• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopLegendy

Jason Becker: biografia gitarzysty

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano paź 2, 2014
TopGuitar_nr-52_Jason Becker
Udostępnij

Nowe brzmienie neoklasyki

Z perspektywy ćwierćwiecza gitarowe popisy duetu Becker/Friedman można uznać za jedno z ostatnich wielkich objawień na gitarowej scenie przełomu lat 80. i 90. Dwóch zafascynowanych metalowym, neoklasycznym stylem, zarazem mających własną koncepcję jego rozwoju i przyozdabiania go w orientalne ozdobniki artystów pokazało, że ten gatunek można rozwijać mimo ogólnego przeświadczenia, że po erze Blackmore’a Malmsteen zagarnia wszystko. Można teoretyzować, że głównym motorem działań pary był starszy i bardziej doświadczony Marty, ale roli Beckera w tym tandemie nie można przeceniać. Cacophony był dla niego doskonałym treningiem koncepcji, źródłem inspiracji i rozwoju samodzielnego stylu. Okrzepł jako autor utworów, a w starszym koledze znalazł wspaniałego kompana do ostrej, gitarowej rozróby. Być może gdyby nie współpraca z Friedmanem jego muzyka byłaby trochę inna, ale pokazane wkrótce na solowej płycie pomysły i koncepcje. „Perpetual Burn” potwierdził, że Jason Becker ma zupełnie nowe, świeże spojrzenie na neoklasykę, trochę inne niż Malmsteen i duża gromada jego naśladowców. Jak nikt inny potrafił serwować dramatyczne sweepy otwierające utwór tytułowy, by później pokazać, z jaką łatwością i polotem można ogrywać neoklasyczne linie w sposób nieco inny niż do tej pory. Zadziwiający „Mabel’s Fatal Mable” po tych wszystkich latach brzmi jak próba udowodnienia Steve’owi Vaiowi, że nie jest jedynym panującym niepodzielnie wirtuozem tamtych czasów (a taką aurę tworzyły gitarowe magazyny). Przy okazji zaserwował także… prztyczka Bucketheadowi, a może to Buckethead pozostawał później pod wpływem niezwykle zdolnego osiemnastolatka?

Egzotyczne arpegia Jasona brzmią niezwykle także dziś – i to nawet w obliczu setek aspirujących do miana wirtuozów adeptów sześciu strun, którzy próbowali przez lata doścignąć i prześcignąć takie osobowości jak Becker. Wykorzystanie zaawansowanych technik, sweep pickingu, alternatywnego kostkowania, tappingu plasowały go w czołówce nowej fali wymiataczy z tamtego okresu. Do dziś jego dokonania zasługują na respekt kolejnych generacji gitarzystów, którzy doceniają nie tylko kunszt techniczny, ale także umiejętność pisania ciekawych kompozycji, które nie były jedynie platformą dla wirtuozerskich popisów. Wówczas dramatyczne podciągnięcia w wykonaniu tego 18-letniego dzieciaka kazały wierzyć w to, że ma on coś więcej do powiedzenia niż mnóstwo jego rówieśników. Z drugiej strony pokazywał, że ma poczucie humoru, dzięki któremu nigdy nie stałby się kolejnym patetycznym, metalowym nudziarzem. Owszem popełnił aranżację V kaprysu Paganiniego, którą znajdziecie na YouTube, ale sądzę, że nie dałby się zaszufladkować jako kolejny neoklasyk i, mając w pamięci słowa Davida Lee Rotha o jego wszechstronności i chęci uczenia się nowych rzeczy, myślę, że mógłby dziś grać zupełnie inną muzykę niż przed laty. Jason doskonale rozumiał, jak ważna w utworze jest dynamika, miał barwę „w łapie” i wszystkie atuty, które predysponowały go do zostania drugim Vaiem czy Satrianim. Zabrakło tylko szczęścia.

Do dziś wielu muzyków przyznaje się do inspiracji muzyką Beckera. Richie Kotzen w filmie, o którym przeczytacie poniżej, wspomina, że bardzo wiele elementów w jego grze, szczególnie w szybkich partiach to efekt czasu spędzonego wspólnie z Jasonem, gdy pokazywał mu swoje patenty. „Wiele jego grania jest w moim graniu” – oświadcza na końcu Kotzen.

Jason Becker
Jason Becker
Poprzednia strona1234567Następna strona
TAGI: Jason Becker
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopLegendyTopSpecial

Dlaczego utwór „Communication Breakdown” stał się wzorem dla heavy metalu i punka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 5, 2025
TopLegendyTopSpecial

Bruce’a Springsteena przepis na dobrą piosenkę

Maciej Warda | TopGuitar paź 25, 2024
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett wspomina powstawanie „Ride The Lighting”: „To była dla nas wielka, paląca ambicja”

Maciej Warda | TopGuitar sie 2, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?