• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Doktor AmpPorady

Attenuator – ograniczanie mocy wzmacniacza.

Bartek Czoska | TopGuitar
Bartek Czoska | TopGuitar Opublikowano lip 1, 2020
B.C. Electronics
B.C. Electronics
Udostępnij

Witajcie, moi drodzy czytelnicy TG. Dzisiejszym zagadnieniem wprowadzę Was w pewien projekt, który ostatnio zrealizowałem, przetestowałem i uznaję jako gadżet nie tylko pomagający wyciszyć naszą grę, ale także powodujący, że nasze brzmienie będzie bardziej nasycone nie uszkadzając przy tym bębenków w uszach.

 

Spis treści
1. Opcja pierwsza – kupujemy słaby wzmacniacz2. Opcja druga – większy wzmacniacz z redukcją mocy3. Opcja trzecia – jeśli mamy mocny wzmacniacz bez redukcji

Wielu konstruktorom spędza sen z powiek osiągnięcie dobrego brzmienia przy małej głośności. Ratunkiem jest też oczywiście cyfrowe przetwarzanie dźwięku, gdzie założymy słuchawki, włączymy symulację wzmacniacza i kolumny, a potem możemy cieszyć się dobrym brzmieniem nie przeszkadzając innym. Ale co zrobić, jeśli nie lubimy słuchawek? Jeśli lubimy brzmienie, jakie wydobywa się z głośnika i grzejące się lampy?

 Micro amp Marshall
Micro Amp Marshall MS2

1. Opcja pierwsza – kupujemy słaby wzmacniacz

Jeśli chodzi o tę opcję jest ona w pewnym sensie bardzo dobra, naturalnie ograniczymy moc do np. 1 Watowej głowy, przez co głośność będzie na małym poziomie i będziemy mogli trenować. Jest tylko jeden problem, głowa taka przeważnie jest okrojona do bardzo podstawowych funkcji lub ewentualnie jest wyposażona w cyfrowe procesory (nie najwyższych lotów) co nas zamyka w jakimś kanonie.

Orange Micro Crush
Orange Micro Crush

2. Opcja druga – większy wzmacniacz z redukcją mocy

Jest to kolejna opcja, która de facto daje nam większy wachlarz możliwości. Możemy mieć wzmacniacz cichy ograniczając moc nawet do 0,1 W, lub głośniejszy dający radę na próbach i koncertach. Ograniczenie mocy w takich wzmacniaczach może pracować na wiele sposobów.

Pierwszym z nich jest przejście końcówki mocy z pracującej w trybie pentodowym do trybu triodowego (odłączenie siatek poza siatką wejściową). Takie ograniczenie zmniejsza moc o około połowę, jednak powoduje też zmianę brzmienia. Zwiększa się dynamika, przez co tracimy sporo nasycenia i kompresji z jakich słyną chociażby wzmacniacze Marshalla. W takim wypadku posiłkować możemy się jakimś nasycającym overdrivem, żeby uzyskać więcej saturacji.

Drugim pomysłem jest wytracenie nadmiernej mocy w ciepło za pomocą dzielnika rezystancyjnego.
Takie ograniczenie mocy może następować wielostopniowo, a nawet płynnie. W sprzedaży są elementy (potencjometry drutowe dużej mocy ), dzięki którym możemy to zrealizować. Niestety są bardzo drogie (nawet po paręset złotych). Tańszą alternatywą jest układ na rezystorach dużej mocy. Przy odpowiednio dobranych wartościach możemy uzyskiwać redukcje w dowolnym przedziale (stosując przełącznik i odpowiednią ilość układów).

Hughes & Kettner TubeMeister 36
Hughes & Kettner TubeMeister 36

 

3. Opcja trzecia – jeśli mamy mocny wzmacniacz bez redukcji

W takim wypadku najlepiej jest poczynić zakup attenuatora (inaczej Power Brake), który podłączamy pomiędzy kolumną, a wzmacniaczem. Są to właśnie urządzenia wytracające moc w ciepło zamiast w dźwięk. Trzeba tylko pamiętać, żeby dobrać odpowiedni attenuator do posiadanego wzmacniacza (nie może być za słaby i o złej impedancji). Niestety urządzenia te bywają drogie. Jednak w następnym artykule przedstawię Wam projekt takiego attenuatora i omówię go dokładnie, abyście mogli sami podjąć się jego budowy. W komplecie do takiego attenuatora zakupiłbym mniej sprawną (efektywną kolumnę ) na mniejszym głośniku ( np. 25 cm) przez co obniżymy jeszcze bardziej głośność.
Co natomiast z brzmieniem takich rozwiązań?

Rivera Rock Crusher
Rivera Rock Crusher

Musimy pamiętać, że każdy rodzaj ograniczenia głośności powoduje pewną utratę brzmienia. Nie chodzi tu przynajmniej o brzmienie wychodzące ze wzmacniacza, bo te znacząco poprawia się w porównaniu do ściszania Master Volumem. Jednak najwięcej strat doznajemy poprzez utratę wychylania się głośnika (za mała moc do prawidłowego wychylania). Dlatego też uważam, że przy mniejszej mocy (ograniczonej czy nie) powinniśmy zainteresować się głośnikami, które mają mniejsze membrany i będą bardziej wychylały się już mniejszą mocą, którą na nie podajemy. Patrząc na logikę, ile mocy przyjmie jeden głośnik z Half stacka (kolumny 4×12), jeśli do kolumny doprowadzimy 1W? Moc dzielimy na 4 głośniki więc 0,25W wypadnie na jeden. Dlatego pojedynczy mniejszy głośnik zagra lepiej i ciszej.

- Advertisement -

Do zobaczenia w kolejnym artykule z serii Dr Amp, gdzie omówię budowę i projekt attenuatora na każdą kieszeń. Zapraszam serdecznie.

Power attenuator

TAGI: attenuator, dzielnik rezystancyjny, power brake, redukcja mocy, wzmacniacz
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

PoradyPorady muzyczne

Jak szybko nauczyć się grać na gitarze?

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak być nowoczesnym gitarzystą/gitarzystką, nie tracąc szacunku do klasyki rocka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 10, 2025
Porady

Marty Friedman wymienia korzyści ćwiczenia na gitarze przy ludziach: „Chodzi o strach przed wyjściem na idiotę”

Maciej Warda | TopGuitar lis 13, 2024
PoradyPorady sprzętowe

Porady Toma Dalgety’ego, producenta Ghost: „Korekcja w różnych punktach łańcucha daje zupełnie inne rezultaty”

Maciej Warda | TopGuitar lis 4, 2024
Przerażona dziewczyna z biletami na koncert, ilustracja do artykułu o ataku hakerskim na Ticketmaster
NewsyPorady

Ticketmaster padł ofiarą ataku hakerskiego – co powinni wiedzieć poszkodowani?

Redakcja | TopGuitar lip 2, 2024
PoradyPorady muzyczne

Pięć wyjątkowych porad dla gitarzystów od Johna 5

Maciej Warda | TopGuitar cze 7, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?