• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ImprezyNajbliższe imprezy

Metallica wraca do korzeni i zagra na Stadionie Śląskim w Chorzowie!

Artykuły o artystachArtyści

Alexi Laiho miał niesamowity słuch i… był bardzo nieśmiały

Artykuły o artystachArtyści

Jared James Nichols radzi, by zwrócić uwagę na groove naszych riffów

NewsyNewsy artystyczne

Dave Navarro o niespodziewanym końcu Jane’s Addiction: „Ten koncert, 13 września w Bostonie, zakończył wszystko”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopSpecial

Metallica i kontrowersje wokół miksu basu na albumie „…And Justice for All”

Krzysztof Nomad | TopGuitar
Krzysztof Nomad | TopGuitar Opublikowano gru 31, 2024
Jason Newsted w 2017 roku. Fot. Sam Aronov / Shutterstock.com
Jason Newsted w 2017 roku. Fot. Sam Aronov / Shutterstock.com
Udostępnij

„…And Justice for All” to czwarty album studyjny Metalliki, wydany w 1988 roku, który do dziś budzi wiele emocji wśród fanów i krytyków. Jednym z najbardziej kontrowersyjnych tematów związanych z tym wydawnictwem jest brak wyraźnego brzmienia gitary basowej. Wielu miłośników zespołu zastanawia się, dlaczego partie basu nowego wówczas członka, Jasona Newsteda, zostały niemal zupełnie wyciszone w miksie.

Spis treści
Geneza problemu z brzmieniem basuDecyzje produkcyjneReakcje Jasona NewstedaJak „…And Justice for All” wpłynęło na historię muzykiWspółczesne spojrzenie na miks

Geneza problemu z brzmieniem basu

Album „…And Justice for All” powstawał w czasie trudnym dla zespołu. Był to pierwszy krążek nagrany po tragicznej śmierci Cliffa Burtona, ikonicznego basisty Metalliki. Jason Newsted, który zastąpił Cliffa, musiał zmierzyć się nie tylko z legendą poprzednika, ale również z procesem twórczym, który był dla niego nowością. W czasie nagrań James Hetfield i Lars Ulrich mieli największy wpływ na finalny kształt albumu, a decyzje mikserskie wykluczyły gitarę basową z dominującego miejsca w aranżacjach.

Decyzje produkcyjne

Według wielu źródeł, w tym wywiadów z producentem Flemmingiem Rasmussenem, Hetfield i Ulrich celowo prosili o obniżenie poziomu gitary basowej w miksie, by bardziej uwypuklić partie gitar i perkusji. Jak opisano w artykule magazynu Guitar World, ten zabieg sprawił, że album zyskał specyficzne, surowe brzmienie, ale stał się również przedmiotem krytyki. Wielu fanów uważa, że wyciszenie basu odebrało muzyce głębię i dynamikę.

Reakcje Jasona Newsteda

Jason Newsted przez lata unikał otwartego krytykowania decyzji swoich kolegów z zespołu, choć niejednokrotnie podkreślał, że proces nagrywania „…And Justice for All” był dla niego frustrujący. W wywiadach przyznawał, że chciał wnieść swój wkład w brzmienie zespołu, ale jego partie były regularnie „traktowane po macoszemu”.

Jak „…And Justice for All” wpłynęło na historię muzyki

Mimo kontrowersji album odnosił ogromne sukcesy komercyjne i artystyczne. Utwory takie jak „One”, „Blackened” czy „Harvester of Sorrow” do dziś pozostają klasykami, a charakterystyczne, surowe brzmienie „…And Justice for All” stało się znakiem rozpoznawczym tego okresu w historii Metalliki.

Współczesne spojrzenie na miks

Temat miksu basu zyskał nowe życie w erze cyfrowej, kiedy fani zaczęli tworzyć własne remiksy albumu, wykorzystując dostępne ślady dźwiękowe. Niektóre z tych prac, publikowane na platformach takich jak YouTube, zdobyły dużą popularność, pokazując potencjalne brzmienie płyty z bardziej wyeksponowanym basem.

Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025
TopLegendyTopSpecial

Dlaczego utwór „Communication Breakdown” stał się wzorem dla heavy metalu i punka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 5, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?