• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Newsy

Niedawny koncert Metalliki ponownie wywołał wstrząsy sejsmiczne. Rekord siły wstrząsów należy jednak do…

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściArtyści-Zabrzmij Jak

Zabrzmij jak: John Scofield

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano sty 14, 2019
Udostępnij

Brzmienie Johna Scofielda to kanon. Od czasów George Duke/Billy Cobham Project i jego późniejszych występów u boku Milesa Davisa (włączamy szybciutko płytę „You Are Under Arrest” z Michałem Urbaniakiem na skrzypcach) w zasadzie niewiele się zmieniło.

Zawsze tam, gdzie gra, chcąc nie chcąc zmienia brzmienie całego zespołu. Nawet w składzie Milesa Davisa był jedną z dwóch (obok samego Mistrza) najważniejszych dla jego brzmienia składowych. Żeby nie było – John oczywiście zmieniał na przestrzeni lat swój ton, miał etapy surowych barw fusion, miał etap gitary elektroklasycznej czy nowoczesnej barwy, którą zapoczątkował na „Uberjam”, ale jego sound jest do rozpoznania w każdej sytuacji. Dzieje się tak, bo jest on wynikiem nowatorskiego podejścia do roli gitary w jazzie; w szczegółach chodzi o unikalne ukształtowanego aparatu, wyjątkową artykulację (fraza!), ale także (kto by pomyślał…) o sprzęt, którego używa. Brzmienie Scofielda nabrało obecnego kształtu dzięki współpracy z Medeski, Martin & Wood – innowatorskim i wizjonerskim wręcz składem na miarę tria Esbjörna Svenssona. „Scofield’s sound” można opisać słowami, choć nie jest to jak zwykle łatwe zadanie – jest on lekko crunchowo przesterowany, czasem nasycony chorusem, który daje odpowiednią płynność, ale z drugiej strony ruchliwy, subtelnie ekspresyjny i czytelny.

fot. Nick Suttle

To wszystko od niemal czterdziestu lat (!) umożliwia mu stara, wysłużona gitara semi hollow Ibanez AS 200 z pickupami typu humbucker Super 58. Podłącza ją (albo inną tego typu, ma ich kilka) do klasycznego pieca Vox AC30 lub Mesa Boogie Mark I (na rynku dostępne są reedycje), dopala jakimś przesterkiem, sporadycznie pompuje chorusikiem, jeszcze rzadziej moduluje jakimś brzmieniem synth i już! Wydawać by się mogło, że to proste jak drut, ale nie do końca, bo jedno to wpaść na taki idiom brzmienia, ale drugie to skutecznie stosować je w niezliczonych muzycznych sytuacjach i uczynić swoją wizytówką. Podobnie mają Pat Metheny, Mike Stern i kilku innych gigantów…

Dla gitarzystów, którzy chcieliby naśladować Johna Scofielda, mam dobrą nowinę: w salonie Riff jesteśmy w stanie dopasować sound do tego wzorca z całkiem dobrym rezultatem. Spójrzmy, jak taki zestaw mógłby wyglądać.

Ibanez AMV10a TLC Artcore

Ibanez AMV10a TLC Artcore
Ibanez AMV10a TLC Artcore

Gitara typu hollow, o autentycznym vintage’owym charakterze. Korpus z klonu, gryf z mahoniu, podstrunnica z palisandru a przetworniki to dwa humbuckery Classic Elite.

Cena: 2269 PLN

 

Takamine EF261 SBL

- Advertisement -
Takamine EF261 SBL
Takamine EF261 SBL

Gitara elektroakustyczna z serii Santa Fe. Małe pudło. Płyta wierzchnia z litego cedru zapewnia doskonałe akustyczne brzmienie, a aktywna elektronika – wierne odtworzenie tego brzmienia we wzmacniaczu. Uwaga – na gitarę akustyczną nie nawijamy strun nylonowych!

Cena: 4649 PLN

 

- Advertisement -

Vox AC15 HW

Vox AC15 HW
Vox AC15 HW

Wykonany w technice hand-wired, oddaje najdrobniejsze niuanse dźwięku. Wzmacniacz ma wiele użytecznych funkcji niespotykanych w innych produktach, takich jak przełącznik zmieniający tryb pracy wzmacniacza z master volume na tryb volume, w którym regulacja czułości parametru gain oraz głośności odbywa się za pomocą jednego potencjometru.

Cena: 4899 PLN

 

Electro-Harmonix Micro Synthesizer

Electro-Harmonix Micro Synthesizer
Electro-Harmonix Micro Synthesizer

Analogowy syntezator gitarowy, który nie wymaga doklejania do korpusu specjalnych przystawek. Oferuje cztery dowolnie miksowane głosy, w sekcji miksera mamy efekty: sub octave, original, octave up i square wave. Square wave może być użyte jako distortion, suwaki częstotliwości z regulacją tempa dla kierunku i prędkości filtra, czasu ataku oraz rezonansu.

Cena: 1329 PLN

 

ProCo RAT 2

ProCo RAT 2
ProCo RAT 2

Tańsza edycja jednego z najbardziej znanych przesterów. Jedyny, jakiego używa Scofield. Prosta obsługa, niezniszczalna obudowa, wielka renoma, wspaniali użytkownicy, zawodowe brzmienie. „Szczur” wyposażony jest w trzy potencjometry odpowiedzialne za nasycenie przesterem, barwę dźwięków i głośność. Wszystko zamknięte w niewielkiej, ascetycznej, czarnej, metalowej obudowie.

Cena: ok. 400 PLN

 

Line 6 MM4 Modulation Stompbox Modeler

Line 6 MM4 Modulation Stompbox Modeler
Line 6 MM4 Modulation Stompbox Modeler

Pojedynczy stompbox, który mieści w sobie modele wszystkich najpotrzebniejszych efektów modulacyjnych. Łącznie zapewnia ich aż szesnaście. Wśród nich wymienić można słynne efekty, jak Uni-Vibe, Phase 90, Leslie, CE-1 Chorus Ensemble, MXR Flanger, Dimension D, Tri Stereo Chorus, a także wiele innych. MM4 ma także szesnaście ustawień fabrycznych plus cztery presety przeznaczone na własne ustawienia.

Cena: 1083 PLN

TAGI: electro-harmonix, IBANEZ - Testy sprzętu i newsy, John Scofield, LINE 6 – Testy sprzętu i newsy, PROCO – Testy sprzętu i newsy, Riff, Takamine - testy i aktualności, VOX – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Tommy Emmanuel: „Nie potrafię czytać nut”

Maciej Warda | TopGuitar maj 14, 2025
Line 6 Helix Floor (fot. Line 6)
NewsyNewsy sprzętowe

Kulisy powstawania emulacji wzmacniaczy dla procesorów Line 6 Helix

Redakcja | TopGuitar maj 13, 2025
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

Maciej Warda | TopGuitar maj 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Maciej Warda | TopGuitar maj 11, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

Maciej Warda | TopGuitar maj 10, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King o tym, dlaczego nie gra w jednym zespole z Mustainem: „Ja i Dave bez przerwy skakalibyśmy sobie do gardeł”

Maciej Warda | TopGuitar maj 8, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?