Francuska firma Two notes Audio Engineering założona w 2008 roku od początku specjalizuje się w oferowaniu gitarzystom rozwiązań umożliwiających wygodne korzystanie z emulacji zestawów głośnikowych bazujących na odpowiedziach impulsowych. Jej oferta obejmuje m.in. rodzinę urządzeń o nazwie Torpedo, w której skład wchodzi model Captor X. W poniższym artykule zaprezentujemy możliwości i sposoby wykorzystania tego urządzenia, a także przyjrzymy się szczegółowo dostępnym funkcjom i parametrom.
Torpedo Captor X to urządzenie łączące w sobie kilka funkcji, oferowane w dwóch wersjach (8 Ohm, 16 Ohm). Po pierwsze, jest to reaktywny loadbox, który możemy stosować jako tłumik mocy dla wzmacniaczy lampowych. Co więcej, do dyspozycji mamy tu możliwość korzystania z symulacji zestawów głośnikowych i mikrofonów oraz ładowania odpowiedzi impulsowych w postaci plików IR. Skorzystać możemy tu również z różnych dodatkowych funkcji i efektów. Złącza, w które wyposażono to urządzenie, pozwalają na wykorzystywanie go w różnych sytuacjach – w domu, studiu czy na scenie.
WYGLĄD ZEWNĘTRZNY
Captor X to urządzenie o dość kompaktowych rozmiarach, które zamknięto w wytrzymałej metalowej obudowie. Dzięki temu bez trudu wytrzyma użytkowanie zarówno w studiu jak i na scenie. Większość gniazd umożliwiających dokonywanie połączeń umieszczono z tyłu, więc od niego zaczniemy. Znajdziemy tam przede wszystkim wejście typu jack 1/4”, do którego podłączamy wzmacniacz. Do wysyłania sygnału dalej służy m.in. wyjście SPEAKER OUT [jack 1/4”], do którego można podpiąć zestaw głośnikowy. Do dyspozycji mamy tu 3-pozycyjny przełącznik głośności (Home, Club, Stadium). Wykorzystując parę wyjść DI typu XLR możemy wysyłać nimi sygnały do monitorów scenicznych czy miksera, albo do interfejsu audio. W zależności od wybranych ustawień gniazda te mogą pracować w różnych konfiguracjach – STEREO, DUAL MONO lub DRY/WET.
Z tyłu znajdziemy ponadto port USB umożliwiający komunikację z komputerem oraz wejście MIDI typu jack 1/8” (wymaga odpowiedniej przejściówki) pozwalające na zdalne sterowanie urządzeniem. Na tylnej ściance ulokowano też gniazdo dla zewnętrznego zasilacza 12V. Ostatnie gniazdo znajdziemy z przodu, a jest nim wyjście słuchawkowe. Na panelu frontowym umieszczono ponadto 6-pozycyjny przełącznik ulubionych presetów, przełącznik poziomu wejściowego oraz trzy pokrętła – SPACE, VOICING i OUT LEVEL.
SPOSOBY WYKORZYSTANIA
Mimo niepozornego wyglądu, Captor X może być przez nas wykorzystywany w różnych scenariuszach i konfiguracjach sprzętowych, co widać chociażby na poniższych ilustracjach. Po pierwsze (1) możemy podpiąć wzmacniacz do wejścia urządzenia (pamiętajmy, że może on mieć moc maks. 100 W RMS), a do wyjścia SPEAKER podpiąć nasz zestaw głośnikowy. Należy tu wspomnieć, że wszelkie działania związane z wykorzystywaniem emulacji i efektów nie będą słyszalne w podłączonej „paczce”. Druga opcja (2) to korzystanie z urządzenia w studiu oraz w warunkach domowych. W tym przypadku możemy wyprowadzić sygnał przez gniazda XLR do interfejsu audio, a do niego podpiąć monitory odsłuchowe. Dodatkowo, możemy podłączyć do Captor X słuchawki, co sprawdzi się także w sytuacji, gdy nie chcielibyśmy przeszkadzać innym domownikom czy sąsiadom. Kolejna możliwość (3) to wykorzystywanie urządzenia na scenie w trybie DUAL/MONO. W tej konfiguracji przez jedno wyjście XLR możemy przesyłać sygnał do miksera FOH, a przez drugie do odsłuchów scenicznych. Ostatnia propozycja (4) dotyczy nagrywania sygnału ze wzmacniacza wykorzystując odpowiednie oprogramowanie na naszym komputerze. Możemy w tym przypadku wykorzystać jedno gniazdo XLR do wysyłania do interfejsu audio (a przez niego do programu DAW) sygnału wzbogaconego o symulacje i efekty, a drugim gniazdem przesyłać możemy wtedy „suchy”, źródłowy sygnał ze wzmacniacza.
Jako że sam Torpedo Captor X nie oferuje zbyt wielu elementów kontroli, przeniesiono ją niejako na dedykowaną aplikację Torpedo Remote. Program ten jest dostępny zarówno dla komputerów PC i Mac, jak również dla urządzeń mobilnych z systemem iOS i Android. W przypadku komputerów komunikacja odbywa się przez USB, natomiast z tabletem lub smartfonem możemy połączyć się bezprzewodowo (Bluetooth). Ta ostatnia opcja jest niezwykle wygodna, gdyż daje nam sporo wolności w użytkowaniu Captor X – czy to na scenie czy w studiu. Jako, że właśnie z poziomu Torpedo Remote dokonywać można wszystkich zmian, przyjrzyjmy się możliwościom kontrolowanego przez tę aplikację urządzenia na jej przykładzie.
WIRTUALNE ZESTAWY GŁOŚNIKOWE
Torpedo Remote charakteryzuje się przejrzystym i przyjaznym użytkownikowi interfejsem graficznym podzielonym na kilka sekcji. Jako że najważniejszą kwestią w użytkowaniu Captor X – poza określeniem poziomu wejściowego i wyjściowego – jest wybór wirtualnego zestawu głośnikowego, zacznijmy właśnie od tego. W przypadku tego urządzenia, otrzymujemy na start 32 wirtualne „paczki” (26 gitarowych i 6 basowych), a dostęp do trzech kolejnych zyskamy po zarejestrowaniu produktu na stronie producenta. Z poziomu aplikacji możemy wybrać dowolną z nich, w zależności od tego jakie brzmienie chcemy uzyskać. W przypadku produktów Two Notes mamy jednak możliwość nie tylko wybrania określonego pliku opartego na odpowiedziach impulsowych konkretnego zestawu głośnikowego, ale także odpowiedniego omikrofonowania go. Dzięki firmowej technologii DynIR możemy wprowadzać dynamicznie zmiany przestawiając wirtualne mikrofony względem emulacji zestawu głośnikowego. Zamiast sięgać po oddzielne pliki IR z zapisaną odpowiednią konfiguracją, mamy tu możliwość płynnej zmiany pozycji mikrofonów, co pozwala wygodnie monitorować dźwięk, aż do momentu osiągnięcia optymalnego ustawienia.
Do „omikrofonowania” wirtualnego zestawu głośnikowego możemy użyć jednego lub dwóch mikrofonów, a dokładniej ich emulacji (możemy wybierać spośród 8 różnych – dynamicznych, pojemnościowych lub wstęgowych). Mikrofony możemy płynnie przemieszczać wzdłuż dwóch osi (odległość od „paczki” i ustawienie względem jej środka). Każdy mikrofon możemy ustawić przed lub za zestawem głośnikowym, a także regulować jego poziom. Do dyspozycji mamy też funkcje BYPASS i MUTE oraz możliwość odwrócenia fazy.
EFEKTY
Kolejne sekcje interfejsu graficznego Torpedo Remote pozwalają na dalsze kształtowanie brzmienia przed wysłaniem go do komputera czy systemu nagłośnieniowego. Pierwszym blokiem jest bramka szumów z regulacją progu zadziałania, wyborem typu „kolana” i funkcję LEARN. Kolejny jest korektor, jednak w tym przypadku mamy do dyspozycji trzy jego wersje. Dwie z nich to GUITAR i BASS z częstotliwościami granicznymi każdego z 5 pasm dostosowanymi odpowiednio do sygnału z gitary lub basu. Trzeci tryb (CUSTOM) oferuje większy zakres regulacji, gdyż mamy tu 5-pasmowy korektor półparametryczny (dla każdego z pasm można płynnie wybierać częstotliwość graniczną) oraz filtr górnoprzepustowy. Następny blok to ENHANCER pozwalający kształtować brzmienie przy pomocy pokręteł BODY, THICKNESS i BRILLIANCE. Do dyspozycji mamy tu tryb gitarowy i basowy, a także pokrętło pozwalające określić proporcje między sygnałem źródłowym a przetworzonym. Ostatni blok efektowy to REVERB, a do dyspozycji mamy tu 12 symulacji pogłosów, a jednocześnie pomieszczeń, w których umieszczamy nasz wirtualny zestaw głośnikowy. Wielkość tego pomieszczenia można regulować, a do dyspozycji mamy też takie parametry jak ECHO, COLOR i WIDTH. Możemy też zmienić charakterystykę pogłosu wybierając między pomieszczeniem, a tzw. ambience, co przekłada się m.in. na odpowiednio dużą lub małą ilość wczesnych odbić. Także w tej sekcji dostępne jest pokrętło DRY/WET.