Marek Walaszek to DJ, producent muzyczny, inżynier dźwięku. Jest także właścicielem Addicted To Music Studios i twórcą marki Bettermaker, która zrewolucjonizowała rynek sprzętu pro audio z w pełni cyfrowym systemem kontroli, edycji analogowych urządzeń studyjnych, wraz z przywoływaniem ich ustawień.
Marek Walaszek na przestrzeni lat pracował nad wieloma produkcjami, remiksami i miksami, a na liście jego kooperacji pojawiają się m.in.: Margaret, Borixon, Bilon, Flirtini, Cilvaringz, DJ Mathematics, Popek, JWP, Hemp Gru, Method Man, Raekwon, Redman, KaeN, Vienio, Wile, WWO, a do tego filmy, reklamy, gry…
Jego dorobek i umiejętności sprawiły, że był oczywistym wyborem na wykładowcę podczas zbliżającego się festiwalu Soundedit ’21. Marek poprowadzi prezentacje w piątek 22.10 o godzinie 11 i 15:00. Musicie tam być, a tymczasem zachęcamy do lektury krótkiego wywiadu z Markiem, który przeprowadził Maciej Warda.
Poprowadzisz na Sound Edit dwa wykłady – Bettermaker Story i studium mix/mastering na podstawie soundtracku Cyberpunk 2077. Jak to będzie wyglądało? Będziesz miał sprzęt do realizacji ze sobą, czy raczej skupisz się na teorii?
Tak, zarówno na jednym jak i drugim wykładzie będę miał ze sobą trochę sprzętu dzięki współpracy z polskim dystrybutorem Bettermaker, czyli firmie Musictoolz. Do tego będę miał oczywiście przygotowaną sesję mikserską na laptopie z niezbędnymi wtyczkami. Na Bettermaker Story będziemy raczej rozmawiać jak sama nazwa sugeruje o historii marki i produktów przez nas oferowanych, natomiast na studium utworu „Never Fade Away” by P. T. Adamczyk & Olga Jankowska (SAMURAI Cover) rozłożymy miks na części i postaram się dogłębnie opisać cały proces. Planuję pokazać mój cały master chain z tego utworu zawierający trzy urządzenia Bettermaker-a: Mastering Equalizer, Mastering Compressor i Mastering Limiter. Sporo też czasu zawsze poświęcam na pytania techniczne nurtujące uczestników.
BETTERMAKER – proaudio hardware & plugins
Każdy zainteresowany mniej więcej wie, na czym polega innowacja Bettermaker, ale przypomnij proszę ideę, która przyświecała ci podczas projektowania i powiedz jak sprawdziła się w zderzeniu ze studyjną rzeczywistością?
Bettermaker posiada wyjątkowy system przywracania ustawień i automatyzacji urządzeń które są w pełni analogowe. Za pomocą wtyczki w DAW (Digital Audio Workstation), jak Pro Tools czy Logic, jesteśmy w stanie przywoływać ustawienia konkretnego projektu, bez potrzeby manualnego przywracania pozycji potencjometrów i przycisków. Jednym z plusów jest też możliwość koncentracji w sweet spot bez konieczności wychylania się aby próbować ustawienia. Bettermaker jest pionierem odtwarzania ustawień za pomocą wtyczki w DAW. Posiadamy również na to patent.
Czy ciężko było przebić się na rynku audio polskiej firmie/marce?
Bettermaker ma ponad 10 lat. Gdy zaczynałem, nie wiedziałem o tym nic, nie miałem korporacyjnego zaplecza ani znajomości. Byłem po prostu entuzjastą, inżynierem dźwięku który wpadł na dość oryginalny pomysł i chciał się nim podzielić. Traf chciał że moja koncepcja spotkała się z zainteresowaniem i dano mi szansę pokazania moich urządzeń większej publiczności. Rynek pro audio jest rynkiem niszowym i myślę że trzeba dobrze wiedzieć co się robi i mieć do tego ogromne serce. Przez te 10 lat widziałem jak firmy pojawiają się i rozpływają w powietrzu. U mnie też nie obyło się bez kłopotów, do tego stopnia że musiałem sprzedać samochód żeby spłacić długi. Jeżdżąc na targi wydawałem ostanie pieniądze, często śpiąc w miejscach o których lepiej nie pamiętać. Ale jak widać jestem dość uparty i tym myślę, że wygrywam. Myślę że częściowo też otworzyłem drogę dla innych Polskich firm by pokazać się poza granicami Polski.
Twój kawałek „When It’s War” trafił na oficjalny soundtrack gry Cyberpunk 2077. Jak się dokonuje takich rzeczy?
Jednym z głównych twórców soundtracku do CP77 jest Piotr Adamczyk. Piotrek znał moją twórczość, która poza komercyjnymi hitami jest dość mroczna, obskurna i bezpośrednia. Dzięki temu, że mój styl pasuje do klimatu tej gry finalnie zrobiłem aż trzy utwory. „When it’s war” z Deadly Hunta trafił na soundtrack, a pozostałe dwa są w samej rozgrywce. To nie była stylizacja, te utwory są moim bezpośrednim wyrazem artystycznym. Co ciekawe, patrząc na stream-y, ludzie chętnie wracają do „When it’s war”, co daje mi dodatkową satysfakcję.
P. T. Adamczyk & Olga Jankowska (SAMURAI Cover) „Never Fade Away”
Warsztaty prowadzone przez Marka Walaszka odbędą się w piątek 22.10 w Sali Konferencyjnej B hotelu Doubletree by Hilton
• Bettermaker Story – godz. 11:00
• Mix i mastering Never Fade Avay Remix – Cyberpunk 2077 – godz. 15:00
Strona internetowa festiwalu: soundedit.pl