Rodzina KH 80 DSP, 120 A i 310 A mieści się w przedziale monitorów odsłuchowych bliskiego pola do komputera (za wyjątkiem 310 A), domowego studia nagrań, profesjonalnego studia nagrań, studia montażu audio-wideo i jako monitory dla realizatorów RTV. To bardzo szerokie zastosowanie z naciskiem na słowo „profesjonalne” – niezależnie od modelu czy wykorzystania danego monitora.
Firma, wprowadzając na rynek monitory odsłuchowe, nie mogła sobie pozwolić na średniej klasy sprzęt. Przy takiej reputacji i bezkompromisowych mikrofonach najwyższej klasy, które produkuje od ponad dziewięćdziesięciu lat, marka Neumann musiała stworzyć coś na miarę swojej legendy.
Budowa, możliwości i brzmienie
Założeniem tych monitorów odsłuchowych było jak najlepsze przystosowanie do rożnych warunków pracy. W rezultacie każdy model na tylnym panelu ma sporo przełączników, którymi możemy dostosować monitor od aktualnych potrzeb. Mamy wpływ na siłę sygnału wchodzącego do monitora, czyli regulację input gain (0 do –15 dB), jest też korekcja output level w zakresie 114, 108, 100 i 94 dB. Możemy regulować poszczególne pasma jak bass, low-mid, trebel w przypadku modelu KH 120 i 310, a przy modelu KH 80 tylko low-mid. Jest funkcja ground – connect/lift, i display – on /off i dim/bright w KH 120 oraz 100/60/30%/off w przypadku KH 310. Wszystkie modele mają wejścia analogowe XLR, z tym, że najmniejszy model ma gniazdo typu combo, czyli XLR i jack. Zasilanie monitorów jest od 100 V do 240 V, więc podłączymy je bez problemu w każdym kraju. W przypadku modelu największego i średniego zastosowane zostały standardowe gniazda zasilające, a w najmniejszym mamy tak zwaną ósemkę, zastosowaną zapewne ze względu na małe rozmiary, naszego małego monitora. Przednia powierzchnia wszystkich modeli nie jest płaska, lecz ma eliptyczny falowód. Sprawia on, że podczas odsłuchu z centralnej pozycji między dwoma monitorami możliwy jest ruch głowy w prawo i lewo bez utraty tak zwanego sweet-spotu. Daje to nam większą swobodę ruch podczas odsłuchiwania czy nagrywania bez utraty najlepszych parametrów odsłuchowych. Przydatne, kiedy mamy nieco większy stół czy studio i czasami zmieniamy nieco swoje położenie. Misją tych monitorów jest wierna reprodukcja zarejestrowanego sygnału w sposób transparentny i wierny oryginalnemu nagraniu. Każdy model ma możliwość montażu na uchwyty do ściany. Na tylnym panelu mamy specjalne miejsca na śruby do takiego mocowania. To na tyle ogólnych informacji naszej bardzo zacnej rodziny. Teraz przejdziemy kolejno do każdego modelu. Zaczniemy od najmniejszego i najnowszego.
KH 80 DSP
To aktywny, dwudrożny monitor bliskiego pola z wzmacniaczem 90 W i 50 W, przy cztero- i jednocalowych głośnikach. Częstotliwość od 57 Hz do 21 kHz, poziom ciśnienia akustycznego (SPL) 108,8 dB. Czysty i klarowny dźwięk zapewnia konstrukcja oparta na komputerowych symulacjach, które są obliczane z dokładnością, jakiej nie robi chyba nikt inny poza Neumannem. Modelowany falownik rozproszony zapewnia serii solidną podstawę dla precyzyjnego kierunku dźwięku, który pozostaje wyjątkowy. KH 80 DSP jest gotowy do użycia z oprogramowania Neumann Control. To nowość, która pozwala kontrolować i optymalizować system za pomocą komputera lub urządzenia mobilnego. Można precyzyjnie dostosować lub ręcznie zoptymalizować monitory jednym kliknięciem lub opuszkiem palca. Kompaktowa obudowa zrobiona jest z poliwęglanu kompozytowego co zapewnia wytrzymałość i brak rezonansów fali stojącej. Brzmienie wytwarzane przez monitory jest naprawdę bardzo precyzyjne. Sprawdziłem parę zróżnicowanych nagrań, specjalnych próbek audio, jak i nagranych śladów całych numerów.
Przyznam szczerze, że te małe monitory o wadze 3,4 kg każdy zrobiły na mnie naprawdę wielkie wrażenie. Każde pasmo jest selektywne i dynamiczne. Pomimo małych rozmiarów nie brakuje w nich dołu – to zasługa specjalnych otworów (port basowy) na niskie częstotliwości na dołach naszych monitorów KH 80 i KH 120. Zobaczymy, czy model średni też będzie tak wspaniały.
KH 120 A
To aktywny, dwudrożny monitor bliskiego pola z wzmacniaczem HF-50W i LF-50W, przy głośnikach 5,25 i 1 cala. Częstotliwości od 52 Hz do 21 kHz, poziom ciśnienia akustycznego to 111,1 dB. Dodatkowo dostajemy oddzielnie działające ograniczniki termiczne dla głośnika niskotonowego i wysokotonowego, chroniące cewki drgające i wzmacniacze mocy. Mamy tu już dosyć mocno grające monitory z ograniczeniem przegrzania. Monitory są naprawdę wydajne. Mamy tutaj zapas mocy nawet na znacznie większe pomieszczenia niż domowe studia. Bardzo dobrze pracują tutaj basy nawet przy wysokich poziomach wyjściowych. Zawdzięczamy to zmniejszeniu kompresji basów przy takich poziomach i oczywiście zainstalowaniu portów bass reflex z tłumieniem rezonansu. Tutaj też nie ma zastrzeżeń co do klarowności dźwięku, czytelności i selektywności pasm. Odsłuch możemy używać jako monitor bliskiego pola lub jako monitor kanałów tylnych w większych systemach wielokanałowych. Mamy tu też najnowsze rozwiązanie w zakresie symulacji akustycznej, elektronicznej i technologi pomiarowych w celu zapewnienia jak najwierniejszej reprodukcji dźwięku. Co prawda, wszystko zrobione kosztem wagi, bo wzrasta ona do 6,2 kg w porównaniu do naszego mniejszego brata – to prawie dwa razy więcej, ale w przypadku takiego profesjonalnego (przez duże P) monitora na pewno nie jest to żaden minus. Obudowa monitorów wykonana jest z dwóch elementów odlewanych z aluminium. Jeden stanowi przedni panel wraz z falowodem przetwornika wysokotonowego, drugi to korpus, w którym osadzona jest elektronika i złącza. Teraz przechodzimy do największego z rodziny.
KH 310 A
To aktywny, trójdrożny monitor bliskiego pola z wzmacniaczami LF 150W, MF 70W, HF 70W, przy głośnikach 8, 3 i 1 cala. Częstotliwość od 34 Hz do 21 kHz (±3 dB), poziom ciśnienia akustycznego 110,3 dB (uśrednione między 100 Hz a 6 kHz). Tutaj firma Neumann nie oszczędzała na komponentach i nowoczesnych rozwiązaniach. Mamy więc falowód z szeroką poziomą i wąską pionową dyspersją projektowany z użyciem systemu Elliptical Mathematically Modeled Dispersion. Neumann opracował nowy przetwornik wysokotonowy, w przetworniku średniotonowym mamy magnes neodymowy i materiałową kopułkę. Kompozytowy głośnik niskotonowy (system ELFF) i żebrowanym resorem okalającym membranę głośnika niskotonowego. Dostajemy potężne wzmacniacze analogowe klasy AB z dużym headroomem. Niezależne limitery termiczne dla głośnika niskotonowego, średniotonowego i wysokotonowego chroniące cewki. Zastosowanie najnowszych technik modelowania wykorzystywanych do minimalizacji zniekształceń nielinowych (zniekształcenia harmoniczne lub intermodulacyjne). Dodano tłumienie zniekształceń w dolnych rejestrach przy wysokich poziomach dźwięku i zmniejszona jest dyfrakcja. Można by wymienić jeszcze parę zdań, ale to już tylko kolejne komplementy dla naszego monitora. Waga tego cacka to już 13 kg! Warto dodać, że każdy KH 310 jest „parowany” i mają całe mnóstwo akcesoriów do montażu w naprawdę wielu sytuacjach. Montowany na uchwytach, wieszakach, ścianach, suficie, wszelkiego rodzaju wysięgnikach i co tylko przyjdzie nam do głowy to ten model na pewno jest na to przygotowany lub są dostępne akcesoria ,które go dostosują do danej sytuacji. Dźwięk, który wychodzi z tych monitorów, jest wszech otaczający, doskonały, wiernie oddany, dynamiczny i odkrywczy (bo zaczynamy słyszeć rzeczy, o których nie wiedzieliśmy, że są!). Ten monitor reprezentuje wyżyny akustycznych, elektronicznych symulacji i technologii pomiarowych. Zapewnia niesamowicie dokładną reprodukcję dźwięku. Moc, która znajduje się w tych odsłuchach, nie jest raczej na malutkie domowe studia, żeby korzystać choć z połowy mocy musimy mieć większe pomieszczenie. Oczywiście nie ma przeciwwskazań, by mieć je w małym domowym studiu, (przecież mamy na tylnym panelu korekcję output level w zakresie 114, 108, 100 i 94 dB), ale to dla osób, które mieszkają nieco dalej od reszty społeczności i mają dobrze wygłuszone studio!
Podsumowanie
Perfekcyjna charakterystyka, doskonałe przetwarzanie, jakość produktów i dbałość o każdy detal wykończenia to najważniejsze cechy nowych monitorów Neumanna. Cała seria KH może być używana w różnorodnych projektach, studiach profesjonalnych, domowych, postprodukcyjnych, przy tworzeniu, miksowaniu i masteringu muzyki czy obróbce audio-wideo.
Mamy tu gwarancję uniwersalność sprzętu w zróżnicowanych warunkach akustycznych i wszelkiego rodzaju lokalizacjach. Te monitory biją na głowę inne marki. Stworzony dla realizatorów, producentów i dla ludzi, którzy lubią słuchać muzyki w najwyższej jakości. Do tego dochodzi znakomite wykonanie i szeroka gama akcesoriów do naszej niesamowitej serii KH. Ceny można by uznać za te z wyższej półki, ale to, co dostajemy w zamian, sprawia, że cena staje się bardzo, ale to bardzo atrakcyjna – niezależnie, czy myślimy o KH 80 DSP, KH 120, czy KH 310! Każdy jest wart swojej ceny. Ocena to 11 punktów na 10!
Testował: Michał Munch
Zdjęcia: Neumann
Strona dystrybutora:
Aplauz, tel. 22 751 42 39
[email protected]
www.aplauzaudio.pl
Strona producenta: https://en-de.neumann.com
Opis: Perfekcyjna charakterystyka, doskonałe przetwarzanie, jakość produktów i dbałość o każdy detal wykończenia to najważniejsze cechy nowych monitorów Neumanna.