• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

    • Newsy sprzętowe
      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

    • Artykuły
      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

    • Patronat TopGuitar
      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Wojtek Hoffmann – wywiad
Home
Artyści
Wywiady

Wojtek Hoffmann – wywiad

31 marca 2020 Redakcja | TopGuitar 2928

Przeczytaj również

The Hydra - nowy ekscentryczny Ibanez Steve'a Vaia
The Hydra - nowy ekscentryczny Ibanez Steve'a Vaia
Cory Wong i Dirty Loops w nowym utworze "Follow The Light"
Cory Wong i Dirty Loops w nowym utworze "Follow The Light"

Ponad 45 lat na scenie, w tym 40 lat z TURBO. Jeden z najlepszych i najbardziej rozpoznawalnych polskich gitarzystów wszech czasów. Lider legendarnej formacji metalowej TURBO, ale także autor instrumentalnej muzyki gitarowej wydawanej pod własnym nazwiskiem. Do tego twarz Ibaneza w Polsce i … lider zupełnie nowego, ostro metalowego projektu, który zapowiada po raz pierwszy właśnie u nas, właśnie w tym wywiadzie!

 

 

Jako jedyny muzyk, tworzysz Turbo od pierwszych zalążków tego bandu, czyli od 40 lat. Nie miałeś nigdy chwil zwątpienia? Nie chciałeś rzucić tej kapeli, by grać coś zupełnie innego? 40 lat – kupa czasu, ogrom poświęceń…

Myślę, że takie chwile są przypisane każdemu człowiekowi bez względu na to co robi. Ja na szczęście kocham tą robotę więc takowe zwątpienia szybko mijały. Jestem bardzo niespokojnym muzykiem i jak prześledzisz moją działalność na przestrzeni tych czterdziestu lat, nagrywałem różne stylistycznie płyty. I nie tylko z Turbo, bo przecież zapraszało mnie wielu znanych polskich artystów, Krzysztof Krawczyk, Irena Jarocka, Czerwone Gitary, Jacek Lech, Aleksander Maliszewski i wielu innych. Od zespołu rzeczywiście chciałem odejść, chyba tak około 1984 roku. Po nagraniu „Dorosłych Dzieci” rozgłośnie nie chciały grać naszego repertuaru, oprócz oczywiście utworu tytułowego. Inne zespoły miały jakoś inaczej i nie bardzo wiem dlaczego nas pomijano w radio. Sytuacja niestety nie zmieniła się zbytnio na przestrzeni tych lat. Owszem istniejemy w radio, ale tylko z „Dorosłymi Dziećmi”, a nagraliśmy chyba 16 płyt. I dlatego w tamtym czasie miałem wątpliwości czy to ma sens. Dzisiaj wiem, że miało i to bez względu na to czy nas grają czy nie.

 

 

Wojtek Hoffmann Joko

 

Jak o 40-leciu mowa, rozumiem, że Turbo hucznie będzie świętować jubileusz?

Tego jeszcze nie wiem, czy to będą huczne obchody. Wszystko się cały czas klaruje. Dochodzą koncerty i myślę, że to czterdziestolecie przeciągnie się jeszcze na rok następny. Bo przecież dopiero wchodzimy w lata czterdzieste. Myślimy o specjalnej oprawie dużych koncertów, bo mniejsze w klubach nie dają się zwizualizować i jakoś udekorować, a kluby przecież są motorem, głównym motorem metalu w Polsce. Do tego również potrzebne są pieniądze, a jak jest z pomocą ze strony państwa dla kultury, a zwłaszcza muzyki rockowej, wszyscy widzimy.

 

Niewielu zespołom udało się przetrwać tak długi okres czasu, nie zmieniając klimatu granej muzy. Od samego początku istnienia, Turbo jest kultowym heavy metalowym składem…

No niby tak, ale były „błędy i wypaczenia” hahaha. Właśnie we wspomnianym roku 1984, kiedy miałem dość i chciałem odejść. Obcięliśmy wtedy włosy, ubraliśmy się w kolorowe szmatki i wyglądaliśmy jak pajace, zamiast naparzać ostry metal i potrząsać „piórami”. Wtedy już na rynku prym wiodło TSA i ostro parł do przodu KAT, a my zabawialiśmy się w przeboje. Aż nie mogę w to uwierzyć. I nie to jest złe bo przecież pisać przeboje to trudna sprawa, ale zespół jednak powinien być bardzo konsekwentny, a to daje zaufanie fana. Na szczęście ten okres naszej głupoty trwał bardzo krótko, ale na tyle długo, żeby przypisać nam łatkę zespołu bez twarzy i zespołu koniunkturalnego , co jest bardzo dla nas niesprawiedliwe. Jednak na szczęście w historii mamy miejsce zespołu metalowego i to dosyć ważnego dla polskiej muzyki tamtych lat, a może i trochę obecnych. Staramy się nie schodzić z poziomu wykonawczego i grać naszą muzykę, na najwyższym poziomie.

 

Wojtek Hoffmann

 

 

Wspominając stare czasy, trudno było wtedy przebić się, pokazać, zaprezentować szerokiej publiczności, a przy tym zwrócić na siebie uwagę potencjalnego wydawcy, zainteresować media, zbudować publiczność? Jak porównałbyś start kapeli w latach 80. i gdybyś miał teraz, w 2020r. startować w nowym składem?

Start nowej kapeli w dzisiejszych czasach może być problemem. Jest tyle różnej muzyki, a w Polsce muzyka rockowa jest traktowana marginalnie i nie bardzo wiem dlaczego, a może wiem, ale to nie jest temat na ten wywiad. A w tajemnicy powiem, że mam zamiar stworzyć zupełnie nowy band, bardzo ostro grający, bo na stare lata chce mi się przywalić z grubej rury. Chodzi to za mną jeszcze od lat dziewięćdziesiątych. W Turbo nie będę tak grał, bo Turbo to klasyka, a ja jeszcze chcę resztkami włosów potrząsnąć. Próby się już zaczęły. Jeszcze nie chcę o tym mówić, ale przyjdzie wkrótce na to czas. A jeśli chodzi o tamte lata, to było niewspółmiernie łatwiej niż dzisiaj. Wtedy rozgłośnie same się pchały do puszczania polskiej muzyki i czekały na każdą nowość. W eterze było słychać prawie cały czas polskie piosenki, polskich zespołów. Jeszcze nie było korporacji w mediach, przynajmniej nie w Polsce. Wszystko się zmieniło gdy do Polski zaczęły wchodzić wielkie firmy płytowe z zachodu i do dzisiaj rozdają karty. Dbają oczywiście o swoich, a polski wykonawca został przesunięty do nocnych audycji, a w dzień rządzą zachodni wykonawcy. Ludzie w tamtych czasach chodzili na koncerty tysiącami bo był głód rocka, bo rock dawał poczucie wolności i wspólnoty. Teraz jest lenistwo koncertowe, bo jest internet, YouTube i inne udogodnienia. Teraz mamy Hip Hop i Disco Polo. Co do pierwszego to nie mam zastrzeżeń, ale do drugiego nurtu mam. Jeśli z takiej muzyki robi się coś najważniejszego w kulturze to drżyjcie narody będziemy mieć za chwilkę tylko taką muzykę i wszystkie inne wartościowe nurty kultury szlag trafi bo wychowamy głupie społeczeństwo, któremu nie będą potrzebne inne wartości. A w tamtych czasach publiczność pragnęła kontaktu z artystami i to jeszcze polskimi. Z zachodu mało kto przyjeżdżał. Teraz w miesiącu mamy po kilku gigantów ze światowej pierwszej ligi i ludzie w większości chodzą na zagraniczne bandy, które mogą zaprezentować na dużych scenach duże widowiska. Płytę można już samemu wydać, tylko co z tego jak płyty się nie sprzedają, bo ludzie, albo kradną muzykę z Internetu, albo słuchają ją w serwisach streamingowych. Dzisiaj prawie nikt się nie zastanawia dlaczego autor dobrał taką, a nie inną kolejność utworów na płycie. Przeważnie odsłuchuje się utwór pierwszy, a resztę wybiórczo. Dzisiaj muzyka, płyta nie stanowi już całości tylko jest jakimś przecinkiem np przy jedzeniu. Smutne to wszystko.

 

Dość częste zmiany składów Turbo nie podcinały Ci skrzydeł? Najbardziej drastyczne są zawsze zmiany wokalistów…

Zmiany były konieczne. Z ludźmi bywa tak, że nie każdy rozumie istotę bycia muzykiem. Natomiast nowi muzycy zawsze dodają skrzydeł. Zawsze wnoszą jakąś nową energię do zespołu i tak było u nas. Jednak nie wszystkim chciało się pracować, niektórzy byli konfliktowi, ale generalnie te wszystkie zmiany były podyktowane troszkę moim apodyktycznym charakterem i chęcią dorównania poziomem zachodnim kapelom. I to nam się udało. Efektem tego były przecież podpisane przez nas aż trzy kontrakty z zachodnimi wytwórniami z Noise Records na pięć płyt, a wyszła tylko jedna „Last Warrior”, z Metalmaster na jedną i z Music For Nations na trzy płyty. Gdybyśmy byli słabym bandem to takie rzeczy nigdy by się nam nie przytrafiły. Co innego, że oprócz wydanych na zachodzie płyt nic za tym nie poszło, ale to też nie z naszej winy. Kontrakt z Noise został zerwany przez wytwórnie i do dzisiaj nie wiemy z jakiego powodu. Z Metalmaster wydaliśmy tylko jedną płytę „Epidemic”, a z MFN miały wyjść trzy, wyszła tylko jedna „Dead End”, bo na skutek nieporozumień z MMP rozwiązałem zespół. Jeśli chodzi o wokalistów, rzeczywiście jest to zawsze ogromny problem. Każda zmiana frontmana niesie wielkie niebezpieczeństwo upadku kapeli. Znamy wiele przykładów z historii muzyki, że po wymianie wokalu zespoły nie osiągały już sukcesów. W naszej drużynie było ich aż czterech Wojtek Sowula, Piotr Krystek, Grzegorz Kupczyk i możemy tylko dziękować, że nam się udało bo obecny wokalista Tomek Struszczyk jest z nami już trzynaście lat i został zaakceptowany przez naszych fanów. To wielkie szczęście.

 

Wojtek Hoffmann

 

A ta przerwa po 1991r.? Owszem, pojawiały się wydawnictwa niepublikowanych utworów czy kompilacja „Dorosłe dzieci i inne ballady”, ale nie graliście… Nie obawiałeś się, że taka przerwa potocznie temat ujmując, rozwali zespół?

No i rozwaliła na parę lat. Przyczyną tego były nieporozumienia na linii Turbo – Metal Mind. W 1991 roku nastąpiło moje totalne zwątpienie, ale dotyczące współpracy z MMP i z brakiem jakichkolwiek efektów wydanych na zachodzie płyt. Jedynie trasa z Kreatorem po wydaniu „The Last Warriora” wyszła nam na dobre. Potem mieliśmy jeszcze grać czterdzieści pięć koncertów w całej Europie, ale ze względów ustrojowych, politycznych nic z tego nie wyszło. Sytuacja w zespole była tragiczna. Mieliśmy wszyscy dość i zespołu i pracy i siebie samych. Dlatego doszło do rozłamu z Grzegorzem i Andrzejem Łysowem. Zostałem z Tomkiem Goehsem i Litzą sam i dobraliśmy sobie jeszcze Tomka Olszewskiego na bas i nagraliśmy, moim zdaniem znakomitą płytę „Dead End”. Ta płyta mogła nas wynieść na światowe rynki. Recenzje były entuzjastyczne. Niestety brak porozumienia z MMP doprowadziło do zerwania kontraktu i w rezultacie do rozpadu zespołu. Jeszcze ratowałem się innym składem i nagrałem płytę „One Way”, ale to już była agonia.

 

 

A w tajemnicy powiem, że mam zamiar stworzyć zupełnie nowy band, bardzo ostro grający, bo na stare lata chce mi się przywalić z grubej rury. Chodzi to za mną jeszcze od lat dziewięćdziesiątych. W Turbo nie będę tak grał, bo Turbo to klasyka, a ja jeszcze chcę resztkami włosów potrząsnąć. Próby się już zaczęły.

 

Turbo, Non Iron, Heam, Czerwone Gitary przeplatane karierą solową, nie oszczędzałeś i nie oszczędzasz się…

No może wtedy tak było. Teraz się troszkę rozleniwiłem. Ale mam jeszcze w sobie tyle siły i ochoty na granie, że pokonuje to lenistwo. Non Iron powrócił po trzydziestu latach milczenia. Zagraliśmy w zeszłym roku wspaniałą trasę po Polsce i wszędzie byliśmy przyjmowani z radością. Ludzie przychodzili i dziękowali, a niektórzy nawet płakali. Teraz pracujemy nad nową płyta. Heam to moje początki pracy zawodowej. Do zespołu dołączyłem w czerwcu 1977. W styczniu, a dokładnie drugiego 1980 roku Marek Biliński rozwiązał zespół i właśnie wtedy Heniu Tomczak postanowił założyć swój następny band, który okazał się być zespołem TURBO. Nie chciałem wcale w nim grać, ale po dwóch miesiącach się zgodziłem i tak już zostało. Nagrywam jeszcze swoje solowe płyty, chociaż częstotliwość ich wydawania pozostawia wiele do życzenia. „Drzewa” wyszły w 2003 roku, a „Behind The Windows” w 2015 r. Myślę, że może jeszcze w tym roku wyjdzie kolejna solowa, do której już przygotowuje numery. I mam nadzieję, że w tym roku wydamy też kolejną płytę Turbo, bo ostatnia wyszła w 2013 roku więc już najwyższy czas. Materiał jest gotowy w moim kompie od dwóch lat. Mogę tylko powiedzieć, że będzie to nasza najlepsza jak dotąd płyta.

 

Muszę zapytać jeszcze o The Klenczon Experience. Cóż to za projekt?

To cudowny i bardzo sentymentalny powrót do dzieciństwa, bo jak powstały Czerwone Gitary ja miałem dziesięć lat i teraz idealnie pasują słowa Perfektu …„miałem dziesięć lat gdy usłyszał o nich świat”… To najcudowniejszy zespół w moim życiu i największa muzyczna miłość. Kochałem Klenczona i jego gitarę do tego stopnia, że zrobiłem kopię jej na moją maturę. Plany mam do dzisiaj. Nawet Marek Gaszyński w swojej książce o Czerwonych Gitarach zamieścił rysunek techniczny tej gitary na pierwszej stronie. Potem, jak dołączyłem do nich jako gitarzysta pytałem chłopaków gdzie może być ta gitara, bo Gibson LP Gold Top Deluxe, na której grał Krzysiek w Trzech Koronach jest w posiadaniu żony Krzyśka, Alicji. Niestety tamta gitara została ukradziona Krzyśkowi, a ja całkiem przypadkiem za podpowiedzią Piotra Madziara, słynnego realizatora dźwięku, który nagrywał większość najważniejszych płyt lat osiemdziesiątych, kupiłem sobie na eBayu amerykańskim aż cztery takie gitary i przerobiłem jedną z nich na dziewięcio-strunową, taką jaką miał Krzysiek. Gitara nazywa się o zgrozo Zenon, hahaha i pochodzi z japońskiej fabryki z roku 1961 i gra dokładnie tak jak w CG. Tak więc ten projekt to mój hołd dla Krzyśka, dla tej gitary i dla jego piosenek. Wykonujemy je z przytupem, dokładnie tak jak CG w latach sześćdziesiątych, śpiewając na cztery głosy. Jest wspaniale!

 

Klenczonki

Fot. Maciej Mańkowski

 

 

Dlaczego najpierw do ręki wziąłeś saksofon?! Czyżby rock’n’roll nie grał od początku w duszy młodego Wojtka?

Nigdy nie grałem na saksofonie. Ja tylko chciałem na nim grać. Byłem zauroczony tym złotym świecącym kolorem i dźwiękiem wypływającym z jego rury. Miałem wtedy siedem lat. Nie mogłem wtedy wiedzieć, że ten przester to jest przyszły dźwięk przesterowanych rockowych gitar. Widocznie gdzieś w podświadomości już słyszałem takie charczące gitary. Pamiętam jak Zbyszek Bizon z Czerwono Czarnych i Włodek Wander z Niebiesko Czarnych ostro dmuchali w swoje rury wydobywając te nieziemskie przestery. Wszystko dokładnie pamiętam, a potem zobaczyłem Czerwone Gitary z Klenczonem i zakochałem się w tych gitarach i melodiach. W zasadzie to tym Panom zawdzięczam wszystko i strasznie im za to dziękuję.

 

A teraz pytanie z tych mniej tendencyjnych – Twój znak rozpoznawczy – bujny fryz. Dbasz jakoś specjalnie o włosy? Trasy raczej w tym nie pomagają

Nic nie robię ze swoimi włosami. Normalnie je myję tak jak każdy. Nie używam żadnych odżywek i sam się sobie dziwię, że w moim wieku jeszcze je mam. A przed koncertem zawsze je myję i mocno wycieram, a potem suszę suszarką odpowiednio je układając i dlatego wydaje się, że mam ich tak dużo, a to niestety jest złudzenie. Kiedyś miałem bardzo gęste i dużo ciemniejsze, a teraz mam, jak to Zbyszek Hołdys doskonale nazwał, cmentarny blond, hahaha

 

Nowi muzycy zawsze dodają skrzydeł. Zawsze wnoszą jakąś nową energię do zespołu i tak było u nas. Jednak nie wszystkim chciało się pracować, niektórzy byli konfliktowi, ale generalnie te wszystkie zmiany były podyktowane troszkę moim apodyktycznym charakterem i chęcią dorównania poziomem zachodnim kapelom. I to nam się udało.

 

Jak zaczął się u Ciebie romans z Ibanezem? To już ponad 25 lat!

Kiedyś moją największą miłością była wspomniana już gitara Zenon, a później Gibson LP Gold Top. Pamiętam zobaczyłem tego Gibsona u Tadka Nalepy na płycie „Karate” i oszalałem na jej punkcie. Potem widziałem u Jacka Krzaklewskiego czarnego Gibsona LP i też reakcja podobna. Bracia Jakibiszynowie zrobili mi pięknego GoldTopa LP, którego sprzedałem w ZSSR w 1978 roku i za te pieniądze kupiłem pierwszego oryginalnego Gibsona SG, na którym nagrałem większość moich płyt. Ten Gibson obecnie jest w posiadaniu mojego syna. No i przyszła era MTV i tam zobaczyłem pierwszego Ibaneza JEM i również oszalałem. I wychodzi na to, że jestem szaleńcem, hahaha. Po latach w bardzo nieziemskich okolicznościach stałem się posiadaczem Ibaneza JEM 777Y i mam go do dzisiaj. teraz jestem endorserem tych gitar. Przez wiele lat współpracowałem z firmą Interton, która była polskim dystrybutorem tej marki i od Mirka Kaczorowskiego miałem wiele modeli tych gitar. Teraz też mam dziewięć różnych modeli Ibanez i są to znakomite gitary. Mam nawet trzy modele z lat siedemdziesiątych. Dwa Stratocastery Ibaneza z 1976 i jeden LP GoldTop z 1977.

 

Ile lat liczy Twój najstarszy Ibanez, który cały czas użytkujesz? A który jest Twoim ulubionym? Cały czas chiński Destroyer niszczy system?

To Ibanez JEM 777Y z roku 1991 jeśli chodzi o współczesną erę, a jak już wcześniej wspomniałem najstarsze to Ibanezy Stratocastery z roku 1976. Mam zawsze problem z tym, która jest moją ulubiona. Chyba bardzo równo kocham wszystkie moje gitary i w zależności od projektu gram na różnych typach tych wioseł. Destroyer jest rzeczywiście znakomitym wiosłem. Teraz gra na nim mój gitarzysta z Turbo Przemek Niezgódzki bo gramy na niej utwory z „Awatara” i trzeba było gitarę przestroić do C po wymianie na grubsze strun. Ja z kolei obecnie najczęściej gram na RG FR czarnym matowym znakomitym wiośle. mam wybranych już parę nowości na ten rok, ale czekam na dostawę.

Wojtek Hoffmann Joko

 

 

A wzmacniacze? Już masz, czy zamierzasz mieć Kempera…?

Wzmacniacz to od wielu lat Marshall JVM 410. Chyba najlepszy jaki dotychczas miałem. Mam jeszcze EVH Fendera , ale jeszcze go nie używałem na koncertach. Gram na nim na próbach. Kemper to bardzo dobry wybór. To wygoda bo są w nim wszystkie piecyki i efekty, w niewielkich rozmiarach i lekkim pudełku w stosunku do lampowych pieców. Nie mam jeszcze tego ustrojstwa, ale wiem, że będzie to za chwilkę konieczność. No cóż świat idzie do przodu. I nie da się jeździć do końca tylko SYRENKĄ. Trzeba zmieniać, szukać. Ale jak powiedziałem to jeszcze przyszłość

 

Czy możemy spodziewać się od Ciebie jeszcze muzyki pod własnym szyldem? Pamiętam, że „Drzewa” to był kawał rzetelnego gitarowego grania!

Tak jak wspomniałem wcześniej można się spodziewać. Tylko, że ze mną jest taki problem, że ja piszę tak różną muzykę, że nigdy nie mogę się zdecydować co wybrać. Z Turbo sprawa wygląda prościej, ale solowo to już problem. Mam bardzo dużo materiału i mam nadzieję, że w najbliższych dwóch miesiącach zdecyduję się wreszcie na coś. „Drzewa” to moje bardzo ważne dziecko. Za trzy lata będzie już dwadzieścia lat od wydania i nie chce mi się w to wierzyć, że czas tak szybko ucieka. Więc muszę się spieszyć, żeby jeszcze coś po sobie zostawić oprócz tych wydawnictw. Obiecuję!

 

Rozmawiała: Ilona Matuszewska
Zdjęcia: Ilona Matuszewska, Maciej Mańkowski

 

  • Tags
  • IBANEZ - Testy sprzętu i newsy
  • Klenczon Experience
  • metal mind
  • Turbo
  • Wojtek Hoffmann

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Morley 20/20 Wah Lock
Previous article Phil Jones Bass Cub II

Redakcja | TopGuitar

Magazyn TopGuitar to opiniotwórczy Magazyn, skierowany do profesjonalnych gitarzystów i basistów oraz wszystkich miłośników gitary i muzyki gitarowej. Publikowany od 2005 r.

INNE

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen" Artykuły o artystach
17 maja 2022

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii Artykuły o artystach
17 maja 2022

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha Artykuły o artystach
15 maja 2022

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia"

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin Artykuły o artystach
13 maja 2022

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!" Artykuły o artystach
12 maja 2022

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!"

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami" Artykuły o artystach
11 maja 2022

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami"

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski" Artykuły o artystach
10 maja 2022

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
17 maja 21:21
Imprezy

Trochę metalowych zdjęć – fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

17 maja 14:05
Newsy

Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

17 maja 12:31
Artyści

John Frusciante: „Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen”

17 maja 10:55
Artyści

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

17 maja 10:03
Newsy

Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

16 maja 15:01
Newsy

Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

16 maja 9:59
Imprezy

Lipali, Fish Basket – koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

16 maja 9:07
Newsy

Marcin Patrzałek interpretuje „Cry Me A River” w stylu flamenco

15 maja 22:20
Artyści

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

15 maja 18:34
Artyści

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: „Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę”

15 maja 14:20
Artyści

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w „A Night in Tunisia”

13 maja 20:23
Tygodnik

Tygodnik 19/2022 (199)

13 maja 15:07
TopSpecial

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo)

13 maja 11:28
Newsy

Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

13 maja 8:22
Artyści

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press