• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

    • Newsy sprzętowe
      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      RCF TRK PRO1 i TRK PRO2 – nowe interfejsy audio

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

      Gibson Dave Mustaine Songwriter

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

    • Artykuły
      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

      Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

    • Patronat TopGuitar
      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Grzegorz Kurek – koneser dobrego brzmienia i „człowiek z branży”
Home
Artyści
Wywiady

Grzegorz Kurek – koneser dobrego brzmienia i „człowiek z branży”

22 maja 2021 Maciej Warda | TopGuitar 2242

Przeczytaj również

Yamaha Pacifica PAC112V – kup gitarę i skorzystaj ze zdalnej lekcji
Yamaha Pacifica PAC112V – kup gitarę i skorzystaj ze zdalnej lekcji
Gitary basowe Yamaha BB – przegląd cech
Gitary basowe Yamaha BB – przegląd cech

Basista, kolekcjoner gitar basowych, ale tylko tych wyszukanych, nieoczywistych, oldschoolowych, a do tego doświadczony muzyk, choć sam skromnie określa się mianem „grajek”… Porozmawialiśmy z Grzegorzem Kurkiem o 5-godzinnych koncertach, home recordingu, Yamahach, Ampegach i wpływie Petera Hooka na jego muzyczne życie.

 

Masz na koncie współpracę i współtworzenie zespołów These Go To Eleven, Soulburners i El Dupa, a gdzie grasz teraz, pomijając to, że w ogóle się nie gra…

Haha, właśnie… Wszystko prawda, ale dodałbym tu jeszcze Coalition, taki core’owo-punkowy składzik, który już nie istnieje, ale w swoim czasie jakoś tam zaznaczył swoją obecność. Jeśli chodzi o moje granie obecnie to… gram głównie w domu, robię sobie home recording, po części z tego powodu, że zostałem w wieku podeszłym ponownie ojcem. W związku z czym ze dwa lata temu zawiesiłem w ogóle granie, bo za dużo zajęć już było i trzeba przecież trochę w domu posiedzieć z dzieciakami, pomóc. Z drugiej strony jednak wczoraj mieliśmy pierwszą próbę z chłopakami z nowym projektem. Kiedyś było coś takiego jak Leepeck i właśnie z perkusistą z tego składu, z „Palcem” z Soulburners i Tomkiem robimy nowe rzeczy. Próba poszła znakomicie, więc może coś większego z tego wyjdzie. Wiadomo, że nie ma nacisku na zawodowstwo, ale zawsze miło się spotkać i pograć.

Powiedziałeś kiedyś w wywiadzie, że twój najdłuższy koncert trwał 5 godzin. To chyba było 5 setów, bo nie uwierzę, że longiem…
Nieee no graliśmy tyle. Były dwa zespoły, które grały i pierwsza kapela przedłużyła sobie swój występ do godzinki, a drugi, czyli El Dupa zagrał chyba ze cztery godzinki. Oczywiście skończył się nam repertuar i nastąpiła pełna improwizacja. Ponieważ były to zaduszki jazzowe w klubie Pstrąg w Zakopanem, pan właściciel powiedział „dobra, lećcie z tym co tam wam przyjdzie do głowy”. Ludzie nie wychodzili tylko słuchali, a to znaczy, że dało się tego jeszcze słuchać.

Z jazzem cię nie kojarzyłem…
Wiesz… to co gram nie ma czasem nic wspólnego z tym czego słucham. Jestem trochę takim narkomanem muzycznym, bo oprócz tego, że gram, to uwielbiam muzykę. Kiedyś pracowałem w sklepach z płytami i nasiąkałem różną muzyką w stopniu bardzo intensywnym. Więc jak trzeba jazz to gram jazz i nie mówię tu o Kenny G, który nie wiadomo dlaczego jest nazywany jazzmanem – chyba tylko dlatego, że gra na saksofonie. Trzeba czerpać zewsząd, uwielbiam Napalm Death, grind corowe zespoły, dubowe, Alpha & Omega i wiele innych nurtów. Jak zatrzymujesz się na jednym gatunku to może nie szkodzi, ale zawęża horyzont. Nie wiem czemu do tej pory nie mogę się przeprosić z klasyką, na razie nie mogę w niej nic dla siebie zakosić, ale może jeszcze jestem za młody…

Kiedyś pracowałem w sklepach z płytami i nasiąkałem różną muzyką w stopniu bardzo intensywnym. Więc jak trzeba jazz to gram jazz i nie mówię tu o Kenny G, który nie wiadomo dlaczego jest nazywany jazzmanem – chyba tylko dlatego, że gra na saksofonie. Trzeba czerpać zewsząd, uwielbiam Napalm Death, grind corowe zespoły, dubowe, Alpha & Omega i wiele innych nurtów

Grzegorz Kurek, fot. Anna Łazowska

Przejdźmy teraz do sprzętu. Masz jeszcze Burns Bison Bass? Co to było za wiosło, jak na to trafiłeś?
Tak, mam je cały czas, wisi u mnie na ścianie. Zawsze chciałem je mieć, a jak pojawił się w Polsce dystrybutor, to od razu nawiązałem kontakt, no i mam. Oczywiście to jest reedycja sprzed mniej więcej 10 lat tego starego Bisona. To jest bas, który brzmi na płytach Serge’a Gainsbourga, m.in. na „Historie De Melody Nelson”. Nie pamiętam kto tam grał, nie był to na pewno Herbie Flowers – a ja myślałem, że to on (na tej płycie na basie grał Dave Richnond – przyp. MW). Nawinąłem na ten bas czarne nylony i brzmi cały czas znakomicie. Zresztą basów mam około 20 w domu i tak sobie szukam.

Czyli nie sprzedajesz instrumentu gdy kupujesz kolejny, tylko one tak się ładnie dodają u ciebie w domu?
Tak, przeważnie tak jest, chociaż kilka sprzedałem, bo po prostu nie umiałem na nich dobrze brzmieć. Tak było np. z Gibsonem RD, który jest pięknym, stylowym instrumentem, ale nie umiałem na nim zabrzmieć, choć wygodny był bardzo. No i zamieniłem się nim z Jackiem Kuderskim z Myslovitz za Gibsona Grabbera G-3, którego mam do tej pory i jest to genialny instrument. Pierwszy raz zagrałem na nim u Olafa Deriglasoffa, z którym znam się od dawna, no i tak polubiłem to wiosełko, że upolowałem sobie własne.

Jak w takim razie dobierasz basy do repertuaru, do gatunku, stylu muzycznego? Skąd wiesz, co na czym zabrzmi OK?

Mniej więcej wiem już na których gitarach będę grał, tak właśnie jest teraz z tym moim nowym projektem muzycznym. Już wiem, że zagra w nim Fender Mustang Short Scale ze strunami z płaską owijką, Burns właśnie, który też sprawdza się w takich delikatniejszych numerach, no i jeden czy dwa kawałki zagram na Gibsonie Thunderbird z „roundami”. Wiadomo też, że jak przyniesiesz instrument typu precision ze „split coilem” to zawsze będzie pasował. Ten układ przystawek, czy to z Precision czy Jazz Bass, czy Yamaha BB z układem PJ, tak został wymyślony, że zawsze dobrze zagada i sprawdzi się w praktyce. To tak, jak z butem Martens, który jeśli się już rozchodzi i dopasuje, zawsze będzie do twoje nogi pasował. Tak samo jest z tym układem pickupów.

Wiadomo też, że jak przyniesiesz instrument typu precision ze „split coilem” to zawsze będzie pasował. Ten układ przystawek, czy to z Precision czy Jazz Bass, czy Yamaha BB z układem PJ, tak został wymyślony, że zawsze dobrze zagada

Yamaha BB 434M z układem PJ

A jaki masz backline do tego?
No właśnie w tej chwili nie mam Ampega tylko Orange’a w pełni lampowego, model AD 200 no i Vermona MV3, co może być dla niektórych szokujące, tak jak jest dla tych, którzy to widzą pierwszy raz, ale są w jeszcze większym szoku, gdy słyszą jak on brzmi. Na początku jest śmiech i szydera, ale kończy się to gdy MV3 zaczyna grać. W swoim życiu przerobiłem wiele wzmacniaczy, w tym Ampegi i np. wczoraj grałem próbę na sprzęcie, który kiedyś miałem, czyli SVT – 3 PRO + 4 dziesiątki na górze i piętnastka na dole

Zaraz przejdziemy do Ampegów, ale najpierw zapytam o Yamahy? Posiadasz, grasz?
Jedną z moich pierwszych gitar była Yamaha BB5N, stara, z dwoma pickupami w układzie JJ. To była moja trzecia gitara, zacząłem od Jolany, później w wakacje pracowałem i kupiłem sobie Mensfelda z układem PJ. Byłem wówczas zafascynowany techniką gry, dużo ćwiczyłem bo chciałem grać jak najlepszy. Oczywiście nie zostałem wymiataczem, ale kilka płyt na nim nagrałem.

Ale ostatecznie to to Peter Hook został twoim największym basowym wzorem…
Peter Hook swoją pierwszą płytę z Joy Division nagrał chyba na Hondo, ale drugą, czyli „Closer” zagrał już na Yamaszce BB, w tym „Love Will Tear Us Apart”. Peter Hook i Simon Gallup z The Cure to są ludzie odpowiedzialni za to, że w ogóle gram. Trochę nietypowo, bo nie są to wielcy technicy, jazzmani, ale muzycy, którzy mają swój charakter. Jak w The Cure wyłączysz bas, to nie ma muzyki przecież, w Joy Division podobnie.

Peter Hook z Yamahą BBPH, fot. Maciej Warda

To są takie muzyczne indywidua i fenomeny, że nie ma takich drugich na świecie…
No właśnie o tym mówię, można starać się grać jak oni, możesz się inspirować, ale sorry, zawsze będziesz tylko ich marną kopią. Oni grają tak specyficznie, tak charakterystycznie, że zawsze będziesz postrzegany jako ich naśladowca.

Podobnie jak z Jaco…
Właśnie, nigdy nie będziesz grał jak on, a to, że będziesz go naśladował, tylko ograniczy twój rozwój.

Okej, powiedz w takim razie jeszcze na czym pracujesz w domu jeśli chodzi o nagrywanie.
Ponieważ moją pracą zawodową jest m.in. sprzedawanie produktów Steinberga, ponownie mam na komputerze DAW-a. Pracowałem dawno temu na Pro Toolsie, ale potem przestałem w ogóle nagrywać w domu i uważam, że to był stracony czas. Teraz odpalam Cubase’a, biorę bas albo gitarę i mam kupę zabawy z tym. Poza tym to praktyczna rzecz, bo jak pokazuję kolegom swój nagrany pomysł, to już w takim projekcie jest z grubsza naszkicowane wszystko co trzeba. Ostatnio zrobiłem pomysł w stylu country i składają się na niego syntezatorowy bas typu Moog, do tego sewencyjne dźwięki, efekty, zwykły rockandrollowy bass, jakiś fretless… To jest kopalnia możliwości po prostu.

Korzystasz z pluginów, czy efektów w podłodze?
Tylko i wyłącznie podłoga. W programach typu DAW masz tyle możliwości, że aby się przez to przekopać potrzeba zbyt dużo czasu. To mnie wręcz przeraża. A w podłodze mam kilka kostek, które doskonale wiem, jak brzmią, mają po kilka porkęteł, które też znam więc praktycznie chwilę po wpięciu się w ten tor mam już dokładnie ten sound, który chcę.

Dosłownie wczoraj pojawiła się pierwsza wtyczka – plugin Ampega, SVT Suite. Powiesz coś o niej?
To absolutna nowość, więc nie zna jeszcze szczegółów, ale jestem bardzo ciekawy nie tyle jak dobrze będzie to oddawało brzmienia, bo wiem, że będzie doskonale, ale jak skutecznie będzie to działało w praktycznym zastosowaniu. Wiadomo, że to nie jest żadna emulacja, tylko sample najprawdziwszych brzmień Ampega, które oczywiście dodatkowo można poddać jakiejś edycji, korekcji itp.

SVT Suite

A co powiesz o najnowszej serii pieców Ampeg Rocket?
Z Ampegami to jest tak, że jeśli masz podstawową wiedzę na tema tego, co ty chcesz usłyszeć i jakie masz oczekiwania i dodatkowo mniej więcej wiesz który guziczek wcisnąć i którym potencjometrem pokręcić, by zmienić ten element, który chcesz zmienić, to w ciągu chwili uzyskasz najlepszy możliwy sound Ampega, jaki tylko istnieje na tej planecie. Trzeba mieć świadomość doboru sprzętu. Czy jest to Ampeg tranzystorowy, taki jak Rocket, czy jest to hybryda taka jak SVT-3 Pro, czy pełna lampa czyli SVT Classic, ja jestem w stanie do nich podejść i szybko mieć to brzmienie. Jednak to nie jest tak jak np. z Trace Elliot, że wpinasz się, niczego nie ruszasz i od razu masz inny sound, ten właściwy dla Trace Elliot.

Rodzina Ampegów Rocket Bass

W Ampegu trzeba jednak coś tam wcisnąć, ruszyć i wówczas dopiero pojawia się magia. Trzeba też mieć świadomość, że te głowy jednak różnią się od siebie. Jeśli np. chcesz grać Marcusem to trudno, żeby z Classica i ośmiu dziesiątek wycisnąć to szkło i żyletkę. Lepiej by się to sprawdziła paczka neodymowa, nowoczesna, z błyskawiczną odpowiedzią no i pewnie SVT-7PRO z jedną lampą. Z drugiej strony Ampeg SVT CLASSIC plus 8 x 10 to jest pewnie 90% wszystkich profesjonalnych backline’ów na świecie. Mamy więc typowy „industry standard” i nic tego nie przebije. Natomiast w studiach nagraniowych najczęściej nagrywanym wzmakiem basowym na świecie jest Portaflex czyli ten słynny Ampeg B-15. On teoretycznie nie powinien w ogóle grać, bo ma niewielką moc. Do niego jednak trzeba dojrzeć i poznać walory cichszego grania. Lampy w takim headzie doprowadzamy do punktu pracy, do odpowiedniej saturacji, ale nie zniekształcamy soundu i to jest przewaga tych niskowatowych lampiaków.

Zgodzimy się obydwoje, że istnieje coś takiego jak „brzmienie Ampega”. Jak ty byś je określił?
Tak, jest coś takiego, w szczególności jego korekcja jest specyficzna. Ampeg jest gruby, bogaty, tonalny, bez jakiejś żylety w górze, więc raczej R&B, wszelkie odmiany rocka, bardzo rockandrollowy sound. Jest to po prostu brzmienie do którego się przyzwyczailiśmy, nawet nieświadomie. To jest coś, czego szukasz, czego oczekujesz, bo słyszałeś to na tysiącach nagrań i to się sprawdziło, to się podoba, to jest energetyczne i emocjonalne. Możesz sobie szukać różnych brzmień, ale sound Ampega mamy już w krwioobiegu i tego się nie wyprzemy. Tak bym to określił.

Ampeg jest gruby, bogaty, tonalny, bez jakiejś żylety w górze, więc raczej R&B, wszelkie odmiany rocka, bardzo rockandrollowy sound. Jest to po prostu brzmienie do którego się przyzwyczailiśmy, nawet nieświadomie. To jest coś, czego szukasz, czego oczekujesz, bo słyszałeś to na tysiącach nagrań i to się sprawdziło, to się podoba, to jest energetyczne i emocjonalne

Ciekawi mnie też jak się potoczy dalej historia Ampega po ponownym przejęciu ich przez Japończyków z Yamahy. Oni słyną z tego, że dbają o jakość produktu więc, biorąc to pod uwagę może urodzić się coś bardzo ekscytującego, będącego cały czas tym „industry standard” w świecie basowym.

Na koniec trochę wróżenia z fusów – powiedz, jak czujesz, jak będzie wyglądał najbliższy sezon letni i jesień tego roku. Odmrożą nas zupełnie, czy jeszcze nie?
Ciężko być tutaj prorokiem. Jak wiesz, jestem handlowcem, codziennie kontaktuję się z ludźmi, którzy często są także muzykami i kiedyś mieli poplanowane sezony na grania. No to w tym roku nastawienie jest raczej takie, że co będzie to będzie. Po ubiegłym roku nikt już się nie napina, że teraz to sobie odbijemy, bo może się wydarzyć dosłownie wszystko. Tutaj obronną ręką wychodzą po prostu grajkowie jak ja, którzy grają pół hobbistycznie a cały czas mają jakąś inną pracę, dającą stały dochód. Takich osób jest bardzo wiele i oni mniej dostali po d… natomiast cała branża generalnie jest ostro zaorana i nie wiadomo w jakiej kondycji się odrodzi.

EL-DÓPA „2000000 głosów”

  • Tags
  • Ampeg
  • El Dupa
  • Grzegorz Kurek
  • Kazik Staszewski
  • YAMAHA – Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Rockowy zespół Måneskin wygrał konkurs Eurowizji w 2021 roku
Previous article Najnowsza wiadomość od Jasona Beckera

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen" Artykuły o artystach
17 maja 2022

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii Artykuły o artystach
17 maja 2022

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha Artykuły o artystach
15 maja 2022

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia"

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin Artykuły o artystach
13 maja 2022

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!" Artykuły o artystach
12 maja 2022

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!"

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami" Artykuły o artystach
11 maja 2022

Dlaczego Yngwie Malmsteen nie zatrudnia już wokalistów? "Myślą, iż są Elvisami"

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski" Artykuły o artystach
10 maja 2022

Wacław "Vogg" Kiełtyka w 4 lata od uwięzienia w USA: "Zaczynamy właściwie o tym zapominać... Wyciągamy wnioski"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
17 maja 21:21
Imprezy

Trochę metalowych zdjęć – fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

17 maja 14:05
Newsy

Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

17 maja 12:31
Artyści

John Frusciante: „Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen”

17 maja 10:55
Artyści

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

17 maja 10:03
Newsy

Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

16 maja 15:01
Newsy

Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

16 maja 9:59
Imprezy

Lipali, Fish Basket – koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

16 maja 9:07
Newsy

Marcin Patrzałek interpretuje „Cry Me A River” w stylu flamenco

15 maja 22:20
Artyści

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

15 maja 18:34
Artyści

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: „Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę”

15 maja 14:20
Artyści

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w „A Night in Tunisia”

13 maja 20:23
Tygodnik

Tygodnik 19/2022 (199)

13 maja 15:07
TopSpecial

Jak powstają nakładki na główki gitar PRS (wideo)

13 maja 11:28
Newsy

Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

13 maja 8:22
Artyści

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press