• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

ImprezyPatronat TopGuitar

Ruszają zapisy na warsztaty i festiwal Soundela 2025. Wśród wykładowców – Guthrie Govan

Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Newsy

Niedawny koncert Metalliki ponownie wywołał wstrząsy sejsmiczne. Rekord siły wstrząsów należy jednak do…

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano cze 9, 2023
Fot. Marcin Podgórski
Udostępnij

Joe Satriani został poproszony przez redakcję Guitar Player o wybranie pięciu najważniejszych utworów, które skomponował i nagrał w swojej karierze. Obok doskonale znanych „Surfinf Withe The Alien”, „Flying In A Blue Dream”, trochę mniej znanych”Sumer Song”, „Crowd Chant”, jako piąty utwór Joe wskazał na jeden z ostatnich –  „Saharę”. Powiedział przy tej okazji parę ciekawych rzeczy.

 

Jako artysta solowy Joe Satriani nagrał płyty, którymi przesunął granice instrumentalnej muzyki rockowej. Można także zaryzykować stwierdzenie, że nigdy nie polegał wyłącznie na umiejętnościach technicznych kosztem treści emocjonalnych. Tak po prostu wychowywała stara szkoła muzyki gitarowej. „Tak łatwo jest pisać skomplikowane piosenki” — mówi Joe „Bierzesz nuty i wypełniasz kropki. Potem znajdujesz szalonych muzyków, którzy chcą i potrafią to zagrać, i mówisz: 'Spójrz, to jest takie skomplikowane, czyż to nie wspaniałe?'” Nie tędy jednak prowadziła go muzyczna droga. Przykładem na to jest utwór „Sahara” (2,3 mln. wyświetleń na YouTube) z jego ostatniej płyty „The Elephanst of Mars”.

Oddajemy głos Satrianiemu, który namęczył się przy tym kawałku: „Ten utwór powstał i został nagrany bardzo szybko. Pierwotnie miał to być utwór wokalny. Wyobrażałem sobie wokalistę przeżywającego kryzys: szaleńczo spaceruje ulicami w środku nocy, kiedy nagle zostaje skonfrontowany z żeńskim bóstwem, które mówi mu, że miłość jest odpowiedzią. Wyjaśniłem całą koncepcję, kiedy robiliśmy album, ale myślę, że wszystkich to przytłoczyło i nie mogliśmy sprawić, by zadziałało to ze ścieżką wokalną. Producent powiedział, że szkoda, że nie możemy tego zrobić instrumentalnie, a ja pomyślałem, że byłoby bardzo trudno sprawić, by to zadziałało, ponieważ struktura piosenki zawiera tyle powtórzeń, pozwalając dzięki temu na tekst. Pracowałem nad tym i rzeczywiście bardzo ciężko było zagrać melodię na gitarze rytmicznej. To sprawiało, że brzmiało to tak, jakby coś nie grało.”

Bardzo trudno było zagrać melodię na gitarze rytmicznej

Oto, jak z tego wybrnął: „Napinałem strunę D na czwartym progu 12-strunowej gitary. To było pole minowe, jeśli chodzi o wydobycie melodii na wierzch. Głównym powodem, dla którego wybrałem tę piosenkę na listę moich pięciu ulubionych utworów, było to, że towarzyszyło jej odkrywanie gry na gitarze – kiedy budowałem utwór, czułem, że do czasu, gdy go skończę, stanę się lepszym gitarzystą. Nie było w nim nic, co byłoby szczególnie trudne z technicznego punktu widzenia, ale najtrudniejszą rzeczą dla każdego muzyka jest naprawdę uchwycić emocjonalną treść tego, co próbujesz wyrazić. Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gry na gitarze, aby poruszyć ludzi.”

Najtrudniejszą rzeczą dla każdego muzyka jest naprawdę uchwycić emocjonalną treść tego, co próbujesz wyrazić. Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gry na gitarze, aby poruszyć ludzi

TAGI: Joe Satriani, Sahara
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Tommy Emmanuel: „Nie potrafię czytać nut”

Maciej Warda | TopGuitar maj 14, 2025
ArtyściWywiady

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

Maciej Warda | TopGuitar maj 13, 2025
Tygodnik

Tygodnik 19/2025 (351)

Redakcja | TopGuitar maj 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Richard Kruspe bardzo rozczarował się Fenderem Stratocasterem: „Sprzedałem tę gitarę”

Maciej Warda | TopGuitar maj 11, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

Maciej Warda | TopGuitar maj 10, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Joe Satriani i Steve Vai prezentują teledysk do swojego drugiego singla, „I Wanna Play My Guitar”

Maciej Warda | TopGuitar maj 9, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?