON Arena Kraków
Previous article Nowe przetworniki DiMarzio Vintage P90

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze Artykuły o artystach
3 lutego 2023

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

Taj Farrant - cudowne dziecko gitary Artykuły o artystach
2 lutego 2023

Taj Farrant - cudowne dziecko gitary

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową... Artykuły o artystach
1 lutego 2023

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową...

Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny" Artykuły o artystach
1 lutego 2023

Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny"

Taylor Roberts - jeden z niewielu jazzowych gitarzystów, grający na gitarze siedmiostrunowej Artykuły o artystach
31 stycznia 2023

Taylor Roberts - jeden z niewielu jazzowych gitarzystów, grający na gitarze siedmiostrunowej

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów" Artykuły o artystach
30 stycznia 2023

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów"

Sarah Lipstate - jedna z najbardziej oryginalnych współczesnych gitarzystek Artykuły o artystach
29 stycznia 2023

Sarah Lipstate - jedna z najbardziej oryginalnych współczesnych gitarzystek

Unikatowa karykatura SLASHA z autografem muzyka na aukcji WOŚP Artykuły o artystach
28 stycznia 2023

Unikatowa karykatura SLASHA z autografem muzyka na aukcji WOŚP

Mac DeMarco: "Trzeba robić to, co chcesz robić, a jeśli później przyjdą pieniądze, to jest to bonus" Artykuły o artystach
24 stycznia 2023

Mac DeMarco: "Trzeba robić to, co chcesz robić, a jeśli później przyjdą pieniądze, to jest to bonus"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
3 lutego 15:01
Newsy

Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

3 lutego 12:10
Imprezy

Muzycy Davida Garretta – gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

3 lutego 11:01
Artyści

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

3 lutego 9:51
Newsy

Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo – najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

2 lutego 12:23
Newsy

Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

2 lutego 10:22
Newsy

Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

2 lutego 8:32
Artyści

Taj Farrant – cudowne dziecko gitary

1 lutego 21:03
Newsy

Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio „The Dio Album”. Prezentujemy pierwszy singiel „Holy Driver”

1 lutego 15:34
Imprezy

GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

1 lutego 11:43
Artyści

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową…

1 lutego 10:50
Newsy

Kup gitarę Yamaha Pacifica 012 i zyskaj dostęp do aplikacji Fretello

1 lutego 9:32
Artyści

Eric Clapton o punk rocku: „Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny”

31 stycznia 14:20
Newsy

Eric Gales z szansą na Grammy

31 stycznia 12:49
Newsy

Yvette Young – „Gitara uratowała mi życie”…

31 stycznia 11:42
Newsy

Steve Vai: „Jest wyzwaniem by promotorzy płacili tak, jak płacili kiedyś”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press