• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

    • Newsy sprzętowe
      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

      Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

    • Artykuły
      Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

      Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

      Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

      Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

      Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

      Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

      Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

      Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: „Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 – fantastyczna gitara z jedną tylko wadą – nie była stratem”

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: „Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 – fantastyczna gitara z jedną tylko wadą – nie była stratem”

26 lipca 2022 Maciej Warda | TopGuitar Artyści, Wywiady

Przeczytaj również

Wyjątkowy koncert zespołu Tosteer - 11 listopada w Łodzi będzie gorąco!
Wyjątkowy koncert zespołu Tosteer - 11 listopada w Łodzi będzie gorąco!
Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer
Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Bartek Grzanek to gitarzysta i wokalista, który nie może narzekać na zbyt mało zajęć, pomysłów i projektów. Podczas gdy jego solowa kariera trwa w najlepsze, postanowił z kolegami tchnąć nowego ducha w ich starą kapelę, Tosteer. Płyta zapowiadana jest jeszcze na 2022 rok i wiele wskazuje na to, że będzie to nieprzeciętny materiał, zarówno w warstwie muzycznej jak i tekstowej. Wywiad zaczęliśmy zaskakującym pytaniem, a później było już tylko ciekawiej.

 

Maciej Warda: Zacznę z grubej rury. „Ktoś to w końcu musiał zrobić” – wyśpiewujesz na koniec utworu „Podpalam świat”, który powstał by upamiętnić osoby które dokonały samospalenia. Muszę zatem to zrobić i – chyba jako pierwszy – zapytać, czy nie spotkaliście się z zarzutem, że to jest pochwała samobójstw…?

Bartek Grzanek: Szczerze mówiąc to mówisz o tym pierwszy. Pozornie można to tak odczytywać ale nie o tym jest ten tekst. W tej piosence chciałem niejako wejść w umysł człowieka, który decyduje się na tak dramatyczny ruch, a te słowa to takie trochę echo jego wewnętrznego głosu. Wiesz, moim zdaniem, ktoś kto robi taką rzecz czuje się przyparty do muru. Ma nadzieje, że ta jego ofiara przyczyni się do czegoś pozytywnego. Obudzi świadomość, nada pewnym kwestiom nową rangę. Taka osoba według mnie musi wierzyć, że taki akt ma jakąś moc. Wie też, że jest jedynym lub jednym z niewielu, którzy czują, że trzeba się sprzeciwić złu. To dużo więcej niż samobójstwo. To oddanie życia za sprawę. Ta piosenka to hołd dla wszystkich, którzy w imię wolności, swoich praw lub przekonań posunęli się do takiego kroku. W teledysku pojawiają się ich nazwiska a to po to by pamięć o nich nie zgasła. Podziwiam odwagę tych ludzi.

To dużo więcej niż samobójstwo. To oddanie życia za sprawę. Ta piosenka to hołd dla wszystkich, którzy w imię wolności, swoich praw lub przekonań posunęli się do takiego kroku. W teledysku pojawiają się ich nazwiska a to po to by pamięć o nich nie zgasła. Podziwiam odwagę tych ludzi

Sam utwór jest świetny i jako zapowiedź nowego albumy zaostrza apetyt. Czy oznacza to, że warstwa tekstowa będzie „społecznie zaangażowana”, otwarcie komentująca rzeczywistość?

Mamy swoje spostrzeżenia i przekonania o ludziach i świecie, w którym żyjemy. Wiele nam się nie podoba. Widzimy potrzebę wielu zmian. Ale nie staramy się prawić kazań a jedynie pokazywać pewne zagadnienia z naszej perspektywy, czyli ludzi z bagażem doświadczeń. Będzie o problemach społecznych, ale też o ludziach, których życie pełne jest nałogów i dysfunkcji. Mówimy o ludziach i świecie przez pryzmat tego co sami przeszliśmy lub byliśmy świadkami. Samo życie.

Tosteer, fot. Sebastian Glapinski

Twoje utwory dostępne w internecie to dla mnie przede wszystkim wysoki poziom produkcji, dzięki czemu bardzo przyjemnie się ich słucha. Pytanie brzmi, czy samemu nad tym zazwyczaj siedzisz, czy masz sprawdzonych producentów jak np. Paweł Cieślak, którzy osiągają tak dobre rezultaty?

Piosenki mają różny potencjał i przekaz. Można go wzmocnić lub zgubić. Rolą producenta jest wyciśnięcie z utworu tego co w nim najlepsze. Jest to moim zdanie bardzo subiektywna ocena a każdy producent pracuje inaczej. Jedni stawiają na prawdę i moc ukrytą w indywidualnym brzmieniu zespołu lub charakterze artysty. Inni z kolej filtrują muzykę przez swoją wrażliwość barwiąc ją dodatkowymi elementami ze swojej wyobraźni – kreują nowy wymiar dla muzyki i tekstu. To oczywiście zależy od stylu ale też od samej piosenki. Miałem okazje pracować z wieloma fantastycznymi producentami jak np. Andrzej Karp czy Marcin Bors. Praca z nimi to trochę taka podróż. Ostateczne wersje utworów często dzieli wielka odległość brzmieniowa czy nawet stylistyczna od pierwowzorów – myślę tu o genialnym Marcinie Borsie. A czasem niewiele się zmieniają i tylko są nimi po prostu „bardziej” a to co w nich było wartościowego jest wyeksponowane i wyśmienicie podane – tak pracuje się z Andrzejem Karpiem.

Miałem okazje pracować z wieloma fantastycznymi producentami jak np. Andrzej Karp czy Marcin Bors. Praca z nimi to trochę taka podróż. Ostateczne wersje utworów często dzieli wielka odległość brzmieniowa czy nawet stylistyczna od pierwowzorów – myślę tu o genialnym Marcinie Borsie. A czasem niewiele się zmieniają i tylko są nimi po prostu „bardziej” a to co w nich było wartościowego jest wyeksponowane i wyśmienicie podane – tak pracuje się z Andrzejem Karpiem

Sam też współprodukowałem swoją solową płytę i muszę przyznać, że było to bardzo ekscytujące ale i eksploatujące emocjonalnie. Ale z efektów jestem bardzo zadowolony. Paweł Cieślak jest z kolei producentem, który jest niesamowicie kreatywny. Daje swoim produkcjom dużo siebie. Tworzy nowe przestrzenie i zupełnie zaskakujące konteksty dla tego co napisaliśmy. Jest też świetnym kompozytorem. Jest bardzo odważny w swoich pomysłach i często słuchamy jego propozycji z szeroko otwartymi oczami. Zawsze jednak po kolejnych przesłuchaniach nabieramy pewności, że to właściwy kierunek. No i to bardzo fajny i spokojny gość. Wspólnym mianownikiem tych panów jest dbałość o jakość nagrań stąd nagrania w Tonn Studio, Studio Fonoplastykon, Tall Pine Studio, a ostatnio Kaprys Studio które prowadzi nasz bębniarz Paweł Stępień i pierwsze efekty nagrań w nim są bardzo obiecujące.

Co spowodowało, że po 10 latach od waszego ostatniego wydawnictwa, postanowiliście jeszcze raz jako zespół powalczyć na tym naszym niełatwym rynku muzycznym? Zwłaszcza, że twoja solowa kariera była chyba na dobrej drodze…?

Wcale nie myśleliśmy o walce – dla nas była to taka trochę terapia. Po wielu latach grania w różnych projektach spotkaliśmy się któregoś dnia na sali prób, żeby zagrać coś z repertuaru Tosteera i zadziałało to elektryzująco. Poczuliśmy coś, czego nam bardzo brakowało.

Po wielu latach grania w różnych projektach spotkaliśmy się któregoś dnia na sali prób, żeby zagrać coś z repertuaru Tosteera i zadziałało to elektryzująco. Poczuliśmy coś, czego nam bardzo brakowało

Przez cały ten czas mieliśmy ze sobą stały kontakt i nawet często grywaliśmy ze sobą – Łukasz Kapuściński nagrywał ze mną moją solowa płytę i grał w moim zespołem koncerty z tej płyty. Z Pawłem Stępniem grywałem często koncerty klubowe i byliśmy w stałym kontakcie. Temat reaktywacji Tosteera powracał od czasu do czasu. Ale zawsze brakowało decyzji, żeby znów spróbować. Zawiesiliśmy naszą działalność z wielu powodów. Najważniejszy z nich to chyba rozczarowanie i wypalenie, Ogromny nakład sił czasu i pracy a efekty, mimo że dla nas bardzo zadowalające, ze znikomym odzewem. Do tego doszły kwestie egzystencjalne i organizacyjne. Po powrocie do wspólnego grania wcale nie czujemy, że minęło aż tyle czasu. Koncerty dają nam dużo radości. Może dlatego że nie ma w nich mowy o rutynie?

A co do mojej solowej działalności tutaj bez zmian. Robię swoję i we wrześniu pojawi się moja kolejna płyta pt. „Grzanek”, którą nagrałem w trio z Przemkiem Kuczyńskim i Mirkiem Wiśniewskim.

Jak daleko jesteście z pracą nad nowa płytą? Jak wyglądało jej tworzenie? Lockdown pomógł, czy wręcz przeciwnie?

Lockdown był dla wielu takim zawieszeniem w czasie i przestrzeni. Nas to tez dotknęło. Te dwa lata minęły niewiarygodnie szybko. Organizacyjnie trochę trudno było nam na początku pospinać pewne sprawy. Wszystko stało na głowie. Gdzieś po drodze pojawiły się też problemy zdrowotnie ale od roku pracujemy dosyć regularnie. Z okresu pandemii pozostało nam jednak dużo szkiców i pomysłów, a także tematów do piosenek

Powiedz coś więcej o nowym materiale pod kątem muzycznym. Jakie inspiracje grały wam w głowach podczas komponowania i aranżowania?

Komponowaliśmy, jak wiele zespołów, wspólnie. Potrzebne były pomysły i zarysy. Póniej było aranżowanie poszczególnych partii, tworzenie melodii no i dużo próbnych nagrań. Czasami utwory powstawały z inspiracji konkretnymi beatami, które tworzył Paweł Stępień i to na nich potem budowaliśmy riffy, harmonie i melodię. Zwyczaj spotykaliśmy się w trio i tak pracowaliśmy nad poszczególnymi partiami. Bas dogrywany był przeze mnie na klawiaturze nożnej  – świetna choć trudna zabawa – często przy użyciu loopera – tu świetnie sprawdzał się nam RC300.

Bas dogrywany był przeze mnie na klawiaturze nożnej  – świetna choć trudna zabawa – często przy użyciu loopera – tu świetnie sprawdzał się nam RC300

Kolejny etap to teksty i doszlifowywanie linii wokalowych. W między czasie zmieniliśmy też producenta. Pracę nad płytą rozpoczęliśmy z Andrzejem Karpiem (który nota bene pracował też z nami przy pierwszej płycie „Testosterone”) ale z różnych powodów pod względem organizacyjnym stało się to skomplikowane. W porozumieniu z Andrzejem postanowiliśmy poszukać nowego producenta a Paweł Cieślak pojawiał się już wcześniej na giełdzie nazwisk. Na początku jednak wydawał nam się zbyt radykalny. Gdy w końcu posłuchaliśmy jego wizji naszych piosenek nie mieliśmy wątpliwości, że chcemy by to on z nami pracował. Paweł wiele rzeczy przewrócił do góry nogami. Ale o tym już mówiłem. Na próbach nie ma zazwyczaj klawiszowca więc partii klawiszy wymyśla i dogrywa później on.

Kiedy chcielibyście wydać tę płytę?

Mamy nadzieję, że jesienią będzie nagrana. Nic nas nie goni i skończymy kiedy uznamy, że jest gotowa. Premierę będzie miała zapewne w przyszłym roku.

Tosteer, fot. Sebastian Glapinski

Wywodzicie się z bluesa, jako Tosteer Band graliście na festiwalach tego gatunku i wyrywaliście przeglądy. Niewątpliwie zespół ewoluował w bardziej rockową stronę, ale czy czujesz, że ta przeszłość jakoś jeszcze determinuje twoją grę? Brzmienie, harmonie, skale?

Może trochę w solówkach. Właściwie zaczynałem od bluesa. Jednak w Tosteerze staram się unikać tej stylistyki, tym bardziej, że często nie pozwala na to melodyka i harmonia. Poza tym to nie ta bajka. Co do brzmienia to często używam „niebluesowych” efektów jak delaye w tempie utworów, phasery, nie wspominając o zdecydowanie rockowych przesterach. Naszym pomysłom również daleko do bluesa. Sam w moim trio grywam go czasem lub nawiązuję w kompozycjach ale tu też gałki odkręcone są mocno w prawo. W Tosterze dużo bardziej rockowym gitarzystą jest Łukasz. Ma swobodę poruszania się po skalach a robi to intuicyjnie. Podejrzewam, że mógłby grać solówkę kilka godzin bez przerwy i nie brakowałoby mu pomysłów. Bardzo kreatywnie podchodzi też do kwestii brzmienia. To świetny gitarzysta.

W takim razie będę musiał zadać kilka pytań także Łukaszowi! Jak wspominasz tamte „bluesowe” lata Tosteer Band? Festiwale, klimaty, ludzi? W środowisku bluesowym chyba jednak wszystko jest prostsze niż w mainstreamowym szołbiznesie…?

Toster Band funkcjonował na scenie bluesowej w zasadzie dwa lata. W tym czasie wystąpiliśmy na większości festiwali i zebraliśmy sporo nagród. Wspominamy ten okres z sentymentem. Doskonałe imprezy, fantastyczna publiczność i wielu uznanych artystów. Tu nikt nie ściga się na popularność czy obecność w mediach. Fani bluesa doskonale wiedzą gdzie go szukać i podobnie jak artyści nie ulegają trendom. W mainstreamie liczy się świeżość i bycie na czasie. Jest duże ciśnienie na przeboje i radiowość piosenek. W bluesie tego nie ma.

Opowiedz trochę o twoim sprzęcie. Na jakich gitarach grasz, jakich wzmacniaczy używasz? Dopatrzyłem się elektroakustycznego Guilda i czerwonego Strata…

Nie jestem freakiem sprzętowym poszukującym Świętego Graala. Kiedy już znajdę dobry instrument i wzmacniacz uczę się go staram w pełni wykorzystywać jego potencjał. Jestem fanem stratocasterów, a to nie oczywista gitara do rocka.

Nie jestem freakiem sprzętowym poszukującym świętego grala. Kiedy już znajdę dobry instrument i wzmacniacz uczę się go staram w pełni wykorzystywać jego potencjał. Jestem fanem stratocasterów, a to nie oczywista gitara do rocka

Moim podstawowym instrumentem jest Fender Stratocaster Relic’65 Custom Shop Dakota Red (to ta czerwona). Mam wrażenie, że nadużywam w niej singla przy mostku ale nie umiem się temu oprzeć, bo brzmi zabójczo. To dobre wiosło. Prze długi czas używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 – fantastyczna gitara z jedną tylko wadą – nie była stratem. Moim ostatnim nabytkiem jest gitara Dean Gran Sport 6S SB TSB, która wyglądając jak Gibson SG. Tak na prawdę jest to banjo z normalnymi pickupami – 1 singiel i 1 humbucker. Brzmi przedziwnie, ale super, choć potrzeba nie lada pretekstu by go użyć. Do repertuaru akustycznego wykorzystuje Guilda f65 ce. To bardzo wygodny i świetnie brzmiący elektroakustyk z 3,5 calowej grubości pudłem co doskonale sprawca się na scenie. Bardzo rzadka gitara i poważnie zastanawiam się nad druga taka samą.

Moim podstawowym wzmacniaczem jest Engl Richie Blackmore Signature – bardzo wszechstronny i niezawodny sprzęt, który jest ze mną od niemal dwudziestu lat. I pewnie jeszcze trochę razem popracujemy.

A reszta zabawek? Masz jakieś ulubione efekty, cudowne modulacje, niezastąpione akcesoria?

Do niedawna nie używałem wielu kostek – czasami korzystałem z reverbów i delayów z Boss’a GT8. zapięty w pętli doskonale spełniał swoja role. I kiedy odmówił posłuszeństwa postanowiłem, że przejdę na kostki. Tutaj też bardzo raczej podstawowo i ergonomicznie. Lubie niewielkie pedalboardy więc niektóre z urządzeń pełni podwójną role. Np Collider delay+reverb od Source Audio, nieziemsko brzmiący, a niewielki. Do modulacji wykorzystuję z Wamplera Terraform – wszystko w jednym i mnóstwo możliwości brzmieniowych i konfiguracyjnych. Przestery to Angry Charlie – Boss, JHS, Glove, Super Overdrive – Boss – to moja pierwsza kostka zakupiona od kolegi na początku lat 90 i wciąż działa! Do tego Juice Box DOD – taki trochę Tube Screamer, oczywiście zielony, ale mój ulubiony fuzz to Foxy Tone Box – Warm Audio

A wokal? Ulubione mikrofony, preampy, może harmonizery…?

To bez szaleństw, Sm58 w zupełności spełnia moje oczekiwania.

Powiedz proszę na zakończenie – czekając na premierą własnego albumu – jakiej premiery jeszcze oczekujesz? Jaki artysta albo zespół sprawia, że śledzisz ich losy i oczekujesz nowych kawałków?

Jest ich kilku, między innymi Doyle Bramhall II, Gary Clark Jr., Reignwolf czyli zjawiskowy Jordan Cook, Bardzo lubię też Johna Meyera bo umie w stratocastera a jego płyty zawsze dają mi dużo radości. Powinienem jeszcze wspomnieć Jacka White’a. Taki zestaw na jednym festiwalu były spełnieniem moich marzeń.

Moich chyba też. Dzięki za rozmowę!

  • Tags
  • Bartek Grzanek
  • Dean - testy sprzętu i aktualności
  • ENGL – Testy sprzętu i newsy
  • PRS Tremonti
  • Tosteer

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Epiphone Power Players – instrumenty dla młodych gitarzystów
Previous article Jak uzyskać brzmienie RHCP przy pomocy wzmacniacza Blackstar St. James i programu Cab Rig?

Maciej Warda | TopGuitar

INNE

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem" Artykuły o artystach
24 września 2023

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować" Artykuły o artystach
23 września 2023

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry Artykuły o artystach
22 września 2023

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole" Artyści
21 września 2023

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones" Artykuły o artystach
19 września 2023

Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się" Artykuły o artystach
18 września 2023

Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się"

Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u" Artykuły o artystach
18 września 2023

Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u"

Jason Becker w obronie shredderki: "Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało" Artykuły o artystach
15 września 2023

Jason Becker w obronie shredderki: "Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało"

Założyciel Shrapnel Records krytykuje współczesnych shredderów: „Doceniam niektóre z tych rzeczy, ale nie sprawiają mi przyjemności” Artykuły o artystach
14 września 2023

Założyciel Shrapnel Records krytykuje współczesnych shredderów: „Doceniam niektóre z tych rzeczy, ale nie sprawiają mi przyjemności”

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
24 września 10:25
Artyści

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : „Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem”

23 września 20:55
Artyści

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: „Te różnice mogą kolidować”

22 września 14:44
Newsy

Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

22 września 11:20
Newsy

Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

22 września 9:42
Artyści

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

22 września 8:45
Newsy

Roger Waters i kolejne dwa utwory z „The Dark Side of the Moon Redux” – „Speak To Me” i „Breathe”

21 września 15:42
Newsy

Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

21 września 13:34
Newsy

Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

21 września 12:17
Newsy

Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

21 września 9:31
Artyści

Steve Hackett: „Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole”

20 września 15:52
Newsy

Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

20 września 14:03
Newsy

Orange Amps prezentuje wywiad z muzykami zespołu Madrugada

20 września 11:38
Newsy

Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

20 września 10:35
Newsy

Nowy koncertowy singiel Metalliki „Too Far Gone?”

19 września 12:32
Artyści

Paul McCartney: „Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press