• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Megadeth i "Soldier On!" - singiel z nadchodzącej płyty "The Sick, The Dying and The Dead"

      Megadeth i "Soldier On!" - singiel z nadchodzącej płyty "The Sick, The Dying and The Dead"

      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

    • Newsy sprzętowe
      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

    • Artykuły
      Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: "Nie przychodźcie"

      Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: "Nie przychodźcie"

      Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

      Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: „Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 – fantastyczna gitara z jedną tylko wadą – nie była stratem”
Home
Artyści
Wywiady

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: „Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 – fantastyczna gitara z jedną tylko wadą – nie była stratem”

26 lipca 2022 Maciej Warda | TopGuitar 6322

Przeczytaj również

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer
Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer
Tygodnik 30-31/2022 (210-211)
Tygodnik 30-31/2022 (210-211)

Bartek Grzanek to gitarzysta i wokalista, który nie może narzekać na zbyt mało zajęć, pomysłów i projektów. Podczas gdy jego solowa kariera trwa w najlepsze, postanowił z kolegami tchnąć nowego ducha w ich starą kapelę, Tosteer. Płyta zapowiadana jest jeszcze na 2022 rok i wiele wskazuje na to, że będzie to nieprzeciętny materiał, zarówno w warstwie muzycznej jak i tekstowej. Wywiad zaczęliśmy zaskakującym pytaniem, a później było już tylko ciekawiej.

 

Maciej Warda: Zacznę z grubej rury. „Ktoś to w końcu musiał zrobić” – wyśpiewujesz na koniec utworu „Podpalam świat”, który powstał by upamiętnić osoby które dokonały samospalenia. Muszę zatem to zrobić i – chyba jako pierwszy – zapytać, czy nie spotkaliście się z zarzutem, że to jest pochwała samobójstw…?

Bartek Grzanek: Szczerze mówiąc to mówisz o tym pierwszy. Pozornie można to tak odczytywać ale nie o tym jest ten tekst. W tej piosence chciałem niejako wejść w umysł człowieka, który decyduje się na tak dramatyczny ruch, a te słowa to takie trochę echo jego wewnętrznego głosu. Wiesz, moim zdaniem, ktoś kto robi taką rzecz czuje się przyparty do muru. Ma nadzieje, że ta jego ofiara przyczyni się do czegoś pozytywnego. Obudzi świadomość, nada pewnym kwestiom nową rangę. Taka osoba według mnie musi wierzyć, że taki akt ma jakąś moc. Wie też, że jest jedynym lub jednym z niewielu, którzy czują, że trzeba się sprzeciwić złu. To dużo więcej niż samobójstwo. To oddanie życia za sprawę. Ta piosenka to hołd dla wszystkich, którzy w imię wolności, swoich praw lub przekonań posunęli się do takiego kroku. W teledysku pojawiają się ich nazwiska a to po to by pamięć o nich nie zgasła. Podziwiam odwagę tych ludzi.

To dużo więcej niż samobójstwo. To oddanie życia za sprawę. Ta piosenka to hołd dla wszystkich, którzy w imię wolności, swoich praw lub przekonań posunęli się do takiego kroku. W teledysku pojawiają się ich nazwiska a to po to by pamięć o nich nie zgasła. Podziwiam odwagę tych ludzi

Sam utwór jest świetny i jako zapowiedź nowego albumy zaostrza apetyt. Czy oznacza to, że warstwa tekstowa będzie „społecznie zaangażowana”, otwarcie komentująca rzeczywistość?

Mamy swoje spostrzeżenia i przekonania o ludziach i świecie, w którym żyjemy. Wiele nam się nie podoba. Widzimy potrzebę wielu zmian. Ale nie staramy się prawić kazań a jedynie pokazywać pewne zagadnienia z naszej perspektywy, czyli ludzi z bagażem doświadczeń. Będzie o problemach społecznych, ale też o ludziach, których życie pełne jest nałogów i dysfunkcji. Mówimy o ludziach i świecie przez pryzmat tego co sami przeszliśmy lub byliśmy świadkami. Samo życie.

Tosteer, fot. Sebastian Glapinski

Twoje utwory dostępne w internecie to dla mnie przede wszystkim wysoki poziom produkcji, dzięki czemu bardzo przyjemnie się ich słucha. Pytanie brzmi, czy samemu nad tym zazwyczaj siedzisz, czy masz sprawdzonych producentów jak np. Paweł Cieślak, którzy osiągają tak dobre rezultaty?

Piosenki mają różny potencjał i przekaz. Można go wzmocnić lub zgubić. Rolą producenta jest wyciśnięcie z utworu tego co w nim najlepsze. Jest to moim zdanie bardzo subiektywna ocena a każdy producent pracuje inaczej. Jedni stawiają na prawdę i moc ukrytą w indywidualnym brzmieniu zespołu lub charakterze artysty. Inni z kolej filtrują muzykę przez swoją wrażliwość barwiąc ją dodatkowymi elementami ze swojej wyobraźni – kreują nowy wymiar dla muzyki i tekstu. To oczywiście zależy od stylu ale też od samej piosenki. Miałem okazje pracować z wieloma fantastycznymi producentami jak np. Andrzej Karp czy Marcin Bors. Praca z nimi to trochę taka podróż. Ostateczne wersje utworów często dzieli wielka odległość brzmieniowa czy nawet stylistyczna od pierwowzorów – myślę tu o genialnym Marcinie Borsie. A czasem niewiele się zmieniają i tylko są nimi po prostu „bardziej” a to co w nich było wartościowego jest wyeksponowane i wyśmienicie podane – tak pracuje się z Andrzejem Karpiem.

Miałem okazje pracować z wieloma fantastycznymi producentami jak np. Andrzej Karp czy Marcin Bors. Praca z nimi to trochę taka podróż. Ostateczne wersje utworów często dzieli wielka odległość brzmieniowa czy nawet stylistyczna od pierwowzorów – myślę tu o genialnym Marcinie Borsie. A czasem niewiele się zmieniają i tylko są nimi po prostu „bardziej” a to co w nich było wartościowego jest wyeksponowane i wyśmienicie podane – tak pracuje się z Andrzejem Karpiem

Sam też współprodukowałem swoją solową płytę i muszę przyznać, że było to bardzo ekscytujące ale i eksploatujące emocjonalnie. Ale z efektów jestem bardzo zadowolony. Paweł Cieślak jest z kolei producentem, który jest niesamowicie kreatywny. Daje swoim produkcjom dużo siebie. Tworzy nowe przestrzenie i zupełnie zaskakujące konteksty dla tego co napisaliśmy. Jest też świetnym kompozytorem. Jest bardzo odważny w swoich pomysłach i często słuchamy jego propozycji z szeroko otwartymi oczami. Zawsze jednak po kolejnych przesłuchaniach nabieramy pewności, że to właściwy kierunek. No i to bardzo fajny i spokojny gość. Wspólnym mianownikiem tych panów jest dbałość o jakość nagrań stąd nagrania w Tonn Studio, Studio Fonoplastykon, Tall Pine Studio, a ostatnio Kaprys Studio które prowadzi nasz bębniarz Paweł Stępień i pierwsze efekty nagrań w nim są bardzo obiecujące.

Co spowodowało, że po 10 latach od waszego ostatniego wydawnictwa, postanowiliście jeszcze raz jako zespół powalczyć na tym naszym niełatwym rynku muzycznym? Zwłaszcza, że twoja solowa kariera była chyba na dobrej drodze…?

Wcale nie myśleliśmy o walce – dla nas była to taka trochę terapia. Po wielu latach grania w różnych projektach spotkaliśmy się któregoś dnia na sali prób, żeby zagrać coś z repertuaru Tosteera i zadziałało to elektryzująco. Poczuliśmy coś, czego nam bardzo brakowało.

Po wielu latach grania w różnych projektach spotkaliśmy się któregoś dnia na sali prób, żeby zagrać coś z repertuaru Tosteera i zadziałało to elektryzująco. Poczuliśmy coś, czego nam bardzo brakowało

Przez cały ten czas mieliśmy ze sobą stały kontakt i nawet często grywaliśmy ze sobą – Łukasz Kapuściński nagrywał ze mną moją solowa płytę i grał w moim zespołem koncerty z tej płyty. Z Pawłem Stępniem grywałem często koncerty klubowe i byliśmy w stałym kontakcie. Temat reaktywacji Tosteera powracał od czasu do czasu. Ale zawsze brakowało decyzji, żeby znów spróbować. Zawiesiliśmy naszą działalność z wielu powodów. Najważniejszy z nich to chyba rozczarowanie i wypalenie, Ogromny nakład sił czasu i pracy a efekty, mimo że dla nas bardzo zadowalające, ze znikomym odzewem. Do tego doszły kwestie egzystencjalne i organizacyjne. Po powrocie do wspólnego grania wcale nie czujemy, że minęło aż tyle czasu. Koncerty dają nam dużo radości. Może dlatego że nie ma w nich mowy o rutynie?

A co do mojej solowej działalności tutaj bez zmian. Robię swoję i we wrześniu pojawi się moja kolejna płyta pt. „Grzanek”, którą nagrałem w trio z Przemkiem Kuczyńskim i Mirkiem Wiśniewskim.

Jak daleko jesteście z pracą nad nowa płytą? Jak wyglądało jej tworzenie? Lockdown pomógł, czy wręcz przeciwnie?

Lockdown był dla wielu takim zawieszeniem w czasie i przestrzeni. Nas to tez dotknęło. Te dwa lata minęły niewiarygodnie szybko. Organizacyjnie trochę trudno było nam na początku pospinać pewne sprawy. Wszystko stało na głowie. Gdzieś po drodze pojawiły się też problemy zdrowotnie ale od roku pracujemy dosyć regularnie. Z okresu pandemii pozostało nam jednak dużo szkiców i pomysłów, a także tematów do piosenek

Powiedz coś więcej o nowym materiale pod kątem muzycznym. Jakie inspiracje grały wam w głowach podczas komponowania i aranżowania?

Komponowaliśmy, jak wiele zespołów, wspólnie. Potrzebne były pomysły i zarysy. Póniej było aranżowanie poszczególnych partii, tworzenie melodii no i dużo próbnych nagrań. Czasami utwory powstawały z inspiracji konkretnymi beatami, które tworzył Paweł Stępień i to na nich potem budowaliśmy riffy, harmonie i melodię. Zwyczaj spotykaliśmy się w trio i tak pracowaliśmy nad poszczególnymi partiami. Bas dogrywany był przeze mnie na klawiaturze nożnej  – świetna choć trudna zabawa – często przy użyciu loopera – tu świetnie sprawdzał się nam RC300.

Bas dogrywany był przeze mnie na klawiaturze nożnej  – świetna choć trudna zabawa – często przy użyciu loopera – tu świetnie sprawdzał się nam RC300

Kolejny etap to teksty i doszlifowywanie linii wokalowych. W między czasie zmieniliśmy też producenta. Pracę nad płytą rozpoczęliśmy z Andrzejem Karpiem (który nota bene pracował też z nami przy pierwszej płycie „Testosterone”) ale z różnych powodów pod względem organizacyjnym stało się to skomplikowane. W porozumieniu z Andrzejem postanowiliśmy poszukać nowego producenta a Paweł Cieślak pojawiał się już wcześniej na giełdzie nazwisk. Na początku jednak wydawał nam się zbyt radykalny. Gdy w końcu posłuchaliśmy jego wizji naszych piosenek nie mieliśmy wątpliwości, że chcemy by to on z nami pracował. Paweł wiele rzeczy przewrócił do góry nogami. Ale o tym już mówiłem. Na próbach nie ma zazwyczaj klawiszowca więc partii klawiszy wymyśla i dogrywa później on.

Kiedy chcielibyście wydać tę płytę?

Mamy nadzieję, że jesienią będzie nagrana. Nic nas nie goni i skończymy kiedy uznamy, że jest gotowa. Premierę będzie miała zapewne w przyszłym roku.

Tosteer, fot. Sebastian Glapinski

Wywodzicie się z bluesa, jako Tosteer Band graliście na festiwalach tego gatunku i wyrywaliście przeglądy. Niewątpliwie zespół ewoluował w bardziej rockową stronę, ale czy czujesz, że ta przeszłość jakoś jeszcze determinuje twoją grę? Brzmienie, harmonie, skale?

Może trochę w solówkach. Właściwie zaczynałem od bluesa. Jednak w Tosteerze staram się unikać tej stylistyki, tym bardziej, że często nie pozwala na to melodyka i harmonia. Poza tym to nie ta bajka. Co do brzmienia to często używam „niebluesowych” efektów jak delaye w tempie utworów, phasery, nie wspominając o zdecydowanie rockowych przesterach. Naszym pomysłom również daleko do bluesa. Sam w moim trio grywam go czasem lub nawiązuję w kompozycjach ale tu też gałki odkręcone są mocno w prawo. W Tosterze dużo bardziej rockowym gitarzystą jest Łukasz. Ma swobodę poruszania się po skalach a robi to intuicyjnie. Podejrzewam, że mógłby grać solówkę kilka godzin bez przerwy i nie brakowałoby mu pomysłów. Bardzo kreatywnie podchodzi też do kwestii brzmienia. To świetny gitarzysta.

W takim razie będę musiał zadać kilka pytań także Łukaszowi! Jak wspominasz tamte „bluesowe” lata Tosteer Band? Festiwale, klimaty, ludzi? W środowisku bluesowym chyba jednak wszystko jest prostsze niż w mainstreamowym szołbiznesie…?

Toster Band funkcjonował na scenie bluesowej w zasadzie dwa lata. W tym czasie wystąpiliśmy na większości festiwali i zebraliśmy sporo nagród. Wspominamy ten okres z sentymentem. Doskonałe imprezy, fantastyczna publiczność i wielu uznanych artystów. Tu nikt nie ściga się na popularność czy obecność w mediach. Fani bluesa doskonale wiedzą gdzie go szukać i podobnie jak artyści nie ulegają trendom. W mainstreamie liczy się świeżość i bycie na czasie. Jest duże ciśnienie na przeboje i radiowość piosenek. W bluesie tego nie ma.

Opowiedz trochę o twoim sprzęcie. Na jakich gitarach grasz, jakich wzmacniaczy używasz? Dopatrzyłem się elektroakustycznego Guilda i czerwonego Strata…

Nie jestem freakiem sprzętowym poszukującym Świętego Graala. Kiedy już znajdę dobry instrument i wzmacniacz uczę się go staram w pełni wykorzystywać jego potencjał. Jestem fanem stratocasterów, a to nie oczywista gitara do rocka.

Nie jestem freakiem sprzętowym poszukującym świętego grala. Kiedy już znajdę dobry instrument i wzmacniacz uczę się go staram w pełni wykorzystywać jego potencjał. Jestem fanem stratocasterów, a to nie oczywista gitara do rocka

Moim podstawowym instrumentem jest Fender Stratocaster Relic’65 Custom Shop Dakota Red (to ta czerwona). Mam wrażenie, że nadużywam w niej singla przy mostku ale nie umiem się temu oprzeć, bo brzmi zabójczo. To dobre wiosło. Prze długi czas używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 – fantastyczna gitara z jedną tylko wadą – nie była stratem. Moim ostatnim nabytkiem jest gitara Dean Gran Sport 6S SB TSB, która wyglądając jak Gibson SG. Tak na prawdę jest to banjo z normalnymi pickupami – 1 singiel i 1 humbucker. Brzmi przedziwnie, ale super, choć potrzeba nie lada pretekstu by go użyć. Do repertuaru akustycznego wykorzystuje Guilda f65 ce. To bardzo wygodny i świetnie brzmiący elektroakustyk z 3,5 calowej grubości pudłem co doskonale sprawca się na scenie. Bardzo rzadka gitara i poważnie zastanawiam się nad druga taka samą.

Moim podstawowym wzmacniaczem jest Engl Richie Blackmore Signature – bardzo wszechstronny i niezawodny sprzęt, który jest ze mną od niemal dwudziestu lat. I pewnie jeszcze trochę razem popracujemy.

A reszta zabawek? Masz jakieś ulubione efekty, cudowne modulacje, niezastąpione akcesoria?

Do niedawna nie używałem wielu kostek – czasami korzystałem z reverbów i delayów z Boss’a GT8. zapięty w pętli doskonale spełniał swoja role. I kiedy odmówił posłuszeństwa postanowiłem, że przejdę na kostki. Tutaj też bardzo raczej podstawowo i ergonomicznie. Lubie niewielkie pedalboardy więc niektóre z urządzeń pełni podwójną role. Np Collider delay+reverb od Source Audio, nieziemsko brzmiący, a niewielki. Do modulacji wykorzystuję z Wamplera Terraform – wszystko w jednym i mnóstwo możliwości brzmieniowych i konfiguracyjnych. Przestery to Angry Charlie – Boss, JHS, Glove, Super Overdrive – Boss – to moja pierwsza kostka zakupiona od kolegi na początku lat 90 i wciąż działa! Do tego Juice Box DOD – taki trochę Tube Screamer, oczywiście zielony, ale mój ulubiony fuzz to Foxy Tone Box – Warm Audio

A wokal? Ulubione mikrofony, preampy, może harmonizery…?

To bez szaleństw, Sm58 w zupełności spełnia moje oczekiwania.

Powiedz proszę na zakończenie – czekając na premierą własnego albumu – jakiej premiery jeszcze oczekujesz? Jaki artysta albo zespół sprawia, że śledzisz ich losy i oczekujesz nowych kawałków?

Jest ich kilku, między innymi Doyle Bramhall II, Gary Clark Jr., Reignwolf czyli zjawiskowy Jordan Cook, Bardzo lubię też Johna Meyera bo umie w stratocastera a jego płyty zawsze dają mi dużo radości. Powinienem jeszcze wspomnieć Jacka White’a. Taki zestaw na jednym festiwalu były spełnieniem moich marzeń.

Moich chyba też. Dzięki za rozmowę!

  • Tags
  • Bartek Grzanek
  • Dean - testy sprzętu i aktualności
  • ENGL – Testy sprzętu i newsy
  • PRS Tremonti
  • Tosteer

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Epiphone Power Players – instrumenty dla młodych gitarzystów
Previous article Jak uzyskać brzmienie RHCP przy pomocy wzmacniacza Blackstar St. James i programu Cab Rig?

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: "Nie przychodźcie" Artykuły o artystach
14 sierpnia 2022

Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: "Nie przychodźcie"

Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew Artykuły o artystach
13 sierpnia 2022

Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą Artykuły o artystach
12 sierpnia 2022

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction" Artykuły o artystach
11 sierpnia 2022

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin" Artyści
10 sierpnia 2022

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"! Artykuły o artystach
9 sierpnia 2022

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer Artyści
8 sierpnia 2022

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki Artykuły o artystach
8 sierpnia 2022

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu Artykuły o artystach
23 lipca 2022

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
14 sierpnia 21:25
Artyści

Perkusista Anthrax Charlie Benante do krytyków nadchodzących koncertów Pantery: „Nie przychodźcie”

14 sierpnia 9:55
Newsy

Megadeth i „Soldier On!” – singiel z nadchodzącej płyty „The Sick, The Dying and The Dead”

13 sierpnia 21:51
Artyści

Zmarł Bill Pitman, legendarny gitarzysta The Wrecking Crew

13 sierpnia 12:45
Tygodnik

Tygodnik 32/2022 (212)

12 sierpnia 13:54
Newsy

Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

12 sierpnia 10:02
Artyści

Ogień na scenie – pomiędzy show a katastrofą

11 sierpnia 13:13
Newsy

Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

11 sierpnia 9:00
Artyści

Jak Guns N’ Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu „Apetite For Destruction”

10 sierpnia 20:08
Newsy

Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty „View With A Room”

10 sierpnia 13:04
Newsy

Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

10 sierpnia 10:17
Newsy

Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór „Kwiaty niczyje” zespołu Kram

10 sierpnia 9:13
Artyści

Phil Collen z Def Leppard: „Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin”

9 sierpnia 18:49
Artyści

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował „For the Love of God”!

9 sierpnia 16:03
Newsy

Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

9 sierpnia 11:20
Newsy

Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press