• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Brent Hinds ostro o Mastodon: „Nie będę tęsknił za byciem w gównianym zespole z okropnymi ludźmi”

Newsy

Raport TopGuitar. Youtuberzy i influencerzy przejmują rynek gitarowy

ArtyściWywiady

Phil Demmel o skali trudności grania w Slayerze: „To jest jak język mandaryński. Półtonowe szaleństwo”

Artykuły o artystachArtyści

Daryl Stuermer: „Nie wiedziałem, że gram w złym miejscu” – kulisy nagrania „In the Air Tonight”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Warwick RockBass Corvette Basic 8 – test

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano wrz 28, 2017
Warwick Corvette 8
Udostępnij

Wszyscy prawdopodobnie widzieliśmy kiedyś ośmio-, dziesięcio- czy dwunastostrunowe gitary basowe, przypominające bardziej lotniskowce niż basówki. Takie „indywidua” to zazwyczaj tylko ciekawostki, kurioza, które są konstruowane jednostkowo. Zupełnie inaczej sprawa wygląda z Warwick Corvette 8.

Wiele lat temu Andy Irvine opowiadał o niesamowitej „dwunastce” (basowej!) od Warwicka: „Mój Warwick Custom 12 dał mi niezłego kopa i pomysły wypływające ze mnie naturalnie od momentu, w którym pierwszy raz wziąłem go do ręki. Czy trudno się na nim gra? Niby tak, ale to wszystko zależy od czasu ćwiczeń, jakie z nim odbędziemy, a także od siły w rękach. Akcja strun jest zaskakująco niska, a szyjka dość komfortowa”. Jak widać, nie taki diabeł straszny, zwłaszcza jeśli pochodzi od Warwicka. Z prezentowaną tu Warwick Corvette 8, która miała swoją premierę w tym roku, a zatem jest jeszcze gorącą nowością, jest jeszcze lepiej, o czym za moment wszyscy się przekonamy. Atrakcyjności dodaje jej fakt, że można ten bas nabyć w każdej chwili – jest normalnym, seryjnie produkowanym instrumentem!

Pierwsze pytanie, które nasuwa się na myśl po zobaczeniu tego instrumentu, brzmi: dlaczego powinniśmy kupić Warwick Corvette 8 (w wersji Basic), skoro na rynku jest przebogata oferta podłogowych kostek – oktawerów? Na to pytanie odpowiem w akapicie o brzmieniu, ale już teraz mamy wyjaśnioną zagadkę, jak ten instrument jest nastrojony – tak, właśnie w oktawach. Uświadommy sobie jedną rzecz – na basie też gramy dwudźwiękami, a nawet akordami. Równie dobrze możemy zapytać: po co są akustyczne gitary dwunastostrunowe? Pomijam już aspekt wizualny – czyż taki bas nie jest intrygujący, czy nie wzbudzi ogólnego zainteresowania? Wzbudzi – widziałem to na własne oczy na Bass Campie Warwicka.

Warwick Corvette 8

Komfort
Teoria mówi, że z uwagi na dwa razy większą liczbę strun, w konstrukcji występują prawie dwa razy większe naprężenia. Wobec tego musi być ona mocniejsza, sztywniejsza i solidniej zbudowana. Musi to skutkować wzrostem wagi, powiększeniem niektórych elementów gitary i zmianą położenia środka jej ciężkości. Praktyka (przynajmniej w wykonaniu Warwicka) okazuje się inna. Corvette Basic 8 okazuje się być niemal tej samej wagi, co Corvette $$, czyli średniociężka. Korpus jest w normie i tylko normalnej wielkości główka, ze względu na dwa razy większą liczbę maszynek strojących, jest cięższa. Przez to bas delikatnie „leci na twarz”, ale nie jakoś dramatycznie – wystarczy odpowiedni, szeroki pasek, który stawia jakiś opór na naszym grzbiecie, i problem zostanie rozwiązany. Szyjka instrumentu jest tak wygodna, jak tylko może być. Czuć, że projekt Corvette Basic 8 powstał z myślą o naszym dobrym samopoczuciu i jak najlepszych odczuciach podczas gry. Co innego odczucia podczas dociskania podwójnych strun, do tego trzeba się chwilę przyzwyczaić, choć – uwaga – nie jest to ani trudne, ani męczące!

Idealne rozwiązanie to umieszczenie cieńszych strun ponad grubszymi, ponieważ właśnie tak najwygodniej je dociskać i tak najłatwiej poddają się naszej artykulacji. Podsumowując – ten bas jest pod względem grywalności fenomenalny!

Budowa
Do rzeczy. Instrument wykonano z olchowego drewna (korpus), które połączono czterema śrubami z przekładańcem mahoń–ekanga, stanowiącym szyjkę instrumentu. Na palisandrowej nakładce o jak zwykle ponadprzeciętnej grubości (u warwicków to standard – firma ma zapasy selekcjonowanego palisandru honduraskiego, którego nie żałuje na podstrunnice) nabito dwadzieścia cztery idealnie spiłowane progi medium. Menzura wynosi 34 cale. Osprzęt na pierwszy rzut oka jest standardowy, jednak w przypadku mostka to tylko pozory. Jest, co prawda, dwuczęściowy, ale siodełka to inna bajka. Każde z nich ma dwa sparowane, metalowe bloczki z wyżłobieniami na struny. Każde z nich jest regulowane poprzecznie (spacing), ale już nie w pionie (akcja) – w tej konstrukcji nie było to możliwe technologicznie, po prostu zabrakło na to miejsca. Powiecie: jak to, nie można wyregulować akcji strun? Można, ale pośrednio, za pomocą siodełka przy główce oraz reliefu gryfu. Nie było jednak takiej potrzeby, bo setup basu pod tym względem przedstawiał się idealnie. Oczywiście trzeba większej siły docisku, bo dociskamy dwie struny, a nie jedną, ale z drugiej strony bez przesady, te dodatkowe struny to gitarowe sznurki, nie stawiające w porównaniu z basowymi żadnego oporu. Dalej w skrócie i bez zbędnego opisywania (wiadomo, że w warwickach to zawsze mocny punkt programu) wygląda to tak: regulowane tym razem trzema śrubami siodełko just-a-nut, odlewane zamknięte klucze Warwick (takie same dla wszystkich ośmiu strun) i standardowe zaczepy na pasek z dodanymi osobno strap lockami. Wykończenie to czarny mat, przez który nieśmiało prześwituje rysunek słojów drewna – Nirvana Black Transparent Satin. Preamp jest aktywny i tak jak przetworniki (dwa single typu J) dostarczyła go firma MEC. Na korekcję dźwięku składają się regulatory volume, balance, treble i bass.

Warwick Corvette 8

 

- Advertisement -

Brzmienie
Jak wspomniałem na wstępie, w sensie akustycznym (barwowym, artykulacyjnym, dynamicznym) nie ma porównania pomiędzy dźwiękiem zdublowanym przez oktawer a tym pochodzącym z dwóch strun. Zwłaszcza struny basowej i gitarowej. To jakby granie unisono gitary z basem i to perfekcyjnie zsynchronizowane – zjawisko dość unikalne i atrakcyjne. Brzmienie sparowanych strun jest selektywne, idealnie odseparowane i jednocześnie zbalansowane pod względem głośności. W pasmach natomiast następuje uzupełnianie się dokładnie na zasadzie unisonowej gry gitary i basu, tyle że te „gitarowe” struny przepuszczono przez preamp basowy, co dodaje im detaliczności, ciepła i głębi. Dzięki temu wspaniale brzmi gra akordowa z palcowaniem rozkładającym akord na poszczególne dźwięki – mamy tu echa gitary dwunastostrunowej z jej najważniejszymi atutami – świetlistością brzmienia, przestrzennością i czystością. Zaskakujące dla mnie było to, że w tym basie brzmiało to podobnie! Warto włożyć minimalnie większy wysiłek, by poprawnie artykułować dźwięki na tym instrumencie, bo nagrodą będzie całkowicie unikalny, uroczy, a momentami porywający dźwięk, na którym śmiało można oprzeć aranż i formę wielu kompozycji.

Warwick Corvette 8

TAGI: Bass ośmiostrunowy, Corvette Basic, Rockbass, Warwick Corvette 8
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025
Testy

Test najnowszych, kompaktowych przedwzmacniaczy Baroni R-1970, V-1530, M-1959, F-1968 oraz HW-103

Maciej Warda | TopGuitar mar 1, 2025
Testy

ESP LTD XJ-1 Hard Tail w wykończeniu Black Blast – test

Maciej Warda | TopGuitar lut 1, 2025
Testy

Orange Super Crush 100 – test

Maciej Warda | TopGuitar cze 22, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?