• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

    • Newsy sprzętowe
      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

      Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

    • Artykuły
      Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

      Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

      Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

      Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

      Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się"

      Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się"

      Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u"

      Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Wojtek Pilichowski. Korzenie

Wojtek Pilichowski. Korzenie

28 grudnia 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar Artyści, Nauka gry na gitarze, Wywiady

fot. Paweł Zdybel

Przeczytaj również

Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         
Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         
Wojtek Pilichowski i wyjątkowy projekt "Jericho Brass Collective"
Wojtek Pilichowski i wyjątkowy projekt "Jericho Brass Collective"

Jak wiadomo nie od dziś, Wojtek Pilichowski jest bezapelacyjnie jednym z najznakomitszych polskich instrumentalistów. Dlatego za każdym razem, kiedy raczy nas nową płytą, świętujemy. Wraz z tegorocznym albumem „Vandal” Wojtek postanowił pójść w inną stronę niż zwykle, ale w dalszym ciągu stawia na młodych.

Wydajesz się być dumny z tego, że jesteś wandalem.

W tytule mojej nowej płyty i muzyce na niej zawartej nie chodzi o wandalizm, a o Wandali. Szukając naszych korzeni i nie chcąc za wszelką cenę naśladować krajów anglosaskich, postanowiłem poszukać w miejscu, z którego pochodzę, o moje miejsce na mapie Europy i świata. Przyglądając się temu i cofając się w latach, stwierdziłem, że to wielki powód do dumy mieszkać na ziemiach, z których wywodzą się Wandalowie. Chodzi zatem o nasze pochodzenie. Chciałbym pokazywać coś, co jest nasze, polskie i europejskie. Nie przypadkowo na nowej płycie są też kawałki z góralami z Pienin.

Mówisz o tym, że chciałbyś zajrzeć do przeszłości. Kiedy słyszę takie deklaracje, to jawi mi się, że na płycie będzie sporo folku. A tymczasem na twojej poprzedniej płycie „Intro” było nowocześniej. Czego się zatem możemy spodziewać po albumie „Vandal”?

Album „Vandal” jest zwrotem w drugą stronę. To płyta nagrana w kwintecie. Nie używamy żadnych loopów, żadnej elektroniki, poza syntezatorami i tym, że barwa fortepianu jest syntetyczna, nie żywa. Poza tym 90% instrumentów to instrumenty żywe, naturalne, ewentualnie barwy syntetyczne, które imitują brzmienia żywe.

Wojtek Pilichowski, fot. Paweł Zdybel

Wojtek Pilichowski, fot. Paweł Zdybel

Jak wyglądał proces tworzenia i nagrywania? Kto ci w tym wszystkim pomagał?

Już od czterech lat współpracuję z dwoma dżentelmenami, którzy pracowali ze mną także przy „Vandalu”. Na perkusji gra Tomek Machański. To niesamowita postać. Znam go od dobrych dziesięciu lat. Przyjeżdżał na warsztaty do Muzycznej Owczarni kiedyś jako uczestnik, potem jako pomocnik wykładowcy. Po kilku latach stał się pełnoprawnym wykładowcą i cieszę się, że mam go w zespole. To znakomity perkusista i znakomity pianista. Jeśli ktoś go słyszy po raz pierwszy jak gra na pianie to myśli, że to pianista. To zresztą muzyk, który „czesze dżoby” zarówno na bębny, jak i na piano. Świetny muzyk i świetny przyjaciel. Na gitarze gra Michał Trzpioła. Kiedy szukałem do składu nowego gitarzysty zadzwoniłem do Mietka Jureckiego, bo on, przez organizację festiwalu Solo Życia, ma najlepsze rozeznanie jeśli chodzi o gitarzystów. Poprosiłem Miecia, żeby mi wysłał ze trzech kozaków. Michał Trzpioła był pierwszym gitarzystą, do którego nagrań link otworzyłem i, szczerze mówiąc, pozostałych słuchałem już niechętnie. Wiedziałem, że Trzpioła to ten gość, którego chcę w zespole. Gra u mnie na w zasadzie nie na gitarze, a na gitarach, bo świetnie operuje różnymi barwami. Dobrze się czuje na gitarze siedmiostrunowej z humbuckerami, ale dobrze porusza się też na stracie. Brzmi kapitalnie, znakomicie myśli. Nagraliśmy razem „Electro Step”, koncertową wersję albumu „Intro”, graliśmy razem także koncert w Trójce na moje dwudziestopięciolecie, co też się ukazało na płycie. Dobór tamtego składu był podyktowany tym, że wiedziałem, jaką płytę chcę nagrać za kilka lat, a był to album „Vandal”. Na instrumentach klawiszowych gra Adrian Latosiewicz. Chłopak ma dwadzieścia cztery lata. Bardzo szeroko myśli o muzyce – nie tylko w kwestii wykonawczej, bo ma także bardzo duże pojęcie w kwestiach rejestracyjnych, co jest dla nas bardzo pomocne. Często myśląc o tym, jak coś się odnajdzie na koncercie czy w studiu, w sali prób, już to konsultujemy, zastanawiamy się, jak mogłoby to wyglądać. Zresztą Adrian też potrafi w sprawny sposób ustawić kilka mikrofonów, dzięki czemu próba już nie jest notatką w brudnopisie, a dobrze brzmiącym materiałem. Na „Vandalu” znalazł się też Michał Rorat. To świeża postać, na którą zwrócił mi uwagę Tomek Machański. Kiedyś z Woobie Doobie często graliśmy taki standard „C.T.A.”. Z tym składem znowu mogę go grać. Czasami wykonujemy go na koncertach. Nie jest to utwór łatwy, ale kiedy posłuchałem na YouTubie, jak gra go Michał Rorat, wiedziałem, że jest to klawiszowiec, którego muszę mieć na płycie. Moja współpraca z Michałem zaczęła się od pracy nad albumem „Vandal”. To jednak nie wszyscy muzycy, którzy wzięli udział w pracach nad albumem. Jest oczywiście Wojtek Olszak – nasza przyjaźń trwa już blisko trzydzieści lat, czujemy się razem znakomicie. W tej jest go najmniej, bo gra zaledwie w dwóch kawałkach. Na siedemnaście solowych płyt, które nagrałem, łącznie z koncertowymi, Wojtek Olszak jest przynajmniej na dziesięciu. Na płycie pojawił się także Michał Dąbrówka, choć w bardzo nietypowej roli. Ma taki superkosmiczny instrument, który nazywa ksylosynt. Zagrał na nim w dwóch kawałkach. Nie będę zdradzał jak to brzmi i w jakim charakterze Michał tam występuje, ale zrobił znakomitą robotę. Gościem bardzo specjalnym jest mój serdeczny przyjaciel Adrian Maruszczyk, z którym razem założyliśmy nawet dwuosobowy zespół – dwóch basistów, świetny skład. Cóż może brzmieć lepiej niż gitara basowa? Dwie gitary basowe. Cieszymy się tym, że gramy na instrumentach, które Adrian wymyślił. Mam w jego firmie sygnowany instrument, to świetna gitara, znakomicie mi się z nią gra. Adrian Maruszczyk gra jedno cudowne solo na fretlessie. Adrian jest niesamowitym muzykiem. To on natchnął mnie do tego, żeby szukać we własnych korzeniach, a nie za wszelką cenę w krajach anglosaskich. To, że w Anglii albo w Brazylii ktoś mnie nie zrozumie, bo na płycie są dwa kawałki śpiewane po polsku, to naprawdę nie jest duży problem. Bo kto rozumie w Polsce, Stanach albo Brazylii Richarda Bonę? Adrian Maruszczyk gra w kawałku pod tytułem „W Pieninach się mrocy”. To utwór, który wykonuję z kwartetem góralskim ze Szczawnicy. Ten kwartet góralski to pierwszy prym, drugi prym, altówka i góralski bas. Do tego jest Adrian Maruszczyk i ja. Gościnnie na płycie pojawia się też Julita Zielińska. Super postać. Znalazłem ją kilka lat temu na festiwalu Top Music Festival w Gdyni. Z Julitą zrobiliśmy kawałek o tytule „Gdybyś ty, gdybym ja” i jest inspirowany utworem Fryderyka Chopina. Wystąpiły w nim też dziewczyny z Pienin – cudowny kwartet żeński, który znakomicie się tam odnalazł i wprowadził – zwłaszcza w kodzie – wartości, których się w tym kawałku nie spodziewałem. Najważniejszą osobą w tym wszystkim jest Łukasz Błasiński, który ze mną ten album produkował. Robiliśmy to w studio Woobie Doobie. To już w zasadzie kombinat studiów nagraniowych. Pierwszy raz z Łukaszem współpracowałem, idąc w tę współpracę aż tak daleko, i jestem bardzo zadowolony z efektu. Konsultacje brzmienia basu były wysyłane aż do Nowego Jorku, gdzie Robert Dudzic jeszcze poprawiał parę rzeczy. Z Robertem pracowałem przy kilku produkcjach w Stanach i też miał na tę płytę ucho, współpracował z nami przy ustawianiu brzmienia. Mastering wykonał Grzesiu Piwkowski. Bardzo ważnym elementem przygotowania tej płyty były trzy sesje demo, w których uczestniczył mój menadżer Tomek Lipiński, absolutnie niezastąpiony także przy realizacji brzmienia moich produkcji.

Czyli są nazwiska znane – Dąbrówka, Olszak, Maruszczyk. Ale także sporo nowych twarzy, które wynajdujesz w różnych miejscach. Pojawiasz się też systematycznie w Muzycznej Owczarni, więc pomyślałem sobie, że ty chyba lubisz wyciągać te młode talenty i patrzeć, jak się rozwijają. Czujesz się mentorem?

To, że często współpracuję z młodymi ludźmi, jest podyktowane własnym komfortem. Ciężko rozmawia się z zawodowymi muzykami, którzy otwierają kalendarz i szukają dla ciebie miejsca między jednym dżobem a drugim. Potem jest pertraktowanie: „może to zdejmę, dam tu zastępstwo, a tutaj pojadę…”. Jest to sytuacja dyskomfortowa. Kiedy zatem pozyskuję młodych, świeżych ludzi, to poświęcają mi się bez reszty. A ja nie gram łatwej muzy. Jest tam sporo do nauczenia się. Nie lubię oswajać sobie materiału przez pięć koncertów, żeby na szóstym było okej. Lubię wychodzić na pierwszy koncert i wiedzieć, że to jest to, o co mi chodzi. Nie tylko jeżeli chodzi o emocje, ale o precyzję zagrania aranżacji, o umiejętność zrozumienia się w solówkach, o umiejętność zrozumienia się w przedłużaniu form. Zwłaszcza w tym materiale, bo na koncertach te formy naprawdę kompletnie otwieramy. Żeby to zrobić, muszę mieć odpowiednią bazę. To muzyka, w którą trzeba włożyć dużo pracy, żeby wyjść na scenę i być pewnym tego, co się robi.

Ale skoro chcesz mieć tę absolutną pewność od pierwszych sekund pierwszego koncertu, to czy nie gwarantują ci bardziej tego uznani i sprawdzeni muzycy?

To zależy od tego, jakich młodych znajdziesz. Ci ludzie, z którymi pracuję, to muzycy z własnym, dojrzałym spojrzeniem na muzykę, co przekłada się bezpośrednio na absolutną świeżość brzmienia moich albumów.

Domyślam się, że nie skupiasz się na tych, którzy nie potrafią grać.

Ja się cieszę z tego, że Michał, Tomek i Alf nie są pierwszymi młodymi muzykami, których znalazłem i zaciągnąłem do współpracy ze sobą. Na każdej płycie znajdują się młodzi ludzie i bardzo się cieszę, że dalej bardzo dobrze funkcjonują i radzą sobie znakomicie. Wiadomo, po jakimś czasie każda formuła się wyczerpie. Dla mnie jednak radością jest to, że Sebastian Piekarek, który w 1993 roku przyszedł do mnie na próbę z ojcem, mając lat chyba szesnaście, od tamtej pory zrobił tak dużo w muzyce, że nic tylko się cieszyć. Absolutnie nie czuję się nawet wujkiem chrzestnym jego sukcesu. Ci młodzi muzycy – także basiści, bo kiedyś miałem czas spotykać na indywidualne lekcje – są już dojrzałymi muzykami. Bardzo się cieszę, że usłyszałem ich jako pierwszy. Tych młodych ludzi mógłbym wymieniać długo. Ale na pewno warto wspomnieć o takich ludziach, jak Tomek Świerk, który współprodukował ze mną album „Intro”, Tomek „Żaba” Mądzielewski – świetny perkusista, wciąż niesamowita Lena Romul i naprawdę wiele innych osób.

Wojtek Pilichowski, fot. Paweł Zdybel

Wojtek Pilichowski, fot. Paweł Zdybel

Wspomniałeś, że z doświadczonymi muzykami jest trudniej, bo mają zapełnione kalendarze, bo cały czas sesje, koncerty i tak dalej. Czy to nie świadczy o tym, że mamy za mało profesjonalnych muzyków? A może mają za mało płacone, dlatego muszą brać wszystko, co popadnie? Jak to rozwiązać?

Powinienem się poprawić – najważniejszą kwestią nie jest to, że ci młodzi mają więcej czasu. Najważniejsze jest to, że ja ich mogę naprawdę anektować do swojego projektu. Ci ludzie są jeszcze niezdecydowani. Są bardzo chłonni. Chcą wbić się w jakiś projekt, który mógłby im pokazać jakiś kierunek, w którym mogą się dalej rozwijać. To dla mnie ważne, że nie zagrali jeszcze zbyt wiele. To ludzie, których mogę przekonać do własnej wizji i oni naprawdę w pełni mi zaufają. Mogę nimi pokierować, pod warunkiem, że się na to godzą. Grając ze mną perkusiści na przykład muszą pogodzić się z tym, że rytm ma wyglądać dokładnie tak, a nie inaczej, że hi-hat ma być otwarty dokładnie w tym miejscu, a nie w innym. Będę się zastanawiał, czy reverb na gitarze powinien być taki, czy może dłuższy, czy może gitarzysta powinien kostkować w jedną stronę, czy w dwie, zagrać taką artykulacją, czy inną. Wszystkie te rzeczy są dla mnie istotne. Ci młodzi muzycy są na to jeszcze otwarci, chcą to robić, dzięki czemu budujemy coś nowego, świeżego. Nie opieram tego o cudze doświadczenia, a o cudzą energię.

Rozumiem, że skoro tą płytą chcesz poszukać pewnych tradycji i korzeni, to nie korzystaliście specjalnie ze studyjnych cudów i supernowoczesnych technologii?

Trudno powiedzieć, że nie korzystaliśmy z cudów, nagrywając w Woobie Doobie, bo to naprawdę świetne studio i polecam je każdemu, podobnie jak pracę z Łukaszem Błasińskim i Wojtkiem Olszakiem. Ważną dla mnie jednak rzeczą było to, że przed płytą zrobiliśmy ponad cztery tygodnie prób, oczywiście nie ciurkiem, bo spotykaliśmy się przez jakieś pół roku. Zrobiliśmy to po to, żeby wejść do studia i grać na setkę. W Woobie Doobie są specjalne boksy, do których można schować wzmacniacze, więc najgłośniejszym, jedynym słyszalnym instrumentem, były bębny. Ta płyta ma zupełnie inną temperaturę. Już wcześniej, przy płycie „Electro Step”, którą nagrywaliśmy w 2014 roku, zrobiłem taki eksperyment – to było nagranie studyjne z udziałem publiczności. Graliśmy to w Studiu Polskiego Radia Szczecin – wpadło tam ze czterdzieści osób i co jakiś czas bili brawo. Ale to jednak zupełnie inna akcja. Tutaj było studio, każdy kawałek graliśmy po pięć-sześć razy i wybieraliśmy najlepszą opcję. Taka płyta ma zupełnie inną dynamikę, są zupełnie inne emocje, zupełnie inna temperatura. Przy pracy nad albumem „Vandal” trzeba było pewne sekwencje dodawać do tego, co nagraliśmy na setkę. Były na przykład duble gitar – zależało nam na tym, żeby były w paru miejscach. W kilku innych jest zdublowany bas. W niektórych kawałkach grałem od razu improwizację, w innych najpierw grałem podkład, a dopiero później solo. Część improwizacji była grana na setkę, część dogrywana, ale najważniejsze dla mnie było, że cała sekcja, cały aranż, forma utworu była grana na sto procent, w jednym pomieszczeniu. Paru kolesi po prostu siedzi, patrzy się na siebie i to, w jaki sposób ktoś się zachowuje kiedy gra solówkę, dla mnie też jest inspiracją do tego, w jaki sposób mu akompaniować. To po prostu oddawanie atmosfery koncertu w studiu.

Mam wrażenie, że w ostatnich latach zespoły odkryły na nowo ideę nagrywania na setkę. Okazało się, że to jest fajne, że jest ferment, że unosi się energia. Nowo powstające studia kładą nacisk na to, żeby mieć fajne liveroomy.

Dokładnie tak. Poza tym powiem szczerze: dla mnie w muzyce bardzo ważne są emocje. Im więcej gramy koncertów, im więcej ćwiczymy w domu czy z kapelą, tym bardziej trzeba uważać na pewną pułapkę. Jakiś czas temu postanowiłem odpowiedzieć sobie na pytanie, dla kogo chcę grać. Muzykiem zawodowym jestem od trzydziestu lat. Ten czas pozwolił mi się przekonać bez wątpliwości, że z reguły branża nie kupuje płyt, ale jeśli ktoś chce przygotowywać swój materiał pod kątem kolegów ze szkoły muzycznej – żyjemy w wolnym kraju. Trzeba myśleć o tym, w jaki sposób odbieram muzykę ja sam, w jaki koledzy z zespołu, a w jaki koledzy z podwórka obok. Spójrzmy prawdzie w oczy: jeżeli na koncercie jazzowym znajdzie się sto osób, które kupią bilety, to nawet jeśli wszyscy muzycy na scenie mieli szóstki z kształcenia słuchu i pięciogłosowe dyktanda kończyli przed czasem, to nie ma to żadnego znaczenia, jeśli chodzi o emocje, którymi odbierają ten koncert ludzie. Być może z tych stu osób pięć skończyło jakąś szkołę muzyczną. Być może dwie osoby będą kumały o co chodzi w tej akrobatycznej skali, dwustronnie gwintowanej, z czarcią zapadką już na samym początku. Liczą się emocje. Wróciłem do sytuacji, która nastąpiła przy pierwszej płycie Jana Bo „Wojna w mieście”. To była pierwsza taka poważna płyta w moim życiu i była to płyta na setkę. Energia i emocje w muzyce to coś, co pozwala przenieść ciężar ciężkich i długich lat ćwiczenia. Bez emocji tego nie przeniesiemy.

Wojtek Pilichowski, fot. Paweł Zdybel

Wojtek Pilichowski, fot. Paweł Zdybel

Mówiliśmy o młodych ludziach i edukacji, a tymczasem płyty „Vandal” można się będzie nauczyć. Albo przynajmniej spróbować.

Wspólnie z redakcją „TopGuitar” uradziliśmy pewną rzecz. Wcześniej już miałem taki pomysł, żeby tę płytę w wersji cyfrowej można było kupić w dziwnych wersjach. Na przykład minus bas, czyli cały podkład bez gitary basowej. Albo bez gitary lub bez bębnów. Wpadliśmy na pomysł, żeby zrobić filmiki, które będą opublikowane na stronie topguitar.pl, na których z całym zespołem będziemy pokazywać wszystkie kawałki, w jaki sposób zostały zagrane, jak ustawić rękę i tak dalej. Będą do tego gotowce, z którymi można będzie ćwiczyć. Te kawałki nie są łatwe, więc nie będzie to zagadnienie dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z muzyką. Miałem od ludzi sporo pytań o to, czy można gdzieś znaleźć tabulaturę. Do większości płyty „Vandal” będą. Album zawiera dziesięć kawałków, osiem z nich będzie dokładnie rozpisanych na trzy bas, bębny i gitarę. Można będzie z tym ćwiczyć. Mówiłem o emocjach, ale one też nie mogą brać góry nad tym, jak wygląda nasze rzemiosło. Ono musi być platformą dla emocji. Jeśli jesteśmy ograni, mamy w łapach 10 lat po 10 godzin dziennie, to bezpiecznie te emocje przenosimy. Ważne jest to, żeby czuć się dobrze, otworzyć się na emocje, towarzyszyć kolegom w muzykowaniu, wiedzieć, że przy własnej solówce można na nich liczyć. Ale na ten komfort trzeba zapracować. Wtedy można wyzwalać emocje bez obawy o słabe rzemiosło.

A ty dalej ćwiczysz po dziesięć godzin dziennie?

Nie, ale kiedyś naprawdę tyle ćwiczyłem. Ludzie mnie czasami pytali co zrobić, żeby grać dobrze. Mówiłem, że trzeba ćwiczyć po dziesięć godzin dziennie i już. I wtedy się śmiali: no jak? Ale to nie jest żart! I to naprawdę nie jest długo. Z perspektywy gościa, który zaraz będzie miał pięćdziesiąt lat, ćwiczenie dziesięć lat po dziesięć godzin dziennie naprawdę się opłacało.

Wróćmy do płyty. Czego używałeś podczas sesji? Jakie było twoje podstawowe narzędzie?

Od trzech lat jestem szczęściarzem, mogąc grać na basówkach Maruszczyk Instruments. To są bardzo dobre lutnicze instrumenty. Firma jest niemiecka, a fabrykę ma w Polsce. Mówiąc krótko – chłopy dają radę. Instrumenty są świetne, doskonale brzmiące. Lubię układać instrument pod siebie. Natomiast to drewno, z których basówki Maruszczyk są robione, to dobre drewno, wysezonowane, wyselekcjonowane. Gitary są znakomite. Cieszę się, że mam swój customowy czterostrunowy bas, ale używam też sześciostrunowego instrumentu Frogg oraz jazz basa opartego na tradycyjnych singlach. Ten cały materiał powstał w zasadzie na Maruszczykach, chociaż w jednym kawałku użyłem Alembica.

Do czego się podłączałeś?

Od kilku lat jestem endorserem Aguilara. To znakomita marka. Na płycie używałem dwóch wzmacniaczy. Po pierwsze głowy DB 751, która jest absolutnie mistrzostwem świata. W niektórych przypadkach, chyba w dwóch kawałkach, użyłem także AG 700. Do tego dwa rodzaje kolumn: SL 4×10 i DB 4×10. W części kawałków wykorzystywałem brzmienie nie szukając później obróbki, co było dość ryzykowne, ale jestem zadowolony z efektu. Używaliśmy do tego efektów Taurusa. Ta trójmiejska firma się jak najbardziej sprawdziła.

Czy w takim razie jest to przypadek, że basowa głowa Taurusa nazywa się „Vandall”?

To zbieg okoliczności. Adam uznał, że zrobi taki model, a ja już wcześniej myślałem o albumie. Jestem z Aguilarem cały czas związany, więc nie ma w tym żadnego podstępu. Przypadek, choć uśmialiśmy się serdecznie.

Masz też nowe struny. Niewiele się w Polsce jeszcze o nich mówi, producent jest tutaj stosunkowo nieznany.

Nie wiem, czy one w Polsce mają w ogóle dystrybutora. Mówimy o strunach marki IQS. W zeszłym roku poznałem właściciela tej firmy przez Dave’a Aveniusa, jednego z dwóch bossów Aguilara. On zwrócił moją uwagę na te struny. Są bardzo dobre. Dostałem od nich kilka kompletów, żeby je przetestować. W studio zakładałem różne struny, ale rzeczywiście większość albumów jest grana na IQS, choć jeszcze wtedy nie miałem z nimi żadnego kontraktu. Podpisałem się z nimi dosłownie kilka dni temu i cieszę się, że mam swój sygnowany set IQS-ów. Oczywiście mój set jest nietypowy – 35 do 95. W swojej mieszance mają nieco więcej stali, niż te struny, na których grałem do tej pory. Brzmią bardzo dobrze.

Wojtek Pilichowski - "Vandal"

Wojtek Pilichowski – „Vandal”

Jaka jest różnica w brzmieniu?

Powodują większą dynamikę. Przy zakładaniu i zdejmowaniu strun tej samej grubości ale różnych marek na ten sam instrument uznałem, że te są rzeczywiście bardzo dobre, szczególnie przy slapie. Lepiej się zachowują jeżeli chodzi o sam sustain. Co ciekawe, są wciąż bardzo elastyczne. W przypadku mojego grania nie jest to tylko kwestia wygody, że używam tak cienkich strun, ale też tego, że w odpowiedni sposób staram się zbudować barwę instrumentu. Na humbuckerowym basie nie jest łatwo zbudować dynamikę solowego i pierwszego w składzie instrumentu. To wszystko jest temu podporządkowane – jaki mam instrument, na jakich gram strunach, jaki mam wzmacniacz, jakich używam efektów, na ile kompresuję barwę. Wszystko razem zagrało. Jest to kwestia świadomości każdego z elementów, żebym mógł uzyskać dokładnie to brzmienie, o jakie mi chodzi.

Zawsze byłeś zajętym facetem. Co teraz się dzieje w muzycznym świecie Wojtka Pilichowskiego?

Premiera płyty miała miejsce 28 września, wydawcą jest Universal Music. Pierwsze koncerty w Polsce zagram dopiero na przełomie listopada i grudnia. W październiku trzy tygodnie spędzę w Azji – w Japonii, Chinach, Tajwanie. W listopadzie Brazylia i Chile. Pod koniec listopada wracam i gramy do końca roku sześć lub siedem koncertów w Polsce. To będzie start z koncertową promocją „Vandala”. W styczniu NAMM Show i Bass Bash, z czego się bardzo cieszę. To zawsze wielka przygoda. Jedziemy całym bandem, tak jak w zeszłym roku na Java Jazz Festival w Indonezji, na którym byłem z całym zespołem niezłych modeli, więc to nie tylko wydarzenie artystyczne, ale w ogóle przeżycie duchowe [śmiech]. W przyszłym roku czeka nas Los Angeles. W lutym chwilka odpoczynku, a marzec, kwiecień, maj – znowu koncerty. Za trzy dni zaczynam nagrywać płytę z kontrabasistą Piotrkiem Lemańczykiem. Jedziemy sobie do Winnicy De Sas, gdzie będziemy tę płytę wymyślać od zarania. Akurat mam wolne dwa tygodnie, więc wymyśliliśmy, że zrobimy wspólną płytę.

Masz wolne dwa tygodnie, więc pomyśleliście, żeby je zająć. I w ten sposób stałeś się właśnie tym muzykiem, który ma wszystko w kalendarzu pozajmowane.

Staram się też szukać jakiegoś wolnego czasu. Nawet kupiłem sobie trochę ziemi w górach, pierwszą siekierę w życiu… Może to pod wpływem nazwy płyty?

Chciałbyś coś jeszcze dodać? O czymś poinformować czytelników?

Album „Vandal” to płyta nagrana jako całość. Myślę, że aby dobrze odebrać mój przekaz na tym albumie, trzeba po prostu znaleźć nie tylko parę złotych, żeby go kupić, ale też chwilę, żeby go posłuchać w całości.

  • Tags
  • Aguilar - testy i aktualności
  • Vandal
  • Wojciech Pilichowski
  • Wojtek Pilichowski

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Raport z fabryki Traveler Guitar: W drogę
Previous article Zoom Q2n-4K - Nowa kamera dla muzyków

Jakub Milszewski | TopGuitar

INNE

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry Artykuły o artystach
22 września 2023

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole" Artyści
21 września 2023

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones" Artykuły o artystach
19 września 2023

Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się" Artykuły o artystach
18 września 2023

Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się"

Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u" Artykuły o artystach
18 września 2023

Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u"

Jason Becker w obronie shredderki: "Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało" Artykuły o artystach
15 września 2023

Jason Becker w obronie shredderki: "Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało"

Założyciel Shrapnel Records krytykuje współczesnych shredderów: „Doceniam niektóre z tych rzeczy, ale nie sprawiają mi przyjemności” Artykuły o artystach
14 września 2023

Założyciel Shrapnel Records krytykuje współczesnych shredderów: „Doceniam niektóre z tych rzeczy, ale nie sprawiają mi przyjemności”

Warren Haynes zmienił zdanie i jest pełen nadziei wobec przyszłości gitary elektrycznej: Artykuły o artystach
14 września 2023

Warren Haynes zmienił zdanie i jest pełen nadziei wobec przyszłości gitary elektrycznej:

Huey Lewis w poruszającym wywiadzie: "Bez aparatów słuchowych jestem całkowicie głuchy" Artykuły o artystach
13 września 2023

Huey Lewis w poruszającym wywiadzie: "Bez aparatów słuchowych jestem całkowicie głuchy"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
22 września 14:44
Newsy

Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

22 września 11:20
Newsy

Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

22 września 9:42
Artyści

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

22 września 8:45
Newsy

Roger Waters i kolejne dwa utwory z „The Dark Side of the Moon Redux” – „Speak To Me” i „Breathe”

21 września 15:42
Newsy

Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

21 września 13:34
Newsy

Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

21 września 12:17
Newsy

Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

21 września 9:31
Artyści

Steve Hackett: „Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole”

20 września 15:52
Newsy

Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

20 września 14:03
Newsy

Orange Amps prezentuje wywiad z muzykami zespołu Madrugada

20 września 11:38
Newsy

Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

20 września 10:35
Newsy

Nowy koncertowy singiel Metalliki „Too Far Gone?”

19 września 12:32
Artyści

Paul McCartney: „Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones”

19 września 10:37
Imprezy

Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

19 września 9:54
Imprezy

Dave Matthews Band powraca do Polski! 

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press