Kirk Hammett zdradził co było jego tajną bronią, która dała mu większość brzmienia na najnowszym albumie Metalliki „72 Seasons”. Angus Young, David Gilmour i Eddie Van Halen też tego używali.
Gra Kirka Hammetta nad „72 Seasons” z kilku powodów wzbudziła wiele dyskusji i kontrowersji. Sporo było krytyki wobec jego solówki w singlu „Lux Æterna”, ale też w stosunku do innych utworów. Ciekawe był też specyficzne, nieco inne brzmieniem gitary, które wg niektórych wyznaczyło wręcz początek nowej ery Metalliki!
W rozmowie z magazynie Total Guitar Kirk ujawnił, że jego „superdynamiczne brzmienie lead” pochodzi z repliki Schaffer-Vega Diversity System (SVDS), pierwszego bezprzewodowego systemu gitarowego który Ken Schaffer stworzył w latach 70. po tym, jak podczas trasy koncertowej z The Rolling Stones był świadkiem ograniczeń bezprzewodowych systemów wokalnych. Kirk powiedział: „To rodzaj kompresji preampu. Ludzie tacy jak Angus Young, David Gilmour i Eddie Van Halen byli w stanie zwiększyć moc wyjściową tego nadajnika, stąd np. niesamowite brzmienie gitary Angusa”.
SVDS zawierał unikalny obwód wzmacniający brzmienie, co sprawiło, że wielu artystów włączyło go do swoich studyjnych rigów. Według Total Guitar, Schaffer Replica EX Tower kosztował Kirka 1749 dolarów, a gitarzysta Metalliki wydaje się być uszczęśliwiony efektem końcowym: „Więc Tower jest moją tajną bronią – nie mogę uwierzyć, że ci o tym mówię! To w dużej mierze sposób, w jaki uzyskałem ten superdynamiczny dźwięk lead. Jest naprawdę pełny – jest dużo środka, ale nie brzmi to szorstko, czy zbyt odważnie. Zniekształcenia harmoniczne są niesamowite. Uderzyłem dźwięk na Greeny, a on dosłownie nigdy nie ucichł”.
Tower jest moją tajną bronią – nie mogę uwierzyć, że ci o tym mówię!
Rozwijając rolę jaką EX Tower pełni w jego obecnym setupie, Kirk dodał: „Brzmienie w ’72 Seasons’ oparte jest na moim dźwięku na żywo, który pochodzi z Fractala Axe-Fx i jest wzorowany na mieszance moich wzmacniaczy Fortin Meathead i Dual Rectifier. Wzięliśmy właśnie to brzmienie jako główne, poprawiliśmy trochę EQ, dodaliśmy Tower i byliśmy gotowi do pracy. Może jest tam też Tube Screamer, ponieważ po prostu kocham to brzmienie”.
Brzmienie w ’72 Seasons’ oparte jest na moim dźwięku na żywo, który pochodzi z Fractala Axe-Fx