Firma Line 6 zaprezentowała nowy multiefekt gitarowy z rodziny HX wykorzystujący firmową technologię modelowania – HX Stomp XL. Tak jak sugeruje to nazwa, jest to rozszerzona wersja znanego od kilku lat modelu HX Stomp.
Tak jest rzeczywiście, gdyż z jednej strony HX Stomp XL ma wiele cech wspólnych z tamtym procesorem, a z drugiej oferuje większe możliwości kontroli – czy to w studiu czy też na cenie. Zwiększone gabaryty urządzenia pozwoliły zmieścić na obudowie więcej przełączników nożnych. Jest ich ogółem osiem, przy czym można ich używać do różnych celów. Większa ich liczba przełożyła się także na ilość dostępnych trybów pracy, gdyż do wyboru mamy pięć: Stomp, Preset, Snapshot, Looper i Pedal Edit. Każdy z czułych na dotyk przełączników jest otoczony obwódką LED mogącą świecić w różnych kolorach, co ułatwia ich obsługę w warunkach scenicznych.
Zmiany zaszły również wewnątrz multiefektu, który wykorzystuje taki sam procesor SHARC DSP co flagowe modele Helix. Tak jak w mniejszym modelu mamy tu 86 emulacji wzmacniaczy gitarowych i 226 efektów, a przetwarzać możemy jednocześnie maks. 8 bloków, ale w HX Stomp XL mamy do dyspozycji więcej presetów (128 – 32 banki × 4) i możliwość zapisywania większej liczby snapshotów dla każdego z nich (4). Tworząc własną konfigurację efektów możemy skorzystać z oferowanych przez urządzenie możliwości routingu sygnałów, w tym szeregowego lub równoległego połączenia torów audio. Na pokładzie mamy też looper z różnymi trybami pracy, a ponadto urządzenie daje możliwość ładowania odpowiedzi impulsowych (pliki IR). Nowy multiefekt wyposażono w 24-bitowe przetworniki A/D D/A obsługujące częstotliwości próbkowania do 192 kHz, charakteryzujące się dynamiką 123 dB.
Podobnie jak mniejszy model, także HX Stomp XL jest wyposażony w kolorowy wyświetlacz LCD i trzy umieszczone pod nim enkodery, a także sekcję z dwoma kolejnymi pokrętłami i czterema przyciskami służącymi m.in. do poruszania się po menu i nawigacji.
Większe rozmiary HX Stomp XL sprawiły, że wszystkie złącza zmieściły się na tylnej ściance co nie jest bez znaczenia podczas używania procesora na zatłoczonym pedalboardzie. Do dyspozycji mamy zatem pary wejść i wyjść audio (L/Mono, R) i oddzielne wyjście słuchawkowe, a także złącza pętli efektów – Send (stereo) i Return/Aux In (L/Mono, R). Osiem przełączników nożnych umieszczonych na panelu to nie wszystko, co nowy multiefekt oferuje w temacie kontroli. Urządzenie wyposażono bowiem nie tylko w podwójne wejście dla pedału ekspresji (wykorzystując odpowiedni kabel możemy podpiąć do niego dwa kontrolery zewnętrzne), ale także złącza MIDI (In, Out/Thru), które można wykorzystać do podłączenia zewnętrznego kontrolera. Korzystanie z komunikatów CONTROL CHANGE pozwala bowiem znacznie zwiększyć liczbę sterowanych funkcji i parametrów.
HX Stomp XL wyposażono również w port USB typu B służący do połączenia z komputerem. Tego kanału można używać nie tylko do komunikacji z edytorem programowym HX Edit (PC, Mac), gdyż możliwe jest także wykorzystywanie multiefektu jako interfejsu audio (24-bit/96 kHz; 8 IN/6 OUT wliczając reamping; po 4 fizyczne wejścia i wyjścia). W komplecie z urządzeniem znajdzie się zasilacz 9V wymagany do pracy.
Odlewana aluminiowa obudowa sprawia, że urządzenie przetrwa trudy pracy na scenie, a samo urządzenie może być wykorzystywane na różne sposoby – czy to jako „super stompbox”, zapasowy multiefekt, interfejs audio, looper, uzupełnienie innego procesora z emulacjami czy system „wszystko w jednym” dla gitarzysty lub basisty.
HX Stomp XL będzie dostępny w sprzedaży w kwietniu br.
PRODUCENT: line6.com
DYSTRYBUTOR: pl.yamaha.com