Zestawy bezprzewodowe Sennheiser od zawsze były przedmiotem westchnień wokalistów i instrumentalistów. Artyści wzdychali do nich ponieważ fenomenalne wykonanie, funkcjonalność i jakość dźwięku musiała swoje kosztować, niekażdego było stać na zakup takiego setu. Nie przypadkowo zatem target odbiorców prosuktów Senheiser to profesjonaliści.
Dość niespodziewanie, w zeszłym roku marka zrobiła głęboki ukłon w stronę aktywnych muzycznie wykonawców, którzy aspirują dopiero do poziomu zawodowców, lub po prostu tych, którym zależy na maksymalnej prostocie obsługi i jednocześnie brawurowo skalkulowanej cenie. Tobias von Allwörden, starszy menedżer produktu w firmie Sennheiser powiedział: „XS Wireless Digital to poszerzenie naszego portfolio o doskonałe cyfrowe mikrofony bezprzewodowe klasy podstawowej. Ta seria jest idealnym wyborem dla użytkowników, którzy pierwszy raz sięgają po rozwiązania bezprzewodowe (…)”. Wynika z tego, że slogan reklamowy „XS price — XL performance” jest w 100% prawdziwy.
Opis
Nowa seria produktów Sennheiser dzieli się na dwie linie – XS WIRELESS 1 i XS WIRELESS 2, przy czym najbardziej podstawowa to oczywiście ta z „jedynką” i nią się teraz zajmiemy. Mamy do czynienia z cyfrowym systemem bezprzewodowym dla giarzystów, basistów i innych użytkowników instrumentów strunowych, dających niewyrównany liniowo sygnał. Niewielkie podłużne pudełko skrywa mały nadajnik (XSW-D), odbiornik (XSW-D), kabel instrumentalny z wtykiem Jack ¼ cala i gniazdem Jack ¼ z drugiej strony, uchwyt do mocowania do paska oraz kabel do ładowarki USB (USB A –> USB C). Jak Czytelnicy zdołali się zorientować po zdjęciach, zarówno nadajnik jak i odbiornik są „maksymalnie zminimalizowane” i w zasadzie część „aktywna” jest niewiele większa od samych wtyków. W razie czego producent dołączył także manuala „Quick Start” w najbardziej zrozumiałym języku świata, czyli piśmie obrazkowym.
Nadajnik i odbiornik wyglądają identycznie, rozpoznanie co jest czym umożliwiają symbole gitary (nadajnik) i wzmacniacza (odbiornik), zamieszczonych z tyłu. Gdyby nie jeden jedyny przycisk na tych urządzeniach, byłyby one zupełnie bezobsługowe. Wspomnianym przyciskiem włączamy urządzenia, wyciszamy, parujemy lub je wyłączamy. O statusie systemu informuje dyskretna, nie dająca po oczach dioda LED, mrugająca lub świecąca światłem ciągłym. Urządzenia mają wbudowane niewymienialne akumulatorki, które pozwalają na około 5 godzin ciągłej pracy, co w praktyce oznacza dwa krótkie, około godzinne koncerty (z próbami dźwięku) albo jeden kilkugodzinny występ. Deklarowany przez producenta czas ładowania to ok. 3 godziny dla każdego z urządzeń. W zestawie jest jeden kabel USB do ładowania, zatem warto o naładowaniu akumulatorków pomyśleć wcześniej, a nie kilka godzin przed koncertem.
Pozostałe kluczowe cechy zestawu to transmisja cyfrowa na częstotliwości 2,4 GHz (pozwala na bezproblemową pracę na całym świecie – standard). Pasmo 2.4 GHz mieści się w zakresie częstotliwości ISM (Industrial, Scientific, Medical), pierwotnie „przemysłowych, naukowych i medycznych” czyli pasm radiowych nielicencjonowanych przeznaczonych dla wspólnych utylitarnych celów. Oprócz tego bezstratny zasięg do 75 m (w optymalnych warunkach, o których jeszcze napiszę), a także możliwość przełączania się między wieloma nadajnikami połączonymi z jednym odbiornikiem, możliwość skonfigurowania dowolnej kombinacji nadajników i odbiorników, no i funkcja wyciszenia dostępna na nadajniku lub odbiorniku. Zarówno jeśli chodzi o obsługę, jak i estetykę (trwała obudowa o wyjatkowo prostym designie – patrz zdjęcia) sprzęt nie budzi żadnych wątpliwości.
Praca
Na dzień dobry dobra wiadomość: urządzenia są fabrycznie sparowane i nie muszą się szukać na scenie. Co prawda parowanie odbiornika z nadajnikiem to żadna filozofia, ale jednak każdy w warunkach „bojowych” lubi kiedy sprzęt działa na zasadzie plug&play. Kolejny punkt dla XS Wireless Digital. Pasmo 2,4 GHz (wykorzystywane po części także przez technologie Wi-Fi i Bluetooth ) teoretycznie umożliwia propagację nawet do 100 m w przestrzeni otwartej, ale pamiętajmy, że zawsze ulega tłumieniu, a jest to zależne od środowiska w jakim pracuje. Optymalne warunki to brak zakłóceń poprzez inne systemy oraz parametry sygnału pomiędzy odbiornikiem a wzmacniaczem (odpowiedniej jakości kable, efekty, czy całe pedalboardy – chodzi głównie o impedancję).
Co ciekawe pasmo cyfrowej transmisji bezprzewodowej jest odporne na przeszkody fizyczne i dzięki wielokrotnym odbiciom sygnał z nadajnika potrafi i tak znaleźć drogę do odbiornika. W przypadku jakichkolwiek zakłóceń, gdy działamy w środowisku pełnym cyfrowych systemów bezprzewodowych albo sygnałów wi-fi czy bluetooth, układ prostu zmienia pasmo (kanał) na pierwsze wolny od zakłóceń, a my tak, czy siak starajmy się nie zasłaniać własnym ciałem „światła” (przestrzeni) pomiędzy nadajnikiem a odbiornikiem. Jak widać w pomieszczeniach sygnał zazwyczaj trafi bezstratnie do odbiornika (po wielu odbiciach), ale w przestrzeni otwartej niekoniecznie, dlatego paradoksalnie zasięg na scenie open ait bywa często mniejszy niż taki w klubie czy hali, choćby działało w niej wiele innych urządzeń wireless.
Na otwartym powietrzu ważne jest to, by nie zasłaniać własnym ciałem pola (światła) pomiędzy nadajnikiem i odbiornikiem. System korzysta z dekoderów aptX Live i cały czas monitoruje eter w poszukiwaniu najsilniejszego połączenia, co zapewnia bezproblemowe korzystanie. W przypadku zakłóceń system automatycznie i nieodczuwalnie przełączą się na inną częstotliwość. Odbiorniki wyposażono w anteny różnicowe, a nadajniki asekurują się podwójnie przesyłając pakiety danych. Impedancja i pojemność wejściowa nadajnika to ok. 1MΩ czyli faktycznie przystosowano urządzenie do wszelkich gitar, tych aktywnych, pasywnych, ale także z przetwornikami piezoelektrycznymi. Śmiało możemy zatem używać go z gitarami akustycznymi bez obawy o utratę „górki”. Pozwala na to także zakres przenoszonych częstotliwości akustycznych – system obsługuje częstotliwości sygnału w zakresie od 10 Hz do 18 kHz, czyli ze sporym zapasem.
PRODUCENT: https://sennheiser.pl/
DYSTRYBUTOR: https://aplauzaudio.pl/