• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Gustavo Guerra gra „Isn’t She Lovely” na Takamine P3FCN

      Gustavo Guerra gra „Isn’t She Lovely” na Takamine P3FCN

      Lari Basilio zapowiada drugą solową płytę pięknym utworem "Your Love"

      Lari Basilio zapowiada drugą solową płytę pięknym utworem "Your Love"

      Guns N' Roses dali "rozczarowujący" występ. Według fanów zawiódł przede wszystkim Axl Rose

      Guns N' Roses dali "rozczarowujący" występ. Według fanów zawiódł przede wszystkim Axl Rose

      Mark Holcomb opowiada o swojej gitarze PRS

      Mark Holcomb opowiada o swojej gitarze PRS

    • Newsy sprzętowe
      ESP Guitars planuje kolejne wydarzenie online

      ESP Guitars planuje kolejne wydarzenie online

      Wzmacniacze Line 6 Catalyst z nagrodą „Best in Show”

      Wzmacniacze Line 6 Catalyst z nagrodą „Best in Show”

      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Markbass szykuje basową rewolucję…

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

      Epiphone Matt Heafy Les Paul Custom Origins Collection

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Josh Klinghoffer: "Rock and roll w zasadzie się skończył, albo wkrótce się skończy"

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

      Jan Benedek: "Czekam na sygnał od bratniej duszy". Wywiad z gitarzystą T.Love

    • Artykuły
      Joe Bonamassa: "Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze"

      Joe Bonamassa: "Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze"

      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper: "Aby przetrwać w trasie, nie można imprezować jak kiedyś, gdy miało się 23 lata"

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Alice Cooper zdradza, jak wybiera gitarzystów do swojego zespołu

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

      Jeff Beck otrzymał od Steve'a Wondera 'Cause We've Ended As Lovers' w zamian za "Superstition"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

      Scott Bradlee’s Postmodern Jukebox zagra w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Fotorelacja z krakowskiego koncertu Gogol Bordello

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      Scorpions ponownie zatrzęśli krakowską Tauron Areną!

      TOOL wystąpił w Krakowie

      TOOL wystąpił w Krakowie

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Garaż 11/2018: Mound, Veal
Home
Muzyka
Garaż

Garaż 11/2018: Mound, Veal

2 stycznia 2019 Jakub Milszewski | TopGuitar 258

Przeczytaj również

Nie przegap #1: Doom metal
Nie przegap #1: Doom metal
Release party zespołu Veal
Release party zespołu Veal

Mound – Bane (2018)

Mound - "Bane"

Mound – „Bane”

Od dobrych paru lat latem na gdańskiej plaży odbywa się Fląder Festival. To fajna impreza – na sensownie przygotowanych scenach prezentują się lokalni i krajowi reprezentanci wszystkiego, co podpada pod jakąś alternatywę. Wjazd za darmo, jest piwko, jakaś szamka, a jak dodatkowo dopisze pogoda, to już w ogóle miód malina. I na tymże festiwalu w tym roku, na małej scenie, jako ostatnia kapela na całej imprezie, zaprezentował się miejscowy Mound. I teraz uważajcie: przed sceną spora publika, bo wszyscy po całym dniu koncertów w dobrych humorach i rozruszani. Ale publika jest różna, od lewa do prawa, bo i kapele na festiwalu najróżniejsze, od ska, przez indie czy stonery, heavy metale i hard rocki, po jakieś totalnie eksperymentalne odjazdy. Ale że impreza za darmo i generalnie fajna, to pod sceną zbieranina raczej przypadkowych ludzi, którzy po prostu stwierdzili, że fajnie będzie ze znajomkami popić piwko nad morzem, jak coś będzie przygrywało na żywo. I przed tę publiczność, bardzo różnorodną, ale jednak w większości bardzo daleką od publiki przywykłej do muzycznej ekstremy, wjeżdża tych trzech niepozornych gości z Mound z ich mieszanką wszystkiego, czego nigdy nie usłyszycie na juwenaliach ani dniach gminy.

Post metal, black metal, stoner, doom, matra, voodoo, czarna magia, growle, ściany dźwięku, pożoga. I co się dzieje? Ta totalnie niekumająca bazy publiczność, która w dużej mierze nigdy wcześniej się z czymś takim nie zetknęła, nie chce Mound wypuścić ze sceny. Grają łącznie chyba ponad godzinę, bisują ze cztery razy, muszą powtarzać poszczególne numery, bo nie mają aż tyle materiału.

W tamtym momencie, jeśli mnie pamięć nie myli, Mound mieli już zarejestrowany i wypuszczony w wersji cyfrowej materiał zatytułowany „Bane”, który jednak dopiero niedawno pojawił się na CD. Przyjrzyjmy się króciutko. Cztery numery, łącznie trzydzieści trzy minuty materiału. Szata graficzna czarna jak węgiel, muzyka sama nie inaczej. Kiedy po basowym wstępie otwierający album „Devotion” odpala z całą mocą, niebo wali się słuchaczowi na głowy.

Mound są świadomie i bezlitośnie wolni i zwaliści. Kursując od My Dying Bride do post metalu trio, budują dość obszerne i rozbudowane aranżacje, oparte w gruncie rzeczy na prostych patentach, ale jakimś cudem udaje im się nie nudzić. Ten miszmasz to tak naprawdę pomieszanie z poplątaniem, bo jak inaczej połączyć prosty, wręcz prostacki metalowy riff, który wjeżdża w środku „Devotion”, z ultrawolną i ciężką pierwszą częścią utworu, a w drugie jeszcze wrzucić trochę mantrowej psychodelii z okolic Sunnaty? Wszystko to wydaje się dziwne i nie powinno działać, ale Mound tak to ubierają w brzmienie, że z jakiegoś powodu ma to sens. Nic nie wydaje się proste, a tym bardziej prostackie, a wszystko jakimś cudem trafia w jakąś ukrytą depresyjną strunę w moim systemie emocjonalnym. „Disease” krąży wokół podobnego scenariusza – zaczyna się wkręcającą, lżejszą, dojmującą mantrą, wybucha bez ostrzeżenia, gniecie przez pewien czas kości, a potem nagle cichnie i wszystko zaczyna się od nowa. W zderzeniu tych kontrastów tkwi siła Mound. Trio nie szuka w swoich kompozycjach piękna, chce na zmianę jeździć po słuchaczu niczym walec i hipnotyzować go. Nawet „Halls of Extinction”, generalnie chyba najbrutalniejszy numer na płytce, zmieścił bardziej transowy fragment. A najlepsze jest to, że i jedno, i drugie zespołowi wychodzi. Jak już stawiają ścianę dźwięku, to jest ona charakterystyczna, jak zaczynają mesmeryzować, to na tyle, że można spłynąć. „Bane” to grubaśny debiut kapeli, w której tkwi potencjał. Jest to zarówno krążek kreatywny, jak i korzystający ze sprawdzonych rozwiązań, ale jego siła rażenia jest znamienna. A na żywo kosi jeszcze bardziej.

Veal – Perpetual Swansong (2018)

Veal - "Perpetual Swansong"

Veal – „Perpetual Swansong”

Veal debiutantami nie są – gościli już na łamach „Garażu” ze swoim poprzednim krążkiem „Age of Overload” z 2017 roku. W międzyczasie nieco się w szeregach zespołu pozmieniało – z kwintetu zrobił się kwartet (gitarzysta Łukasz „Dzwon” Cyndzer zmienił nie tylko barwy klubowe, ale i ligę, bo gra obecnie w Acid Drinkers). No i muzyka Veal też lekko ewoluowała, choć daleki jestem od szukania genezy tej ewolucji w zmianie składu.

Na EP-ce „Perpetual Swansong” Veal są po prostu brutalniejsi. O ile na „Age of Overload” sporo było ciekawych riffów, czasami nieco bardziej thrashowych, czasami nieco bardziej melodyjnych, to w nowych numerach zespół wyraźnie zmierza w stronę ciężarowców. Wszystko to sprawia, że grupa jeszcze mocniej umacnia się w okolicach groove metalu czy metalcore. Generalnie grana jest tutaj mocna współczecha – trochę techniki, sporo groove, parę melodyjnych refrenów, ale jednak nacisk na większą brutalność. Myślcie zatem o Veal jako o zespole, który możecie polubić, jeśli kiedyś (albo wciąż) zasłuchiwaliście się God Forbid, Lamb of God czy Darkest Hour.

Veal są dobrzy w tym, co robią, i wydają się w dalszym ciągu robić to świadomie. Skoczniejsze, ostrzejsze riffy zamienili prawdziwymi ciężarowcami. Taki mocarny riff dostajemy zresztą na dzień dobry i w tym już zostajemy. O ile jednak gitara, bas i bębny nie spuszczają z intensywności nawet na moment, to na „Perpetual Swansong” dość regularnie dostajemy bardziej melodyjne momenty, ale odpowiadają za to wokale, które zresztą dość mocno wysunęły się naprzód w porównaniu z „Age of Overload” i jest to akurat zmiana na plus. Waldemar Hajncel w dalszym ciągu przypomina mi w dużej mierze Randy’ego Blythe’a, w podobny sposób akcentuje swoje frazy i urozmaica wokale bawiąc się różnymi wysokościami swoich growli. Potrafi też w miarę dobrze zaśpiewać i nie boi się tego. Wszystko to powoduje, że jego partie zyskały na wadze. Wokalista wysuwa się na pierwszy plan, szczególnie w najciekawszym chyba właśnie ze względu na melodie „The Mountain”, ale tak naprawdę każdy ma na tej płycie swój moment. Sekcja rytmiczna jest wyraźna, a bębny momentami aż zaskakująco żywe (w kilku momentach „Perfect Scam” zastanawiałem się nawet, czemu Bartosz Dudycz nie uprościł nieco swoich partii, by bardziej wytłuścić riff). W połączeniu z przewodzącą wszystkiemu gitarą Macieja Morawskiego, który ma w łapie kawał młotka, daje to naprawdę klasowy efekt. Podczas słuchania może i cofniecie się nieco do złotych lat metalcore’u, ale czy to źle?

Myślę sobie, że „Perpetual Swansong” jest chyba nieco bardziej spójnym materiałem niż „Age of Overload”, która też była krążkiem bardzo dobrym. Być może gdyby „Perpetual Swansong” zawierał więcej numerów, to zrobiłby się przez to nudny, bo mało tutaj miejsca na powietrze, na zestawienie kontrastów, ale w sumie i tak dostajemy trzydzieści minut poprawnie zrobionej i nagranej muzyki. Veal ciekawie ewoluują i jeśli moda na ten fajny, wczesny, nie tak cukierkowy metalcore i groove metal kiedyś wróci, to kwartet może mieć ciepłe i wygodne miejsce w drugiej fali.

  • Tags
  • mound
  • Veal

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Warsztaty z Bartkiem „Bratkiem” Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 1)
Previous article Organizator koncertu Joe Bonamassy w Polsce ostrzega!

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty Muzyka
27 czerwca 2022

Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja Muzyka
30 maja 2022

I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life" Muzyka
28 stycznia 2022

Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty Muzyka
6 maja 2021

No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty Muzyka
24 lutego 2021

Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62" Muzyka
11 stycznia 2021

Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja Muzyka
18 listopada 2020

Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

The Freuders "Warrior" - recenzja Muzyka
12 listopada 2020

The Freuders "Warrior" - recenzja

Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja Muzyka
24 września 2020

Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
30 czerwca 20:44
Imprezy

Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

30 czerwca 17:55
Testy

Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 – gitary na dobry początek

30 czerwca 13:00
Newsy

Gustavo Guerra gra „Isn’t She Lovely” na Takamine P3FCN

29 czerwca 15:24
Newsy

Lari Basilio zapowiada drugą solową płytę pięknym utworem „Your Love”

29 czerwca 11:27
Newsy

ESP Guitars planuje kolejne wydarzenie online

29 czerwca 9:14
Newsy

Guns N’ Roses dali „rozczarowujący” występ. Według fanów zawiódł przede wszystkim Axl Rose

28 czerwca 20:22
Imprezy

Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

28 czerwca 18:17
Newsy

Wzmacniacze Line 6 Catalyst z nagrodą „Best in Show”

28 czerwca 14:50
Newsy

Mark Holcomb opowiada o swojej gitarze PRS

28 czerwca 10:27
Artyści

Rafał Sarnecki: „Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd”

27 czerwca 21:24
Po godzinach

Black metal obnażony – bez przesterów brzmi jak… surf rock

27 czerwca 14:21
Newsy

Tony Dolan ambasadorem Orange Amplification

27 czerwca 9:56
Artyści

Joe Bonamassa: „Prawda jest taka, że nienawidzę tego, jak gram na gitarze”

27 czerwca 8:54
Muzyka

Jesus Chrysler Suicide „Rexpublica Lunatica” – recenzja płyty

26 czerwca 19:44
Tygodnik

Tygodnik 25/2022 (205)

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press