• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo - najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

      Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo - najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

      Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

      Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

      Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio "The Dio Album". Prezentujemy pierwszy singiel "Holy Driver"

      Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio "The Dio Album". Prezentujemy pierwszy singiel "Holy Driver"

      Eric Gales z szansą na Grammy

      Eric Gales z szansą na Grammy

    • Newsy sprzętowe
      Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

      Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

      Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

      Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

      Kup gitarę Yamaha Pacifica 012 i zyskaj dostęp do aplikacji Fretello

      Kup gitarę Yamaha Pacifica 012 i zyskaj dostęp do aplikacji Fretello

      PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

      PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

    • TopVideo
      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

      L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

    • Artykuły
      Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!"

      Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!"

      Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

      Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

      Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

      Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

      Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

      Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Muzycy Davida Garretta - gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

      Muzycy Davida Garretta - gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

      GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

      GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"   

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"  

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

    • Patronat TopGuitar
      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Myrkur: Dualizm

Myrkur: Dualizm

9 października 2017 Jakub Milszewski | TopGuitar 363

Przeczytaj również

Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom
Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom
Black metal obnażony - bez przesterów brzmi jak... surf rock
Black metal obnażony - bez przesterów brzmi jak... surf rock

Myrkur, fot. Ester SegarraKiedy rozmawialiśmy, Amalie Bruun, znana jako Myrkur, robiła sobie herbatę zaszyta gdzieś na skandynawskiej prowincji. Co prawda nie znosi herbaty, ale – jak sama przyznała – wypiła już zbyt dużo kawy, a nie może przesadzać, bo noce i tak ma ciężkie – dręczą ją koszmary. Księżniczka black metalu nagrała o nich nawet nowy album, zatytułowany „Mareridt”, czyli koszmar.

Myrkur: Herbata już prawie gotowa, możemy zaczynać.

Jakub Milszewski: Zacznijmy więc o pytania o sukces. Chyba można powiedzieć, że go odniosłaś – od czasu twojego debiutu jako Myrkur w 2013 roku stałaś się rozpoznawalną częścią metalowej muzyki. Jesteś zaskoczona obrotem spraw?

Owszem. Żadna z tych rzeczy, które się wydarzyły, nie była oczekiwana. Wszystko, co się stało od czasu premiery pierwszej EP-ki, było zaskoczeniem, i to nie tylko dla mnie, ale podejrzewam, że dla mojego wydawcy, czyli Relapse Records, również.

A propos Relapse – kiedy cię odnaleźli, kiedy w jakiś sposób nawiązali z tobą pierwszy kontakt podejrzewałaś już, że coś dużego się będzie działo? W końcu Relapse to nie przelewki na rynku.

Prawdę mówiąc, nie znałam tej wytwórni, zanim nie podpisałam z nimi kontraktu, więc nie, niczego nie podejrzewałam. Właściwie to nawet nie znałam żadnej wytwórni, które się mną interesowały. Dopiero teraz widzę, że to były duże i uznane marki. Kiedy Relapse się do mnie odezwało, miałam już tę EP-kę, na której zrobiłam wszystko sama. Pomyślałam – „O, fajnie, ktoś chce to puścić dalej. Zobaczmy, co się stanie”. Nie miałam nawet na początku żadnych planów poza tą EP-ką, nie planowałam nawet koncertowania, a płytkę chciałam wydać sama anonimowo. Mój poziom ambicji był wtedy ekstremalnie niski. W Relapse podoba mi się to, że są bardzo spontaniczni. Jak coś się dzieje, to reagują: „Okej, zobaczmy, jak to pójdzie”. To mi pasuje, bo dzięki temu nie czuję żadnej presji, a cała ta wydawnicza strona była dla mnie jakąś taką zabawną, figlarną rzeczą. A potem pojawił się odzew od słuchaczy i wszystko eksplodowało. Kiedy sobie uświadomiłam, co się stało, stwierdziłam: „Wiecie co? Będę dalej grała taką muzykę. Podoba mi się!”. [śmiech]

A czujesz się gwiazdą rocka?

Nic z tych rzeczy. Co to w ogóle znaczy? Ja nie wiem. Staram się spędzać jak najwięcej czasu z dala od całego tego show-biznesu, najlepiej na łonie natury. Nie znoszę gwiazdorzenia i tego całego gówna związanego z przemysłem muzycznym.

Ale jest to niestety część muzycznej działalności – sprzedaż, reklamy, wywiady, sesje zdjęciowe…

Odczuwam głęboką pogardę dla wszelkiego rodzaju sesji zdjęciowych i planów teledysków, ale chyba z powodu tego, w jaki sposób pokazałam się jako artystka, z powodu mojej muzyki wywiady są zazwyczaj całkiem interesujące. Nikt przecież nie dzwoni do mnie i nie pyta, jakiej szminki używam, bo i tak bym nie odpowiedziała na coś takiego. Nie przepadam za wywiadami, ale jednocześnie muszę powiedzieć, że te rozmowy są często naprawdę bardzo ciekawe, ludzie zadają interesujące pytania.

Czy teraz wszystko jest już tak, jak chciałaś, żeby było?

Nigdy nie miałam żadnych planów ani założeń dla Myrkur, to zawsze był projekt na tu i teraz, więc skupiałam się na teraźniejszości. Jeśli coś robię, to intuicyjnie. Przechodzę z jednej rzeczy do drugiej, kiedy moja intuicja mi podpowiada, że tak powinnam zrobić. Ale jestem zadowolona z tego, jak wszystko się układa muzycznie, i z samej muzyki. Jest taka, jaką chciałam ją stworzyć. Nie mogłabym prosić o nic więcej.

Masz pełną artystyczną wolność?

Właśnie. Nikt nie mówi mi, co mam robić, ani mnie nie kopiuje. Nikt mi nie mówi, że coś zrobiłam nie tak, jak powinnam, bo nie pozwoliłabym nikomu dyktować mi, jak ma brzmieć Myrkur.

To chyba najlepsza sytuacja, w jakiej może się znaleźć artysta.

To marzenie, ale naprawdę ciężko pracowałam, żeby do tego momentu dojść. To nie spadło na mnie znikąd. Musiałam zapracować. Inspirowałam się zawsze takimi artystami jak Prince. Mój dobry przyjaciel, muzyk odnoszący o wiele więcej sukcesów niż ja, mówił mi kiedyś, że jeśli chcę zrobić krok, to musi być to krok ważny i osobisty, żeby inni ludzie, którzy będą podążali moją drogą, nie mogli mi powiedzieć, że zrobiłam coś źle. Podał mi jako przykład właśnie Prince’a i odtąd zaczęłam go obserwować. Zawsze byłam fanką jego muzyki, ale zaczęłam przyglądać się jemu samemu. I rzeczywiście, nikt nigdy nie mógł Prince’owi – niech spoczywa w pokoju – powiedzieć, że zrobił coś, czego nie powinien, co nie licowało z nim jako z artystą. Nie ma opcji.

Myrkur, fot. Ester Segarra

Słyszałem już twoją nową płytę „Mareridt”. Naprawdę mi się podoba. Tytuł oznacza „koszmar”, ale przez większość czasu muzyka na albumie jest bardziej po stronie piękna niż koszmaru.

To chyba nieźle?

To zależy. Wydaje mi się, że ta płyta jest mniej blackmetalowa, a bardziej folkowa. Tak miało być?

Nie, nie był. Zabawne, że ludzie mają bardzo podzielone opinie na ten temat. Jedni mówią, że to znacznie mniej folkowa płyta niż poprzednia, inni mają takie zdanie jak ty. Wszystko chyba zależy od słuchacza. Dla mnie to jeden wielki miks, hybryda. Nie zastanawiam się, gdzie powinien być jaki fragment. Większość moich znajomych wie, że uwielbiam i metal, i muzykę folkową.

To słychać. Moim zdaniem na twoim debiucie w pewien sposób uwydatniłaś piękno w black metalu, w muzyce, która z definicji jest mroczna i brudna. Skąd wzięła się ta umiejętność znalezienia i pokazania drugiej strony tej muzyki?

Dużo pracowałam z samą siebie, tak chyba mogłabym powiedzieć. Nie mam na myśli ego, ale jaźni. Dotarłam gdzieś głębiej do samej siebie, do mojej duchowej samoświadomości. Zawsze interesowałam się jungowską psychologią, tematem anima i animus, archetypami ludzkiej psychiki, tym w jaki sposób można zebrać cztery archetypiczne role w całość, zrównoważyć je, żeby stać się jakąś pełniejszą jednostką. Cała koncepcja jest bardzo kontrastowa, opiera się na poszukiwaniu balansu między rzeczami, które są przeciwstawne. Te moje trudne poszukiwania odbiły się chyba na mojej muzyce. Z powodu tego, że mnóstwo czasu spędzam na łonie natury, ucząc się o niej, przebywając z ludźmi, którzy wiedzą o niej więcej niż ja, odkryłam, że najważniejsze w naturze jest odnalezienie piękna w brutalności. Tym jest właśnie przyroda. Jest tak piękna, że wstrzymujesz oddech, ale jednocześnie może cię zabić. Ludzie zawsze mówią, że w mojej muzyce jest z jednej strony piękno, a z drugiej ta szorstkość. Ale ja nie postrzegam piękna jako prostej banalnej melodyjki i czegoś wątłego. Jeśli to prawdziwe piękno, jak szczyt wysokiej góry, to odczuwasz je jak cios w żołądek. Jeśli reagujesz na coś w sposób: „Ojej, jakie śliczne”, to nie jest to prawdziwe piękno.

Ten dualizm, o którym mówisz, był u podstaw pracy nad nowym albumem?

Nie zastanawiałam się nad tym, ale wydaje mi się, że on jest gdzieś we mnie, że jest dla mnie pewnego rodzaju napędem. W takim przypadku to normalne, że jest w moich piosenkach. Uchwycenie tego uczucia, tych kontrastów, przychodzi mi łatwo i naturalnie. Nie muszę tego ćwiczyć. Na szczęście Randall Dunn, producent płyty, czuł tak samo.

Á propos producenta – kto jeszcze pomagał ci w nagraniach?

Sama nagrałam wiele partii instrumentalnych. Był jeszcze Aaron z Wolves in the Throne Room na perkusji i dwóch gitarzystów: William Hayes i Andreas Lynge. Było też paru gościnnych muzyków.

Chcę cię zapytać o jednego z tych gościnnych muzyków: Chelsea Wolfe. Nagrałyście wspólnie utwór „Funeral” i wyszło fenomenalnie. Pasujecie do siebie idealnie. Czyj to był pomysł?

Przyjaźnimy się od jakiegoś czasu. To chyba ja zaproponowałam, żebyśmy coś razem napisały. Nie miałam niczego konkretnego na myśli, po prostu chciałam coś wspólnie zagrać, jak za starych dobrych czasów, kiedy muzycy spotykali się razem w sali prób i grali. No i udało nam się spotkać po jakimś czasie i zaczęłyśmy pisać. Po prostu. Nie było żadnej skomplikowanej historii.

Ten numer brzmi bardzo jak twój, a jednocześnie bardzo jak Chelsea. Pasowałby równie dobrze na jej płytę.

Na tym polega właśnie cały bajer. Moim zdaniem to jest właśnie sens prawdziwej współpracy – każdy daje swój styl.

Na scenie zawsze masz ze sobą swoją gitarę B.C. Rich, ale nie grasz na niej cały czas, tylko poszczególne partie. Czemu tak jest?

Bo nie muszę grać cały czas. To normalne, że masz zespół, aranżujesz pewne rzeczy tak, żeby wyszło dobrze. Ja gram partie rytmiczne, wtedy nasz gitarzysta prowadzący może grać solo, albo harmonie, albo po prostu riffy. A kiedy nie muszę grać, skupiam się na śpiewaniu. Proste.

Interesujesz się w ogóle sprzętem i instrumentami?

Owszem. Uwielbiam tę nową gitarę, którą dostałam od B.C. Rich, ale nie jestem jakimś nerdem. Nie potrafię sobie jednak wyobrazić, że nie mam tego instrumentu na scenie. Wiele z piosenek napisałam na gitarze, więc chcę ją mieć, żeby na niej grać, ale nie jestem konwencjonalnym gitarzystą. Myślę, że nie trzeba się interesować kwestiami technicznymi, żeby móc grać. Tak podchodzę zresztą do wszystkich instrumentów, dlatego jestem w stanie na wielu z nich grać.

Myrkur, fot. Ester Segarra

I o te inne instrumenty też chcę cię zapytać. Grywasz na tych starych, folkowych skandynawskich instrumentach, jak na przykład średniowieczna nyckelharpa, z którą lubisz się pokazywać. Te instrumenty należą do ciebie?

Tak, są moje.

Muszą być dość drogie.

I są. To w zasadzie jedyna rzecz, na jaką wydaję pieniądze. Już nawet nie mam żadnych fajnych ciuchów [śmiech]. Noszę cały czas te same kiecki.

Gdzie nauczyłaś się grać na tych wszystkich rzadkich instrumentach?

Jako dziecko przez lata uczyłam się grać na skrzypcach. Reszty instrumentów uczyłam się sama. Ach, uczyłam się jeszcze grać na fortepianie, chodziłam na lekcje jakoś od drugiego roku życia. To była zresztą moja pierwsza miłość. Resztę musiałam opanować sama.

Opanowanie takiej nyckelharpy wydaje się trudne.

I takie jest. Wiesz, nie jestem żadnym wirtuozem, wydobywam po prostu z tego instrumentu jakieś dźwięki, którym nadaję jakąś dynamikę i ekspresję. Ale pasjonuję się tym, to mi daje tyle szczęścia, że w ogóle nie wydaje mi się trudne. Trudne jest dla mnie uczenie się czegoś, czego nie lubię.

Wróćmy do nowego albumu. Jak rozpoczynasz prace nad kolejnymi utworami? W głowie masz jakiś konkretny temat, melodię, czy może brzmienie jakiegoś instrumentu lub rodzaj atmosfery, który chciałabyś w piosence zawrzeć?

Po trochu wszystkiego. Te folkowe instrumenty, ich brzmienie i doznania były często inspiracją dla nowych utworów, ale „Mareridt” to tak jakby album koncepcyjny… Jego tytuł oznacza „koszmar”, bo każda z piosenek jest o jakimś koszmarze. Trzymałam notatnik przy łóżku i kiedy budziłam się z jakiegoś koszmaru, których w ciągu ostatnich dwóch lat mi nie brakowało, zapisywałam strumień świadomości, symbole i myśli, które kołatały mi się po głowie. A potem przerabiałam te notatki na piosenki.

Miałaś sporo koszmarów…

Żebyś wiedział.

Dlaczego? Te dwa lata były dla ciebie takim ciężkim czasem?

Tak, ostatnie kilka lat były dla mnie osobiście naprawdę trudne. Chciałam się tych koszmarów pozbyć, ale nic nie działało, więc zaczęłam je zapisywać. I to trochę pomogło. Zadziałało troszkę jak egzorcyzm, jak wyganianie demona. Pozbyłam się go.

Myrkur, fot. Daria Endresen

Napisanie, nagranie i wydanie tego albumu było zatem terapią.

Nie planowałam tego, ale tak się właśnie stało. Teraz mam wrażenie, że przekazuję te wszystkie złe uczucia słuchaczom. [śmiech]

Twoja muzyka zdobyła sobie przychylność krytyków i słuchaczy jako pewien przejaw kreatywności, była dla nich czymś świeżym, co od razu zwracało uwagę. Nie boisz się, że w pewnym momencie formuła się wyczerpie i przestaniesz być twórcza?

Wydaje mi się, że u mnie jest to bardziej jak dożywocie, raczej się tego nie pozbędę. Ale gdybym nie była w stanie pisać i komponować, mogłabym się w końcu skupić na posiadaniu farmy, uprawianiu warzyw i robieniu wszystkich innych rzeczy, które chciałabym zrobić. Na prowadzeniu normalnego życia. Byłoby fajnie. Więc nie, nie boję się. A jeśli tak się stanie to po prostu założę rodzinę i będę normalnie żyła. To, w czym teraz uczestniczę, to nie jest życie. Nie wiem co to jest. Coś nadnaturalnego, nie ma nic wspólnego z prawdziwym światem. To wyczerpujące.

Chciałabyś to zmienić?

Nie teraz, bo znam siebie i wiem, że to nie jest dobry czas. Pracowałam na to ciężko i potrzebuję możliwości wyrażania się przez muzykę. To nie jest czas, żeby się poddać. To byłaby przyjemność na chwilę, a ból na długi czas.

Potrafisz sobie wyobrazić siebie na przykład w 2040 poza sceną, poza przemysłem muzycznym, bez gitary, bez nyckelharpy, siedzącą w domu i wychowującą dzieci?

Potrafię sobie wyobrazić to wszystko z wyjątkiem zarzucenia instrumentów. Nie wiem, czemu miałabym się ich pozbywać z życia. Wielu ludzi, którzy nie zajmują się muzyką na co dzień, gra bardzo dużo i często. Na tym polega piękno kreatywności, talentu, umiejętności. Przecież nie zapomnę, jak to się robi, tak jak nie zapomnę, jak się jeździ na rowerze. Mogę sobie zatem wyobrazić siebie poza trasami koncertowymi, w domu, ale z instrumentami, tylko bez koncertów. To nie jest zresztą smutna myśl. To prawdziwe, normalne życie.

Kiedy mówisz o byciu w domu, masz na myśli jakąś wioskę albo dom gdzieś w lesie czy apartament w wielkim mieście?

Nie, na pewno w puszczy, gdzieś, gdzie nie ma wielu ludzi.

Zakup magazyn z wywiadem tutaj.

  • Tags
  • avant-garde metal
  • black metal
  • mareridt
  • myrkur

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Billy Corgan, lider Smashing Pumpkins, zagrał dla Yamahy
Previous article Adam Palma Palm-Istry - wywiad

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!" Artykuły o artystach
6 lutego 2023

Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? "Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!"

Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko" Artykuły o artystach
5 lutego 2023

Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk Artykuły o artystach
4 lutego 2023

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze Artykuły o artystach
3 lutego 2023

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

Taj Farrant - cudowne dziecko gitary Artykuły o artystach
2 lutego 2023

Taj Farrant - cudowne dziecko gitary

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową... Artykuły o artystach
1 lutego 2023

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową...

Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny" Artykuły o artystach
1 lutego 2023

Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny"

Taylor Roberts - jeden z niewielu jazzowych gitarzystów, grający na gitarze siedmiostrunowej Artykuły o artystach
31 stycznia 2023

Taylor Roberts - jeden z niewielu jazzowych gitarzystów, grający na gitarze siedmiostrunowej

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów" Artykuły o artystach
30 stycznia 2023

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
6 lutego 12:28
Imprezy

Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę „Wendigo”  

6 lutego 9:18
Artyści

Co Brian May myślał o śpiewaniu fanów na koncertach? „Pracujemy naprawdę ciężko, więc nas do jasnej cholery słuchajcie!”

5 lutego 10:21
Artyści

Zakk Wylde o grze w Panterze: „Chodzi o to, by być gotowym na wszystko”

4 lutego 20:57
Artyści

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i… hardcore – punk

3 lutego 22:48
Tygodnik

Tygodnik 05/2023 (237)

3 lutego 15:01
Newsy

Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

3 lutego 12:10
Imprezy

Muzycy Davida Garretta – gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

3 lutego 11:01
Artyści

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

3 lutego 9:51
Newsy

Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo – najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

2 lutego 12:23
Newsy

Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

2 lutego 10:22
Newsy

Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

2 lutego 8:32
Artyści

Taj Farrant – cudowne dziecko gitary

1 lutego 21:03
Newsy

Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio „The Dio Album”. Prezentujemy pierwszy singiel „Holy Driver”

1 lutego 15:34
Imprezy

GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

1 lutego 11:43
Artyści

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową…

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press