• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      "Venus In Furs" - kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny'ego Deppa

      "Venus In Furs" - kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny'ego Deppa

      "Sweet Dreams" - singiel i teledysk Marcina Patrzałka

      "Sweet Dreams" - singiel i teledysk Marcina Patrzałka

    • Newsy sprzętowe
      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

    • Artykuły
      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

      Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

      Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

      Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      TOOL wystąpił w Krakowie

      TOOL wystąpił w Krakowie

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Dominique Di Piazza. Relacje
Home
Artyści
Wywiady

Dominique Di Piazza. Relacje

11 maja 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar 573

Przeczytaj również

"John McLaughlin: The Montreux Years" - nowa płyta mistrza gitary fusion
"John McLaughlin: The Montreux Years" - nowa płyta mistrza gitary fusion
„Paul Reed Smith Music School at Maryland Hall” po raz trzeci
„Paul Reed Smith Music School at Maryland Hall” po raz trzeci

Francuz Dominique Di Piazza od niemal czterech dekad nieprzerwanie funkcjonuje na rynku muzycznym i cieszy się uznaniem i renomą świetnego technicznie i kreatywnego basisty jazzowego. Dzięki opracowaniu nowatorskiej techniki gry, stosowaniu niecodziennego stroju basu, a także unikalnemu brzmieniu uzyskanemu dzięki własnoręcznie zaprojektowanym mostkom, Di Piazza dał się poznać jako muzyk o innowacyjnym podejściu do instrumentu. O takim właśnie niestandardowym stosunku do muzyki i basu Dominique opowiedział specjalnie dla „TopGuitar”.

fot. Pauline Penicaud

Widzieliśmy cię na Warwick Bass Camp. Co tam robiłeś? Przymierzasz się do sprzętu Warwicka?

Zostałem tam zaproszony przez Hansa-Petera Wilfera, właściciela firmy. Znamy się bardzo długo. A prawdę mówiąc, to grywałem na basie Warwicka, kiedy byłem w trio Johna McLaughlina. Używałem wtedy dwóch basów. Jeden to czterostrunowy Kubicki, robiony na podobieństwo Fendera, drugi to pięciostrunowy z wysokim C. I to był właśnie Warwick. Stąd to powiązanie. Na Bass Campie byłem po raz pierwszy wtedy.

Jak wspominasz te stare warwickowe basy? Obecnie przecież używasz własnych customowych modeli wykonanych przez Mike’a Sabre.

Grałem na Warwicku Streamerze. Uwielbiałem jego dźwięk. Był bardzo czysty, było w nim dużo drewna. Możesz odnaleźć to brzmienie w utworze, z którego jestem znany – „Marie”. To solowy utwór, który nagrałem na albumie Johna McLaughlina zatytułowanym „Que Alegria”. Mam naprawdę świetne wspomnienia o tym brzmieniu. Nigdy nie znalazłem instrumentu, który by się pod tym względem zbliżył do tamtego.

A te twoje nowe basy od Mike’a Sabre?

To zupełnie inne instrumenty. Mają kompletnie różny dźwięk, bardziej pełne środka. Zbliżone jest chyba do Fendera Jazz Basu, ale z dodatkową struną. Jest tam też mój specjalny mostek, dzięki któremu gitara brzmi jak fretless. To kompletnie inny bas niż ten Warwick, którego używałem przed laty.

Ten twój bas wygląda bardzo oryginalnie. Jest zrobiony z różnych rodzajów drewna, a ten mostek, o którym mówiłeś, też jest drewniany.

Ten mostek zaprojektowałem własnoręcznie w 1998 roku. Daje brzmienie pomiędzy fretlessem a sitarem. Daje mi ten dźwięk fretlessa, ale bez glissando.

fot. Jean-Luc Karcher

Nie lubisz tego glissando?

Nawet nie chodzi o to, że nie lubię, ale po prostu mój styl gry, który wykształciłem przez lata, opiera się bardziej na graniu w pionach. Łatwiej jest coś takiego osiągnąć z progami, więc siłą rzeczy jestem do nich przywiązany. Ale chciałem mieć dźwięk bezprogowca. Ten mostek daje właśnie taki miks.

Kilka razy wspomniałeś o Johnie McLauglinie. Grałeś z nim przez chwilę. Jak ważna jest to postać dla twojego muzycznego rozwoju, dla twojej kariery?

To był kluczowy moment w tej mojej karierze. Dzięki niemu stałem się w latach dziewięćdziesiątych znany na całym świecie. Do dziś czerpię z tego tytułu benefity. Gdziekolwiek się pojawię, wszyscy mnie kojarzą właśnie ze względu na moją pracę z Johnem. To był też moment w moim życiu, kiedy byłem na rozdrożu, a John pomógł mi bardzo wykształcić własny styl gry i uwierzyć w siebie, bo kiedy jesteś młody, bywasz niepewny, masz kompleksy dotyczące swojego stylu i tak dalej. Mój styl, technika i podejście do gry były bardzo inne od standardowych, więc czułem się z tym niepewnie. John bardzo pomógł mi zaufać sobie samemu. Mówił: „Masz tu coś, nad czym warto pracować!”. Zawsze powtarzam, że to był pierwszy muzyk, który poprosił mnie, żebym grał sam, dał mi miejsce na solo na każdym koncercie. On mnie pchnął do przodu, kazał mi stanąć na brzegu sceny i grać dla ludzi samemu. Dał mi szansę. Do dziś, kiedy gram z różnymi zespołami, lubię mieć jakieś miejsce na solo.

W 2016 roku nagrałeś ostatni póki co solowy album „Living Hope”. I nagrałeś go z zespołem…

…złożonym z jednych z najlepszych francuskich muzyków nowej generacji.

Czy to także twój zespół koncertowy?

Owszem. Graliśmy na przykład w styczniu 2017 w Port-au-Prince, stolicy Haiti, podczas międzynarodowego festiwalu jazzowego.

Czy poza twoją solową muzyką jesteś zaangażowany w jakieś inne projekty?

Tak. Gram we francuskim trio kierowanym przez świetnego kompozytora i pianistę Thierry’ego Maillarda. Gra tam z nami także perkusista Andre Ceccarelli. To najbardziej znany perkusista we Francji. Jestem też częścią austriackiego zespołu skrzypka Zipflo Weinricha.

fot. Isabelle Arnon

Skoro tyle grasz – czy wiesz coś o jakichś występach w Polsce?

Byłem w Polsce ostatnio w 2015 roku. Robiliśmy europejską część warsztatów basowych. Jestem częścią cyklu warsztatów niedaleko Marburga i robiliśmy taką wymianę. Jeździliśmy do Francji, Włoch, Polski… Jestem też częścią zespołu, w skład którego wchodzą Norwegowie, grywam z Hindusami… Jestem dość międzynarodowy.

To chyba fajne.

Owszem. Ludzie dzwonią do mnie i zatrudniają mnie bym grał dużo różnej muzyki, ale zawsze ma to coś wspólnego z improwizacją.

Czasami jesteś solowym artystą, przewodniczysz własnemu zespołowi, grasz własny materiał, czasami zaś jesteś – jak powiedziałeś – zatrudniany, by komuś towarzyszyć, zostajesz wtedy sidemanem. Czy to dla ciebie jakaś różnica, czy jesteś gwiazdą, czy częścią czyjegoś zespołu?

Nie ma to znaczenia. Jestem bardzo prostym gościem. Pozycja mnie nie interesuje. Liczy się tylko muzyka oraz mój związek z ludźmi. Wszystko jest oparte na relacjach, dobrych relacjach z ludźmi. Dzielimy się muzyką. Nie interesują mnie kwestie ego, jakichś kolosalnych sukcesów…

Nie czujesz się gwiazdą jazzu?

Absolutnie nie. Uznaję się wciąż za ucznia.

Nie za nauczyciela?

Mogę nauczać, ale tylko tego, co już wiem. Lubię uczyć, ale zawsze jest coś, czego można się nauczyć.

Á propos uczenia się – wykształciłeś specyficzną technikę gry, którą nazywa się czasem „basowym fingerstyle”. Próbujesz ją jakoś spopularyzować? Uczysz innych jak jej używać?

Nie prowadzę żadnej szkoły, ale jeśli ktoś mnie o to prosi, to pokazuję mu, jak to działa.

Dużo ludzi się tym interesuje?

Owszem. Przeważnie chcą opanować tę technikę jako dodatek do swojej podstawowej. Uczę od wielu lat, ale przeważnie bardziej skupiam się na tym, by przekazywać swoje podejście do muzyki, do improwizacji, harmonii niż po prostu technikę prawej ręki.

Chcę jednak o nią spytać. Możesz opowiedzieć co nieco o niej? Przybliżyć o co w niej chodzi?

Oczywiście. W porównaniu z taką podstawową techniką gry na basie palcami prawej ręki występuje jedna kluczowa różnica. Przy standardowej technice możesz szarpać struny tylko z dołu na górę, moja technika, dzięki użyciu kciuka, umożliwia także grę od góry do dołu. Używasz kciuka podobnie jak innych palców.

To pozwala na granie większej liczby dźwięków?

Po prostu sprawia, że przechodzenie ze struny na strunę jest łatwiejsze. W grze na basie i gitarze najtrudniejsze jest właśnie przeskakiwanie strun. Dzięki mojej technice przychodzi to łatwiej, możesz więc zagrać więcej różnych kombinacji, figur, arpeggio… Nieco inny jest też dźwięk.

Chcę cię jeszcze zapytać o struny. Używasz zestawu do wysokiego C, zamiast standardowego, z niskim B. Dlaczego?

W 1990 roku, kiedy grałem z Johnem McLaughlinem, poprosił mnie, żebym zagrał jakieś akordy. Okazało się, że są pewne ograniczenia przy graniu akordów tercdecymowych na czterech strunach. Wtedy poprosiłem Warwicka, żeby zasponsorował mi bas i zmieniłem całkowicie strój. Użyłem do tego strun gitarowych i musiałem zresztą jeszcze dodać coś do nich na długość. Nie chciałem się w tym pogubić – chciałem bas, na którym będę mógł grać od razu, bez konieczności długich godzin ćwiczenia i przyzwyczajania się do tego stroju, bo cały czas koncertowaliśmy. Na czterostrunowym basie grasz od E do G. Na pięciostrunowym z wysokim C było tak samo, tylko z dodatkową struną. To tak, jakbyś jechał samochodem i miał do dyspozycji pięć biegów, a potem wsiadł do innego, w którym jest sześć. To nie problem, bo wiesz, jak się używa przekładni – pierwszy bieg jest w tym samym miejscu, drugi też i tak dalej…

Na koniec chciałbym porozmawiać z tobą o twoim podejściu do instrumentu. Wielu muzyków traktuje swoje instrumenty jak dzieła sztuki – nie są skłonni zmienić stroju, jeśli nie są w stanie zagrać jakiegoś akordu, nie przekonają się do grania kostką, jeśli potrzebują większego ataku, bo twierdzą, że przyjęło się grać palcami i już. Inni zaś po prostu jak narzędzia – jeśli potrzeba im coś zmienić, coś sobie ułatwić, to nie mają z tym problemu. Dla ciebie gitara to narzędzie, czy dzieło sztuki?

Jedno i drugie.

Jednak zmieniłeś sobie strój, dodałeś strunę, tylko po to, żeby sobie ułatwić.

Tak, zgadza się. Ale dobrze jest mieć instrument, który będziesz traktował z najwyższym szacunkiem, jak dzieło sztuki. Jedno nie wyklucza drugiego, ale po pierwsze jest to narzędzie, którego używasz do wyrażania siebie.

  • Tags
  • dominique di piazza
  • John McLaughlin

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article RockBoard Quad 4.1 MOD 2 - test
Previous article Wirtuozerska formacja Czarny Pies wystapi w Hard Rock Pubie Pamela

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu Artykuły o artystach
23 czerwca 2022

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem" Artyści
22 czerwca 2022

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition" Artykuły o artystach
22 czerwca 2022

Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism - artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism - artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal

Alice Cooper: „To całkiem zdrowe, że zespoły rockowe nie są teraz numerem jeden" Artykuły o artystach
20 czerwca 2022

Alice Cooper: „To całkiem zdrowe, że zespoły rockowe nie są teraz numerem jeden"

Bob Ezrin o wielkości Davida Gilmoura: "Możesz mu dać ukulele i wzmacniacz Pignose, a on i tak sprawi, że będzie to brzmiało majestatycznie" Artykuły o artystach
17 czerwca 2022

Bob Ezrin o wielkości Davida Gilmoura: "Możesz mu dać ukulele i wzmacniacz Pignose, a on i tak sprawi, że będzie to brzmiało majestatycznie"

Przedstawiamy gitarzystkę, która zagrała w soundtracku do hitu "Top Gun: Maverick" Artykuły o artystach
15 czerwca 2022

Przedstawiamy gitarzystkę, która zagrała w soundtracku do hitu "Top Gun: Maverick"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
23 czerwca 21:14
Artyści

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

23 czerwca 10:59
Newsy

„Unhallowed” – nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława „Vogga” Kiełtyki

22 czerwca 15:02
Artyści

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: „Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem”

22 czerwca 14:34
Newsy

Markbass szykuje basową rewolucję…

22 czerwca 12:43
Newsy

Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

22 czerwca 9:34
Artyści

Jeff Beck otrzymał od Steve’a Wondera 'Cause We’ve Ended As Lovers’ w zamian za „Superstition”

21 czerwca 21:02
Artyści

Kirk Hammett boi się słuchać płyty „Lulu” i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N’ Roses

21 czerwca 15:00
Newsy

Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

21 czerwca 13:00
Newsy

Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

21 czerwca 12:00
Artyści

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

21 czerwca 10:07
Artyści

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism – artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal

20 czerwca 16:05
Imprezy

Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

20 czerwca 15:21
Newsy

Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

20 czerwca 10:16
Newsy

„Venus In Furs” – kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny’ego Deppa

20 czerwca 8:39
Artyści

Alice Cooper: „To całkiem zdrowe, że zespoły rockowe nie są teraz numerem jeden”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press