W lipcowym wydaniu TopGuitar tym razem głos zabiera Mariusz Bogdanowicz. Znany kontrabasista porusza intrygujący temat oddziaływania muzyki na odbiorcę, ale także emocji, jakie towarzyszą artyście czarującemu słuchaczy.
Mariusz Bogdanowicz: „Sprzężenie zwrotne (ang. feedback) – w elektronice jest to oddziaływanie sygnałów stanu końcowego (wyjściowego) procesu (systemu, układu) na jego sygnały referencyjne (wejściowe). Polega na otrzymywaniu przez układ informacji o własnym działaniu (o wartości wyjściowej). Podaję za Wikipedią. Nietrudno zauważyć, że ta formułka ma zastosowanie w relacji artystów występujących na scenie z publicznością.
Wielokrotnie, zarówno »w jazzie«, jak i w teatrze, przechodził mnie dreszcz emocji, gdy zdawałem sobie sprawę, że dzieje się coś wyjątkowego, że widownia jest jak zaczarowana. Wiadomo, zawsze trzeba grać najlepiej, jak się potrafi. Mówi się: »Graj tak, jakby to miał być ostatni koncert w życiu«. Jednak czasami jest inaczej, lepiej. Zachodzi sprzężenie zwrotne.”
Cały artykuł Mariusza Bogdanowicza znajdziecie w lipcowym wydaniu TopGuitar.