• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Tygodnik

Tygodnik 15/2024 (295)

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano kwi 9, 2024
Udostępnij

Dość niespodziewanie wrócił temat streamingów, które paradoksalnie dają tyle korzyści słuchaczom, co strat twórcom muzyki. Sytuacja jest raczej patowa, bo te interesy w realiach wolnego rynku wydają się być nie do pogodzenia, choć wydawałoby się, że i fani i artyści grają do jednej bramki. Kilka dni temu Spotify ogłosił, że wyklucza z monetyzacji ponad połowę utworów, obecnych na tej platformie. W tym samym czasie Trent Reznor z kultowego zespołu Nine Inch Nails powiedział, że system tantiem wypłacanych przez platformy streamingowe nie sprawdził się, bo nie wszyscy na nim zyskują. Temat jest wielopłaszczyznowy i na pewno rozwojowy, dlatego możemy spodziewać się o tym dalszych informacji.

Serwis TopGuitar nie byłby jednak serwisem TopGuitar, gdyby zabrakło w nim bardziej artystycznych informacji. I tak, kolejną informacją tygodnia są kulisy powstania supergrupy Beat, która składając się m.in. ze Steve’a Vaia i Adriana Belewa, ma „błogosławieństwo” Roberta Frippa, by koncertować z repertuarem trylogii King Crimson z pierwszej połowy lat 80. Na dokładkę Nuno przedstawia swój „bardzo nudny” sprzęt, Zakk tłumaczy co to jest dobre vibrato, a Mustaine wspomina pewien incydent w toalecie Białego Domu… Na koniec oczywiście trochę nowości sprzętowych i prezentacji od Ampega, PRS, Takamine, czy ESP LTD. Zaczynamy jednak tradycyjnie od Top3, czyli nieśmiałego chwalenia się naszymi statystykami…

Na pierwszym miejscu (ponad 30.000 odsłon) wiadomość, która pobudziła Czytelników TopGuitar do dyskusji na naszym facebookowym profilu. Wszyscy rozumieją powody takiej a nie innej decyzji Spotify (z grubsza chodzi o przeciwdziałanie niszowym twórcom idącym „na ilość”), ale prawda jest taka, że od początku było tak, iż cały system obliczania tantiem przez Spotify jest korzystny tylko dla popularnych artystów.

Drugie miejsce (20.000 odsłon) to… także temat streamingów. Kolejny artysta nie bał się powiedzieć w prost, że słuchanie muzyki online zabija artystów, odbierając im zyski z tradycyjnych form jej sprzedaży. Trent Reznor uważa, że mit o zyskach dla wszystkich twórców, o „wznoszeniu się wszystkich łodzi”, definitywnie upadł. Dlatego publicznie podnosi sugestię, by Apple Music spróbował przemyśleć swoją politykę pod kątem większej sprawiedliwości w wypłatach tantiem.

A na trzecim stopniu podium, z wynikiem 12.000 wejść, znalazł się artykuł przytaczający wypowiedź Joe Satrianiego o gitarowym wymiataniu, zwanym powszechnie shredem. Jego zaskakujący punkt widzenia można potraktować, jako mentalny coaching dla gitarzystów siedzących w przysłowiowej sypialni i ćwiczących bez końca arpeggia i pasaże w jak najszybszych tempach. Więcej w artykule.

TOP3

Spotify właśnie stwierdził, że ponad połowa utworów obecnych na tej platformie, będzie pominięta w wypłatach honorariów

Według danych Spotify, na platformie dostępnych jest około 100 milionów utworów. W nowym modelu jedynie około 37,5 miliona będzie spełniać wymogi dotyczące generowania opłat licencyjnych. Wszystkie utwory, które mają mniej niż 1000 odtworzeń rocznie, zostały oficjalnie wyłączone z monetyzacji.

fot. pixabay.com

Trent Reznor o streamingach: „Śmiertelnie zraniły cały szereg artystów, przez co bycie artystą jest nie do utrzymania”

- Advertisement -

Kolejny znaczący artysta powiedział to bez ogródek. Lider Nine Inch Nails, Trent Reznor, skrytykował Spotify i Apple Music za skandalicznie nędzne pieniądze, jakie platformy streamingowe wypłacają autorom muzyki.

Trent Reznor, fot. YouTube, Astral Disaster

Joe Satriani o solówce Neila Younga: „To tylko jedna nuta, ale ze względu na podejście do gry, to jest shred”

Joe Satriani dość zaskakująco przyznał, że dla niego słowo „shred” ma nieco inne znaczenie, niż to ogólnie przyjęte. Okazuje się, że wg. niego, że sama ilość nut na sekundę nie definiuje shredu, wręcz przeciwnie – na przykładzie jednodźwiękowej solówki Neila Younga w „Cinnamon Girl”, Satriani argumentuje, że to jest właśnie shred.

- Advertisement -
Joe Satriani, fot. Marcin Podgórski

ARTYŚCI

Steve Vai o Robercie Frippie: „Jego gra na gitarze jest bezlitosna. On nie odpuszcza”

W tym roku w okolicach Prima Aprilis ogłoszono powstanie nowej supergrupy. Szybko okazało się, że to nie żart, tylko najprawdziwszy news, wprawiający w dobry humor wszystkich entuzjastów gitary i dobrej muzyki. Będzie to projekt celebrujący 40. rocznicę powstania kultowej płyty King Crimson „Discipline”. Ostatnio niezastąpiony Rick Beato zebrał wszystkich tworzących ten zespół i pogadał szczerze o całym zamieszaniu.

BEAT, fot. YouTube, Rick Beato


Joe Satriani i Steve Vai prezentują pierwszy w historii wspólny singiel „The Sea of ​​Emotion, Pt. 1”

W ciągu 50 lat muzycznej przyjaźni gitarzyści Joe Satriani i Steve Vai (tutaj pod szyldem „Satch/ Vai”) nigdy nie pracowali wspólnie nad premierowymi utworami… aż do teraz.

Vai & Satriani, fot. YouTube, earMUSIC


Nuno Bettencourt: „Mój sprzęt jest strasznie nudny”

Okazuje się, że Nuno Bettencourt nie jest sprzętowym freakiem, a swój gitarowy zestaw określa mianem supernudnego… W ostatniej rozmowie na youtube’owym kanale Ricka Beato zdradził, że niedawno sam Joe Satriani był tym mocno zdziwiony, kiey Satch miał okazję pierwszy raz w życiu uczestniczyć w koncercie Extreme.

Nuno Bettencourt, fot. YouTube, supercharger666


Zakk Wylde tłumaczy, jak osiągnąć dobre vibrato

Zabiegany, zalatany Zakk Wylde znalazł trochę czasu, aby pogadać z Justinem Becknerem w podcaście „On the Record” prowadzonym przez serwis Ultimate Guitar. Jak wszyscy wiemy, z byłym gitarzystą Ozzy’ego zawsze miło się rozmawia, zatem Justin wykorzystał to i poruszył m.in. jedną z najczęściej dyskutowanych kwestii wśród gitarzystów – co składa się na dobre vibrato?

Zakk Wylde, fot. YouTube, Ultimate Guitar

oraz

Dave Mustaine o politykowaniu w muzyce: „W moich utworach nie próbuję mówić ludziom, co mają robić”


Steve Howe: „Obecnie uwaga poświęcona muzyce jest krótsza niż kiedykolwiek wcześniej”


„Nie ograniczam się do jednej stylistyki, by móc wyrażać zróżnicowane emocje” – wywiad z Chrisem Hoflerem z zespołów Deathyard i Popiór

TOPSPECIAL

Najnowsza kompilacja riffów w wykonaniu thrashowych mistrzów

Nie wszyscy w dzisiejszych czasach zdają sobie sprawę z potęgi gitarowych riffów. Siła jaka drzemie w ich brzmieniu, zawarty ładunek emocji i techniczna efektowność sprawiają, że gitarowe riffy wciąż intensywnie wypełniają naszą czasoprzestrzeń, kształtując naszą muzyczną świadomość. Mając to na uwadze Gear Factor zaprosiło kilku naprawdę ważnych muzyków, aby nakręcić wyjatkową kompilacje riffów.

Scot Ian, fot. YouTube, Loudwire

SPRZĘT

Janek Gwizdala demonstruje wzmacniacz Ampeg V12 z serii Venture

Brytyjski basista Janek Gwizdala mieszkający od lat w Stanach Zjednoczonych dołączył niedawno do grona oficjalnych użytkowników wzmacniaczy Ampeg. Jednym z przykładów nawiązanej właśnie współpracy jest film, w którym muzyk demonstruje możliwości brzmieniowe „głowy” V12 z serii Venture.

Janek Gwizdala & Ampeg V12 (fot. YouTube / Ampeg)
Janek Gwizdala & Ampeg V12 (fot. YouTube / Ampeg)



Jak brzmi gitara Takamine LTD2024?

Od lat tradycją jest, że Takamine prezentuje na początku roku specjalny model limitowany, który wyróżnia się wizualnie a do tego jest dowodem kunsztu lutników pracujących w tej japońskiej firmie. Nie inaczej było w tym roku, kiedy to na styczniowych targach NAMM Show zaprezentowany został instrument o nazwie LTD2024. Kilka dni temu w końcu w sieci pojawił się klip, w którym możemy posłuchać jak brzmi ten instrument.

Takamine LTD2024 (fot. Takamine Guitars)
Takamine LTD2024 (fot. Takamine Guitars)


PRS Guitars odświeża gitary z serii S2

Amerykańska firma PRS Guitars postanowiła wprowadzić w tym roku zmiany w instrumentach wchodzących w skład serii S2. Dotyczą one m.in. stosowanej w niej elektroniki i przetworników.

PRS S2 2024 (fot. PRS Guitars)
PRS S2 2024 (fot. PRS Guitars)


Mike Leon i Fred Leclercq demonstrują swoje nowe basy LTD

Wśród tegorocznych nowości zaprezentowanych przez firmę ESP Guitars znalazły się m.in. gitary basowe sygnowane przez muzyków związanych z zespołami Soulfly i Kreator. We współpracy z Mike’m Leonem powstał bas LTD MLB-4, natomiast wg wskazówek Freda Leclercqa opracowano model LTD FL-4. Tego, co do powiedzenia o swoich nowych instrumentach mają obaj basiści możecie dowiedzieć się z filmów, w których demonstrują oni także możliwości tych basów.

LTD MLB-4 Mike Leon LTD FL-4 Fred Leclercq (fot. ESP Guitars)
LTD MLB-4 Mike Leon LTD FL-4 Fred Leclercq (fot. ESP Guitars)

oraz

Wiosenne promocje JBL Professional i AKG


Jeff Berlin o strunach Markstrings BALANCED (wideo)


Gibson pamięta o The Everly Brothers i przedstawia nową wersję modelu J-180

IMPREZY

Judas Priest, Uriah Heep i Saxon w Krakowie – fotorelacja

Po dwóch latach nieobecności w naszym kraju, do Polski powrócił zespół Judas Priest – kapela będąca obok Black Sabbath uznawana za twórców i pierwszy wyznacznik muzyki metalowej. U jej boku wystąpiły nie mniej utytułowane kapele – Saxon oraz Uriah Heep.

TAGI: Chris Hofler, Dave Mustaine, Gibson, Janek Gwizdala, jbl, Joe Satriani, Judas Priest, LTD, Markbass, Nuno Bettencourt, PRS, saxon, Spotify, Steve Howe, Steve Vai, Takamine, trent reznor, Uriah Heep, Zakk Wylde
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
Tygodnik

Tygodnik 22/2025 (354)

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Zespół jazz fusion wziął się za „Black Hole Sun” Soundgarden – było zabawnie

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Maciej Warda | TopGuitar maj 31, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?