(Backbeat Books, oddział Hal Leonard)
Wydawnictwo Backbeat Books specjalizuje się w wydawnictwach muzycznych i jest marką należącą do wydawniczego giganta Hal Leonard. Niewiele jest na świecie podobnych firm mających tak wartościowy dorobek wydawniczy. Przeglądając ofertę Backbeat Books, można przecierać oczy ze zdumienia, jak wiele nigdzie wcześniej nie widzianym materiałów można dzięki niemu mieć na własność.
Tytułowa książka, a w zasadzie podręcznik o efektach kostkowych i pedałach efektowych, to niemal kompendium wiedzy na ten temat. Składa się ona z kilku rozdziałów, z których każdy to osobne ujęcie tematu. Zaczynamy od zamierzchłej historii pierwszych prób z efektami w ogóle. Dowiadujemy się m.in. o tym, że takim ich praprzodkiem była gitara Rickenbacker Vibrola z lat trzydziestych, która miała mechanizm napędzany prądem i poruszający mostkiem, dając tym pierwsze na świecie „elektryczne” vibrato… W latach czterdziestych pojawiło się vibrato w combo Gibsona, w latach pięćdziesiątych u Fendera i wreszcie w latach sześćdziesiątych pojawiły się pierwsze taśmowe echa i pierwsze tranzystorowe chorusy czy flangery Univoxa, powstałe pod wpływem fascynacji wynalazkiem Dona Lesliego. Pod koniec lat sześćdziesiątych nastąpił już wysyp efektów typu przester, także w formie, jaką znamy dzisiaj, a fachowcy pokroju Rogera Mayera czy Pete’a Cornisha pchnęli muzykę rockową na właściwe tory. To tylko detale z jednego rozdziału, a takich jest w książce dziewięć. Poznajemy niemal wszystkie efekty i firmy, które powstały i w jakiś sposób zaznaczyły swoją obecność na scenach i w studiach, a także odbywamy popularno-naukową podróż po schematach i zasadach ich działania. Producentów rozsądnie rozdzielono w dwóch rozdziałach: „Vintage Makers” oraz „Contemporary Makers”, zawierając w nich zachwycająca liczbę przeróżnych gitarowych efektów wraz z tłem powstawania, opisem i zdjęciami. O części z nich pewnie nawet nie słyszeliście, bo są ich tam naprawdę setki!