• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

YUNGBLUD zachwycił podczas pożegnalnego koncertu Black Sabbath

ArtyściWywiady

Mark Knopfler: „Dawno porzuciłem ambicję, by być wielkim gitarzystą”

61
ImprezyReportaże i relacje

TSA MNKWL w Teatrze Stu w Krakowie – rejestracja płyty live

ArtyściWywiady

Robert Fripp stwierdził kiedyś, że Hendrixa nie interesowało granie na gitarze, a Clapton wyjątkowo przynudzał

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen wspomina płytę „A Different Kind Of Truth” w 10 rocznicę jej wydania

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lut 8, 2022
RIM Rocks! 2007 - Van Halen - ACC 180, fot. travellingzenwolf na licencji CC BY-NC 2.0
Udostępnij

Wspomnienia o Eddiem zawsze na propsie, a jeśli osobą wspominającą jest Wolfgang i oprócz relacji czysto muzycznej jest to perspektywa syn – ojciec, chyba nie trzeba dłużej zachęcać. Tym razem Wolfie przywołał ostatnią studyjną płytę Van Halen,która zawiera dużo dobrej muzyki.

 

Umówmy się, że „A Different Kind Of Truth” nie była najlepszą płytą Van Halen, spotkała się z mieszanymi reakcjami fanów, ale za to głównie z pozytywnymi recenzjami krytyków. Młody wówczas jeszcze Wolfgang Van Halen może przypisać sobie za to sporą część zasług.

Siedem z 13 utworów na płycie to przerobione utwory, które zostały nagrane jako demówki pod koniec lat 70. i we wczesnych 80., ale nigdy nie zostały oficjalnie wydane. Pierwotnym zamiarem Wolfganga w przypadku tego albumu było stworzenie kolekcji wcześniej wydanych „b-side’ów” wraz z trzema przerobionymi demówkami. Eddie z kolei powiedział później: „To [byłaby] płyta z naszymi bardziej hardcorowymi piosenkami i bez żadnych popowych rzeczy. Taki był plan, ale im głębiej kopaliśmy, tym więcej znajdowaliśmy. W tym samym czasie ja pisałem nowe piosenki. Dave był tym bardzo podekscytowany. Wszyscy działaliśmy. Skończyło się na tym, że nagraliśmy dema 35 kawałków.”

To [byłaby] płyta z naszymi bardziej hardcorowymi piosenkami i bez żadnych popowych rzeczy. Taki był plan, ale im głębiej kopaliśmy, tym więcej znajdowaliśmy. W tym samym czasie ja pisałem nowe piosenki. Dave był tym bardzo podekscytowany. Wszyscy działaliśmy. Skończyło się na tym, że nagraliśmy dema 35 kawałków

RIM Rocks! 2007 – Van Halen, fot. travellingzenwolf na licencji CC BY-NC-SA 2.0

Oddajmy w końcu głos Wolfgangowi, który w nowym wywiadzie dla serwisu Ultimate Rock powiedział: „W tamtym czasie Van Halen był w dużej mierze dziedzictwem. Jasne, że zagorzali fani chcieli mieć album, ale … większość ludzi chciała słyszeć tylko „Panama”, „Jump” i inne tego typu rzeczy. Pomyślałem więc, że warto byłoby poszukać inspiracji w starych demach…”

W tamtym czasie Van Halen był w dużej mierze dziedzictwem. Jasne, że zagorzali fani chcieli mieć album, ale … większość ludzi chciała słyszeć tylko „Panamę”, „Jump” i inne tego typu rzeczy. Pomyślałem więc, że warto byłoby poszukać inspiracji w starych demach…

Wolfgang kontynuował: „Myślę, że 'Blood and Fire’ muzycznie jest jedną z najlepszych piosenek, jakie tata kiedykolwiek napisał. To był stary pomysł o nazwie 'Ripley’, oparty na tej gitarze stereo, którą zbudował  Steve Ripley – trzy struny były na lewym kanale, trzy struny na prawym, i to było stare demo z 1984 roku. Myślę, że melodyjne frazowanie taty w tej piosence było tak perfekcyjne, jak w 1984 roku, że wciąż to słychać. Ale potem są jeszcze te małe przebłyski, jak wstęp przed solówką, tata robi tę harmoniczną rzecz, która przypomina mi rzeczy z ery 'Balance’ (…) Byłem naprawdę zadowolony z mojego małego basowego riffu w refrenie; zrobiłem taki mały przebieg przez cały utwór i ciężko było to zaśpiewać i zagrać na żywo, ale udało się.”

To był stary pomysł o nazwie 'Ripley’, oparty na tej gitarze stereo, którą zbudował  Steve Ripley – trzy struny były na lewym kanale, trzy struny na prawym, i to było stare demo z 1984 roku. Myślę, że melodyjne frazowanie taty w tej piosence było tak perfekcyjne, jak w 1984 roku, że wciąż to słychać

Ciekawe, że Wolfgang użył nawet capo na swoim basie w najważniejszym utworze albumu, „China Town”: „Pamiętam, że kiedy to się ukazało, wszyscy mówili 'Ed musi używać oktawera na tym intro’. A ja na to, 'nie.’ Założyłem capo na basie. Byłem tak kreatywny, że założyłem capo na basie i grałem. Nikt w to nie wierzył, dopóki nie zagraliśmy tego na żywo, ale to była naprawdę fajna sprawa, bo ja i tata wygłupialiśmy się w ten sposób w studiu. Wciąż próbowałem to zagrać i pomyślałem, że potrzebuję sześciostrunowego basu z dwiema ostatnimi strunami nastrojonymi na B i E, żeby to zrobić. Chwyciłem więc capo i było idealnie. Poszło naprawdę dobrze. To kolejna piosenka, z której jestem po prostu bardzo dumny – ze wszystkiego, co w niej zrobiłem.”

Założyłem capo na basie. Byłem tak kreatywny, że założyłem capo na basie i grałem. Nikt w to nie wierzył, dopóki nie zagraliśmy tego na żywo

 

- Advertisement -
TAGI: 'Blood and Fire, A Different Kind Of Truth, China Town, Van Halen, Wolfgang Van Halen
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Rhian Teasdale z Wet Leg nauczyła się grać na gitarze dopiero w zespole. Znak czasów?

Maciej Warda | TopGuitar lip 15, 2025
Artykuły o artystachArtyści

W wieku 50 lat Jack White wreszcie stał się posiadaczem smartfona: „To dla mnie koniec albo początek”

Maciej Warda | TopGuitar lip 14, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Tony Iommi o ograniczeniach wynikających z wieku: „Gramy tak, jak gramy – tacy teraz jesteśmy”

Maciej Warda | TopGuitar lip 14, 2025
ArtyściWywiady

Robert Fripp stwierdził kiedyś, że Hendrixa nie interesowało granie na gitarze, a Clapton wyjątkowo przynudzał

Maciej Warda | TopGuitar lip 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Perfekcja albo rozpad. Children of Bodom i ciężar ambicji Alexiego Laiho

Maciej Warda | TopGuitar lip 12, 2025
ArtyściWywiady

Mark Knopfler: „Dawno porzuciłem ambicję, by być wielkim gitarzystą”

Maciej Warda | TopGuitar lip 11, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?