Technika tappingu Eddiego Van Halena jest prawdopodobnie najbardziej wszechobecną ze wszystkich jego innowacji. Okazała się prawdziwą rewitalizacją tego instrumentu. Na filmiku z 2015 roku Eddie pokazuje i objaśnia jak po obejrzeniu Jimmy’ego Page’a na żywo, wpadł na pomysł twórczego rozwinięcia tego stylu gry.
Eddie Van Halen, nie zamierzał zmieniać sposobu gry na gitarze, ale, jak wyjaśnił zgromadzonym w Smithsonian’s National Museum of American History, muzyka ukształtowała jego życie, a jego życie ukształtowało muzykę — w nieoczekiwany sposób i już od pierwszych występów.
„Wiesz, to było przed internetem” — mówi Eddie. „Nikt nie mógł wówczas wyszukiwać rzeczy i tak dalej. Ostatnio wszyscy mówili: 'Och, Eddie Van Halen tego nie wynalazł!’ Hammer on, bending i tym podobne rzeczy. Nigdy nie twierdziłem, że to zrobiłem, Ale wiem jak i kiedy wymyśliłem to, jak to robić. A poza tym nigdy tak naprawdę nie słyszałem, żeby ktoś robił z tego to, co ja, czyli prawdziwe utwory muzyczne”.
Nigdy tak naprawdę nie słyszałem, żeby ktoś robił z tego to, co ja, czyli prawdziwe utwory muzyczne
Eddie oparł się pokusie, by skrytykować współczesnych kanapowych wymiataczy i zamiast tego wrócił do tematu źródeł swojego tappingu. „Nigdy tego nie zapomnę. Alex i ja chodziliśmy na każdy koncert w The Forum w Los Angeles. Pewnej nocy grali Led Zeppelin, a Jimmy Page robił to w ten sposób [w tym momencie Eddie pokazuje tapping jedną ręką, drugą trzymając w górze]”.
Van Halen wyjaśnił, w jaki sposób skopiował ten ruch i zorientował się, że może dodać prawą rękę z takim samym hammer on i pull off: „Właśnie przesunąłem siodełko” – pokazał wszystkim, jak palcem skraca menzurę. Potem przyszedł czas na typowy tapping: „Chodzi mi o to, że ten palec lub ręka z mojej ręki kostkującej jest tylko przedłużeniem ręki lewej. Nazwij to sztuczkami, nazwij to jakkolwiek, ale wydobycie jet techniki z gitary było koniecznością, ponieważ nie było mnie stać na efekty, wiesz? Nie było mnie stać na pedał wah-wah, nie było mnie stać na fuzz boxa i wszystkie zabawki, które mieli wszyscy inni. Więc zrobiłem wszystko, co mogłem, aby palcami wydobyć brzmienie gitary”.
Nie było mnie stać na pedał wah-wah, nie było mnie stać na fuzz boxa i wszystkie zabawki, które mieli wszyscy inni. Więc zrobiłem wszystko, co mogłem, aby palcami wydobyć brzmienie gitary