• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Tom Kennedy odpowiada na pytania firmy Markbass

      Tom Kennedy odpowiada na pytania firmy Markbass

      Megadeth i "Soldier On!" - singiel z nadchodzącej płyty "The Sick, The Dying and The Dead"

      Megadeth i "Soldier On!" - singiel z nadchodzącej płyty "The Sick, The Dying and The Dead"

      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

    • Newsy sprzętowe
      Orange  TremLord 30 – 7 najciekawszych prezentacji wideo

      Orange TremLord 30 – 7 najciekawszych prezentacji wideo

      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

    • Artykuły
      Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: "Nie przychodźcie"

      Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: "Nie przychodźcie"

      Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

      Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      CieszFanów Festiwal 2022 rusza już dzisiaj

      CieszFanów Festiwal 2022 rusza już dzisiaj

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Robb Flynn
Home
Artyści
Wywiady

Robb Flynn

7 grudnia 2017 Jakub Milszewski | TopGuitar 75

Przeczytaj również

"Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki
"Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki
Robb Flynn opowiada jakim szokiem była dla niego muzyka Meshuggah i jak... Mårten Hagström zastąpił go w Machine Head
Robb Flynn opowiada jakim szokiem była dla niego muzyka Meshuggah i jak... Mårten Hagström zastąpił go w Machine Head

Katharsis Robba Flynna i jego Machine Head zamieniło się w album „Catharsis”, który ukaże się lada moment. Dlaczego płyta jest powrotem do przeszłości, skąd tyle polityki i kim (a właściwie czym) jest Bubba – o tym wszystkim opowiada niezmordowany Flynn.

 

Jakub Milszewski: Czujesz się dobrze? Przeszedłeś już swoje katharsis? Tak nazywa się wasza nowa płyta.

Robb Flynn: Czy to już za mną? To bez wątpienia proces, który trwa. Muzyka zawsze była dla mnie doznaniem katarktycznym, nawet kiedy jako nastolatek chadzałem na thrashowe koncerty. Kiedy dołączyłem do zespołu, to część mojego własnego katharsis stała się katharsis wspólnym, dzielonym ze słuchaczami. Gdy składaliśmy do kupy piosenki na nowy album, okazało się, że jest na nim mnóstwo bardzo różnych emocji – z jednej strony kwestie społeczno-polityczne, jak w „Volatile” albo „Bastards”, z drugiej było na przykład „California Bleeding”, przy którym po prostu powiedzieliśmy sobie: „Okej, pieprzyć to, gramy”. Jest też „Eulogy” o depresji, „Triple Beam” o narkotykach… Naprawdę mnóstwo różnych tematów, które krystalizowały się w katharsis.

 

Na albumie dzieje się dużo rzeczy muzycznie. Wspomniałeś o „Triple Beam”, a to nieco inny numer – rapujesz w nim. Wróciliście do czasów „Supercharger”?

Rap zawsze był dla mnie ważny. Nieustannie mnie dziwi, że ludzie nie skojarzyli rapu jako jednej z ważniejszych inspiracji dla Machine Head. Jeszcze za czasów „Burny My Eyes” nosiłem warkoczyki, na klipie chodziliśmy po Oakland z pitbullami – to było hip-hopowe wideo! Rap zawsze miał na nas wpływ. Coverowaliśmy nawet „Colours” [utwór autorstwa Ice-T – przyp. J.M.] na „The More Things Change”, naszej drugiej płycie. Oczywiście „The Burning Red” zawierało już prawdziwy rap, ale te wpływy zawsze się pojawiały – raz były bardziej wyraźne, raz mniej. „Triple Beam” po prostu jakoś tak wyszło. Podobało nam się, więc tak zostało.

 

Ten kawałek utkwił mi w głowie.

Super. Ma też fajny riff.

Zdjęcia: Materiały prasowe

Fajny, ale prosty.

Nie aż tak prosty, wiesz? Sprawiliśmy, że brzmi, jakby był prosty, ale jest dziwnie zakręcony, zagrany w dziwnej tonacji. Ale fajnie się tę piosenkę gra.

 

Nie zabrakło też tego oldschoolowego groove’u charakterystycznego dla Machine Head.

Oczywiście. To bardzo rytmiczna i melodyjna płyta.

 

Czy kiedy zaczynaliście pisać piosenki na album, waszym założeniem było połączenie „Supercharger” z „Through the Ashes of Empires”? Bo „Catharsis” tak mi właśnie brzmi.

Nigdy nie ma jakiegoś założenia. Nie mamy żadnych planów, kiedy zaczynamy pisać. Co więcej, myślę, że nikt nie ma. Ludzie mówią, że coś tam sobie zakładali, żeby wyglądało, że są tacy bystrzy, ale nie wydaje mi się, żeby ktokolwiek jakiś konkretny plan miał. Po prostu zaczynasz pisać. Nawet jak powiesz sobie, że teraz będziesz pisał w taki sposób, to nigdy nie kończy się tak, jak wymyśliłeś. Zawsze są jakieś zakręty i zmiany. Keith Richards kiedyś powiedział: „Jesteśmy tylko naczyniami przekazującymi to, co przez nas przechodzi”. Dla mnie to najtrafniejsza charakterystyka, jaka może być. Jesteśmy artystami, wpływa na nas otaczający nas świat i o nim piszemy. Niektórzy wybierają, że będą o nim pisać, inni, że nie będą. My postanowiliśmy, że po prostu pojedziemy z tym i wylądowaliśmy z płytą, która moim zdaniem mogłaby się ukazać po „The Burning Red”. Zagraliśmy najmniej thrashowo od dekady. Od ponad miesiąca powtarzam fanom: „Obniżcie swoje oczekiwania w kwestii ciężaru”. Nie wiem czemu, ale wyszło nam tym razem dużo melodyjniej i rytmiczniej.

 

Owszem, album jest melodyjny, ale jednocześnie ciężki, więc czemu obniżać oczekiwania?

Mówiłem, że nie jest aż tak ciężki jak poprzednie [śmiech]. Nie jest to „The Blackening”. I podoba mi się. Po dziewięciu albumach i pięćdziesięciu latach życia zaczynasz się zastanawiać, jak zaskoczyć ludzi, jak dać im coś nieoczekiwanego. Mieliśmy w swojej karierze kilka momentów, w których zagoniliśmy się w kozi róg. Strasznie się bałem, żeby nie zrobić tego ponownie. Postanowiłem, że musimy się z tej pułapki wydostać, musimy poszerzyć naszą paletę, wyjść poza to, czego ludzie od nas oczekują i czego oczekujemy od siebie sami. Przez całą karierę ewoluowaliśmy. Każdy album to ewolucja. Wydaje mi się, że w tym momencie ludzie oczekiwali, że znów zrobimy coś innego, że nie damy im znów czegoś podobnego. To świetna pozycja wyjściowa dla artysty, kiedy nasi fani, ilu by ich nie było, są na tyle szaleni, żeby podążać za nami naszymi dziwnymi ścieżkami.

Zdjęcia: Materiały prasowe

To fajna sprawa być zdolnym do zaskoczenia fanów po tylu latach.

Owszem. Popatrz – to nasz dziewiąty album, byłoby łatwo nagrać płytę, która nie przewróciłaby świata do góry nogami, byłaby dobra, ale jednocześnie niezaskakująca. Po prostu byłaby kontynuacją. Moglibyśmy to zrobić. Może powinniśmy? Ale mnie to nie przekonuje. To nie jest interesujące. Kiedy zaczynamy pisać, mamy po prostu rzeczy, które nam się podobają i te, które nam się nie podobają. Na tej płycie chyba częściej niż na poprzednich mieliśmy momenty, w których zastanawialiśmy się, czy możemy tak zrobić, czy możemy to powiedzieć, czy możemy zrobić taką piosenkę. Dyskutowaliśmy i stwierdziliśmy, że tak, możemy.

 

Jest coś, czego Machine Head nie może? Albo nie powinno?

Jeśli piosenka jest dobra, to można wszystko. Dla mnie wszystko zawsze sprowadza się do pisania piosenek. Wierz lub nie, ale napisaliśmy jeszcze ze trzy lub cztery piosenki, które nie znalazły się na albumie. To po prostu nie były dobre piosenki.

 

Mieliście trzy lub cztery numery więcej, a przecież płyta ma godzinę i piętnaście minut, jest bardzo długa.

Tak jest, siedemdziesiąt pięć minut, piętnaście piosenek. To jak „Władca Pierścieni”, zapnij pasy.

 

Pamiętam, że dawno temu, w okolicach premiery „Through the Ashes of Empires” albo „The Blackening” czytałem w polskiej metalowej prasie jakiś wywiad z tobą. Padło pytanie o politykę w tekstach. Mówiłeś, że nie chcesz pisać o sprawach politycznych, bo chcesz, żeby twoje utwory były zrozumiałe i aktualne zawsze i wszędzie. Coś się zmieniło, co?

Hmm, „The Blackening” było bardzo polityczne. To była płyta naznaczona swoim czasem. Sporo na niej było o wojnie… Nawet na „Through the Ashes” był numer „In the Presence of My Enemies”, który traktuje o wojnie. Może przekręcono moje słowa w tym wywiadzie? Nie czuję się politykiem, nie będę startował w wyborach prezydenckich, nie jestem burmistrzem metalu. Po prostu robię swoje. Wydaje mi się, że metal traktuje o tych samych bzdurach od lat. Ciągle używamy odniesień do Biblii, nie mamy komentarzy do czasów aktualnych. W metalu masz o wiele więcej numerów o poprzednich wojnach, jakichkolwiek, niż o sytuacjach, które mają miejsce tu i teraz. To dziwne i zawsze mnie wkurzało. Na „Catharsis” chciałem oderwać się od metafor. Słucham sporo rapu, wychowałem się na punku i rapie. Zawsze podobało mi się w tej muzyce, że poszerza granice językowe. Jest wulgarna, klarowna, nie ma metafor. To mi się podoba. Chciałem przenieść taki sposób opowiadania historii do albumu metalowego. Chciałem, żeby było jasne, o czym dokładnie jest konkretna piosenka, bez potrzeby interpretowania i używania wyobraźni. Chciałem, żeby wszystko było jasne. Chciałem używać brutalnego języka, jeśli była taka potrzeba. Jeśli było coś, co chciałem powiedzieć, co uważałem, że powinno zostać powiedziane, mówiłem to. Nie każda piosenka jest o polityce. Tęsknię za niebezpieczeństwem w metalu. Za jego przepychem. Tęsknię za piosenkami o seksie. Było przecież mnóstwo kawałków traktujących o jakichś subiektywnych doznaniach, a teraz wszystko obraca się w jakieś dziwnej, bezpiecznej strefie, żeby nikogo nie urazić. To dziwne i nudne. Nie słucham przez to metalu. Lubię niektóre black metalowe zespoły, bo zawsze po prostu walą prosto z mostu, odpalają rakiety w stronę chrześcijaństwa, nie patyczkują się. Taka bezpośredniość i ekstremalność mi odpowiada. Niektóre zespoły są po prostu okrutne i to jest super. Ze społecznego punktu widzenia, z punktu widzenia stanu świata – nikt o tym nie mówi. Myślę, że powinniśmy przynajmniej próbować i nie bać się tego, że fani się obrażą.

Zdjęcia: Materiały prasowe

Mówiłeś, że nie chcesz być burmistrzem metalu. A mi się wydaje, że to brzmi całkiem spoko.

[śmiech] Dla mnie brzmi okropnie! Nie chcę być burmistrzem metalu! Nie jestem politykiem, jeśli chcesz szukać wzorca do naśladowania, to raczej nie zaglądaj do mojego życia. Moje życie było skomplikowane, popełniłem mnóstwo błędów i wpakowałem się w porąbane sytuacje. Burmistrz powinien być idealny.

 

Burmistrz powinien być też szczery w takich sprawach, jeśli popełnił jakieś grzeszki w przeszłości.

[śmiech] Stary, chcesz na mnie głosować? Nie chcę być burmistrzem!

 

Zostawmy to. „Catharsis” to wasz drugi album nagrany z Jaredem McEachernem. Uwielbiam jego poprzedni zespół Sanctity, ich album „Road to Bloodshed” to jeden z moich ulubionych.

Serio? Ja nie lubię tej płyty ani trochę. Zawsze go prowokuję, powtarzając mu, że po prostu tego nie kupuję. Ale lubię Jareda. [śmiech]

 

Nie lubisz też Toto.

Toto? Asia? To gówno, nie znoszę.

Zdjęcia: Materiały prasowe

Ale lubisz Jareda. Pozwoliłeś mu coś napisać na nową płytę?

Nie, pieprzyć to. Chociaż przyniósł parę naprawdę fajnych melodii wokalnych, parę fajnych tekstów, napisał też parę riffów. Zazwyczaj to Phil, Dave i ja piszemy większość muzyki, ale wydaje mi się, że parę jego riffów było. Na pewno więcej partii wokalnych.

 

Jakiego sprzętu używałeś w studio i jakiego używasz na scenie?

O, w ogóle nie rozmawialiśmy o sprzęcie, za to próbowałeś mnie wybrać na burmistrza. Na scenie mam Peaveye 5150, podobnie było w studiu. Mam tego samego wzmaka 5150 od jakichś dwudziestu lat, nazywa się Bubba. Jest zajebisty. Nie był w żaden sposób modyfikowany, a brzmi niesamowicie, dziesięć razy lepiej niż reszta moich 5150. Używaliśmy go do nagrywania.

 

Co w nim takiego specjalnego?

Nie jestem pewien. Ma takie fajny, gardłowy środek. Kiedy jesteś nastrojony nisko, do H, jak gramy, albo do F, jak też czasami się stroimy, musisz mieć ten niższy środek, nie jak w Marshallu, ale bardzo wyrazisty, żeby się przebijał. Niektóre z 5150-tek to mają. Do tego mamy paczki Boogie na scenie i w studiu. W studiu używaliśmy też Marshalla. Każdą partię nagrywaliśmy poczwórnie, po dwie gitary na każdą stronę – Marshall na Mesie z jednej strony i Marshall na Mesie z drugiej. W ten sposób brzmi klarowniej. Nagrywałem wszystkie gitary.

 

Nie było jakiegoś skomplikowanego procesu poszukiwania konkretnego brzmienia i sprzętu, który to brzmienie da?

Zmienialiśmy Peaveye na Marshalle w tę i z powrotem. To nie daje zbyt wielu możliwości konfiguracji.

 

Co z gitarami?

Używałem mojej głównej V-ki, barytonowej o dwudziestoośmiocalowej skali. Zrobił go dla mnie ten koleś Dragan z Fine Art Guitars [Fine Art Guitars to niemiecka pracownia należąca do Dragana Milosevicia; gitary Robba powstały na bazie gibsonów – przyp. J.M.]. To jedyne w swoim rodzaju instrumenty – nie wiem, na czym to polega, ale brzmią o wiele lepiej niż reszta moich gitar. Używam ich w studiu, gram na nich próby. Na niej nagrywałem album.

 

Poproszono mnie, bym cię zapytał, czy sprawia ci trudność jednoczesne granie i śpiewanie.

Nie.

 

A kiedykolwiek sprawiało?

Za każdym razem, jak skończymy nagrywać płytę, mamy etap nauki. Piszę materiał w studiu, a potem po fakcie muszę się go nauczyć osobno. Czasami jest to super łatwe, choć na początku wydaje mi się, że to będzie koszmar. Tak było w przypadku piosenki „This Is the End”, gdzie gram klasyczną techniką tremolo picking – myślałem, że będzie ciężko, a potem byłem w szoku, że byłem w stanie zrobić to po sekundzie. Z kolei „Clenching the Fists of Dissent”, refren – trzy nuty, najprostszy riff na płycie. Zajęło mi pięć tygodni, żeby to ogarnąć. Ale po prostu trzeba próbować. Któregoś dnia po prostu zaskakuje i już umiesz.

 

  • Tags
  • robb flynn

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Mr Guitarist: ESP LTD DC-5E NAT
Previous article Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z grudnia 2017

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: "Nie przychodźcie" Artykuły o artystach
14 sierpnia 2022

Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: "Nie przychodźcie"

Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew Artykuły o artystach
13 sierpnia 2022

Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą Artykuły o artystach
12 sierpnia 2022

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction" Artykuły o artystach
11 sierpnia 2022

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin" Artyści
10 sierpnia 2022

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"! Artykuły o artystach
9 sierpnia 2022

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer Artyści
8 sierpnia 2022

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki Artykuły o artystach
8 sierpnia 2022

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem" Artyści
26 lipca 2022

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
19 sierpnia 14:54
Newsy

Tom Kennedy odpowiada na pytania firmy Markbass

18 sierpnia 13:36
Imprezy

CieszFanów Festiwal 2022 rusza już dzisiaj

18 sierpnia 11:00
Newsy

Orange TremLord 30 – 7 najciekawszych prezentacji wideo

14 sierpnia 21:25
Artyści

Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: „Nie przychodźcie”

14 sierpnia 9:55
Newsy

Megadeth i „Soldier On!” – singiel z nadchodzącej płyty „The Sick, The Dying and The Dead”

13 sierpnia 21:51
Artyści

Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

13 sierpnia 12:45
Tygodnik

Tygodnik 32/2022 (212)

12 sierpnia 13:54
Newsy

Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

12 sierpnia 10:02
Artyści

Ogień na scenie – pomiędzy show a katastrofą

11 sierpnia 13:13
Newsy

Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

11 sierpnia 9:00
Artyści

Jak Guns N’ Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu „Apetite For Destruction”

10 sierpnia 20:08
Newsy

Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty „View With A Room”

10 sierpnia 13:04
Newsy

Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

10 sierpnia 10:17
Newsy

Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór „Kwiaty niczyje” zespołu Kram

10 sierpnia 9:13
Artyści

Phil Collen z Def Leppard: „Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press