Wiele już razy Tommy Emmanuel dał się namówić na sformułowanie porad dla gitarzystów, ale za każdym razem jest w nich coś nowego i odkrywczego. Dlatego też publikujemy jego ostatnią wypowiedź dla Guitar Player, która dotyczy – zaznaczamy to wyraźnie – wszystkich gitarzystów, nie tylko akustycznych.
Po wydaniu swojej ostatniej płyty o niezbyt seksownym tytule „Accomplice Series Vol. 3” Tommy Emmanuel ponownie zagościł w mediach by opowiedzieć o swoim podejściu do gry i najnowszych dokonaniach. Joe Bosso z Guitar Player wyłuskał z tych wypowiedzi porady i wskazówki jakie Mistrz ma do przekazania młodszym i mniej doświadczonym gitarzystom. Na początku przytoczył on ciekawe słowa Tommy’ego o tym, jak adaptuje na swoje potrzeby to, co usłyszy u innych: „Jeśli spędzam kilka minut z ludźmi takimi jak Jeff Pearson, czy Steve Vai, robią oni rzeczy, które po prostu mnie rozwalają. Zanim się zorientuję, gram te same licki, ale czynię je moimi. I to jest w porządku. To część muzycznego dialogu, który prowadzimy jako muzycy.”
Na początku te słowa mogą zaskakiwać, ale spójrzmy na to, co sami robimy. Chyba nikt nie przyzna z ręką na sercu, że nie czerpie garściami z dokonań innych gitarzystów. Na tym m.in. polega rozwój i wypracowywanie własnego stylu. A co więcej możemy zrobić, aby stać się lepszymi gitarzystami i muzykami? Oto podpowiedzi.
Pięć wskazówek Tommy’ego Emmanuela dla gitarzystów
1. Metronom
„Uzyskanie swojego timingu i groove’u może zająć lata. To jest jak pamięć mięśniowa, którą możesz natychmiastowo przywołać. Bez tego, będziesz przyspieszać i zwalniać, kiedy grasz, a to doprowadza ludzi do szaleństwa. Jeśli nie używasz metronomu, natychmiast się za niego zabierz. Poprawi to twoją grę niemal od pierwszego dnia, a ludzie będą chcieli cię słuchać i grać z tobą.
Grałem prawdopodobnie już ze 30 lat, kiedy zdałem sobie sprawę, że powinienem używać metronomu. Okazało się to wówczas, gdy grałem z perkusistami, którzy byli naprawdę dobrzy. Ich timing był nieskazitelny, a ja nie synchronizowałem się z nimi prawidłowo. Wciąż miałem ten cały dziecięcy entuzjazm.
Mniej więcej w tym samym czasie posłuchałem siebie na płycie i byłem w pewnym sensie zdruzgotany. Musiałem przyznać, że za bardzo próbowałem się popisać i nie słuchałem innych muzyków. Po tym wszystkim umówiłem się na randkę z metronomem i od tamtej pory jesteśmy w poważnym związku.”
Umówiłem się na randkę z metronomem i od tamtej pory jesteśmy w poważnym związku
2. Sweet spot
„Kiedy grasz na akustyku, zauważysz, że są miejsca na gitarze, gdzie dźwięki brzmią lepiej niż w innych miejscach. Kiedy przesuniesz swoją prawą dłoń o cal w jedną lub drugą stronę, wszystko będzie brzmiało inaczej. Jeśli naprawdę zwrócisz na to uwagę, znajdziesz jedno szczególne miejsce dla wszystkiego, co chcesz grać – akordy, leady, cokolwiek – i nagle chmury się rozstępują, a wszystko staje się piękne. A to zainspiruje cię do grania i bycia kreatywnym.
Nie zadowalaj się złym brzmieniem. Jeśli coś jest trochę nie tak z twoim brzmieniem, dowiedz się dlaczego. Może się okazać, że twoja gitara potrzebuje trochę pracy. Intonacja może być zła, a może potrzebujesz innych strun?”
Znajdziesz jedno szczególne miejsce dla wszystkiego, co chcesz grać – akordy, leady, cokolwiek – i nagle chmury się rozstępują, a wszystko staje się piękne
3. Uszy
„To brzmi tak prosto i podstawowo, ale jest dość ważne i powinno być traktowane poważnie. Po pierwsze, dowiedz się, jakie rodzaje strun działają na twojej gitarze – jakich marek i marek. Używanie odpowiednich strun pozwoli Twojej gitarze pięknie się nastroić. Następnie użyj cyfrowego tunera, ale także użyj swoich uszu. Przyzwyczajaj się do dźwięku naprawdę dostrojonego. To, co lubię robić, to stroić moją gitarę za pomocą mojego tunera, ale testuję go, grając różne akordy na gryfie.
To, czego szukam, to ten środek pomiędzy tym, co mówi tuner, a tym, co mówi mi ucho. Czasami ta mała korekta, którą muszę wprowadzić jest 'pomiędzy szczelinami’, jak lubię to nazywać. Wymaga to trochę czasu i cierpliwości, ale uwierzcie mi, dobrze nastrojona gitara to radość z gry.”
To, czego szukam, to ten środek pomiędzy tym, co mówi tuner, a tym, co mówi mi ucho
4. Nagrywanie
„To jest coś, co wszyscy gitarzyści powinni robić po tym, jak grają już jakiś czas. Nagraj siebie i posłuchaj swojej gry, a następnie pozwól, aby twój instynkt powiedział ci, nad czym musisz pracować. Musisz usłyszeć każdy szczegół, więc słuchanie bez jednoczesnego grania pozwoli ci skupić się na tym, jak naprawdę brzmisz. To może być czasem doświadczenie uczące pokory, ponieważ możesz myśleć, że twoja gra jest wspaniała, a nagle zdajesz sobie sprawę: 'Wow, myślałem, że jestem na miejscu, a jestem wszędzie, ale nie tam, gdzie powinienem być…’ To jest w porządku. Wszyscy przez to przechodzimy.
Musisz naprawdę skupić się na wszystkim, co się dzieje, bo to właśnie zrobią inni ludzie, kiedy będą cię słuchać na nagraniu.”
Musisz naprawdę skupić się na wszystkim, co się dzieje, bo to właśnie zrobią inni ludzie, kiedy będą cię słuchać na nagraniu
5. Szczerość
„To jest część poprzedniej wskazówki. Zawsze bądź ze sobą szczery co do swojej gry i umiejętności. W przeciwnym razie zadowalasz się przeciętnością, a tego nie powinniśmy robić. Zawsze chcę wiedzieć, że robię wszystko co w mojej mocy, a mogę to osiągnąć tylko będąc szczerym wobec siebie. Najważniejsze jest to, że nie możesz oszukać ludzi, więc nie oszukuj siebie.”
Najważniejsze jest to, że nie możesz oszukać ludzi, więc nie oszukuj siebie