• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
NewsyNewsy artystyczne

Album „Wyjaśni się” – nowe rockowe brzmienie Patrycji Kosiarkiewicz

Artykuły o artystachArtyści

Brent Hinds ostro o Mastodon: „Nie będę tęsknił za byciem w gównianym zespole z okropnymi ludźmi”

Newsy

Raport TopGuitar. Youtuberzy i influencerzy przejmują rynek gitarowy

PRS Chleo Limited Edition (fot. PRS Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

PRS Chleo Limited Edition – limitowana gitara Hermana Li

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
PoradyPorady sprzętowe

Kupujemy pierwszą gitarę basową – poradnik

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano wrz 3, 2020
Warwick Bootsy Collins Space Bass
Warwick Bootsy Collins Space Bass
Udostępnij

Dobry wybór odpowiedniego instrumentu, który będzie dla nas tym pierwszym, jest nie do przecenienia. To bardzo ważny wybór, ale spokojnie, nie od razu Kraków zbudowano. Pamiętajmy, że nawet Jaco Pastorius kiedyś trzymał pierwszy raz basówkę w rękach i granie nie szło mu pewnie wówczas najlepiej…

 

Spis treści
Pytania retoryczneBas dla ciebie!W jaskini lwaDesignBudowa a brzmienie

Początki zazwyczaj są trudne, lecz jeśli ktoś nigdy wcześniej nie grał na żadnej gitarze i jeśli jego pierwszym zakupem będzie totalny topór – grubo ciosany, drętwy brzmieniowo i oporny manualnie, to może się po prostu zrazić do gry w ogóle. Dlatego TopGuitar chce pomóc tym wszystkim, którzy zamierzają w końcu kupić swoją pierwszą własną „basię”.

Pytania retoryczne

Czy ja w ogóle mam słuch? Nie potrzeba tu oczywiście słuchu absolutnego ani szkolonego wcześniej w szkołach czy akademiach. Ale powtórzyć melodię zasłyszaną w radio, po prostu musimy umieć. Bez tego dalej ani rusz! Poważnie.
Czy mam poczucie rytmu? Zazwyczaj rolą basisty w zespole jest wspomożenie melodii lub improwizacji tłem harmonii i, co ważniejsze, stworzenie wraz z perkusistą solidnej podstawy rytmicznej dla kapeli. Bez tego nasza muzyka nikogo nie zainteresuje, bo będzie nudna, amatorska i wymuszona. To właśnie poczucie rytmu determinuje cały flow, groove, frazowanie czyli to, czy kawałek „żre”. Przygotujmy się zatem na żmudne domowe ćwiczenia z metronomem, który, wbrew temu, co twierdzi Jeff Berlin, powinien być przyjacielem każdego basisty. Nigdy nie zagramy równo jak maszyna, zawsze będziemy trochę „swingowali”, jesteśmy tylko ludźmi, ale w głowie powinniśmy mieć ten miarowy puls, wokół którego będziemy budowali cały utwór.

Metronom mechaniczny
Metronom mechaniczny

Bas dla ciebie!

Zazwyczaj w grę wchodzi po prostu bas elektryczny, rzadziej, bezprogowy bas elektryczny lub wyjątkowo bas akustyczny. Basówki akustyczne i elektroakustyczne są bardzo rzadko używane i musielibyśmy być absolutnie pewni, iż będziemy grali szanty lub tylko koncerty unplugged, tylko, że ja takiego podejścia do muzyki sobie nie wyobrażam. Basy akustyczne często są prawdziwymi majstersztykami, bywają droższe od normalnych basówek i miewają szlachetniejsze brzmienie. Ich wykonanie, wykończenie oraz walory akustyczne są nieraz tak wyśrubowane, że faktycznie mogą być przedmiotem marzeń przyszłych lepiej rozeznanych w basowym asortymencie basistów.
Parę szczegółów sprawia, iż z reguły nie są to najwłaściwsze instrumenty dla początkujących. Są nimi przede wszystkim:
– akustyczne brzmienie, niezdatne do użytku w wielu nowoczesnych gatunkach muzycznych.
– nieporęczny, większy kształt pudła rezonansowego, który ogranicza ruch sceniczny i do którego musimy się długo przyzwyczajać, oraz spory „opór materii”. Gdybyśmy chcieli od razu grać na takim wiośle solówki czy ostre riffy, natkniemy się na wyższą akcję strun, a brak podpórki na kciuk prawej dłoni zmusi nas, by dwa razy zastanowić się, zanim zachce się nam zagrać jakiś szybki przebieg. Co prawda jedynie do tego typu gitary nie potrzebujemy koniecznie wzmacniacza, by ćwiczyć i trenować, ale to nie jest argument decydujący. By kupić bas akustyczny jako swoje pierwsze wiosło i robić z niego dobry użytek (odwrotnie niż w przypadku zwykłej gitary sześciostrunowej) trzeba… umieć grać na basie elektrycznym. Jest to instrument typowy dla średnio-zaawansowanych i profesjonalnych muzyków, instrument kolejny – nie pierwszy i nie jedyny. Co prawda w czasach bebopu, czyli w latach 40., gdy Charlie Parker wycinał na trąbce swoje nieprawdopodobne sola, basiści nie mieli innego wyjścia, jak zaczynać od kontrabasu, ale to była zupełnie inna droga do pokonania i inne czasy.

w czasach bebopu, czyli w latach 40., gdy Charlie Parker wycinał na trąbce swoje nieprawdopodobne sola, basiści nie mieli innego wyjścia, jak zaczynać od kontrabasu, ale to była zupełnie inna droga do pokonania i inne czasy

Takamine GB30CE
Takamine GB30CE

Z kolei na bas bezprogowy, czyli fretless, „napalą się” ci, którzy zakochani są w Jaco Pastoriusie i jego grze. Ja jednak również nie polecam tego typu basówki na początek. Wiem, że ten, jedyny w swoim rodzaju sound urzeka, szczególnie, jeśli słyszymy w akcji wirtuozów tego instrumentu, jakich jak wymieniony geniusz z Fort Lauderdale, Steve Bailey, czy choćby często odwiedzający Polskę Richard Bona. Ale z drugiej strony, po to Leo Fender wymyślił w 1950 roku rewolucyjny Precission Bass, by nie trzeba było martwić się o trafianie z zamkniętymi oczami w odpowiednie dźwięki na gryfie. Dla początkujących byłoby to zbędne utrudnienie na starcie, to tak jakby na prawo jazdy zdawać jazdę driftem a nie normalną.

Fender Jaco Pastorius Fretless Jazz Bass
Fender Jaco Pastorius Fretless Jazz Bass

Bas elektryczny. Doszliśmy w końcu do oczywistego wyboru. Dziesiątki, jeśli nie setki producentów, podobieństwo ich „obsługi” przy różnorodności brzmień, szeroki wachlarz cen, mnóstwo opinii użytkowników, wiele szkółek i podręczników – oto kilka argumentów przemawiających za taką właśnie decyzją. Pozostaje jeszcze zdecydować się na to, czy kupimy bas czterostrunowy, pięciostrunowy (sześciostrunowy na początek szczerze odradzam) oraz układ aktywny lub pasywny. Moim zdaniem to „czwórka” jest naturalnym wyborem na początek, gdyż większość muzyków, których znamy i słuchamy, gra bądź grało tylko na takich właśnie basach. Sklar, Lynott (Thin Lizzy), Glover (Purple), John Paul Jones (Leppelini), Entwistle (The Who), Geezer (Sabbaci), Burton (Metallica), Araya (Slayer) i wielu, wielu innych… Pięciostrunówka też nie będzie zła, ale to już kwestia ambicji i zapotrzebowania na ilość „dołu”.

ESP LTD B1004 SE
ESP LTD B1004 SE

Pozostał jeszcze bas akustyczny bezprogowy. To zazwyczaj (jeśli jest starannie i z dbałością wykonany) pięknie i zniewalająco brzmiący instrument przeznaczony dla zaawansowanych grajków, dlatego – pozwólcie – nie będę rozwijał tego punktu.

Warwick Alien 5
Warwick Alien 5

W jaskini lwa

Pewnie każdy z Czytelników wchodząc do sklepu muzycznego, miał kiedyś takie wrażenie, że jest obserwowany i traktowany jak ktoś niepożądany. Niestety tak się czasami zdarza, chociaż już na szczęście coraz rzadziej. Mimo to, po przekroczeniu wrót sklepu przyda się trochę śmiałości. Dobrze, jeśli znamy któregoś ze sprzedawców, jeszcze lepiej, jeśli jesteśmy z bardziej doświadczonym kumplem z zespołu. Możemy tam sobie siedzieć pół dnia, macać, ogrywać, bożym światem się nie przejmować, a sprzedawca niech kręci nosem, jeśli akurat „nie ma dnia”, to jego problem! Prosimy zatem o podanie kilku „wioseł”, które wpadły nam w oko, i od razu bierzemy je w obroty. Ważne jest pierwsze wrażenie – sprawdzamy, czy leży nam w dłoniach i czy czujemy się z nią komfortowo. Jeśli tak, będzie nam ona służyć dłużej niż ta, do której musielibyśmy się na siłę przyzwyczajać – wiem to z własnego doświadczenia. W końcu bowiem wpadnie nam w łapska wiosło idealnie leżące i brzmiące, które szybko pogoni w kąt uciążliwego poprzednika. Po pierwsze, nie bójmy się rozkręcić comba, czy zestawu na którym próbujemy. Grając cicho lub na słuchawkach, instrument może „zeznawać” kompletnie inaczej niż na żywo, przy solidnie rozkręconym wzmacniaczu. Niektóre sklepy mają nawet do tych celów specjalnie wytłumione pomieszczenia.

Design

Uważam, że wrażenia estetyczne i wizualne, jakie wywiera gitara, są prawie tak samo ważne jak jej brzmienie. Muzykowanie musi się wiązać z koncertami, a – nie oszukujmy się – to, jak się prezentujemy na scenie z wiosłem, powinno nas obchodzić, choć byśmy byli nie wiem jakimi nonkonformistami. Kwestią gustu może być sprawa koloru podstrunnicy, koloru osprzętu (zazwyczaj to złoty, chromowany lub czarny) czy kształtu „deski”, ale nie prowokujmy metalowej gawiedzi basem z wyciętymi „efami”. Design ma znaczenie!

- Advertisement -
Mostek Babicz
Mostek Babicz

Jakość wykończenia i użytych na zewnątrz materiałów, mówi z kolei dużo o tym, co dzieje się w środku. Przypuśćmy, że gryf posiada estetyczne markery, progi są perfekcyjnie wypolerowane, mostek jest masywny i stabilny, siodełko regulowane, a w miejscu połączenia szyjki z korpusem widnieje pięć śrub oraz metalowa tabliczka z numerem seryjnym – możemy być wówczas prawie pewni, że to co niewidoczne również będzie starannie zmontowane, precyzyjnie polutowane i idealnie ekranowane. Poza tym, jeśli stwierdzimy, iż potencjometry chodzą jak w masełku, czasami z zaskokiem w połowie skali, klucze stroją płynnie i precyzyjnie, to wyregulowanie wiosła do naszej osoby będzie czystą przyjemnością, a nie nerwówką.

Budowa a brzmienie

Ogólnie można powiedzieć, iż drewno lżejsze, o mniejszej gęstości brzmi jaśniej, a drewna cięższe, o większej gęstości dźwięczą ciemniej, bardziej surowo. Te pierwsze lepiej spisują się z modulacjami przestrzennymi a te drugie z przesterami. Jednocześnie basy typu NTB (neck-thru-body), są sztywniejsze niż konstrukcje typu bolt-on, przez co generują dłuższy sustain. Generalnie długość wybrzmiewania zależy od wielu czynników, m.in. strun, stabilności mostka, sztywności samego gryfu (którą poprawia się też klejąc ze sobą kilka kawałków drewna). Ale diabeł tkwi także w elektronice. Nie miejsce tutaj, by analizować właściwości przetworników oraz gitarowych preampów, ale to głównie one odpowiadają za możliwości brzmieniowe i jakość sygnału wychodzącego z basówki. W przetwornikach nie szukałbym oszczędności, bo porządne markowe pickupy na pewno dadzą naszej basi o niebo większego kopa niż jakieś no name’y.

Przetworniki Seymour Duncan
Przetworniki Seymour Duncan

Brzmienie zależy również od techniki gry. Jeśli w naszej kapeli będziemy grać kostką jakieś ostrzejsze kawałki, wybierzmy instrument gadający właśnie tak: dynamicznie, zadziornie i brudno. Jeśli chcemy uderzyć w muzykę funk i soul, musi to być sound ciepły i sprężysty. Najlepiej znać instrumentarium naszych basowych idoli i tym właśnie się kierować. Czasem powszechnie dostępne instrumenty sygnowane przez mistrzów wiernie oddają ich charakterystyczny sound i to może być bardzo dobry wybór.

- Advertisement -

 

Yamaha Broadbass 4
Yamaha Broadbass 4

 

TAGI: bas elektryczny, gitara basowa, kupujemy gitarę, nasza pierwsza basówka, pierwszy bas
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

PoradyPorady sprzętowe

Joe Bonamassa radzi: nigdy tego nie rób, kupując gitarę

Maciej Warda | TopGuitar cze 9, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak szybko nauczyć się grać na gitarze?

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
PoradyPorady muzyczne

Jak być nowoczesnym gitarzystą/gitarzystką, nie tracąc szacunku do klasyki rocka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 10, 2025
Porady

Marty Friedman wymienia korzyści ćwiczenia na gitarze przy ludziach: „Chodzi o strach przed wyjściem na idiotę”

Maciej Warda | TopGuitar lis 13, 2024
PoradyPorady sprzętowe

Porady Toma Dalgety’ego, producenta Ghost: „Korekcja w różnych punktach łańcucha daje zupełnie inne rezultaty”

Maciej Warda | TopGuitar lis 4, 2024
Przerażona dziewczyna z biletami na koncert, ilustracja do artykułu o ataku hakerskim na Ticketmaster
NewsyPorady

Ticketmaster padł ofiarą ataku hakerskiego – co powinni wiedzieć poszkodowani?

Redakcja | TopGuitar lip 2, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?