• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      "Unhallowed" - nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława "Vogga" Kiełtyki

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

      "Venus In Furs" - kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny'ego Deppa

      "Venus In Furs" - kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny'ego Deppa

      "Sweet Dreams" - singiel i teledysk Marcina Patrzałka

      "Sweet Dreams" - singiel i teledysk Marcina Patrzałka

    • Newsy sprzętowe
      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

      Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

    • Artykuły
      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

      Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      TOOL wystąpił w Krakowie

      TOOL wystąpił w Krakowie

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Tom Angelripper, Sodom. Zawsze taki sam
Home
Artyści
Wywiady

Tom Angelripper, Sodom. Zawsze taki sam

20 grudnia 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar 735

fot. Leonhard Kreissig, Wikimedia Commons

Przeczytaj również

Nowe wydanie Sodom "M-16" w 20. rocznicę premiery
Nowe wydanie Sodom "M-16" w 20. rocznicę premiery
Trzy nowe utwory z mroczniejszego świata, które zwróciły naszą uwagę w zeszłym tygodniu
Trzy nowe utwory z mroczniejszego świata, które zwróciły naszą uwagę w zeszłym tygodniu

Sodom to już prawie od czterdziestu lat symbol wytrwałości i jakości europejskiego metalu. Ostatnio ukazała się pierwsza EP-ka Sodom nagrana w nowym składzie i to od niej zaczynamy rozmowę z jednym z najważniejszych thrashersów kontynentu – jedynym oryginalnym członkiem Sodom, jego założycielem, basistą i wokalistą Tomem Angelripperem.

Tom Angelripper, Sodom, fot. Leonhard Kreissig, Wikimedia Commons

Tom Angelripper, Sodom, fot. Leonhard Kreissig, Wikimedia Commons

Jakub Milszewski: Wypuściliście właśnie nową EP-kę. „Partisan” zawiera dwa nowe numery i jedno nagranie koncertowe i jest to pierwsze wydawnictwo Sodom w nowym składzie. A te dwa nowe kawałki pokazują chyba aktualny kurs, w jakim zmierza zespół. Co się zmieniło?

Tom Angelripper: Po pierwsze, po raz pierwszy w historii Sodom mamy w zespole drugiego gitarzystę. Granie na jedną gitarę nie było problemem – w końcu w studiu możesz sobie ponagrywać tyle ścieżek, ile tylko sobie wymyślisz. Ale posiadanie w zespole takiego gitarzysty, jakim jest Yorck, daje dużo możliwości. To młody muzyk, przynosi do Sodom wiele nowych pomysłów. Piosenka „Partisan” powstała na bazie riffu Franka Blackfire’a, z kolei „Conflagration” napisał Yorck. Mają różne style pisania piosenek, a nawet samych riffów. Ale jeśli weźmiesz ich dwóch naraz, postawisz ich razem w studiu, dostaniesz taką ścianę dźwięku, że spadnie ci szczęka. I to właśnie lubię. Nigdy jakoś bardzo nie zależało mi na posiadaniu drugiego gitarzysty w zespole, ale parę lat temu przyszedł mi do głowy taki pomysł. Zapytałem Bernemanna [poprzedniego gitarzystę Sodom – przyp. J.M.], co o tym sądzi, ale on nie chciał drugiego gitarzysty. Kiedy rozstałem się z Bernemannem i Makką, wróciłem do tej idei. Stwierdziłem: spróbujmy. Nigdy tego nie robiliśmy, ale co nam szkodzi. Zagraliśmy kilka koncertów i wiadomo było, że brzmienie było lepsze niż kiedykolwiek, a ściana dźwięku potężniejsza. Mamy parę starych piosenek, w których potrzebujemy dwóch gitar i teraz znów możemy je grać na koncertach. To był też jeden z powodów zmiany składu zespołu – chciałem zmienić setlistę. Nie chcę skończyć jak Motorhead czy Slayer i grać tego samego zestawu piosenek co wieczór. Mamy tyle albumów, tyle dobrych piosenek, których nigdy nie graliśmy na żywo.

Wspomniałeś, że numer „Conflagration” z nowej EP-ki jest autorstwa Yorcka. Ta piosenka mnie trochę akurat zaskoczyła. Jest wręcz bliżej oldschoolowego black metalu, a z tym pogłosem na wokalu brzmisz dziko. To jakiś hołd dla starego metalu?

Tak! To jest nasz hołd dla black metalu i crust punka. Yorck jest wielkim fanem blacku i punka. W ogóle jest największym fanem muzyki metalowej, jakiego w życiu spotkałem. Ma olbrzymią kolekcję płyt. Jest bardzo zaangażowany w scenę. Pójście nieco w stronę punka to był jego pomysł. To oczywiście nie brzmi jak normalny punk rock, bo wokale są bardziej blackowe… W sumie nigdy nie rozmawiamy o tym, w jakim kierunku pójść, nie zastanawiamy się nad tym, jak napisać kolejną piosenkę. Po prostu zaczynamy tworzyć, piszemy teksty, aranżujemy i tyle. Jedyna zasada jaka jest, to że na końcu musi to być naprawdę heavy. Zawsze mówię członkom zespołu: słuchajcie starych rzeczy Venom, starego Slayera… Husky, nasz nowy perkusista, też jest wielkim fanem metalu. On to wszystko zna. Pomiędzy nim a Makką, naszym poprzednim perkusistą, jest w tym względzie wielka różnica. Makka nie był zaangażowany w scenę, nie interesował się nią. Nie rozumiał, o czym mówię, kiedy mówiłem o pierwszych płytach Venom. A goście, których mam teraz w zespole, są fanami metalu, znają to wszystko, od razu wiedzą, o co mi chodzi. A na dodatek są wielkimi fanami Sodom! Yorck to chyba największy fan Sodom, jaki istnieje, a teraz też gra w tym zespole. Przyniósł do zespołu mnóstwo pomysłów, wie, czym się inspirować, czego słuchać, żeby pasowało. A jeśli masz w zespole fana tego zespołu i pozwalasz mu tworzyć muzykę, to on od razu będzie wiedział, czego oczekują fani. Jestem naprawdę usatysfakcjonowany tym, jak się wszystko układa. Rozstanie się z Bernemannem i Makką było chyba najlepszą decyzją w mojej karierze.

Mówisz o nowych pomysłach, więc pewnie jakiś kolejny duży album już się tworzy?

Tak, mamy parę riffów, ja z kolei ponotowałem już jakieś teksty. Chcemy zacząć składać wszystko do kupy i tworzyć nowe numery zaraz po zakończeniu trasy z Exodus i Death Angel. Będziemy wtedy mieli trochę czasu na to. Ale będziemy też mieli na to czas podczas trasy, w końcu będziemy siedzieć całymi dniami w autobusie, czekając na koncert. Możemy zabrać gitary i popracować nad pomysłami. Chcemy wykorzystać ten czas kreatywnie. Nie chcę jeszcze mówić o jakiejś dacie premiery, jest na to za wcześnie. Nie rozmawiałem też jeszcze nawet z wytwórnią, bo chcemy napisać tę płytę bez żadnej presji. Kiedy skończymy aranżowanie numerów i je nagramy, zrobimy jakąś przedprodukcję, będziemy mogli pogadać o jakiejś premierze. Ale jeśli wszystko pójdzie dobrze, to płyta powinna być pod koniec przyszłego roku. Wytwórnie lubią wypuszczać płyty przed Bożym Narodzeniem, bo ludzie mają wtedy więcej kasy i chętniej kupują [śmiech]. Taki jest biznes. My jednak nie celujemy w konkretną datę.

Sodom, fot. Moritz Kuenster Monsterpics

Sodom, fot. Moritz Kuenster Monsterpics

Jednak poza datą premiery, bazując na tych kilku riffach, które macie, czego możemy oczekiwać? Więcej numerów jak „Partisan” czy więcej numerów jak „Conflagration”?

[śmiech] Dobre pytanie. Zobaczymy, co wymyślą chłopaki. Jestem fanem Franka Blackfire, liczę na niego. Kiedy dołączył znów do zespołu po odejściu Bernemanna i zagraliśmy w naszej sali prób kilka starych numerów, jak „Agent Orange” czy „Nuclear Winter”, brzmiał dokładnie jak na płycie. Frank nigdy nie zmienił swojego fantastycznego brzmienia. Wysoka precyzja, ciężar, wszystko dokładnie jak na albumie „Agent Orange”. Niektórzy ludzie się tego boją, mówią, że kiedy Frank Blackfire gra, to wszystko brzmi jak Kreator. Tak nie jest. Kiedy wchodzę z wokalami i moim basem całość nie brzmi nijak jak Kreator.

Sodom brzmi jak Sodom.

Frank wie dokładnie, co stoi za tymi starymi numerami Sodom, jak „Nuclear Winter”, „Sodomy And Lust”, „The Conqueror”, „My Atonement”. On wie, jakie jest ich znaczenie. I wie, że pisanie piosenek dla Sodom to nie to samo co pisanie piosenek dla Kreator, bo po prostu będą momentami mniej melodyjne. Owszem, nasze piosenki też mogą być melodyjne, ale nie kosztem ciężaru. Myślę, że na nowej płycie będzie 50% Franka i 50% Yorcka. Yorck jest młodym gitarzystą, potrafi wymyślić mnóstwo riffów. Zaczęliśmy je nagrywać na komputer, żeby ich nie pozapominać. Poskładamy je, kiedy przyjdzie na to czas. Ale różnicą między „Partisan” a naszym kolejnym albumem będzie pewnie kwestia producenta. „Partisan” został wyprodukowany przez naszego producenta i realizatora Corny’ego Rambadta, z którym pracowaliśmy na przykład także przy „Decision Day”, ale przy następnej płycie chciałbym zrobić to inaczej. Chciałbym pojechać do studia z analogowym stołem i zmiksować to na nim. Myślę, że to da trochę bardziej oldschoolowego, jakościowego brzmienia. Musimy nagrywać go cyfrowo, bo to po prostu tańsze i wygodniejsze, ale chcę wydać kasę na to, żeby po nagraniach pojechać z zespołem do studia i poświęcić trochę czasu na miksy. W Niemczech nie ma teraz wielu studiów nagraniowych, bo ludzie obecnie nagrywają i miksują wszystko na komputerze bez problemu, ale ja potrzebuję prawdziwego stołu, żeby uzyskać lepsze, bardziej oldschoolowe brzmienie. Zawsze wspominam o tych starych zespołach: Venom, Motley Crue, Kiss, Black Sabbath. Każdy z nich brzmiał inaczej, ale wszystkie brzmiały dobrze. My też tak chcemy. Chcę mieć możliwość przesunięcia nieco do przodu basu, ale bez konieczności tracenia gitar. Chcę większego brzmienia bębnów. W to celujemy. Myślę, że następnym albumem będziesz dzięki temu zaskoczony. To będzie prawdziwie morderczy krążek z miażdżącym brzmieniem. „Decision Day” brzmiał dobrze, „Partisan” także, ale zawsze można to jeszcze poprawić.

Analogowe graty w studiu faktycznie dają nieco więcej przestronnego, naturalnego brzmienia.

Zgadza się. Zawsze kojarzy mi się to ze starymi lampowymi odbiornikami radiowymi z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. One brzmiały świetnie. Jest wielka różnica między lampą a tranzystorem czy jakimś małym cyfrowym radyjkiem. Marzę o tym, żeby tę nową płytę zrobić właśnie tak po staremu. Może uda nam się zatrudnić do miksu ponownie Harrisa Johnsa [miksował już dla Sodom albumy „Persecution Mania”, „Agent Orange”, „Better Off Dead”, „Tapping The Vein”, „Til’ Death Do Us Unite”, „Code Red”, „M-16” – przyp. J.M.], ale w dużym studiu, żeby było bardziej klasycznie i mocniej.

Sodom, fot. Moritz Kuenster Monsterpics

Sodom, fot. Moritz Kuenster Monsterpics

Obecnie po raz pierwszy w karierze Sodom ma czterech członków. Czy wraz ze zmianą składu zmienił się też wasz sposób pracy nad nowym materiałem?

Mam nadzieję, bo mamy w końcu dwóch gitarzystów i bardzo ważne jest, żeby pracowali razem. Wiesz, przy dwóch gitarzystach może być tak, że jeden będzie zainteresowany pisaniem, tworzeniem, ale drugi będzie chciał tylko grać. Najlepsza opcja jest jednak taka, kiedy do siebie pasują – obaj chcą pisać i inspirują się nawzajem. W końcu to nie będzie solowy album na przykład Franka Blackfire, a kolejna płyta Sodom! Yorck też przynosi riffy, wysyła je Frankowi, Frank słucha, kombinuje z nimi, coś zmienia albo nie, jeśli mu się podoba. Koniec końców jesteśmy zespołem i gramy do jednej bramki, więc chcemy stworzyć jak najlepszy produkt. Frank jest oczywiście starszy od Yorcka, poważniejszy, ale go zaakceptował i akceptuje jego riffy. Yorck także akceptuje pomysły Franka, a przecież u nas wszystko zaczyna się od gitary i riffu. Tak właśnie chcemy tworzyć piosenki. Ale wysyłam Yorckowi też trochę tekstów. Powiedział mi kiedyś, że czasami, jak czyta teksty, to od razu ma w głowie melodię, ma odpowiedni pasujący riff. Nie ma zatem jakiegoś konkretnego ustalonego sposobu pisania. Proces pracy nad każdą piosenką i tak kończy się w sali prób. Żyjemy w jednej okolicy, możemy robić próby trzy–cztery razy w tygodniu. Wymyślanie riffów w domu jest ważne, ale potem należy je zabrać na salę prób, pokazać reszcie zespołu, opracować, poskładać do kupy. Ja jestem bardzo pomocny przy aranżacjach. Z góry wiem, co może być problemem i jak do niego podejść. To ja składam wszystkie riffy razem, by stworzyły piosenkę. Ale mamy swoje próby i próbujemy różnych zespołowych rozwiązań, bo czasami Husky ma pomysł na jakieś fajne przejście na bębnach albo Frankowi przyjdzie do głowy jakaś ciekawa zagrywka. Zaczyna się wtedy zazwyczaj od jakiegoś jam session, a potem nagle mamy piosenkę.

Granie prób po kilka razy w tygodniu jest w 2018 roku dość nadzwyczajną sytuacją dla dużych zespołów. Większość pracuje jednak osobno, wymieniając się po prostu plikami przez internet.

Wiem, wiem. To jest dokładnie to, czego nie znoszę. Gitarzysta mieszka w Stanach, drugi w Anglii i piszą razem piosenkę, przesyłając sobie MP3. To nie jest metoda, którą chcemy mieć w Sodom. Jasne – jeśli Frank ma jakiś fajny riff, to go nagrywa i wysyła mi plik. Ale potem idziemy do naszej sali, żeby nad nim pracować. Sodom to zespół grający próby. Sala prób to nasz drugi domu. Lubię być razem z resztą zespołu. Cieszę się tym czasem. Gramy, popijamy piwko, dyskutujemy o muzyce, ustalamy setlisty. To nasza praca i kocham ją. Kocham też chłopaków, lubię z nimi przebywać. Dlatego bardzo ważne było, żeby nowi członkowie byli z okolic mojego miasta. Dzięki temu możemy normalnie odbywać próby w Essen. Mamy salę w tej samej okolicy, w której nagrywaliśmy nasze pierwsze dema w 1982. Frank i Yorck tutaj mieszkają, Husky mieszka trochę dalej, pracuje w Dortmundzie, ale dojeżdża. Ale kiedy graliśmy z Bernemannem i Makką sam musiałem jeździć do Dortmundu co drugi dzień. To 120 kilometrów. Teraz pracujemy w Essen, tutaj składamy naszą muzykę w całość. Dzięki temu możemy pracować efektywniej.

Dobrze słyszeć, że wciąż są zespoły, które lubią grać razem. Muzyka rockowa zawsze była grą zespołową.

Tak było od początku. Kiedy zaczynaliśmy, każdą piosenkę i każde nagranie wypracowywaliśmy i nagrywaliśmy w sali. Mieliśmy jakiś magnetofon na taśmy, nagrywaliśmy na niego piosenki. Pracowaliśmy nad aranżacjami, robiliśmy zmiany tylko wtedy, kiedy było to konieczne. Granie prób i wspólna praca w sali jest dla mnie jedynym sposobem, żebym poczuł, że faktycznie jesteśmy zespołem. Zespół nie zgrywa się jedynie na scenie czy w studiu. Chcę widzieć zespół tak często, jak to możliwe.

Czyli w Sodom nie zmieniło się wiele od 1981.

To jest po prostu powrót do naszych korzeni, podobnie jak z tym brzmieniem płyty. Ale tak to zrobimy. To wymaga dużo pracy, poświęcenia, czasu, ale jest tego warte. Następny album Sodom będzie najważniejszym albumem w mojej karierze, dlatego chcę w niego włożyć maksimum energii.

A twoje podejście do wykonywania i tworzenia muzyki zmieniło się od czasu debiutu?

Nie, chyba nie. Sodom nigdy dotychczas się nie zmienił i nie zmieni. Jesteśmy chyba jednym z niewielu zespołów, które zostają wierne własnej ścieżce. Ludzie, którzy chcą kupować albumy Sodom, muszą wiedzieć, że faktycznie znajduje się na nich Sodom. Popatrz, co się działo w latach dziewięćdziesiątych: mnóstwo zespołów wtedy zmieniło swoją muzykę, stało się bardziej melodyjnymi, bardziej komercyjnymi, bo płyty się gorzej sprzedawały. Nas to nigdy nie obchodziło. Kiedy patrzysz na całą karierę Sodom, to zwrócisz uwagę, że w tych latach dziewięćdziesiątych nagraliśmy jedne z najcięższych albumów w moim życiu: „Tapping The Vein”, „Get What You Deserve”, „Masquerade In Blood”. Sodom nigdy się nie zmieni. Dokładnie wiemy, czego oczekują od nas fani. Mamy dobrego wydawcę, który nigdy nie narzuca mi, co mam robić. Możemy zatem pracować bez jakichś obciążeń z zewnątrz i skupić się na tym, co sami lubimy. A przecież sami jesteśmy fanami thrashu. I to właśnie chcemy pokazać ludziom w najbliższych latach – że Sodom jest naprawdę ciężkim metalowym zespołem. Byłem tego lata w Wacken, grałem tam z Onkel Tom. Widziałem wiele zespołów, które nazywały siebie metalowymi, a takimi nie były. Tak naprawdę uważam, że Sodom jest jednym z ostatnich metalowych zespołów. Dlatego nigdy się nie zmienimy. Będziemy próbować pisać lepsze piosenki, z ciekawszymi aranżacjami, mieć lepsze brzmienie, lepszą produkcję. To może my zrobić, bo chcemy się rozwijać. Ale nigdy nie chcemy zmienić naszego stylu. Nie mamy zamiaru robić kopii „Obsessed By Cruelty”, ale chcemy podtrzymać tego ducha lat osiemdziesiątych, ducha starego Sodom.

Sodom, fot. Moritz Kuenster Monsterpics

Sodom, fot. Moritz Kuenster Monsterpics

Mogę się domyślać, że ty jesteś szefem w Sodom. Czy to zatem ty podejmujesz wszystkie decyzje w kwestiach muzycznych w zespole?

Tak [śmiech]. W zespole jest demokracja, ale koniec końców muszę podejmować decyzje na temat tego, co robimy, a czego nie. Kiedy w zespole byli Bernemann i Makka, i Bernemann przynosił jakiś riff, też mówiłem, że mi się nie podoba, że to nie jest riff Sodom. W zespole zawsze jest dużo pomysłów, więc ktoś musi podejmować decyzje. No i ja jestem w Sodom od początku, wiem, co lubią nasi fani. Więc jest to demokracja, ale decyzje muszą zostać podjęte. Jestem też menedżerem zespołu i centralną osobą w Sodom. Jestem też zawsze otwarty na różne pomysły i opinie. Nie jestem gitarzystą, nie piszę riffów, więc w tej materii polegam na Franku i Yorcku. Kiedy coś przynoszą, to mówię, że to świetne, żeby zapamiętali to, bo to może się potem stać na przykład refrenem. To jednak mój zespół, ja podejmuję decyzje.

Pogadajmy jeszcze trochę o niedalekiej przyszłości. W przyszłym roku wasz krążek „Agent Orange” będzie obchodził trzydzieści lat. To jest chyba jedna z najważniejszych waszych płyt, pewnie także jedna z najważniejszych płyt dla europejskiego thrashu czy metalu w ogóle. Planujecie na tę okazję coś specjalnego?

Kiedy „Agent Orange” obchodziła dwudzieste piąte urodziny, zrobiliśmy reedycję, dlatego teraz tego na pewno nie zrobimy. W zespole rozmawiamy o tym, żeby na koncertach grać całą tę płytę. To fajny pomysł. Można zrobić coś w stylu setlisty złożonej z największych klasyków plus wszystkie numery z tego krążka, oczywiście wtedy, kiedy będziemy mieli wystarczająco dużo czasu na scenie. Taki jest nasz pomysł na przyszły rok. Kiedy już zaczniemy setlistę od „Agent Orange”, to już pojedziemy z tym do końca. Będzie „Don’t Walk Away”, będzie „Incest”, będzie „Baptism of Fire”, będzie „Magic Dragon”. I to jest też rzecz, którą mogę zrobić dopiero teraz, kiedy mam w składzie Franka i Yorcka. Z Bernemannem w życiu nie mogłem o czymś takim nawet porozmawiać. Frank zna te wszystkie numery, Yorck jest z kolei największym fanem „Agent Orange” na świecie.

Pamiętasz swój pierwszy bas?

O tak, pamiętam. Nazywał się Hondo. Nie było żadnych innych informacji o tym instrumencie, po prostu ten jeden jedyny napis. To był Explorer. Dawno na nim nie grałem, ale używałem go w 1981 czy 1982… Kupiłem go chyba zaraz przed tym, jak przyszło mi do głowy, żeby stworzyć zespół albo do jakiegoś zespołu dołączyć. Byłem wielkim fanem Kronosa z Venom i Johna Gallaghera z Raven. Kupiłem tę gitarę z zamiarem powieszenia jej na ścianie jako ozdoba. Jakiś rok później założyliśmy Sodom z Aggressorem na gitarze i Witchhunterem na perkusji. Wtedy zacząłem grać, a właściwie zacząłem próbować grać, bo kiedy ją kupiłem, nie potrafiłem grać. Chciałem mieć po prostu ozdobę, bo podobały mi się explorery. Hondo to chyba jakiś japoński producent, nie jestem pewien. Nie ma o nich zbyt wiele informacji.

Demówki „Witching Metal” i „Victims of Death” nagrywałeś na tej gitarze?

Tak, ale nie tylko. Ostatnią rzeczą, jaką na niej nagrałem, było „Mortal Way of Life” z 1988. Zrobiliśmy z tego wideo i na nim mam właśnie tego Explorera. A potem sprawiłem sobie Ibaneza Destroyera.

Teraz też grasz na Ibanezie?

Tak. Znowu gram na destroyerze, ale mam jakieś czternaście czy szesnaście basów. Mam chyba ze trzy destroyery, trochę warwicków… Ale na scenie mam destroyera II, czerwonego. Służy mi od kilku lat. To jest bas, który w zasadzie został zreaktywowany. Zagrałem na nim koncert z okazji dwudziestopięciolecia i zdałem sobie sprawę, że to jest to, co ludzie chcą widzieć. A ja go lubię.

Jakich wzmacniaczy i kolumn używasz na scenie?

Mam bardzo prosty zestaw. W trasie i wtedy, kiedy podróżujemy samolotami, używam Ampega SVT z klasycznej serii. Do tego preamp SansAmp. Używam go już chyba z dwadzieścia lat. Jest malutki, można go wsadzić do torby czy walizki, a dzięki niemu będziesz miał taki sam dźwięk na każdej scenie. Kiedy gramy w Niemczech albo w naszej sali prób mam końcówkę mocy Marshall EL34. To lampowy wzmacniacz, najzwyklejszy w świecie. Ale brzmi świetnie. Wiem, że sporo basistów i gitarzystów przechodzi na Kempera. Ja nie chcę. Jego brzmienie jest fajne, można sobie ustawić naprawdę dobre rzeczy, ale dla mnie to wszystko zbyt skomplikowane. No i nie jest wystarczająco oldschoolowe [śmiech].

Sodom, fot. Moritz Kuenster Monsterpics

Sodom, fot. Moritz Kuenster Monsterpics

Nie pasuje do Sodom.

Frank i Yorck też nie chcą Kempera. Ale wiem, że trochę innych starych bandów używa tego sprzętu. Ja też znam to urządzenie. Zresztą mój dobry kumpel dla nich pracuje i wiem, że robią teraz sporo kasy, bo każdy chce to mieć. Ale dla mnie jest to zbyt trudne. Nie chce mi się tego uczyć. Instrukcja użytkowania ma czterysta stron, a ja chcę tylko wcisnąć przycisk i mieć dźwięk od razu.

Pamiętasz pierwszy koncert, za który dostałeś jakieś pieniądze?

Zawsze dostawałem kasę [śmiech]. Ale pierwszy taki koncert był w 1984 roku, we Frankfurcie. Impreza nazywała się Black Metal Night. Grał tam też Tankard, a Venom rozdawali autografy. Było świetnie. Pamiętam, że na scenie byliśmy strasznie pijani, a na dodatek gdzieś było nagranie z tego koncertu, bo ktoś to rejestrował. To było straszne [śmiech]. Ale dostaliśmy kasę. Chyba 5000 marek. No i oczywiście darmowe piwo. Te 5000 marek to były praktycznie koszty przejazdu i noclegu, ale darmowy browar był przekonujący [śmiech]. Sęk w tym, że zaczęliśmy pić trochę za wcześnie. Piwo i whisky wjechały jeszcze parę godzin przed wyjściem na scenę. Graliśmy strasznie [śmiech].

Kolesie z Tankard pewnie też byli napruci. Lubią pić.

O tak, zdecydowanie. Wiesz, nie pamiętam dokładnie wszystkiego, ale impreza była porządna. No i odbywało się tam też signing session z Venom, a my byliśmy ich wielkimi fanami. To był chyba pierwszy koncert, za który dostaliśmy jakąś kasę. Przyszło do klubu pewnie z trzysta osób. Wciąż mam gdzieś ulotkę i plakat z tego koncertu. Fajne wspomnienia.

Sodom to stary zespół. Sam mówisz, że jesteście oldschoolowi. Jesteście na scenie kupę lat, dużo, jak na metalowy zespół. Czy takim starym wygom jak wy, Kreator, czy wspomniany Tankard trudno jest odnaleźć się w dzisiejszej muzycznej rzeczywistości i biznesie? Orientujesz się chociażby w kwestiach serwisów streamingowych, online’owej dystrybucji i promocji muzyki i tego typu sprawach, na których cały rynek obecnie się opiera?

Tak, wiele się zmieniło… Kiedy rozmawiamy z naszą wytwórnią o tych wszystkich rzeczach, to muszę przyznać, że nie rozumiem. Czasy się zmieniły, rynek się zmienił. Scena metalowa zrobiła się zbyt duża, wymknęła się spod kontroli, bo każdego miesiąca pojawia się całe mnóstwo zespołów. Inne kapele stają się coraz większe. Nie przepadam za Powerwolf czy Sabaton, ale te zespoły zdobyły sobie w ostatnich latach wielką popularność. To wszystko jest też powodem, dla którego nie chcemy się zmieniać. Mamy swoją grupę fanów. Rośnie też nowa generacja fanów metalu, która interesuje się starymi, historycznymi kapelami. Szukają, od czego się to wszystko zaczęło na początku lat osiemdziesiątych czy wcześniej. Często o tym rozmawiamy i okazuje się, że ta nowa generacja lubi Sodom. Ostatnio rozmawiałem z pewnym fanem, który miał piętnaście lat. Miał w domu plakaty Venom, Hellhammer i tak dalej. Zapytałem go, jak to się stało, że słucha takich rzeczy. Powiedział, że jego dziadek tego słuchał, jego ojciec tego słucha, i jemu też się spodobało. Mówił, że nie lubi tych nowych metalowych kapel ani metalcore, ale lubi te wszystkie oldschoolowe. To nasza przewaga. Sodom, Kreator, Tankard i inne stare zespoły odcisnęły swoje piętno, więc zawsze będziemy częścią europejskiej sceny metalowej. Nie chcę odnieść tak wielkiego sukcesu jak Iron Maiden, bo musiałbym zmienić naszą muzykę. Ale rynek faktycznie się zmienia. W rozmowach pojawiają się takie nazwy, jak Spotify, Napster, iTunes, wyniki sprzedaży cyfrowej… Ale mnie to nigdy nie interesowało. To są jednak te wszystkie nowe platformy, za pośrednictwem których ludzie kupują i gdzie słuchają muzyki. Muszę to zaakceptować. Ale cieszę się jednocześnie, że wydajemy nasze stare rzeczy na winylach i sprzedają się w liczbie jednego czy dwóch tysięcy, co jest bardzo spoko. Nowe realia rynku są takie, że wszystko wymyka się spod kontroli. Ale my możemy wciąż robić swoją muzykę i ufać, że wszystko będzie dobrze.

  • Tags
  • metal
  • sodom
  • thrash
  • tom angelripper

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Thesis: Uchwycić chwilę
Previous article John Fogerty w Dolnie Charlotty

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata" Artykuły o artystach
25 czerwca 2022

Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu Artykuły o artystach
23 czerwca 2022

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem" Artyści
22 czerwca 2022

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition" Artykuły o artystach
22 czerwca 2022

Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Kirk Hammett boi się słuchać płyty "Lulu" i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N' Roses

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism - artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal Artykuły o artystach
21 czerwca 2022

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism - artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal

Alice Cooper: „To całkiem zdrowe, że zespoły rockowe nie są teraz numerem jeden" Artykuły o artystach
20 czerwca 2022

Alice Cooper: „To całkiem zdrowe, że zespoły rockowe nie są teraz numerem jeden"

Bob Ezrin o wielkości Davida Gilmoura: "Możesz mu dać ukulele i wzmacniacz Pignose, a on i tak sprawi, że będzie to brzmiało majestatycznie" Artykuły o artystach
17 czerwca 2022

Bob Ezrin o wielkości Davida Gilmoura: "Możesz mu dać ukulele i wzmacniacz Pignose, a on i tak sprawi, że będzie to brzmiało majestatycznie"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
25 czerwca 20:11
Artyści

Alice Cooper: „Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata”

23 czerwca 21:14
Artyści

Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

23 czerwca 10:59
Newsy

„Unhallowed” – nowy singiel z nadchodzącej płyty Machine Head, powstały z udziałem Wacława „Vogga” Kiełtyki

22 czerwca 15:02
Artyści

Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: „Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem”

22 czerwca 14:34
Newsy

Markbass szykuje basową rewolucję…

22 czerwca 12:43
Newsy

Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

22 czerwca 9:34
Artyści

Jeff Beck otrzymał od Steve’a Wondera 'Cause We’ve Ended As Lovers’ w zamian za „Superstition”

21 czerwca 21:02
Artyści

Kirk Hammett boi się słuchać płyty „Lulu” i wspomina, że Nirvana nie chciała koncertować z Guns N’ Roses

21 czerwca 15:00
Newsy

Baroni AFK150 – hybrydowy wzmacniacz gitarowy

21 czerwca 13:00
Newsy

Takamine GLD11E-NS i GLN11E-NS – prezentacja wideo

21 czerwca 12:00
Artyści

Paul McCartney i jego własna wersja fingerpickingu

21 czerwca 10:07
Artyści

Poznajcie HAL-CA z zespołu Asterism – artystkę Yamahy, która przekuwa anime w metal

20 czerwca 16:05
Imprezy

Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

20 czerwca 15:21
Newsy

Mohini Dey odpowiada na pytania firmy Markbass

20 czerwca 10:16
Newsy

„Venus In Furs” – kolejny utwór zapowiadający nową pytę Jeffa Becka i Johnny’ego Deppa

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press