• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Tony Iommi, Serj Tankian i dyrektor generalny Gibsona Cesar Gueikian połączyli siły w nowym utworze „Deconstruction”

      Tony Iommi, Serj Tankian i dyrektor generalny Gibsona Cesar Gueikian połączyli siły w nowym utworze „Deconstruction”

      Joan Rockguitar gra solo z przeboju Whitesnake na gitarze E-II M-II

      Joan Rockguitar gra solo z przeboju Whitesnake na gitarze E-II M-II

      Justin Lyons o interfejsie Apogee Jam X

      Justin Lyons o interfejsie Apogee Jam X

      Guns N’ Roses w trasie z mikrofonami Austrian Audio

      Guns N’ Roses w trasie z mikrofonami Austrian Audio

    • Newsy sprzętowe
      Markbass zapowiada basy Navigator F1

      Markbass zapowiada basy Navigator F1

      HDRX 20 vs Sonzera 20 – porównanie wzmacniaczy firmy PRS

      HDRX 20 vs Sonzera 20 – porównanie wzmacniaczy firmy PRS

      Cliff Cooper składa życzenia i zaprasza do udziału w akcji Wish Granted 2023

      Cliff Cooper składa życzenia i zaprasza do udziału w akcji Wish Granted 2023

      Jak brzmi gitara Takamine FT341?

      Jak brzmi gitara Takamine FT341?

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango

      Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango

      Kirk Hammett opowiada o niezwykle silnej motywacji Metalliki podczas pierwszych lat grania

      Kirk Hammett opowiada o niezwykle silnej motywacji Metalliki podczas pierwszych lat grania

      Brad Whitford opowiada o niełatwej roli drugiego gitarzysty Aerosmith

      Brad Whitford opowiada o niełatwej roli drugiego gitarzysty Aerosmith

      "Dużo, dużo fuzzów" - wywiad z Dawidem Wajszczykiem z Black Radio

      "Dużo, dużo fuzzów" - wywiad z Dawidem Wajszczykiem z Black Radio

    • Artykuły
      Nuno Bettencourt: "Jestem żądny krwi, chcę grać optymalnie, chcę powrotu gitary"

      Nuno Bettencourt: "Jestem żądny krwi, chcę grać optymalnie, chcę powrotu gitary"

      Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: "Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek"

      Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: "Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek"

      Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: "Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan"

      Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: "Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan"

      Według producenta Judas Priest, Andy'ego Sneapa, obecna dostępność "gwiazd rocka" dla fanów jest błędem

      Według producenta Judas Priest, Andy'ego Sneapa, obecna dostępność "gwiazd rocka" dla fanów jest błędem

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Weekender & Bob Spring „Mind Minder” - recenzja

      Weekender & Bob Spring „Mind Minder” - recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

    • TopLegendy
      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Metallica zapowiedziała koncert w Arabii Saudyjskiej

      Metallica zapowiedziała koncert w Arabii Saudyjskiej

      Megadeth zagra w Polsce! Wystąpią na Mystic Festival 2024

      Megadeth zagra w Polsce! Wystąpią na Mystic Festival 2024

      Sting ponownie zagra w Polsce

      Sting ponownie zagra w Polsce

      Sammy Hagar nie poddaje się - ogłasza trasę i zaprasza na nią Davida Lee Rotha oraz Alexa Van Halena

      Sammy Hagar nie poddaje się - ogłasza trasę i zaprasza na nią Davida Lee Rotha oraz Alexa Van Halena

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Tommy Emmanuel w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku - fotorelacja

      Tommy Emmanuel w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku - fotorelacja

      In Twilight’s Embrace, JAD oraz Bliss – fotorelacja z koncertu

      In Twilight’s Embrace, JAD oraz Bliss – fotorelacja z koncertu

      Tommy Emmanuel zagrał w Krakowie i jak zwykle zachwycił fanów gitary

      Tommy Emmanuel zagrał w Krakowie i jak zwykle zachwycił fanów gitary

      30-lecie Funk De Nite podczas Krakowskich Zaduszek Jazzowych

      30-lecie Funk De Nite podczas Krakowskich Zaduszek Jazzowych

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Apogee Groove – miniaturowy przetwornik D/A i wzmacniacz słuchawkowy w jednym

      Apogee Groove – miniaturowy przetwornik D/A i wzmacniacz słuchawkowy w jednym

      Foxgear Miniamps V-100, M-1959, TW-100 oraz HW-103 - test porównawczy

      Foxgear Miniamps V-100, M-1959, TW-100 oraz HW-103 - test porównawczy

      Ibanez GIO GRG121 SP - gitara dla początkujących, ale z dużymi ambicjami

      Ibanez GIO GRG121 SP - gitara dla początkujących, ale z dużymi ambicjami

      Foxgear Baroni Jeval - wielki powrót idei wzmacniacza podłogowego

      Foxgear Baroni Jeval - wielki powrót idei wzmacniacza podłogowego

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      5 cennych porad dla gitarzystów od Alexa Skolnicka

      5 cennych porad dla gitarzystów od Alexa Skolnicka

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

    • TopSpecial-Zestawienia
      25 najbardziej emocjonalnych solówek wszech czasów

      25 najbardziej emocjonalnych solówek wszech czasów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Warsztaty z Bartkiem „Bratkiem” Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 1)
Home
Nauka gry na gitarze

Warsztaty z Bartkiem „Bratkiem” Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 1)

3 stycznia 2019 Redakcja | TopGuitar Nauka gry na gitarze, Porady, Porady muzyczne

Bartosz Wójcik, fot. Wojciech Zillmann

Przeczytaj również

Gitarowy Rekord Świata 2021 - wspomnienie
Gitarowy Rekord Świata 2021 - wspomnienie
Ćwiczenia na technikę legato z serii Blackstar Potential
Ćwiczenia na technikę legato z serii Blackstar Potential

Jedną z rzeczy, którą lubię grać najbardziej i do której ciągle wracam, jest technika legato. Tak naprawdę od zawsze ciągnęło mnie w stronę swoistego „latania” po gryfie, aniżeli do dokładnego „wypiórkowania” wszystkich dźwięków. Dzięki temu niestety (albo stety!) zaniedbałem technikę staccato… chyba zbyt mocno wyryły mi się w podświadomości słowa Tomka Kobieli – mojego nauczyciela, który określił na pewnej lekcji legato jako „sztukę latania”. Pięknie brzmi, jak więc mogłem nie posłuchać?!

Z technicznego punktu widzenia – legato określamy jako wydobywanie dźwięków tylko za pomocą lewej ręki, od czasu do czasu uderzając piórkiem – raczej na początku grupy dźwięków, jako potrzeba artykulacji. Oznacza to, iż musimy (prawie) całą swoją uwagę skupić na lewej dłoni oraz sile uderzeń opuszków palców o progi. Generalnie rzecz biorąc, jest to idealne wręcz ćwiczenie na precyzję oraz siłę uderzeń palców lewej dłoni. Jeżeli coś pójdzie nie tak i dźwięk będzie zagrany niedokładnie… to po prostu będzie to słychać.

Tutaj nie ma miejsca na przypadkowe uderzenia. Na technikę legato składają się zatem dwie kombinacje, które musimy wykonać z należytą starannością – są to „hammer on” oraz „pull off”. Hammer on jest techniką, którą wykonujemy chcąc uderzyć palcem lewej dłoni w konkretny próg, ale bardzo mocno i zdecydowanie – niczym „młot”. Pull off natomiast jest momentem „zerwania” struny do progu wcześniejszego, ponownie ze znaczną siłą. Obydwie te techniki należy zagrać jedynie używając palców lewej dłoni. Piórko może zaakcentować nutę na samym początku serii dźwięków, przed zastosowaniem techniki hammer on.

Przykład I (tryl)

Tryl jest ozdobnikiem, od którego powinienem zacząć warsztaty na temat techniki legato. W tym właśnie momencie, bardzo dobrze będzie nam pracować nad precyzyjnym wykonaniem wyżej wspomnianych elementów hammer on oraz pull off.

Techniką gry tego ozdobnika jest szybkie naprzemienne granie dźwięku właściwego i jego górnej sekundy, tercji bądź dowolnego interwału. Używamy do zagrania tego motywu jedynie dwóch palców.

Pozornie prosty zabieg, ale gdy spróbujesz go zagrać przez co najmniej minutę bez przerwy, cały czas starając się dbać o to, aby wydobywany dźwięk wciąż był dobry… Sytuacja zaczyna się komplikować. Graj ten motyw do momentu, aż twoje palce odmówią ci posłuszeństwa. Będziesz zaskoczony, jakie to przyniesie rezultaty. Poniższe przykłady powtarzaj na całej długości gryfu oraz graj je przez wszystkie struny.

I a. Tryl ze wszystkimi palcami

Zaczniemy od pary palców wskazującego oraz środkowego. Połóż palec wskazujący na V progu wiolinowej struny E, potem wykonaj hammer on palcem środkowym do progu VI tej samej struny, a następnie pull off do palca wskazującego. Cały motyw – jak i kolejne, które opiszę w przykładach, zapętlamy, starając się utrzymać przez cały czas dobre brzmienie i „jakość” wykonanego ozdobnika. Utrzymuj również równe tempo. Zamień następnie palec środkowy na serdeczny oraz w późniejszym powtórzeniu palec serdeczny na mały, parując je z palcem wskazującym. Dobrym wyciskiem jest parowanie palców: środkowy i serdeczny czy środkowy z małym itd.

Tab. 1, przykład I a

 

I b. Tryl idący pionowo

Zaczniemy teraz lekką wspinaczkę. Wzbogacimy nieco powyższy przykład i po zagraniu tryla przez każdą parę palców wchodzimy kolejno na struny: B, G, D, A oraz E. Po zagraniu ozdobnika na basowej strunie E przeskakujemy o jeden próg do przodu z całym motywem, ale tym razem gramy go już palcami środkowym oraz serdecznym kontynuując spacer w dół gryfu.

Tab 2, przykład I b

 

I c. Tryl idący poziomo i glissando

Po wspinaczce pobiegajmy trochę wzdłuż gryfu, dodając do omawianego zagadnienia odrobinę glissanda. Zaczniemy na II progu struny B, gdzie umieścimy palec wskazujący, następnie wykonaj tryl do progu III tej samej struny palcem środkowym. Po pewnym czasie wykonaj glissando palcem wskazującym z progu II na próg III, wykonując tryl do progu V palcem serdecznym. Następnie glissando palcem wskazującym do progu V oraz tryl palcem środkowym do VI progu. Kolejno analogicznie glissando palcem wskazującym do progu VI oraz tryl palcem serdecznym do progu VIII. Dalej glissando palcem wskazującym do progu VIII i tryl palcem serdecznym na próg X. Następnie glissando na próg X palcem wskazującym, gdzie kolejno wykonujemy tryl palcem środkowym do progu XI. Potem glissando palcem wskazującym na próg XI, aby wykonać tryl palcem serdecznym na próg XIII oraz finalnie glissando palcem wskazującym na próg XIII wraz z trylem na próg XV, który wykonamy palcem serdecznym. Wykonaj ten przykład również, starając się powrócić na początek gryfu.

Tab 3, przykład I c

 

I d. Tryl z oktawą w tle

Bardzo ciekawie wygląda zastosowanie tryla od pustej struny do progu XII – uzyskujemy wtedy oktawę dźwięku podstawowego. Można ten fragment usłyszeć w wielu solówkach. Zagraj pustą strunę G, następnie wykonaj hammer on do progu XII oraz pull off do pustej struny – zapętlając oczywiście fragment. Ponownie staraj się utrzymać tryl przez ok. minutę, pamiętając o „jakości” wykonania. Zmieniaj przy tym kolejno palce lewej dłoni nie tracąc jednak tempa.

Tab 4, przykład I d

 

Przykład II – legato „3 × 5”

Rozwijając poprzedni przykład, dołożymy do kombinacji palec trzeci oraz zagrajmy legato, korzystając z trzech dźwięków przypadających na jedną strunę, następnie na kolejnej strunie wykonujemy ich pięć i ponownie wracamy do układu trzech dźwięków – co nam odwróci kierunek wykonywanego legata. Przy pomocy poniższych przykładów „odseparujesz” nieco palce od siebie.

Palec wskazujący oprzyj o próg IX wiolinowej struny E, następnie wykonaj hammer on palcem serdecznym do progu XI oraz kolejno hammer on palcem małym na próg XII tej samej struny. Przeskakujemy teraz na strunę B – tutaj mamy do wykonania pięć dźwięków. Zaczniemy więc palcem wskazującym na IX progu, gdzie wykonamy hammer on do palca środkowego, który uderza w próg X, następnie kolejny hammer on palcem małym do XII progu, aby następnie wykonać pull off do X i następnie do IX progu. Teraz musimy odwrócić kierunek legata – zaczynamy więc znów pierwszą serię (trzy dźwięki). Tym razem od XI progu struny G, którą zagramy palcem małym, skąd wykonamy pull off do palca środkowego na IX, a następnie do VIII progu, gdzie ułożymy palec wskazujący. Wychodzimy na XI próg struny D, skąd gramy pull off do progu IX oraz VII (pamiętamy że w tej serii mamy do zagrania pięć dźwięków), dalej hammer on na IX i XI próg. Ponownie kolej na trzy dźwięki – tym razem znów odwracamy kierunek gry i zaczynamy palcem wskazującym od VII progu struny A, gdzie gnamy hammerem do IX, a następnie XI progu. Ostatnim motywem będzie zagranie pięciu dźwięków na basowej strunie E – począwszy od palca wskazującego, który mamy umiejscowiony na progu VII, następnie hammer on na IX, XI oraz powrót pull offem na IX i VII próg.

Tab 5, przykład II

 

Przykład III – legato „5 × 7”

Spróbujmy teraz do pięciu dźwięków na jednej strunie dołożyć kolejne dwa na następnej (tak, aby powstało siedem). Zagramy ten fragment, tworząc pętlę wokół strun wiolinowych E oraz B. Połóż palec wskazujący na XII progu wiolinowej struny E, następnie zagraj: hammer on XIV, XVI; pull off: XIV, XII. Struna B (siedem dźwięków): XVI próg palcem małym i kolejno pull off: XIV, XII, potem legato: XIV, XVI oraz znów pull off: XIV, XII. To była pierwsza seria – kolejną zaczniemy od XVI progu wiolinowej struny E (palec mały), gdzie zagrasz ponownie „pięć” dźwięków w kierunku przeciwnym.

 

Tab 6, przykład III

 

Przykład IV – surfujemy na jednej strunie

Zawsze świetnym ćwiczeniem jest granie fragmentów lub motywów wyłącznie na jednej strunie. Rozłóżmy więc legato na długości struny wiolinowej E, używając skali molowej e. Zaczniemy od XII progu wiolinowej struny E, gdzie położymy palec wskazujący. Następnie hammer on: XIV, XV; pull off: XIV, XII – hammer on: XIV, XV; pull off: XIV, XII. Przechodzimy glissandem z progu XII do X oraz kontynuujemy analogicznie powyższy motyw według skali.

Tab 7, przykład IV

 

Przykład V – motywacja i cel, czyli „Mr. Crowley”

Bardzo dobrym nawykiem jest nakładanie sobie celów do realizacji. Motywacją może być myśl o radości, która w końcu przyjdzie, gdy nauczysz się już danego motywu lub techniki, i będziesz ją w stanie zagrać dobrze. Bo to jest możliwe, wszystko zależy tylko i wyłącznie od ciebie! Celowo wybrałem legato jako kolejny temat moich warsztatów, ponieważ doskonale pamiętam mój cel i motywację, kiedy zacząłem stawiać swoje pierwsze kroki w tej muzycznej podróży. „Mr. Crowley” (Ozzy Osbourne), a konkretnie szybki fragment legato w drugiej solówce tego utworu, zagrany przez Randy’ego Rhoadsa stał się moim celem i motywacją do działań w temacie legato. Poniżej przedstawiam ten fragment.

Tab 8

 

Podsumowanie

Grając legato, zawsze staram się uderzać dokładnie opuszkami palców w progi – ze znaczną siłą. Jest to dość istotny element, ponieważ często spotykam syndrom „drewnianego palca” wśród młodych gitarzystów, który przejawia się uderzaniem całej długości palca w struny, praktycznie w ogóle go nie zginając. Zwróć uwagę, aby twój palec był „złamany” w trzech punktach tak, aby uderzyć w próg dokładnie jego opuszkiem. Każdy fragment, jeżeli zorientujesz się, że nie brzmi prawidłowo, lub nie trafiasz w odpowiednie progi… lub nawet struny – zwolnij po to, aby nauczyć palce odpowiednich ruchów. Nie śpiesz się, staraj się aby każdy dźwięk został wydobyty perfekcyjnie. Przede wszystkim zrelaksuj się, nie możesz być spięty podczas wykonywania tych przykładów (ani innych!) – twoja dłoń musi być zrelaksowana. Uwierz mi, iż po pewnym czasie sam przyspieszysz, ale już prezentując odpowiednią technikę. Jak utrzymać motywację w dążeniu do celu w tym konkretnym przypadku?

Otóż wiesz, że jeżeli zdołasz przełamać pierwsze lody, kontynuować oraz wyrobić w sobie dobry nawyk w postaci praktykowania powyższego zagadnienia z odpowiednią starannością i sumiennością – będziesz w tym najlepszy, twoje legato będzie brzmieć niesamowicie, a ty sam uzyskasz kolejny „level up”. Pamiętaj, że naprawdę WSZYSTKO zależy wyłącznie od Ciebie.

  • Tags
  • bratek
  • legato
  • warsztaty
  • wójcik

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article WOŚP: Wylicytuj gitarę Ellefsona z Riff Megastore
Previous article Garaż 11/2018: Mound, Veal

Redakcja | TopGuitar

INNE

5 cennych porad dla gitarzystów od Alexa Skolnicka Porady
16 listopada 2023

5 cennych porad dla gitarzystów od Alexa Skolnicka

John Wines - starszy pan, który uczy grać na gitarze i ma... 1,2 mln followersów na TikToku Nauka gry na gitarze
10 stycznia 2023

John Wines - starszy pan, który uczy grać na gitarze i ma... 1,2 mln followersów na TikToku

Wirtualny symulator gitary akustycznej Chwyty gitarowe
30 grudnia 2022

Wirtualny symulator gitary akustycznej

Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów Porady
17 listopada 2022

Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

Pięć najważniejszych wskazówek dla gitarzystów od Erica Johnsona Porady
27 września 2022

Pięć najważniejszych wskazówek dla gitarzystów od Erica Johnsona

Polecamy szkołę Piotra Wójcickiego „Gitara blues-rockowa – teoria i praktyka” Nauka gry na gitarze
19 maja 2022

Polecamy szkołę Piotra Wójcickiego „Gitara blues-rockowa – teoria i praktyka”

Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków Porady
21 kwietnia 2022

Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

Ola Englund męczy się z utworem Decapitated "Homo Sum". Nie spodziewał się takiej skali trudności Nauka gry na gitarze
22 lutego 2022

Ola Englund męczy się z utworem Decapitated "Homo Sum". Nie spodziewał się takiej skali trudności

Petycja w sprawie doliczenia punktów uczniom szkół muzycznych I stopnia w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych Nauka gry na gitarze
17 lutego 2022

Petycja w sprawie doliczenia punktów uczniom szkół muzycznych I stopnia w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
11 grudnia 13:57
Newsy

Markbass zapowiada basy Navigator F1

11 grudnia 12:31
Newsy

HDRX 20 vs Sonzera 20 – porównanie wzmacniaczy firmy PRS

11 grudnia 9:35
Artyści

Nuno Bettencourt: „Jestem żądny krwi, chcę grać optymalnie, chcę powrotu gitary”

10 grudnia 13:22
Newsy

Tony Iommi, Serj Tankian i dyrektor generalny Gibsona Cesar Gueikian połączyli siły w nowym utworze „Deconstruction”

9 grudnia 12:03
TopSpecial

Producent Robin Millar walczy ze śladem węglowym w branży muzycznej. Uważa, że płyty są pakowane w „ścięte drzewa i plastik”

8 grudnia 15:44
Newsy

Cliff Cooper składa życzenia i zaprasza do udziału w akcji Wish Granted 2023

8 grudnia 10:31
Artyści

Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: „Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek”

8 grudnia 8:46
Artyści

Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: „Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan”

7 grudnia 16:05
Newsy

Joan Rockguitar gra solo z przeboju Whitesnake na gitarze E-II M-II

7 grudnia 12:48
Newsy

Jak brzmi gitara Takamine FT341?

7 grudnia 11:45
Artyści

Według producenta Judas Priest, Andy’ego Sneapa, obecna dostępność „gwiazd rocka” dla fanów jest błędem

7 grudnia 10:56
Artyści

Steve Lukather: „Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom”

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press