• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

      John McLaughlin przepytany przez Paula Reed Smitha

      John McLaughlin przepytany przez Paula Reed Smitha

    • Newsy sprzętowe
      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

      Street Driver 48 – preamp Tech 21 sygnowany przez Franka Bello

      Street Driver 48 – preamp Tech 21 sygnowany przez Franka Bello

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

    • Artykuły
      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

      Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki"

      Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki"

      Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły"

      Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły"

      Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy"

      Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Tomasz „Hal” Halicki, basista Vadera: „W klimacie mrocznego surrealizmu odnajduję się najlepiej”

Tomasz „Hal” Halicki, basista Vadera: „W klimacie mrocznego surrealizmu odnajduję się najlepiej”

9 lutego 2022 Maciej Warda | TopGuitar Artyści, Wywiady

Przeczytaj również

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae
Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae
Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 
Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

Basista – grafik. Jednym słowem dusza artystyczna i utalentowana. Tomasz „Hal” Halicki już jedenasty sezon zapewnia niskie brzmienie Vaderowi, naszym eksportowym death metalowcom. Zwiedził z tym składem pół świata, ma plany na jednoosobowy projekt, no i zakochał się w Warwickach, ale nie na zabój, bo… właśnie trafił na doskonały basik ESP LTD. Zapraszamy do lektury wywiadu, jaki przeprowadziła z nim podpora Redakcji TopGuitar, Ilona Matuszewska.

 

Zacznę trochę nietypowo, jak na magazyn muzyczny, mianowicie od Twoich projektów graficznych. Parę dni temu wrzuciłeś na Instagram grafiki przygotowane dla Dead Infection. Rozumiem, że pracujesz nad oprawą wizualną nadchodzącego albumu tej kapeli…

Zgadza się. Wrzuciłem na swój profil dwie grafiki, ale pochodzą one z mojego archiwum. Jedna jest z 2008, a druga z 2014 roku. Był to ostatni „fizycznie” wydany materiał zespołu. Pracowałem jeszcze nad jedną grafiką, która miała być przeznaczona na nadchodzące wydawnictwo dla Dead Infection. Grafika została zaakceptowana przez Cyjana, jednak z tego co się orientuję, wydawnictwo nie ujrzy światła dziennego. Powodem jest śmierć Sławomira „Cyjana” Cywoniuka i w związku z tym zawieszenie działalności kapeli.

Niezwykle przemawia do mnie grafika na album Cinis. To taki, jak dla mnie, klimat Beksińskiego. Na większości Twoich rysunków czy grafik przewija się mrok, czaszki, ciemne kolory. To właśnie w tym klimacie odnajdujesz się najlepiej?

W przypadku drugiej płyty Cinis, to był pierwszy raz, kiedy po prostu postanowiłem sobie: „teraz ma być w klimacie Beksińskiego” i wyszło, jak wyszło. Obecnie robię kolejną grafikę dla tego zespołu i myślę, że będzie podobnie. Ostatnio zgłosił się do mnie Games z Mysthicon i powiedział, że chce grafikę na drugą płytę Mysthicon i że „ma to wyglądać jak Beksiński”, dosłownie tak to ujął. Dla mnie to tym lepiej. Łatwiej przyjdzie mi namalować coś w klimacie, który mi się tak podoba. Z twórczością Zdzisława Beksińskiego zetknąłem się około 30 lat temu, kiedy byłem w liceum plastycznym. Zobaczyłem kilka jego prac u kolegi i zafascynowało mnie to kompletnie. Dorwałem album z malarstwem Beksińskiego i codziennie przed snem potrafiłem po kilkadziesiąt minut wpatrywać się w te reprodukcje. Cały czas odkrywałem nowe detale, prawie niewidoczne szczególiki, analizowałem. Później miałem szczęście widzieć dwa razy jego prace na żywo, na wystawach. Absolutny mistrz. Myślę, że tak, w klimacie mrocznego surrealizmu odnajduję się najlepiej.

Z twórczością Zdzisława Beksińskiego zetknąłem się około 30 lat temu, kiedy byłem w liceum plastycznym. Zobaczyłem kilka jego prac u kolegi i zafascynowało mnie to kompletnie. Dorwałem album z malarstwem Beksińskiego i codziennie przed snem potrafiłem po kilkadziesiąt minut wpatrywać się w te reprodukcje. Cały czas odkrywałem nowe detale, prawie niewidoczne szczególiki, analizowałem

Tomasz „Hal” Halicki, fot. Ilona Matuszewska

A skąd w ogóle pojawił się u Ciebie temat rysunku? Muzyk i naprawdę dobry grafik… no nie do końca to idzie w parze

Nie do końca w parze z muzyką to idzie kucie młotem pneumatycznym. Chyba… Chociaż zdania mogą być podzielone… Znam kilku muzyków doskonale sobie radzących w innych dziedzinach sztuki. Ale największe wrażenie na mnie zrobił Seth Siro Anton – basista i wokalista Septicflesh. Seth tworzy bardzo ciekawe prace graficzne. Jedna z nich trafiła nawet na okładkę płyty Vader – „Impressions in blood”. Do tego stopnia mi się spodobały jego prace, że dogadałem się z nim, aby zrobił grafikę na drugi album mojej byłej kapeli – Abused Majesty. Uważam, że też to świetnie wyszło. Polecam rzucić okiem na którąś z jego galerii na Internecie!

Tak zrobię! Inspiracje… czerpiesz od kogoś? Któryś twórca przemawia do Ciebie dosadniej?

Nie wyobrażam sobie, żeby pozostać całkowicie wolnym od inspiracji, zwłaszcza w dzisiejszym świecie. Tak jak wspomniałem, pierwszy na myśl przychodzi mi Zdzisław Beksiński. Również HR Giger, którego muzeum miałem przyjemność oglądać na jednej z tras Vader. Jego prace na żywo powalają na kolana, również swoją skalą i rozmachem. Swoją drogą – wydaje mi się, że Zdzisław Beksiński oraz HR Giger w swoich pierwszych okresach twórczości mogli się inspirować nawzajem. Nie wiem tego dokładnie, ale analizując ich stare prace, zauważam po prostu silne podobieństwa. Wszystko, co mroczne, klimatyczne i surrealistyczne na pewno mi się podoba. A z innej beczki – to jestem też wielkim fanem Simona Bisleya, który jest wg mnie jednym z największych twórców komiksowych obecnych czasów. Jakimś cudem udało mi się z nim spotkać i poimprezować trochę… Okazało się, że to metalowiec! Na dodatek gra na basie i też ma Warwicka. Pytał mnie, czy jakby była możliwość, to mógłby zagrać ze swoim zespołem przed Vader. Uśmiałem się z tej całej sytuacji.

Jestem też wielkim fanem Simona Bisleya, który jest wg mnie jednym z największych twórców komiksowych obecnych czasów. Jakimś cudem udało mi się z nim spotkać i poimprezować trochę… Okazało się, że to metalowiec! Na dodatek gra na basie i też ma Warwicka

Wróćmy do tematyki muzycznej… W Vaderze grasz od 2011r., a więc 10 lat minęło jak z bicza strzelił. Były w tym czasie wzloty i upadki, zachwiania…

Wiadomo, jak w życiu. Na pewno nieraz upadłem, imprezy były zacne. I są dalej, z niecierpliwością czekam na nadchodzące trasy. Jakby podsumować te 10 (a raczej już 11 lat), to był to czas niesamowicie intensywny. Czasem zdarzy mi się szukać jakiejś fotki i zacząć przewijać w dół te, na których zostałem otagowany. Przewijam i końca nie ma. A to przecież tylko malutki wycinek tego wszystkiego, co się wydarzyło, a ja wtedy zaczynam się zastanawiać, kiedy właściwie to wszystko miało miejsce? Tyle rzeczy… W samej Japonii byłem chyba z 5-6 razy. I w tym roku ma być kolejny raz. Odwiedziliśmy tyle miejsc, było tyle różnych sytuacji i przygód (fajnych oraz też mniej fajnych – jak np. mój przymusowy pobyt w Ekwadorze bez możliwości powrotu do Europy przez 2 tygodnie), że ciężko to ogarnąć umysłem.

Tomasz „Hal” Halicki, fot. Ilona Matuszewska

Mamy niestety czas jaki mamy, ale Massive Music ogłosiło solidną trasę Vader z Mardukiem natomiast Creative Music – wyprawę Northern Tour wraz z Hate i Thy Disease. Będziesz się bardziej przygotowywał przed tymi koncertami, planujecie więcej prób itd. W sumie takie dość spore przerwy w graniu wybijają tą dynamikę zespołu, który jest kilkanaście dni w trasie, kilka day-offów i jedzie w następny tour…

To fakt, że długie przerwy w graniu zespołowym nie pomagają. Ale my jesteśmy przyzwyczajeni do pracy oraz naprawdę solidnego przygotowywania się w domach. Nigdy nie potrzebowaliśmy zbyt wiele czasu na próbach. Tym razem natomiast będzie tego odrobinę więcej. Ale to z tego powodu, że doszło do zmiany na stanowisku perkusisty. Obecnie musimy materiał ograć z naszym nowym pałkerem. Idzie mu bardzo dobrze, więc powinno być bezproblemowo.

Ale my jesteśmy przyzwyczajeni do pracy oraz naprawdę solidnego przygotowywania się w domach. Nigdy nie potrzebowaliśmy zbyt wiele czasu na próbach

Powiedz mi proszę jeszcze, czy jest cień szansy na wznowienie działalności Abused Majesty? Pamiętam koncert w rzeszowskim klubie Pod Palmą bodajże w 2010r. z Rotting Christ. Te corpse paint’y, siermiężne buciory…

Zgadza się, to były piękne czasy. Niestety, nie da się dwa razy wejść do tej samej rzeki. Obecnie Abused Majesty (w teorii) istnieje. Jako projekt, który raz na kilka lat umieszcza (średnio) dwa utwory na Internecie. Zajmują się tym dwaj gitarzyści, którzy nagrywali debiutancki album. Ja nie miałem kompletnie wizji na dalszą moją działalność w tym zespole. Powiedziałem sobie kiedyś, że jest jeszcze jedno, czego chciałbym spróbować przed śmiercią – spróbować zrobić swój całkowicie własny, jednoosobowy projekt muzyczny. Ale chyba boję się śmierci. Nie spieszy mi się za bardzo.

Jest jeszcze jedno, czego chciałbym spróbować przed śmiercią – spróbować zrobić swój całkowicie własny, jednoosobowy projekt muzyczny. Ale chyba boję się śmierci. Nie spieszy mi się za bardzo

Grałeś kiedyś na charakterystycznym GMR oraz Ibanezie. Jak wspominasz te gitary? Dawały radę w porównaniu ze współczesnymi wiosłami?

Ibanez był pierwszy. Konkretnie – Ibanez SR 700. Bardzo dobra gitara. Obecnie wciąż mam Ibaneza SR 500, którego używam do ćwiczeń. Sentyment do Ibanezów pozostanie chyba do końca. Natomiast GMR – opcja zrobienia sobie basu custom GMR pojawiła się zaraz po dołączeniu do Vader. Kawał dobrego basu! Tylko przesadziłem wtedy z kształtem deski – fascynacja gitarami a’la „Batman”. Obecnie jestem już za stary, żeby z taką gitarą i futerałem trzy na metr się ciągać po lotniskach albo pociągach. Dramat… Ale GMR-y to naprawdę dobre i na dodatek polskie basy. Do tej pory mam tę gitarę, wisi jako ozdoba na ścianie.

Poproszę o poradę dla młodych basistów: jakie cechy powinna mieć Twoim zdaniem basówka do metalu? Trzeba na nią wydać miliony monet?

Oto moje rady:

– Gitara MUSI DOBRZE STROIĆ i na tym można by zakończyć
– Gryf ma dobrze leżeć w Twojej dłoni, akcja strun musi Tobie odpowiadać, jednym słowem – grać musi się przyjemnie
– Gitara musi się Tobie wizualnie podobać – bo Ty się w tą gitarę „ubierzesz” i musisz się w niej czuć komfortowo

Nie segregowałbym gitar na te „do metalu” i „inne” – obecnie w samej w muzyce metalowej mamy tyle brzmień i stylów, że nie ma to sensu. Moim zdaniem, wystarczy wybrać wiosło, którego brzmienie po prostu cieszy nasze uszy, natomiast w dzisiejszych czasach mamy tyle genialnych zabawek typu Darkglass B7K Ultra, że da się ukręcić praktycznie każde brzmienie. A co do „milionów monet” – to polecam szukać okazji i nie omijać komisów. Uważam, że da się dobrą gitarę basową kupić nawet w okolicach 1400 – 2000 PLN. Jako przykład podam, że jakiś czas temu pomagałem dla kolegi z Nocnego Kochanka sprawdzić gitarę w jednym z Białostockich komisów, bo sam zainteresowany nie mógł przyjechać i sprawdzić jej osobiście. Było to stare wiosło a’la Fender byłego bluesmana z Kasy Chorych. Wystawione za 1600 PLN. Jak pograłem, to kopara mi opadła. Kolega wziął ją w ciemno i widziałem, że grał na niej koncerty, a pierwotnie miała być tylko 'na backup’.

Jakiś czas temu pomagałem dla kolegi z Nocnego Kochanka sprawdzić gitarę w jednym z Białostockich komisów, bo sam zainteresowany nie mógł przyjechać i sprawdzić jej osobiście. Było to stare wiosło a’la Fender byłego bluesmana z Kasy Chorych. Wystawione za 1600 PLN. Jak pograłem, to kopara mi opadła. Kolega wziął ją w ciemno i widziałem, że grał na niej koncerty, a pierwotnie miała być tylko 'na backup’

W swoich sprzętowych zbiorach masz nie lada kolekcję charakterystycznych Warwicków. Opisz proszę jakie masz modele i czemu właśnie ta marka?

Obecnie moim głównym koncertowym wiosłem jest Warwick Thumb BO. Na backup mam Warwick RB Vampyre. Natomiast jako gitarę do studia nagraniowego – Warwick Vampyre Custom. Czemu Warwick? Mają dobre wiosła. Jak wiele innych firm. Po prostu miałem możliwość dogadania z nimi dobrego endorsementu. I skorzystałem. Jest to na pewno sprzęt pierwszej klasy choć wg mnie trochę drogi. Ale jak kogoś stać, to można wchodzić w ciemno. Ale nie samym Warwickiem żyję. Ostatnio zagrałem jedną trasę na basie ESP LTD i praktycznie się zakochałem…

Czemu Warwick? Mają dobre wiosła. Jak wiele innych firm. Po prostu miałem możliwość dogadania z nimi dobrego endorsementu. I skorzystałem. Jest to na pewno sprzęt pierwszej klasy choć wg mnie trochę drogi. Ale jak kogoś stać, to można wchodzić w ciemno. Ale nie samym Warwickiem żyję. Ostatnio zagrałem jedną trasę na basie ESP LTD i praktycznie się zakochałem

Gitary basowe Hala, fot. Tomasz „Hal” Halicki

Jakoś je upgrejdujesz?

Absolutnie nie, akurat te gitary tego nie potrzebują. Zresztą, jedyne co robiłem w przeszłości, to wymiana przystawek. Miałem kiedyś BC Richa, gdzie to było praktycznie konieczne. Warwicki tego nie potrzebują, zwłaszcza jako wiosła „koncertowe”.

A wzmacniacze? Ampegi i Gallien-Krueggery jak kiedyś?

Od 6 lat używam również wzmacniaczy Warwick. Główny to LWA 1000 i jako backup – mniejszy i bardziej kompaktowy LWA 500. To niejako z wygody – mogłem je sobie zamówić przy okazji endorsementu. Ale jakbym miał obecnie nadmiar funduszy – sprawiłbym sobie Ampega SVT Classic .

Dzięki za rozmowę!

Dziękuję również i pozdrawiam wszystkich, którzy dotrwali do końca!

 

Rozmawiała: Ilona Matuszewska

  • Tags
  • Halina
  • Tomasz „Hal” Halicki
  • Vader
  • WARWICK - Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Siedem nowych gitar Martin z serii Modern Deluxe
Previous article Cory Wong zaprasza za kulisy przygotowań do tournee

Maciej Warda | TopGuitar

INNE

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę" Artykuły o artystach
30 września 2023

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki" Artykuły o artystach
28 września 2023

Gary Holt: "Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki"

Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły" Artykuły o artystach
27 września 2023

Carlos Santana: "Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły"

Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy" Artykuły o artystach
27 września 2023

Marty Friedman: "Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy"

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae Artyści
26 września 2023

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa Artykuły o artystach
25 września 2023

Temat reaktywacji Acid Drinkers w składzie z Litzą powraca jak bumerang. Wszystko w rękach Titusa

80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie" Artykuły o artystach
25 września 2023

80-letni Keith Richards: "Staram się cieszyć tym, że wyszedłem na prostą. To dla mnie wyjątkowe przeżycie"

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem" Artykuły o artystach
24 września 2023

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować" Artykuły o artystach
23 września 2023

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
30 września 19:40
Testy

Markbass Little Marcus 58R – mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

30 września 16:55
TopSpecial

Apogee Electronics – od ponad trzydziestu lat po stronie innowacji

30 września 9:53
Artyści

Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to „przepis na katastrofę”

29 września 17:42
Newsy

Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

29 września 12:49
Newsy

PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

29 września 11:23
Newsy

Al Di Meola miał na scenie zawał serca

29 września 10:00
Newsy

Nowa płyta Black Radio – prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

28 września 19:50
Newsy

Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

28 września 15:56
Newsy

RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

28 września 10:25
Newsy

Street Driver 48 – preamp Tech 21 sygnowany przez Franka Bello

28 września 9:08
Artyści

Gary Holt: „Kostkowanie prawą ręką to forma sztuki”

27 września 17:30
Newsy

Duet 3 Limited Edition Set – specjalna wersja interfejsu firmy Apogee

27 września 14:23
Artyści

Carlos Santana: „Jeśli dostaję komplementy od Milesa Davisa, Erica Claptona, Jimiego Hendrixa i B.B. Kinga, to muszę być całkiem niezły”

27 września 11:38
Artyści

Marty Friedman: „Sytuacja w przypadku gitarzystów na Instagramie wpadła w tryb sterydowy”

27 września 10:17
Newsy

Gibson zaprezentował gitary z serii Custom Color

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press