• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

    • Newsy sprzętowe
      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

    • TopVideo
      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

  • Artyści
    • Wywiady
      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

    • Artykuły
      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

      Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

      Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

    • Patronat TopGuitar
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

8 kwietnia 2021 Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar 1592

Przeczytaj również

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons
Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons
Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars
Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

Po ponad 25-ciu latach kariery scenicznej, w grudniu 2019 roku Children of Bodom wystąpili po raz ostatni, zamykając epizod pod szyldem COB. Kilka miesięcy później frontman zespołu – Alexi Laiho – ogłosił prace nad projektem Bodom After Midnight. Globalna pandemia wymusiła przełożenie trasy koncertowej na 2021 rok, tymczasem z początkiem tego roku muzyczny świat obiegła wiadomość o nagłej śmierci Laiho. W rozmowie z Danielem Freybergiem, gitarzystą BAM, wspominamy postać Alexiego i materiał, który udało się z nim wspólnie nagrać, a który okazał się być jego ostatnim – EP „Paint The Sky With Blood” ukaże się 23. kwietnia b.r.

 

Pozwól, że zaczniemy od retrospekcji – pod koniec 2019 roku odbył się ostatni koncert Children of Bodom, wieńczący ponad 25-letnią karierę tego zespołu, którego w ostatnich latach miałeś możliwość być częścią. Występowaliście na chwilę przed tym, jak świat opanowała pandemia. Jak wspominasz tamten koncert?
Daniel Freyberg: To był oczywiście bardzo emocjonalny występ, ale podeszliśmy do niego jak do każdego koncertu, przy czym po jego zakończeniu pojawił się smutek. Zagraliśmy, jakby to był normalny występ, nieco większy [jeśli chodzi o oprawę] i z dłuższym setem, ale wszyscy grali niezwykle dobrze i mieliśmy znakomitą atmosferę za kulisami oraz super afterparty. Tak w zasadzie zapamiętałem ten ostatni występ jako Children of Bodom.

Jeśli się nie mylę, w tamtym momencie Ty i Alexi mieliście już w planach kolejny projekt.
Tak, mieliśmy już plany i o ile pamiętam pandemia uderzyła w okolicy marca 2020, kiedy właśnie zaczynaliśmy próby jako Bodom After Midnight. Oczywiście, podobnie jak inni muzycy musieliśmy odwołać wszelkie zaplanowane występy, wszystkie koncerty latem. Ale w zasadzie przez tę pandemię zaczęliśmy szybciej pracować nad nowym materiałem, który urzeczywistnił się jako to EP, które wkrótce ma premierę.

Alexi Laiho, Children of Bodom, Australia, fot. gothic_sanctuary na licencji CC BY-ND 2.0

W części wywiadów wspominałeś, że Alexi był typem „oldschool’owca”, jeżeli chodzi o komponowanie muzyki. Nie miał w zwyczaju nagrywać cyfrowych wersji demo, przedstawiając wam zazwyczaj swoje pomysły podczas spotkań na próbach. Czy mógłbyś opowiedzieć o pracy nad tym EP? Co zrozumiałe, ta pandemia utrudniła wam możliwość regularnych spotkań.
W zasadzie tak, w tamtym momencie zrobiliśmy około półtora miesiąca przerwy od prób. Wtedy się nie widzieliśmy, ale potem po prostu zdecydowaliśmy, że musimy działać dalej, inaczej nic z tego nie dokończymy. Zachowując wszelką ostrożność, omijając wszelkie inne miejsca niż studio, wróciliśmy do nagrań. Te dwa autorskie numery z EP powstały, z tego co pamiętam, na przełomie lata i jesieni ubiegłego roku. Z reguły zaczynało się to od jakichś kawałków, kiedy Alexi przychodząc do studia proponował wybrane melodie albo jeden lub dwa konkretne fragmenty i zaczynaliśmy nad tym pracować. Nazajutrz wracał z kolejnymi pomysłami, i tak w głównej mierze te piosenki zostały uformowane. Po złożeniu ich w całość siadaliśmy ponownie, obmyślając na nowo, czy coś jeszcze jest potrzebne, czy struktura utworów jest dobra, czy powinna być przerwa gdy wchodzi ostatni bridge, tego typu niuanse.

EP, mimo nieco ponad kwadransa długości, jest niezwykle bogate w dźwięki. Sporo się dzieje w tych trzech utworach, co jest chyba dość charakterystyczne dla kompozycji, jakie tworzył Alexi.
Zdecydowanie, „jakość ponad ilość”, hehe.

Co szczególnie doceniasz, prywatnie i jako muzyk, w swojej znajomości z nim, za co mógłbyś określić, że jesteś mu wdzięczny?
Chciałbym podkreślić jedną rzecz, w kontekście tego, jaki wpływ miał na mnie Alexi, ponieważ jest zapewne mnóstwo rzeczy, którymi wywarł na mnie wpływ, a których nie jestem świadom, wiesz co mam na myśli. To być może coś, co uaktywni się w przyszłości, ale to co oczywiste, to że był znakomitym gitarzystą z świetną techniką gry, bardzo solidnym kostkowaniem i niewyobrażalnym słuchem do harmonii. To były rzeczy, które zawsze go wyróżniały, plus świetny warsztat songwriterski.

Jest zapewne mnóstwo rzeczy, którymi wywarł na mnie wpływ, a których nie jestem świadom, wiesz co mam na myśli. To być może coś, co uaktywni się w przyszłości, ale to co oczywiste, to że był znakomitym gitarzystą z świetną techniką gry, bardzo solidnym kostkowaniem i niewyobrażalnym słuchem do harmonii. To były rzeczy, które zawsze go wyróżniały, plus świetny warsztat songwriterski.

Hellfest 2007 – Alexi Laiho, Children Of Bodom, fot. Clayboy85 na licencji CC BY-ND 2.0

Co sądzisz o jego muzycznym dziedzictwie, jako inspiracji dla młodych gitarzystów i wpływie ogółem na gatunek?
Sądzę, że rozpoczął zupełnie nowy styl w muzyce. Przed COB nie było zespołów tak grających, przynajmniej nie na szeroką skalę. Alexi jest częścią całego pokolenia gitarzystów, myślę, że spopularyzował kształt gitary Rhandy Rhoads bardziej niż sam Rhandy Rhoads. Zdecydowanie, jego dziedzictwem będzie znakomita muzyka, świetne piosenki i zupełnie nowy rozdział w historii muzyki.

Które utwory Children of Bodom są dla Ciebie szczególnie ikoniczne, które „zostaną z Tobą na zawsze”?
Powiedziałbym, że dla mnie są to: „Follow the Reaper”, „Living Dead Beat”, „Hate Me” i „Towards Dead End” – to są te, które przychodzą mi na myśl w pierwszej kolejności. Oczywiście jest ich znacznie więcej, ale wybranie tych czterech będzie wystarczające, hehe.

W październiku 2020 mieliście okazję wystąpić już jako Bodom After Midnight, grając trzy koncerty w Finlandii. Występy, które miały stanowić swego rodzaju rozgrzewkę przed 2021, okazały się być ostatnimi, w świetle nagłej śmierci Alexiego. Jak wspominasz tamte występy z obecnej perspektywy?
Cóż, w tamtym momencie to miały być ćwiczenia, może nie dosłowne, ale koncerty, podczas których dotrzemy się jako zespół i spróbujemy „instalacji na twardym dysku”, że tak to nazwę, gdy postawimy kropkę nad i. Nie weszliśmy na scenę bez wcześniejszych prób, ćwiczyliśmy bardzo ciężko, około dwa miesiące pod rząd dedykowane tylko tym występom na żywo. Sądzę więc, że brzmieliśmy bardzo mocno i „szczelnie” już od pierwszego koncertu i z tego co słyszałem od publiczności, uważali podobnie. Niektórzy mówili nawet tamtego dnia, że nigdy nie słyszeli Children of Bodom tak „napiętych”, co odbieram za pozytywne. Tak więc te występy poszły bardzo dobrze. Zupełnie nie czułem, jakbym grał z nowymi ludźmi w zespole.

Daniel Freyberg, fot Wikipedia na licencji CC

Jeśli chodzi o pozostałych muzyków Bodom After Midnight, czy mieliście okazję znać się wcześniej, czy to Alexi zebrał wszystkich w całość?
Alexi przyprowadził Mitję [Toivonen, basista BAM – przyp. red.], ja zasugerowałem Waltteriego [Väyrynen, ex-perkusista Paradise Lost]. Z kolei klawiszowiec, który był naszym muzykiem sesyjnym, ale nie był oficjalnym członkiem zespołu, dołączył do nas za sugestią Waltteriego.

Domyślam się, że jest zbyt wcześnie, by o tym spekulować, ale czy są być może jakieś plany wspólnego grania z nimi w przyszłości?
Żadnych planów na tę chwilę, ale nie mam nic przeciwko temu. To może się wydarzyć, ale w tym momencie nie mamy takich planów na przyszłość.

EP zamyka wasz cover utworu „Where Dead Angels Lie” zespołu Dissection. Możesz opowiedzieć nieco więcej o tym wyborze?
Ten utwór różni się nieco od oryginału, ale nie aż tak bardzo moim zdaniem, ponieważ chcieliśmy w jakiś sposób pozostać wierni pierwowzorowi. Ale co oczywiste, te dwa kawałki dzieli jakieś 25 lat, więc będą zasadnicze różnice w kwestii produkcji, która jest bardziej współczesna, no i mamy klawisze, wokal Alexiego, więc te rzeczy dodają smaku same w sobie. Pomysł podrzucił w zasadzie Waltteri. Nie wiem, skąd go wziął, ale zaproponował, żeby zagrać cover Dissection, na co my powiedzieliśmy: „to świetny numer, ale czy możemy się odważyć go dotknąć, skoro to taki klasyk?”. Osobiście byłem odrobinę sceptyczny aby robić ten cover, ale potem, po jakimś czasie, przemyśleliśmy to i uznaliśmy: „jebać, musimy podjąć ryzyko, a nawet spróbować to ulepszyć”. Jest jeszcze jedna zabawna rzecz w tym, że chyba nikt wcześniej nie przerabiał tego utworu. Wyszło całkiem w porządku, chyba to był najwyższy czas, aby zrobić cover tego konkretnego numeru. Jest świetny, a sami Dissection byli istotnym zespołem tak dla mnie, Alexiego i Waltteriego, więc byliśmy dość podekscytowani, by przerobić ich piosenkę.

O ile mi wiadomo, materiał z EP to wszystko, co nagraliście, nie ma nic poza tym.
Dokładnie tak, zgadza się.

Daniel Freyberg, fot. Karol Makurat

Teraz jesteś skupiony na promocji tego materiału, jakie natomiast są Twoje plany muzyczne po Bodom After Midnight?
W tym roku będę pracował w tajemnicy, poza radarem. Mam jeden projekt, nad którym pracowałem równolegle do BAM, w zasadzie zacząłem go dawno temu. Ale jeszcze nic nie ogłosiliśmy i nie zrobimy tego, dopóki nie będzie skończone. Więc zobaczymy na koniec roku i potem pewnie będę mógł powiedzieć nieco więcej. Ale zdecydowanie nie zamierzam przestać grać, będę kontynuował tak długo, jak będę mógł.

Czy rozważacie jakiś swoisty tribute show dla Alexiego, z końcem tego roku bądź na początku przyszłego?
Nie w tym momencie i sądzę, że nikt z nas nie zacznie o tym myśleć, dopóki nie rozwiąże się ta pandemia. Dopiero kiedy te restrykcje zostaną zniesione rozpatrywanie tego ma sens. Aktualnie nie mamy nawet jak tego zorganizować, a nie ma sensu grać dla pięciu ludzi.

Na koniec rozmowy, czy mógłbyś przybliżyć trochę szczegółów, jakie gitary i sprzęt towarzyszą Tobie na co dzień?
Korzystam z gitary ESP Arrow, mam jedną customową i jeden oryginał ESP, ale sądzę, że obydwa zostały wyprodukowane w custom shopie w Japonii. Oba z pickupami: H2 z MM-04 Electronics, stworzone przez ESP. To podobne combo, jakie miał Alexi. Jeśli chodzi o piece, to te mam różne. Mam Pre-amp Custom Audio oraz Lee Jackson, których użyłem na „Paint The Sky With Blood”. Nagraliśmy to korzystając z dwóch pieców i dwóch głośników, więc w miksie jest sporo różnych marek, hehe. Sekcje rytmiczne stanowią kombinację Marshalla i Lee Jackson. Do leadów gitarowych używałem Custom Audio. W kwestii efektów, w tytułowym numerze można usłyszeć flanger, ale wszelkie inne opóźnienia – delaye – w solówkach i odrobinę w refrenach, zostały już dodane w trakcie miksowania, nie w momencie nagrywania partii gitary.

Korzystam z gitary ESP Arrow, mam jedną customową i jeden oryginał ESP, ale sądzę, że obydwa zostały wyprodukowane w custom shopie w Japonii. Oba z pickupami: H2 z MM-04 Electronics, stworzone przez ESP

Daniel Freyberg z gitarami ESP, fot. Facebook, Mikko-Pekka Laine

Jak to wygląda w porównaniu z setupem do występów na żywo?
Ostatnio zmieniałem kilka rzeczy, więc tym razem nie ma różnicy. Ale używam Kempera, który jest sprofilowany z ustawień Marshalla, którego miał Alexi. Ale w studio nigdy nie stosowaliśmy cyfrowych pieców, zawsze prawdziwe i powróciłem do lampowego pieca także podczas koncertów na żywo. Właśnie ostatniej jesieni, kiedy graliśmy te trzy występy, i pozostanę przez chwilę na tej drodze.

Dzięki za rozmowę Daniel, mam nadzieję, że już wkrótce będziesz miał możliwość powrotu na scenę oraz do zobaczenia przy następnej okazji, kiedy opowiesz o swoich projektach.
Zdecydowanie, również mam taką nadzieję. Cała przyjemność po mojej stronie, dziękuję.

 

EP Bodom After Midnight pt. „Paint The Sky With Blood” ukaże się 23. kwietnia b.r. nakładem Napalm Records.

Michał Wawrzyniewicz

Bodom After Midnight “Paint The Sky With Blood”

  • Tags
  • alexi laiho
  • Bodom After Midnight
  • children of bodom
  • Daniel Freyberg
  • ESP Arrow
  • ESP – Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Matt Bellamy wyda solowy album "Cryosleep" na tegoroczny Record Store Day
Previous article Andrew Synowiec prezentuje combo Rivera Stage IV

Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar

INNE

Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special Artykuły o artystach
26 maja 2023

Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!" Artykuły o artystach
25 maja 2023

Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie" Artykuły o artystach
25 maja 2023

Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!" Artykuły o artystach
24 maja 2023

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: "Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał" Artykuły o artystach
23 maja 2023

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: "Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał"

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons Artyści
23 maja 2023

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

Tajemnicze spotkanie na szczycie Briana Maya i Tony'ego Iommiego Artykuły o artystach
21 maja 2023

Tajemnicze spotkanie na szczycie Briana Maya i Tony'ego Iommiego

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59" Artykuły o artystach
21 maja 2023

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59"

Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth Artyści
19 maja 2023

Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
26 maja 21:32
Po godzinach

Ciekawostki z riderów rockowych gwiazd

26 maja 15:57
Newsy

Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

26 maja 9:34
Artyści

Fenomenalny rock and roll Ike’a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

25 maja 19:53
Artyści

Keith Richards o AC/DC: „To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!”

25 maja 12:08
Testy

Blackstar Dept. 10 AMPED 2 – królestwo przesterów

25 maja 9:25
Artyści

Tina Turner, „Private Dancer” i „drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie”

24 maja 20:32
Imprezy

W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

24 maja 10:08
Artyści

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na „Egzorcystę”: „Byliśmy przerażeni!”

24 maja 8:36
TopVideo

Porywająca solówka Marka Radulego w utworze „Comfortably Numb”

23 maja 21:01
Artyści

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: „Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał”

23 maja 13:12
Newsy

NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

23 maja 9:51
Artyści

Barytonowa siódemka i ponure walczyki – wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

22 maja 10:13
Newsy

Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

22 maja 8:39
TopVideo

Ben Eunson gra „Giant Steps” w oryginalnym tempie 340 BPM

22 maja 0:30
Tygodnik

Tygodnik 18-19/2023 (250-251)

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press