Narodowe Muzeum Techniki, które mieści się w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie postanowiło zmodernizować swoje instalacje audio-wideo, aby zapewnić odwiedzającym jeszcze lepsze doświadczenia. W ramach procesu przetargowego, jako partner do zrealizowania tego projektu – modernizacji i uruchomienia sali konferencyjno-kinowej w siedzibie NMT – wybrana została firma ESS Audio. Jej zespół doświadczony w dostarczaniu rozwiązań dźwiękowych na miarę XXI wieku, podjął się zadania stworzenia systemu, który nie tylko zaspokaja wszelkie techniczne wymagania, ale również wprowadza element artystyczny do przestrzeni muzealnej.
Najważniejszym celem projektu było stworzenie systemu dźwiękowego, który doskonale wpasuje się w przestrzeń muzeum, zapewniając klarowność dźwięku przy minimalnej ingerencji w oryginalne struktury architektoniczne. Firma ESS Audio odpowiedzialna była jako lider za całościową koncepcję systemu audio-wideo oraz koordynację prac. Współpracując z firmami specjalistycznymi, zapewniła zastosowanie odpowiednich technologii i nowoczesnych rozwiązań, takich jak: nagłośnienie JBL Professional, mikrofony AKG, narzędzia produkcji multimedialnej Vizrt – Newtek, system projekcji kinowej Barco, system oświetlania Martin Lighting czy rozwiązania sieciowe NETGEAR. A wszystko to po to, aby zagwarantować doskonałą jakość dźwięku i wizji w sali konferencyjno-kinowej.
Firma AWACO realizowała zadania związane z kinotechniką, dzięki czemu udało się zbudować nowoczesny system projekcji kinowej oparty na cyfrowym projektorze kinowym 2K DCI + serwer DCI Barco – SP2K-9 ICMP-X 1TB TD wraz z obiektywem Barco S-LENS (0.69″) i ekranem ramowym Gerrits – Vario 64 + Drape kit. Za światło sceniczne odpowiadała z kolei firma Stage Source z kolei odpowiadała za światło sceniczne, co pozwoliło stworzyć idealne warunki oświetleniowe w sali konferencyjno-kinowej. System ten powstał na bazie reflektorów Martin Lighting ELP WW, fresnel LED oraz Par LED.
Modernizowana sala została wyposażona w dwa systemy nagłośnienia. Pierwszy z nich jest dedykowany wyłącznie projekcji kinowej, a drugi to nagłośnienie konferencyjno-eventowe. Wprowadzone rozróżnienie nie jest kaprysem, a jedyną drogą, aby w obu przypadkach osiągnąć możliwe najwyższą jakość dźwięku. System nagłośnienia kinowego został zbudowany na zaekranowym zestawie głośników szerokopasmowych JBL C221 (3 szt.), niskotonowych JBL 4641 (1 szt.) i efektowych JBL 8102 (6 szt.) w zestawie z profesjonalnym procesorem kinowym CPI2000 (1 szt) i wzmacniaczami CROWN XLC 2500 (2 szt.) oraz XLC 2800 (2 szt.). System nagłośnienia konferencyjno-eventowego, jako drugi system funkcjonujący w Sali powstał na bazie liniowych kolumn głośnikowych JBL CBT 70J-1 (2 szt.) i rozszerzeniu niskotonowym JBL CBT 70JE#1 (2 szt.), które charakteryzują się pionową dyspersją asymetryczną z możliwością przełączenia pomiędzy kątem 45° (użytecznym w aplikacjach wymagających pokrycia o średnim zasięgu), a 25° znajdującym zastosowanie w aplikacjach wymagających pokrycia o dalekim zasięgu. Sygnał natomiast wzmocniony jest końcówką mocy CROWN XTi 4002. Uzupełnieniem tego systemu są kolumny EON710 (2 szt.), które służą jako monitory sceniczne lub pełnią rolę mobilnego systemu nagłośnieniowego. W skład systemu wchodzi dodatkowo cyfrowy mikser Soundcraft Ui16 oraz zestaw mikrofonów AKG: dynamiczny AKG D7 (3 szt.), pojemnościowy wokalny AKG C5 (1 szt.), instrumentalny AKG C451B (1 szt.) oraz instrumentalny AKG C519M (2 szt.).
Poza dwoma zestawami nagłośnienia sala została wyposażona w system do wideokonferencji, rejestracji i streamingu. W tym przypadku główną rolę odgrywał Vizrt – Newtek Tricaster Mini TCM4KUHD wraz z kamerami Vizrt – Newtek PTZ3 UHD (2 szt.) i konwerterami Vizrt – Newtek NSP4KIO i NSP12GIO oraz kamerą produkcyjną Canon EOS R5 C body wraz z akcesoriami takimi jak, Mount Adapter Cannon EF-EOS R oraz obiektywem SIGMA 24-70 mm f/2.8 A DG OS HSM. Sala konferencyjno-kinowa w trakcie modernizacji otrzymała także zintegrowany system sterowania AMX NX-1200 z dotykowym panelem ściennym VARIA-SL50, co wprowadziło zdecydowaną zmianę i podniosło jakość w zarządzaniu pomieszczeniem. Sterowanie z poziomu tabletu to zmiany jakich m.in. inwestor oczekiwał w stosunku to stanu sprzed remontu.
Realizacja systemu audio-wideo stanowiła nie lada sprawdzian dla zespołu ESS Audio. Pierwszym etapem było dokładne zrozumienie wymagań i oczekiwań muzeum oraz określenie najefektywniejszych rozwiązań technologicznych. Następnie, konieczne było zintegrowanie różnych komponentów systemu, od projektowania i montażu do testowania i optymalizacji, a na koniec szkolenia użytkownika. Narodowe Muzeum Techniki to obiekt z siedzibą w Pałacu Kultury i Nauki, co stanowiło wyzwanie zarówno pod względem projektowym, jak i logistycznym. Konieczne było zastosowanie odpowiednich technologii, aby zapewnić optymalną jakość dźwięku i obrazu. Wymagało to przede wszystkim dostosowania do murów obiektu, jakim jest PKiN.
Artur Zakrzewski, odpowiedzialny za nadzór realizacji projektu oraz wdrożenia tak opowiedział o koordynacji zespołu, specyfice tego projektu oraz zarządzaniu ryzykiem i kontroli postępów:
„Prace realizacyjne rozpoczęliśmy we wrześniu 2023 i w przeciągu dwóch miesięcy udało nam się zakończyć. Przez wiele lat pracy na rynku, firma ESS Audio pozyskała do współpracy najlepszych w swojej branży. Ludzie, którzy znają się na swojej pracy i wiedzą po co tam są. W momencie otrzymania kompletnych projektów wykonawczych z działu projektowego z ekipą, która realizowała ten projekt szczegółowo omówiliśmy potrzeby i ryzyka. Regularne spotkania z zespołem wykonawczym, inwestorem oraz działem handlowym pomogło nam przewidywać większość problemów oraz efektywnie zarządzić pracami w budynku PKiN. Jak przy każdym innym projekcie, komunikacja to podstawa oraz zrozumienie ryzyka i problemów. Doświadczony zespół pracujący na miejscu pozwolił nam wspólnie doprowadzić ten projekt do celu. Natomiast rozmowa i stały kontakt z inwestorem było kluczowe do osiągnięcia sukcesu. Współpracowaliśmy przy instalacji w obiekcie podlegającym nadzorowi konserwatora zabytków, co narzucało ograniczenia dotyczące naszych działań. Dzięki ciągłej i efektywnej współpracy z inwestorem oraz konserwatorem, udało nam się z powodzeniem dotrzeć do brzegu. Przede wszystkim nasz wewnętrzny system kontroli jakości stoi na bardzo wysokim poziomie. Zarówno po realizacji, jak i w trakcie, w każdej inwestycji pojawiają się projektanci oraz ludzie odpowiedzialni za strojenie sytemu. Ich opinia i uwagi są dla nas kluczowe W trakcie realizacji w obiekcie był także obecny cały czas przedstawiciel inwestora, Pan Paweł Gogolewski, który bardzo skrupulatnie kontrolował nasze działania, co ostatecznie było bardzo pomocne. Prawie dwa miesiące trwały prace w obiekcie, a codzienna obecność, stały kontakt z Panem Pawłem, naszym Działem Projektowym oraz Działem Handlowym pozwoliło mi na bieżąco oceniać sytuację i kontrolować ewentualne opóźnienia. Wykwalifikowana kadra oraz jakość rozwiązań, które zostały zastosowane przy tym projekcie pozwoliły nam na uruchomienie sali kinowo-konferencyjnej w NMT w założonym terminie. To miejsce ma ogromne możliwości. Z pustej sali zrobiliśmy spektakularną salę kinowo-konferencyjno-eventową. Przyznam szczerze, że ludzie, z którymi miałem przyjemność współpracować przy tym projekcie, jakość sprzętu dostarczonego przez ESS Audio oraz partnerów AWACO, STAGE SOURCE spowodowały, że to zadanie było czystą przyjemnością”.
O swoich doświadczeniach, związanych z modernizacją sali konferencyjno-kinowej znajdującej się w przestrzeni wystawowej muzeum, a także tym, czemu mają służyć nowe technologie w takich obiektach i dlaczego ich funkcjonalność to podstawa, opowiedział z kolei pan Paweł Gogolewski, wieloletni pracownik Narodowego Muzeum Techniki, specjalista ds. merytorycznych, odpowiedzialny miedzy innymi za organizację wystaw.
„Dzięki zainstalowaniu nowego systemu kinowego, systemu audio-video do realizacji obsługi konferencyjnej, wykładowej, specjalnego systemu do realizacji zapisu obrazu i dźwięku z możliwością realizowania transmisji online do kanałów streamingowych oraz profesjonalnego systemu oświetleniowego, muzeum zdobyło unikalną możliwość prezentowania treści zarówno dla zwiedzających wystawy w muzeum jak i dla olbrzymiej widowni zewnętrznej. Zainstalowany uniwersalny system konferencyjno-kinowy daje zwiedzającym i nie tylko, wyjątkowe doznania, ożywiając historię nauki i technologii. Realizacja systemu audio-wideo w Narodowym Muzeum Techniki była zadaniem wymagającym i końcowy wynik okazał się sukcesem. Nowy system dźwiękowy wprowadził nową jakość, stanowiąc harmonijną synergię pomiędzy technologią dźwięku a unikalną atmosferą przestrzeni wystawienniczej. Dzięki współpracy z firmą ESS Audio, Narodowe Muzeum Techniki w Pałacu Kultury i Nauki stało się miejscem, gdzie historia technologii spotyka się z nowoczesnością dźwięku i obrazu. Projekt elektroakustyki to nie tylko wyraz technologicznej doskonałości, ale także pasja do tworzenia dźwiękowych opowieści, które przenoszą odwiedzających w fascynującą podróż przez dzieje techniki. Muzeum korzysta z własnych i gromadzi materiały, aby je wykorzystać i dostarczyć zwiedzającym wrażeń na najwyższym poziomie. Sala od lat nie była w stanie pełnić swojej funkcji konferencyjno-kinowej. Cały projekt podzielono na dwa etapy. Pierwszy, to stworzenie projektu, a drugi to realizacja inwestycji. Realizacja projektu obejmowała nie tylko nagłośnienie, system dystrybucji i transmisji sygnałów AV, ale też system wideokonferencji, projektor oraz zorganizowanie akustyki. Prace zostały przeprowadzone z należytą starannością, w doskonałej jakości i przede wszystkim w zgodzie z przepisami konserwatorskimi. Wszelkie założone parametry dźwiękowe zostały spełnione. Po modernizacji sala zmieniła swój wygląd, co wpłynęło na jakość organizowanych w muzeum eventów. Co zaskoczyło mnie najbardziej przy realizacji tego projektu? To jakość działań. To jak zostało wykonane zaplecze techniczne (reżyserka), jego wyposażenie techniczne, a w szczególności serwerownia. Poziom jej instalacji zachwycił nie tylko mnie, pracowników obsługi, ale również gości zewnętrznych, którym z dumą prezentujemy zrealizowaną inwestycje. Jak wspomniałem, sala ma dwie funkcje: konferencyjną i kinową. Jeden zespół głośników służy do nagłośnienia konferencji i eventów, drugi zespół to zastosowanie kinowe. Wszelkie nasze oczekiwania zostały spełnione, dodatkowo Narodowe Muzeum Techniki potwierdza, że działania w ramach modernizacji sali konferencyjno-kinowej podwyższyły zdecydowanie standardy współpracy. Czujemy się wyróżnieni i to nam daje dużo energii do kolejnych wyzwań. Mogę potwierdzić, iż budżet plus założony czas, zostały maksymalnie wykorzystane i nie mam wątpliwości, że prace zostały wykonane na więcej niż 100%. Narodowe Muzeum Techniki przygotowuje dużo pozycji dla zwiedzających, nasz program cały czas się rozwija i zyskuje nowości, dużo ciekawostek ze świata nauki. Bez takiego wsparcia technologicznego ekspozycje w tym muzeum nie zyskałyby takiego uznania. Zaskoczeniem dla nas były rozwiązania proponowane przez firmę ESS Audio. Zawsze bezkolizyjne i w pełni skuteczne. To szybkie działanie i wszystko w ramach jednego kontraktu. Ciężko porównać sale konferencyjno-kinową z przed rozpoczęcia modernizacji ze stanem obecnym. Różnica jest ogromna, sala przeistoczyła się w przestrzeń na miarę nowych, może lepiej powiedzieć: nowych wyzwań nowoczesnego muzealnictwa. Sala tak naprawdę dopiero teraz stała się użyteczna i funkcjonalna, na co czekaliśmy latami”.
NMT to kolejny punkt na mapie, gdzie zainstalowane zostały urządzenia pochodzące z oferty dystrybucyjnej ESS Audio oraz miejsce, gdzie historia spotyka się z nowoczesnymi rozwiązaniami.
Więcej informacji o produktach dystrybuowanych przez ESS Audio wykorzystanych w tym projekcie można znaleźć na stronie essaudio.pl.