• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Pete Townshend wydał utwór "Can’t Outrun The Truth" - pierwszy solowy singiel od 29 lat

      Pete Townshend wydał utwór "Can’t Outrun The Truth" - pierwszy solowy singiel od 29 lat

      17-minutowy utwór "Abnormal Road" zapowiada nową EP-kę prog-rockowego zespołu ATAN

      17-minutowy utwór "Abnormal Road" zapowiada nową EP-kę prog-rockowego zespołu ATAN

      T-Pain umieścił na płycie porywającą wersję "War Pigs" z repertuaru Black Sabbath

      T-Pain umieścił na płycie porywającą wersję "War Pigs" z repertuaru Black Sabbath

      Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20

      Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20

    • Newsy sprzętowe
      CE24 Satin Nitro Ltd – limitowana gitara PRS

      CE24 Satin Nitro Ltd – limitowana gitara PRS

      Gibson Billie Joe Armstrong Les Paul Junior

      Gibson Billie Joe Armstrong Les Paul Junior

      Blackstar Debut 50R – nowe combo gitarowe

      Blackstar Debut 50R – nowe combo gitarowe

      JOYO BSK-40 – nowe combo dla instrumentów akustycznych

      JOYO BSK-40 – nowe combo dla instrumentów akustycznych

    • TopVideo
      Wredrock - The Look (Roxette cover)

      Wredrock - The Look (Roxette cover)

      Gwiazdy rocka zagrały w wyjątkowej reklamie przygotowanej na Super Bowl

      Gwiazdy rocka zagrały w wyjątkowej reklamie przygotowanej na Super Bowl

      Najlepszy jam 2023 roku? Jak do tej pory na pewno - na scenie Joe Satriani, Steve Lukather, Eric Gales i Mateus Asato

      Najlepszy jam 2023 roku? Jak do tej pory na pewno - na scenie Joe Satriani, Steve Lukather, Eric Gales i Mateus Asato

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens"

      Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens"

      Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów"

      Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów"

      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

    • Artykuły
      John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji"

      John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji"

      James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

      James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

      The Edge: "Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję"

      The Edge: "Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję"

      Steve Vai o grze Zakka Wylde'a: "Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością"

      Steve Vai o grze Zakka Wylde'a: "Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Katie Melua już 12 kwietnia zagra w Gdyni!

      Katie Melua już 12 kwietnia zagra w Gdyni!

      Plini, Żytecki, Owane i Gadiner już jutro zagrają pierwszy z dwóch koncertów w Polsce

      Plini, Żytecki, Owane i Gadiner już jutro zagrają pierwszy z dwóch koncertów w Polsce

      Skillet już w kwietniu zagra dwa koncerty w Polsce

      Skillet już w kwietniu zagra dwa koncerty w Polsce

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      „Jest tu kilka takich miejsc, gdzie nie warto się pałętać…”, czyli Pidżama Porno w trasie

      „Jest tu kilka takich miejsc, gdzie nie warto się pałętać…”, czyli Pidżama Porno w trasie

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"   

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"  

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

    • Patronat TopGuitar
      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      Spektakularne show Lordi we Wrocławiu. Fińska gwiazda metalu wystąpi podczas Gitarowego Rekordu Świata i 3-Majówki

      Spektakularne show Lordi we Wrocławiu. Fińska gwiazda metalu wystąpi podczas Gitarowego Rekordu Świata i 3-Majówki

      Już za kilka dni 5 edycja Polish Ukulele Festival. Oznacza to, że wiosna coraz bliżej!

      Już za kilka dni 5 edycja Polish Ukulele Festival. Oznacza to, że wiosna coraz bliżej!

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Kolumny Markbass MB58R 102 P oraz 102 XL P - prezentacja

      Kolumny Markbass MB58R 102 P oraz 102 XL P - prezentacja

      Markbass Strings Ultimate Series Nickel Plated Steel 040 – 120 - test strun do pięciostrunowej gitary basowej

      Markbass Strings Ultimate Series Nickel Plated Steel 040 – 120 - test strun do pięciostrunowej gitary basowej

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Wywiad z Jerzym „Diabłem” Tomczykiem i Robertem „Pingwinem” Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

Wywiad z Jerzym „Diabłem” Tomczykiem i Robertem „Pingwinem” Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

10 listopada 2022 Maciej Warda | TopGuitar 9143

Przeczytaj również

Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20
Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20
Nathan East i historia jego związku z basami Yamaha
Nathan East i historia jego związku z basami Yamaha

Jesus Chrysler Suicide to rzeszowski zespół istniejący od 1991r. Muzycy skupiają się właśnie na promocji ósmego w dorobku bandu albumu „Rexpublica Lunatica”, który swoją premierę miał w maju bieżącego roku. Z gitarzystami Jerzym „Diabłem” Tomczykiem i Robertem „Pingwinem” Grubmanem o must have w pedalboardach, ewentualnej zdradzie Gibsona i o „odlocie w kosmos pod pierścienie Saturna” rozmawiała Ilona Matuszewska.

 

Ilona Matuszewska: Jesteście po premierze najnowszego albumu Jesus Chrysler Suicide „Rexpublica Lunatica”. Kazaliście swoim fanom dość długo poczekać na następcę „Wybaczam Wam Wszystko”. Czy jakieś wyjątkowe okoliczności sprawiły, że wydaliście „Rexpublice Lunatice” po 6 latach?

Diabeł: Złożyło się na to kilka spraw. Proza życia przede wszystkim, sprawy prywatne, zmiany personalne w zespole oraz to, że płyta nie była robiona na siłę. Jedne pomysły wchodziły „na dzień dobry” inne wymagały czasu, by mogły dojrzeć i dobrze zabrzmieć.

Przeglądając recenzje tej płyty, w większości pojawia się stwierdzenie, że album ten jest „cięższy”. Czyżby to za sprawą solidnie położonych solówek?

Diabeł: Jeżeli o ciężkości tego albumu możemy mówić to raczej za sprawą innego, niż dotychczas stroju gitar oraz riffów nagranych przez Piotrka Miłosza i Marcina Jasiewicza. Solówki raczej dopełniły całości i dodały do tego materiału czegoś innego, np. przestrzeni. Generalnie nie wydaje mi się żeby miały jakikolwiek wpływ na ciężkość płyty.

Pojawiają się też porównania do brzmienia Mastodon czy Killing Joke? Który z Was osłuchany jest bardziej w tych klimatach?

Diabeł: Jeśli o mnie chodzi to zdecydowanie jestem bardziej w klimatach Mastodona niż Killig Joke. Na ten temat mógłby chyba więcej powiedzieć Tomasz Rzeszutek, który jest autorem większości numerów na tej płycie. Z pewnością też inne podejście do zagadnienia stroju gitar i riffów również przyczynia się do skojarzeń z w/w kapelami.

Album jest „jesusowy”, tego nie da się ukryć, ale wydaje mi się bardziej industrialny…

Diabeł: Nie wiem czy jest bardziej industrialny. Na pewno to najrówniejsza płyta w całej dyskografii. Niski strój gitar oraz ogólnie eksperymenty z różnym strojeniem – a było ich chyba aż siedem – tym samym odejście od strojenia tradycyjnego sprawiły, że album brzmi tak a nie inaczej i może budzić różne skojarzenia.

Diabeł fot. I. Matuszewska

Rozgardiasz koncertowy, lubicie czy jesteście bardziej poukładani, wszystko, o ile się oczywiście uda, zaplanowane…

Diabeł: Różnie z tym jest. Praca w studio i granie koncertów rządzą się swoimi prawami. Jedne rzeczy muszą być zaplanowane i wymagają poukładania, inne dzieją się spontanicznie. Nie robimy niczego na siłę, stawiamy na naturalność, co wpływa na nasze dobre samopoczucie.

Nie robimy niczego na siłę, stawiamy na naturalność, co wpływa na nasze dobre samopoczucie

Pingwin: Na koncertach nic nie jest poukładane, czasami może setlista, haha. Tutaj rządzi-tak jak wspomniał Jerzy dobre samopoczucie, spontaniczność i kontakt z fanami. Nic nie jest udawane, sztucznie planowane czy teatralnie odgrywane. Zawsze jesteśmy sobą przed, w trakcie i po koncercie.

Pingwin fot. I. Matuszewska

Diable, nie od dziś wiadomo, że u Ciebie rządzi Gibson SG. Jesteś aż tak bardzo przywiązany do tego modelu?

Diabeł: Zdecydowanie tak. Ta gitara jest dla mnie idealna pod każdym względem zarówno brzmieniowym jak i manualnym. To wiosło z „duszą” i rasowym gibsonowskim brzmieniem, które od zawsze podobało mi się i najbardziej do mnie przemawiało. To gitara z 1997 roku, ułożona i dobrze rozegrana. Była ze mną wszędzie, gdzie graliśmy. Mój „batman” to kawał historii i mojego rock and rollowego życia. Oprócz SG jest jeszcze LTD EC-401, japoński Jackson – obydwie na aktywnych przystawkach – oraz amerykański klasyk z lat ‘80 Peavey Vandenberg. Wszystkie je lubię, sprawdzają się w różnych sytuacjach, jednak SG to „oczko w głowie”.

A jeśli nie SG to…. „zdradziłbyś” Gibsona?

Diabeł: Mojego SG na pewno bym nie zdradził, bo się nie da tego zrobić. Ta gitara jest dla mnie idealna i musi zawsze ze mną być. Generalnie zawsze ciągnęło mnie w stronę Gibsona lub gitar gibsonopodobnych, o właśnie takim brzmieniu. Na takich gitarach mogę zagrać z przyjemnością wszystko, co mi w duszy śpiewa.

Gitary „Diabła”, fot. archiwum prywatne

Pingwin, u Ciebie z kolei pierwsze skrzypce gra Yamaha. Jaki to model?

Pingwin: Obecnie na koncertach JCS używam Yamahy AES-1500 Hollowbody. To gitara z 1980 – miałem wtedy 6 lat! Nabyłem ją w Nowym Jorku po likwidacji jakiegoś tamtejszego studia nagrań. Jest to gitara z charakterem, bogatym wachlarzem brzmieniowym, pasującym w zasadzie do każdego rodzaju muzyki. Muszę z pełnym przekonaniem stwierdzić, że to jeden z najlepszych instrumentów w mojej kolekcji. Ja naprawdę czuję, że ona ma duszę… Przez te ponad 40 lat na pewno nie jedno widziała, nie jedno słyszała, a jeszcze wszystko przed nią. Oprócz wspomnianej Yamahy, gram jeszcze na najcenniejszej dla mnie gitarze LPG wykonanej przez Lukasa Gunię – na co dzień lutnika w Sadowsky Guitars w Nowym Jorku. Bardzo rzadko używam jej na żywo, bo… jest po prostu bezcenna, a na koncertach i po ich zakończeniu, jak wiadomo bywa różnie. Wykorzystuję ją w studio i w domu. To niepowtarzalna kompilacja najszlachetniejszych gatunków drewna i perfekcyjnego, artystycznego wykonania. Brzmienie jest oczywiście jedyne w swoim rodzaju. Na koncertach gram jeszcze na ESP Eclipse Custom z aktywnymi przystawkami EMG oraz Epiphonie Flying V Prophecy, ale zamierzam zmienić go w przyszłości na Gibsona Flying V Custom (tak naprawdę nie lubię Gibsonów dlatego sprzedałem Jerzemu SG ;) z uwagi na jego „fotogeniczność”.

Obecnie na koncertach JCS używam Yamahy AES-1500 Hollowbody. Jest to gitara z charakterem, bogatym wachlarzem brzmieniowym, pasującym w zasadzie do każdego rodzaju muzyki. Muszę z pełnym przekonaniem stwierdzić, że to jeden z najlepszych instrumentów w mojej kolekcji. Ja naprawdę czuję, że ona ma duszę…

ESP Eclipse Custom fot. archiwum prywatne

Za plecami Marshall i VOX… jakie modele?

Diabeł: Generalnie zawsze Marshall, który oferuje mi wszystko, czego oczekuje od brzmienia wzmacniacza gitarowego. Jest to połączenie dobrej dynamiki z pełnią brzmienia, wrażliwego na niuanse artykulacyjne. Kiedyś miałem hi-gainową głowę JCM 900 SL-X i kolumnę głośnikową 4×12. Teraz gram na JCM 900 Hi Gain Dual Reverb z tym, że jest to combo na dwóch głośnikach. W tym momencie w zupełności mi taki zestaw wystarcza.

Generalnie zawsze Marshall, który oferuje mi wszystko, czego oczekuje od brzmienia wzmacniacza gitarowego

Pingwin: Po 17 latach grania na Marshall’u JCM2000 Head i kolumnie głośnikowej JCM1960 dokonałem radykalnej zmiany na VOX’a AC-30 C2 CR. To specyficzny, głośny, zaborczy i mało uniwersalny wzmacniacz, ale za to oferujący niepowtarzalne potężne, wyjątkowe brzmienie. Dla mnie idealnie w punkt. W połączeniu ze wzmacniaczem Jerzego i Barana tworzy się brzmieniowe tsunami. I niestety muszę przyznać się, że z powodu jego głośności popadam na koncertach w permanentny konflikt w akustykami. Próbę dla świętego spokoju gram z masterem na godzinie 9:00 i osiągamy jakiś chwilowy konsensus. Po wyjściu na scenę i tak odkręcam na godz. 10:00 – zło! Wtedy już na późno wszelkiego rodzaju interwencje… Oczywiste jest, że każda „lampa” musi być rozgrzana na cacy i wtedy wyciągamy ze wzmacniacza to co najlepsze.

Po 17 latach grania na Marshall’u JCM2000 Head i kolumnie głośnikowej JCM1960 dokonałem radykalnej zmiany na VOX’a AC-30 C2 CR

A może podrzucilibyście jeszcze parę informacji o pedalboardach – co jest w nich dla Was totalnym „must have”?

Diabeł: Mój pedalboard to prosta konstrukcja. Jest w nim delay Strymona (ElCapistan), który brzmi bardzo analogowo, co bardzo mi pasuje. Oprócz tego jest chorus Bossa, fazer Electro-Harmonixa. Tremolo T.C. Electronic, oraz do podbitek na solówki Spark (również T.C. Electronic), wszystko wpięte w pętle efektów wzmacniacza. Oprócz tego jest kompresor SuperComp (MXR), którego najczęściej używam, by uwydatnić np. „przemiatanie” fazera. BB preamp (od Xotic) oraz tuner Boss Tu-2 i bramka szumów również Bossa i ten blok efektów jest wpięty prosto w wejście wzmacniacza. Wszystko zasila DC Brick (MXR). Teraz kwestia kabli… tutaj stawiam na polski sprzęt. Są to przewody od Red’s Music i Laboga. Nie ustępują absolutnie niczym zachodnim produktom.

Pedalboard „Diabła” fot. I. Matuszewska

Pingwin: Obecny kształt mojego pedalboardu to lata ciągłych poszukiwań, testowania i wymiany kostek. Myślę, że skoro nie zmieniłem w nim nic od 2 lat to znaczy, że jest to wersja dla mnie optymalna, przynajmniej na jakiś czas. Całość zasilana jest Palmer’em PTW 12 i opięta kablami George L’s. Gitarę wpinam w tuner Korga Pitchblack Mini, następnie wah-wah T-Rex Shafter z ciekawą opcją talk-box, którą wykorzystuję np. w „Tańcu Zjadańcu”. Wzmacniacz w większości utworów „dopalam” genialnym overdrive’m Nobels ODR-1, stanowiącym niejako immanentną część VOX’a, dalej Whammy Ricochet, Octave Fuzz Dunlop MXR SF01. Następnie w kolejności nieokiełznany EarthQuaker Devices Data Corruption, Line 6 HX STOMP, chorus Neunaber Inspire Tri-Chorus Plus, a na końcu odlot w kosmos pod pierścienie Saturna czyli Walrus Audio Slö Multi Texture Reverb. Kable gitarowe to „telefoniczny” Vox i Fendery . Co do „totalnego must have”…wystarczy stroik!

Pingwin pedalboard fot. archiwum prywatne

Jak dzielicie partie gitarowe i na jakiej zasadzie różnicujecie brzmienia?

Diabeł: Tutaj sprawa jest prosta i zależy od tego, co kto ma od siebie do zagrania. Generalnie ja jestem ten od riffów i solówek, a Pingwin od przestrzennych rzeczy. Tak naprawdę nie ma reguły, kto i co zagra. Wszystko zależy od pomysłu, jaki komu strzeli do głowy.

Pingwin: Pamiętam nasze pierwsze spotkanie z Jerzym na sali prób JCS. Po pierwszych dźwiękach wiedziałem, że nigdy z nikim nie będę miał takiej muzycznej i brzmieniowej chemii jak z nim. Patrzymy sobie w oczy (nie na gryf gitary) i wiemy co grać, jak ustawić wzmacniacze, aby uzyskać „jesusowy” sound, jak dobrać gitary do danych numerów w studio i jakich użyć efektów, aby fajnie zobrazować dany utwór. Wszystko przychodzi naturalnie. Nigdy nie było specjalnie ustalonych partii „moje-twoje”. Czasami przypomina mi to trochę muzyczne harce Richardsa z Woodem.

Dziękuję za intrygującą rozmowę i mam nadzieję, do usłyszenia i zobaczenia na koncertach!

 

  • Tags
  • Gibson SG
  • Jerzy "Diabeł" Tomczyk
  • Jesus Chrysler Suicide
  • Rexpublice Lunatice
  • Robert "Pingwin" Grubman
  • YAMAHA – Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Jakub Żytecki zaprezentował "Wait" - nowy utwór z nadchodzącej płyty
Previous article Pierwsze produkty Markbass z serii MB58R wkrótce dostępne

Maciej Warda | TopGuitar

INNE

John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji" Artykuły o artystach
28 marca 2023

John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji"

James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami Artykuły o artystach
27 marca 2023

James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

The Edge: "Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję" Artykuły o artystach
26 marca 2023

The Edge: "Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję"

Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens" Artyści
25 marca 2023

Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens"

Steve Vai o grze Zakka Wylde'a: "Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością" Artykuły o artystach
24 marca 2023

Steve Vai o grze Zakka Wylde'a: "Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością"

Projekt Imienowski Jazz Set interpretuje Beatlesówi na jazzowo i wydaje płytę Artykuły o artystach
22 marca 2023

Projekt Imienowski Jazz Set interpretuje Beatlesówi na jazzowo i wydaje płytę

Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów" Artyści
22 marca 2023

Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów"

Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”. Artykuły o artystach
21 marca 2023

Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”.

Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah" Artykuły o artystach
20 marca 2023

Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
28 marca 20:29
Artyści

John Cooper z zespołu Skillet: „W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji”

28 marca 10:52
Newsy

Pete Townshend wydał utwór „Can’t Outrun The Truth” – pierwszy solowy singiel od 29 lat

28 marca 8:24
Imprezy

„Jest tu kilka takich miejsc, gdzie nie warto się pałętać…”, czyli Pidżama Porno w trasie

27 marca 19:00
Tygodnik

Tygodnik 12/2023 (244)

27 marca 13:00
Newsy

CE24 Satin Nitro Ltd – limitowana gitara PRS

27 marca 8:11
Artyści

James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

26 marca 20:58
Artyści

The Edge: „Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję”

25 marca 21:20
Artyści

Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: „Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens”

24 marca 15:05
Artyści

Steve Vai o grze Zakka Wylde’a: „Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością”

23 marca 11:39
Newsy

Gibson Billie Joe Armstrong Les Paul Junior

23 marca 8:40
Po godzinach

John Frusciante w mgnieniu oka poradził sobie z problemem podczas solówki

22 marca 16:11
TopSpecial

45 lat przetwornika Palathetic firmy Takamine

22 marca 14:07
Artyści

Projekt Imienowski Jazz Set interpretuje Beatlesówi na jazzowo i wydaje płytę

22 marca 10:30
Newsy

17-minutowy utwór „Abnormal Road” zapowiada nową EP-kę prog-rockowego zespołu ATAN

22 marca 9:11
Sprzęt

Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press