• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

    • Newsy sprzętowe
      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

    • Artykuły
      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

    • Patronat TopGuitar
      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Przyzwyczajenie do nieprzyzwyczajania się – wywiad z Tides From Nebula
Home
Artyści
Wywiady

Przyzwyczajenie do nieprzyzwyczajania się – wywiad z Tides From Nebula

27 kwietnia 2020 Jakub Milszewski | TopGuitar 333

Przeczytaj również

Gibson Dave Mustaine Songwriter
Gibson Dave Mustaine Songwriter
Jeff Beck i Gibson Les Paul - zapomniany romans
Jeff Beck i Gibson Les Paul - zapomniany romans

Piąty krążek post-rockowego Tides From Nebula przynosi zmiany. Ale który z poprzednich czterech nie przynosił? Gitarzysta (oraz, jak się okazuje, klawiszowiec) Maciej Karbowski odsłania rąbka tajemnicy kryjącej się za tytułem „From Voodoo To Zen” i za zawartą na albumie muzyką.

 

 

O co chodzi w tytule waszej nowej płyty „From Voodoo To Zen”? Voodoo jest dość daleko od zen.
Powiem ci najpierw, skąd się ten zwrot wziął. Kojarzysz St. Vincent? Dziewczyna robi ciekawe rzeczy, nawet jako pierwsza kobieta ma swój model Music Mana. Ma też taki numer „Pills, pills, pills”, który odnosi się do uniwersalnego zjawiska, że żyjemy w czasach, w których wszystko, nawet nasze nastroje, jest dostępne „tu i teraz”. Jeżeli masz ochotę być pobudzonym, bierzesz tabletkę na pobudzenie. Jeżeli masz ochotę się uspokoić i pójść spać, bierzesz tabletkę na sen. W tej piosence był wers „From zen to voodoo, from voodoo to zen”. Podkradłem to. Wyrwane z kontekstu tej piosenki, w której odnosi się do pewnego rodzaju lekomanii całego społeczeństwa, ma znacznie szersze znaczenie. Można przez to hasło spojrzeć na przykład na problem, który w dzisiejszej sztuce jest omawiany na milion sposobów, czyli uzależnienie od social mediów i generalnie od technologii. Kiedy przeglądasz Instagram, dostajesz mikro strzały dopaminowe, które uzależniają. Dlatego ludzie potem jako pierwszą rzecz po przebudzeniu i ostatnią przed snem łapią za telefon i bez sensu przeglądają. Ale oprócz tego kierujemy się zawsze tym, żeby tytuł dobrze wyglądał, brzmiał i był „duży”. A ten wydaje mi się największy z naszych dotychczasowych i najbardziej klasycznie brzmiący. Można w nim znaleźć wiele znaczeń. Voodoo i zen to dwie skrajności. Dla naszego bębniarza Tomka ten tytuł pokazuje na przykład drogę, jaką przeszedł ten zespół przez ponad 10 lat istnienia, choćby w kontekście tras koncertowych. Pierwsze były bardzo chaotyczne i mało uporządkowane ze względu na brak doświadczenia, teraz są już spokojniejsze, bo jesteśmy starsi.

 

Tides From Nebula

Fot. Bartek Kuzia

 

Próbowałem wcześniej przewidzieć odpowiedź, jaką mogę od ciebie otrzymać. Spodziewałem się opowieści o drodze, w jaką ta płyta ma słuchacza zabrać. Jeśli tak na to spojrzeć, to który fragment na płycie będzie voodoo, a który zen?
A wiesz, że dopiero kiedy ułożyliśmy tracklistę płyty, to okazało się, że pod względem dynamiki zaczyna się mocno i mniej więcej do połowy jest uptempo, a potem zaczyna się wyciszać i idzie w mroczniejszą, głębszą stronę? Jeśli spojrzeć na to na całość, to jest to takie właśnie od voodoo do zen. Ale wyszło to nieintencjonalnie.

 

Stawiałem, że to świadomy zabieg.
No to może nikomu nie mów, że tak wyszło (śmiech). Na pewno nie pisaliśmy pod tym względem materiału, ale czasami pewne rzeczy dzieją się podświadomie. To tak, jak z przerzucaniem swoich emocji na muzykę, które zawsze jest procesem podświadomym. Nikt raczej nie rozumuje tak, że skoro ma zły dzień i pokłócił się z dziewczyną, to napisze o tym taki, a nie inny riff. To po prostu wychodzi naturalnie, tak, jak u nas. Ale cieszę się, że tak wyszło, bo nadało to sens całości.

 

W którym momencie powstawania płyty pojawił się tytuł?
Był poważnie brany pod uwagę mniej więcej wtedy, gdy przekroczyliśmy połowę pisania. Z nami jest tak, że kiedy mamy już prawie zamknięty numer i pojawia się do niego tytuł, to zmienia nasz sposób patrzenia na utwór. To fajny moment. Pamiętam, że jesienią zeszłego roku mieliśmy gotowych cztery i pół utworu. Wtedy pojawiło się „From Voodoo To Zen” i wszystko zaczęło się spinać w całość.

 

Mówisz, że pewne rzeczy dzieją się podświadomie i tytuł zmienia spojrzenie.
Tak, ale nie przeceniałbym jego wpływu na płytę. To raczej wewnętrzna zmiana. Pisanie muzyki to fajna sprawa, ale momentami także droga przez mękę. Myśmy się personalnie dobrali tak, że jesteśmy wobec siebie bardzo wymagający. Chcemy pchać te nasze kolejne albumy w nowe rejony, żeby mieć z tego frajdę i poczucie, że zrobiliśmy coś lepiej niż ostatnio. Dlatego robienie tych płyt to wrzód na dupie i ciężka praca. Moglibyśmy odpuścić wiele rzeczy, ale nigdy sobie nie pozwalamy. Dlatego jest to krew, pot i łzy. Ale kiedy już się to zakończy, mamy kolejne utwory, które dostają tytuły. To są to dla nas takie małe nagrody, rozdawane po drodze.

Mówisz, że za każdym razem chcecie iść w innym kierunku. Czy na początku pracy nad „From Voodoo To Zen” mieliście wyznaczone konkretne cele?
Nie robimy jako takich założeń, że zrobimy na przykład bardziej elektroniczną płytę, czy że zarzucimy gitary. Ale sposób pracy wymusza pewne rozwiązania. Myślę, że tak było w przypadku tej płyty. Były tygodnie, w trakcie których nie tykaliśmy gitar, skupialiśmy się na perkusji, klawiszach. Na albumie jest też bardzo dużo przeszkadzajek.

 

Z czego wynikało, że gitary poszły w kąt? To, że jesteście teraz trio, miało na to wpływ?
To akurat absolutnie nie miało wpływu. Czasami jako muzyk siadasz z instrumentem i cieszysz się, że jesteś gitarzystą lub basistą. A czasami jest tak, że coś nie gra. Szukasz wtedy innych dróg. Kupujesz nowy klawisz i okazuje się, że wow. My w Tides From Nebula robimy z tym pewnie jakieś śmieszne rzeczy, bo nikt z nas nie jest klawiszowcem ani pianistą, natomiast ważne dla nas są rezultaty, dźwięki, które z tego wychodzą. Może też dzięki temu, że nie mamy przetrawionego świata algorytmów w klawiszach i poruszamy się w tym jak dzieci we mgle, to nas to wciąż ekscytuje i pojawiają się jakieś nowe brzmienia, które nas jarają. Dodajemy jakiś bit, jakiś shaker, a dopiero na końcu jakąś melodię na gitarze i okazuje się, że w rezultacie dostajemy ciężki motyw, który wyszedł od delikatnego motywu na klawiszu. W tym wszystkim chodzi o nieustanne utrzymywanie ekscytacji. Ja uwielbiam moją gitarę, ale poszliśmy z naszą muzyką w stronę, która nie jest riffowa. Gitara często jest tam uzupełnieniem, fakturą, ale nie jest instrumentem, na którym robimy muzykę. Dlatego ciężko byłoby nam zacząć proces komponowania od gitary. Największą zajawkę w przypadku tego albumu mieliśmy na klawiszach.

 

Najważniejszym aspektem dla mnie zawsze jest ilość ludzi na koncertach. To jest najważniejsze, bo chodzi o zabawę – to jest ten sok, który się spija, to jest fun, po to się gra.

 

A czy można powiedzieć, że te poszukiwania w elektronice i innym instrumentarium, niż klasyczno rockowe, jest efektem twojego zaangażowania w kwestie producenckie?
Nie powiedziałbym. Największą rolę w kwestii klawiszy odegrał Przemek, nasz basista, który przyniósł bardzo dużo pomysłów. Natomiast to, że ja i Tomek, nasz perkusista, posiadamy studio nagraniowe i wiedzę, jak to ugryźć od drugiej strony, daje nam możliwość podejmowania lepszych decyzji w kwestii aranży i tego, co wywalić, bo w dużej mierze na tym to polega. Łatwo zapchać miks i aranż niepotrzebnymi pierdołami, których nikt i tak potem nie usłyszy. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że pod względem producenckim udało nam się zrobić płytę, która brzmi w czytelny sposób. Jest bogata jeśli chodzi o brzmienia, ale udało nam się to poskładać w tak sprytny sposób, że słuchając nawet na głupim telefonie słuchacz wie, czego słucha, co go prowadzi za rękę przez utwór. Nie ma prostej ściany dźwięku.

 

Ten motyw prowadzący za rękę jest chyba szczególnie ważny przy muzyce instrumentalnej, bo zazwyczaj słuchacza przyciąga wokal.
Jeżeli włączysz naszą pierwszą płytę gdzieś w środku, w przypadkowym miejscu, musisz posłuchać przynajmniej z trzydzieści sekund, żeby się zorientować co to za utwór i w jakim miejscu jesteś. Wszędzie było tam crescendo, ściana dźwięku, nabudowanie. Na dodatek często wszystko było nagrywane tym samym brzmieniem. Nie mówię, że to zła droga, ale my od tego odeszliśmy. Gdy włączysz utwór z najnowszej płyty, to zobaczysz, że każdy z nich ma swoją barwę, jest inaczej zaangażowany, ma swoją charakterystyczną rzecz, która trzyma cię za ryj. Nie pomylisz dwóch kawałków.

 

Zaskoczyć mogą motywy elektroniczne, ale nasi słuchacze pewnie też na to są przygotowani. Robiliśmy różne rzeczy, więc przyzwyczailiśmy ich do nie przyzwyczajania się.

 

Czy w takim razie wasze starsze utwory da się przełożyć na współczesny koncertowy język Tides From Nebula?
Naturalnie, one się w dalszym ciągu świetnie bronią. My cały czas jesteśmy gitarowym zespołem. Kwestia jest w drugą stronę – jak przełożyć te nowe utwory na live? Jest nas trzech, będziemy się dosłownie dwoić i troić. Zainwestowaliśmy w nowe klawisze. Ja i Przemek będziemy obsługiwać i gitary, i po dwie pary klawiszy. Będziemy dużo skakać z miejsca na miejsce. Mamy już ogarnięte trzy utwory, więc wiemy, że to się da zrobić. I szczerze mówiąc bardzo dobrze te nowe utwory brzmią. Stare natomiast jak najbardziej cały czas się bronią. Zresztą ludzie bardzo je lubią. Staramy się nie wywalać z setlisty tych starszych rzeczy, aczkolwiek oczywiście trzeba zrobić też miejsce na nowe, a to już piąta płyta.

 

Trochę was chyba jeszcze czeka prób do jesiennej trasy.
Tak. Kiedy wcześniej dzwoniłeś byłem w trakcie programowania sterownika do efektów. Musiałem się na to zdecydować po latach stepowania po efektach. Przez ponad dekadę miałem w pełni analogowy pedalboard, w którym nogą przełączałem wszystkie kostki po kolei. W tym roku przerzuciłem się na sterownik MIDI. Teraz zanim jestem w stanie zagrać nowy utwór, muszę spędzić kilka godzin przy tym urządzeniu, żeby wszystko zaprogramować. Coś za coś – jest to upierdliwe, ale potem na scenie klikam jeden guzik i mam wszystko, co powienienem. Sterownik został wymuszony tą sytuacją, że muszę się teraz skupić na graniu i na klawiszach, więc pewnych rzeczy bym po prostu nie zdążył zrobić.

 

Tides Form Nebula

Fot. Bartek Kuzia

 

Da się w Polsce przebić szerzej z muzyką instrumentalną, pozbawioną wokalu, czyli podstawowego czynnika, który ludzi wciąga przy pobieżnym słuchaniu?
Uważam, że w naszym przypadku ten brak wokalu to błogosławieństwo. Muzyka instrumentalna w rockowym wydaniu ma swoich odbiorców. To nisza, ale całkiem duża. Jest kilkanaście zespołów, które regularnie koncertują po całym świecie i mają frekwencję 500, 600 czy 1000 osób. Są to zespoły, których pewnie przeciętna osoba słuchająca muzyki rockowej nie zna. Jeżeli bylibyśmy kolejnym zespołem grającym rocka z wokalem, prawdopodobnie nie bylibyśmy w tym miejscu, w którym jesteśmy. Posługujemy się językiem uniwersalnym. Nie mamy wokalisty śpiewającego daną barwą, nie mamy wokalisty śpiewającego z danym akcentem, nie mamy tekstów o czymś. To sprawia, że nasza muzyka jest bardziej otwarta na interpretację dla słuchaczy. Myślę, że gdyby nie brak wokalu, to byśmy nie istnieli. A na pewno nie wydalibyśmy tylu płyt. Nie postrzegałbym tego zatem jako utrudnienia. Jedynym rockowym, nie metalowym zespołem, który święci sukcesy za granica, jest Riverside. Nie ma nikogo więcej. To tylko pokazuje, jak bardzo trudno się przebić zespołom z naszego bloku. Jest kilka kapel ze ściany wschodniej, które gdzieś jeżdżą. W 80% są to kapele metalowe, jest kilka lżejszych rzeczy. My jeździmy od 10 lat. Nie są to spektakularne trasy, ale frekwencje powoli rosną. Staramy się robić swoje i mam nadzieję, że wejdziemy wreszcie do pierwszej ligi, bo jesteśmy chyba w pół stopnia na tej drabince post-rockowej. Trzeba tylko przebić ten szklany sufit. Łatka „zespołu z Polski” nam nie pomaga, bo sprawdzone zespoły są z Wysp, Stanów i Islandii. Jak jesteś stamtąd, to zagwarantowaną masz połowę sukcesu.

 

Uważam, że w naszym przypadku ten brak wokalu to błogosławieństwo. Muzyka instrumentalna w rockowym wydaniu ma swoich odbiorców. To nisza, ale całkiem duża. Jest kilkanaście zespołów, które regularnie koncertują po całym świecie i mają frekwencję 500, 600 czy 1000 osób

 

„From Voodoo To Zen” pozwoli wam wygrać baraże i przejść do ekstraklasy?
Mam nadzieję, że przynajmniej ulokujemy się wyżej w tabeli. Za długo już gramy, żeby liczyć na cud w postaci wywindowania nas nagle na mistrza Europy. Ale widzę, że po każdej płycie jest progres zarówno w Polsce, jak i za granicą. Nie mamy nic przeciwko powolnemu wypracowaniu sobie pozycji. Nie spieszy nam się. Robimy swoje, jesteśmy w fajnym miejscu. Mam nadzieję, że ta płyta dotrze do nowych, fajnych słuchaczy i dzięki niej zaistniejemy w umysłach kolejnych ludzi, którzy nie mieli o nas pojęcia wcześniej.

 

A jak tę pozycję się określa? Frekwencją na koncertach, liczbą sprzedanych albumów, lajków na fejsie, streamów w iTunes?
Myślę, że najbardziej miarodajnym znacznikiem pozycji zespołu jest ilość ludzi na koncertach. Facebook, Instagram, social media – to wszystko jest złudne. My kierujemy się zasadą, że chcemy mieć tylko prawdziwy, organiczny fanbase, bo jakieś kupowanie zasięgów to nonsens.

 

Ale już serwisy streamingowe, jak Spotify, iTunes czy nawet Youtube już niekoniecznie muszą być złudne, bo tam liczby świadczą o waszych możliwościach.
Oczywiście, kiedy wrzucamy singiel i po miesiącu mielibyśmy 200 odsłuchań, to bym się zmartwił. Ale jak przez dwa tygodnie na Youtube jest 10 tysięcy, a na Spotify kolejne 20 tysięcy, to chyba jest jakieś zainteresowanie. Jesteśmy zespołem DIY. Ja zajmuję się też managementem, więc mam cały ogląd sytuacji w kwestii pozycjonowania Tides From Nebula na rynku. Najważniejszym aspektem dla mnie zawsze jest ilość ludzi na koncertach. To jest najważniejsze, bo chodzi o zabawę – to jest ten sok, który się spija, to jest fun, po to się gra. No i oczywiście jest to główne źródło przychodu, bo z płyt się nie żyje. Ale to przede wszystkim pokazuje, że chyba płyta się spodobała, bo jest więcej ludzi niż ostatnio. Póki co od lat co płytę mamy lepsze frekwencje, więc chyba idzie w dobrą stronę.

 

Jakiego sprzętu używasz najchętniej?
W studio było tego sporo. Ostatnio poszalałem i kupiłem w tym roku dwie kolejne gitary. Moją pierwszą gitarą był w ogóle Gibson SG, niezbyt drogi model Special z 2004 roku. To był nowy instrument, bardzo mi się podobał. Zresztą brzmi świetnie i w dalszym ciągu go używam. Ta gitara ma u mnie dożywocie, bo to pierwszy porządny instrument, jaki miałem. Teraz dokupiłem nowy SG ’61, taki z węższym gryfem, małą maskownicą. Generalnie te SG bardzo mi siedzą, ale w ogóle jestem Fenderowcem. Gram na nich jakieś 80-90% seta. Przez wiele lat grałem na telecasterze, ale ostatnio coraz bardziej przekonuję się do jazzmastera, którego mam od pięciu lat. Myślę, że podczas jesiennej trasy to będzie gitara, która będzie najwięcej grana. Dokupiłem też japońskiego strata, jestem w słusznym wieku, więc mogę go mieć. Trafił się dosyć ciemny egzemplarz. Straty potrafią być jazgotliwe, a ten jest tłusty. Ma fajny lakier nitro, więc się fajnie zestarzeje. Jeśli chodzi o wzmacniacze, to przez wiele lat grałem na fenderowskim Twinie, ale w zeszłym roku przerzuciłem się na VOX. Bardziej mi siedziała ta brytyjska strona brzmienia. Wraz z kostkami udało mi się go jakoś tak ukręcić, że nie jest aż tak słuchawkowy.

 

VOX-y potrafią być bardzo tweedowe.
Tak, ale ja go kręcę w zupełnie inną stronę. Brzmi jak mocno rozkręcony Marshall, ale jest ciemniejszy. To kombo AC30, białe. Fajny piec. Mamy też drugi, żeby loopować pewne rzeczy i to jest cały czas Twin. W przyszłym roku wymienimy na coś brytyjskiego, może na Marshalla, żeby brzmienia się bardziej kleiły. To prosty setup, nie używam żadnych symulacji. Jestem w starej szkole. Wrzuciłem tylko do pedalboardu ten sterownik BOSS. Mega ułatwiło mi to życie, bo wszystko jest płynne. Na scenie mam też delaye i reverby Strymon, whammy i parę przesterów. Nic skomplikowanego. Kupiłem Strymona Mobiusa, żeby wszystkie modulacje wrzucić w jedną kostkę. Kilka przesterów daje mi kilka poziomów gainu. Od jakichś piętnastu lat mam Fulltone Fulldrive 2, nie rozstaję się z nią. Mam też OCD – znów klasyk. Kupiłem też małą kostkę Archer, która jest włączona non-stop, żeby podręcić clean. Do tego pedał głośności i tyle. W studio natomiast była zupełnie inna sytuacja – pięć pudeł różnych kostek i szukanie. Staram się nie sprzedawać efektów, bo co mi to da, że coś sprzedam za 300 zł? Nie będę miał kostki, a 300 zł się rozejdzie w dwa tygodnie. W studio się przydają. Dają możliwość znalezienia innej barwy. Live biorę absolutne minimum, dzięki któremu mogę zrobić w zasadzie prawie wszystko, co na płycie.

 

Tides From Nebula ma grupę oddanych fanów, którzy śledzą poczynania zespołu od początku albo załapali się po drodze, ale przerobili całą dyskografię. Jakbyś im opowiedział o nowym obliczu zespołu z „From Voodoo To Zen”? Czym zaskoczycie diehardów?
Ta płyta brzmi zupełnie inaczej. Na tyle, że nie trzeba być bardzo zaawansowanym słuchaczem, żeby to wychwycić. Jest bardzo zróżnicowana. Zaskoczyć mogą motywy elektroniczne, ale nasi słuchacze pewnie też na to są przygotowani. Robiliśmy różne rzeczy, więc przyzwyczailiśmy ich do nie przyzwyczajania się. Ale ta ilość elektroniki to chyba do tej pory największa wolta odnośnie stylistyki i kierunku zespołu. My jednak personalnie jesteśmy najbardziej zadowoleni z tej płyty. Nic nas na niej nie denerwuje, a na poprzednich zawsze mieliśmy tak, że coś mogliśmy zrobić lepiej, inaczej, coś nie pasowało w miksie. Tym razem dopilnowaliśmy wszystkiego.

 

Tides From Nebula

  • Tags
  • FENDER - Testy sprzętu i newsy
  • From Voodoo To Zen
  • GIBSON – Testy sprzętu i newsy
  • Maciej Karbowski
  • tides from nebula
  • VOX – Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Red Scalp - wywiad z Indianami stoner rocka
Previous article Mooer HD 50 Synth Drum - recenzja

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen" Artykuły o artystach
17 maja 2022

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii Artykuły o artystach
17 maja 2022

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha Artykuły o artystach
15 maja 2022

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia"

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin Artykuły o artystach
13 maja 2022

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!" Artykuły o artystach
12 maja 2022

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!"

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami" Artykuły o artystach
11 maja 2022

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami"

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski" Artykuły o artystach
10 maja 2022

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
17 maja 21:21
Imprezy

Trochę metalowych zdjęć – fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

17 maja 14:05
Newsy

Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

17 maja 12:31
Artyści

John Frusciante: „Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen”

17 maja 10:55
Artyści

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

17 maja 10:03
Newsy

Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

16 maja 15:01
Newsy

Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

16 maja 9:59
Imprezy

Lipali, Fish Basket – koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

16 maja 9:07
Newsy

Marcin Patrzałek interpretuje „Cry Me A River” w stylu flamenco

15 maja 22:20
Artyści

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

15 maja 18:34
Artyści

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: „Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę”

15 maja 14:20
Artyści

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w „A Night in Tunisia”

13 maja 20:23
Tygodnik

Tygodnik 19/2022 (199)

13 maja 15:07
TopSpecial

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo)

13 maja 11:28
Newsy

Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

13 maja 8:22
Artyści

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press