Sammy Hagar poruszył ostatnio ważny temat, który mniej lub bardziej dotyczy nas wszystkich – czy warto w dzisiejszych czasach wydawać płyty? Odpowiedzią na to pytanie może być założenie, jakie robimy sobie przed nagraniem/wydaniem albumu. Czy wydajemy go dla własnej satysfakcji i dla fanów, którym chcemy wynagrodzić ich oddanie i wsparcie? Czy może robimy to, żeby zarobić pieniądze na sprzedaży, na tantiemach autorskich lub wykonawczych? To ostatnie założenie w dzisiejszych czasach, gdy króluje streaming i muzyka online, jest mocno ryzykowne. Ciekawe jest to, że takie dylematy dotyczą zarówno gwiazd pokroju Sammy’ego, jak i debiutantów – szaraczków, budujących dopiero swoją pozycję. Wszystkim Wam życzymy wielkich artystycznych sukcesów, ale pozostaje nam zgodzić się z panem Hagarem, który sugeruje, że najczęściej koszty poniesione na realizację i wydanie płyty nie zwrócą się z jej sprzedaży. Ale nie tylko o tym w niniejszym Tygodniku TopGuitar – Marcin Patrzałek powiedział, że swoją grą „wkurza tych, co trzeba”, a Phil X przyznaje się, do tego, że nawet po 10 latach grania w Bon Jovi zdarzają mu się pomyłki. Warto wspomnieć także, że w ostatnim tygodniu opublikowaliśmy zaskakująco dużo newsów sprzętowych, do których lektury zachęcamy tak samo gorąco. A teraz już czas na Top 3, czyli nasze trzy najchętniej czytane artykuły.
Miejsce pierwsze (18.000 wejść) to wspomniany już Sammy Hagar, nieco zabawnie (ale jednak w swoim sednie poważnie) poruszający kwestię wydawania płyt. Dla niego poniesione koszty nagrania i wydania albumu, realnie dają jedynie korzyść odpisania ich od podstawy podatku…
Miejsce drugie (16.000 wejść) to bardzo ciekawy wywiad Marcina Patrzałka dla Guitar World. Od kiedy Tim Henson (umówmy się, że to od niego się zaczęło) wypłynął z zupełnie nowym, świeżym podejściem do gitary elektrycznej, nie gaśnie dyskusja o tych wszystkich „młodych shredderach”, którzy ewidentnie zrobili ferment w naszym środowisku. Marcin jest niewątpliwie jednym z nich i we wspomnianym wywiadzie odniósł się do krytyki, jaka go za to spotyka.
Miejsce trzecie (około 14.000 odsłon) to świetna postać gitary elektrycznej, Phil X. Jest on na wskroś klasycznie rockandrollowym muzykiem, ale całą swoją artystyczną aktywnością udowadnia, że ten właśnie nurt grania ma się świetnie. Szczerze opowiada także o swoich niedostatkach, co usłyszeliśmy dzięki filmikowi z jednych z jego klinik.
TOP3
W nowej rozmowie na podkaście The Bogus Otis Show, Sammy Hagar opowiedział m.in., dlaczego w dzisiejszych czasach trudno jest zarabiać na płytach.
Marcin Patrzałek: „Zasadniczo, wkurzam te osoby, co trzeba”
Solowa płyta Marcina „Dragon in Harmony” ukaże się już 13 września. Na płycie dołączyli do niego tacy artyści, jak Portugal. The Man, Delaney Bailey, Tim Henson i Ichika Nito. Krążek obejmuje różne gatunki, które łączą się w przekonujący artystyczny „statement”. Jego z kolei dominantą jest kondycja współczesnej gitary i kierunek w którym zmierza.
Minęło ponad dziesięć lat, od momentu, kiedy Phil X po raz pierwszy zastąpił Richiego Samborę w Bon Jovi, jako stały członek zespołu, w studiu i na trasach. Podczas niedawnych warsztatów typu Masterclass w Sweetwater w Fort Wayne w stanie Indiana, Phil X powiedział, że nawet teraz od czasu do czasu zdarzają mu się pewne pomyłki, ale jego zadaniem jest sprawić, by wszystko wyglądało jak najbardziej płynnie
ARTYŚCI
Teemu Mäntysaari wyznał, że najtrudniej było mu nauczyć się partii Chrisa Polanda i Jeffa Younga
Teemu Mäntysaari jako następca Kiko Loureiro w Megadeth dopiero zaczął bywać w „wielkim świecie”, dlatego z zainteresowaniem śledzimy jego muzyczną drogę. W najnowszym wywiadzie dla youtube’owym kanale John The Metal Mailman gitarzysta ujawnił, które partie Megadeth były trudniejsze do nauczenia.
Yngwie Malmsteen: „Muzyka miała swój szczyt 200 lat temu – wtedy osiągnęła maximum”
Podczas niedawno opublikowanego wywiadu z tegorocznego Hellfest we Francji Yngwie Malmsteen odniósł się do tej kwestii, czy muzyka rockowa i metalowa ma jeszcze wiele do zaoferowania i co jest w niej dla niego interesujące. Według szwedzkiego wirtuoza gitary Yngwiego Malmsteena istnieje bardzo prosty sposób na zdefiniowanie muzyki rock and rollowej.
Milczenie jest złotem? Ace Frehley chwali Joela Hoekstrę za występ, choć ten… udawał, że gra
Gitarzysta Joel Hoekstra z Whitesnake podzielił się zabawną historią związaną z komplementowaniem jego gry przez Ace’a Frehleya z KISS. Usłyszeliśmy to w podcaście Jay Jay French Connection.
oraz
Bruce Springsteen o zakończeniu kariery: „Wypie… mi z takim gadaniem. Nigdzie się nie wybieram!”
Drama w zespole Journey – Jonathan Cain pozywa Neala Schona
Kerry King szczerze o swoim osobistym piekle
SPRZĘT
Billy Sheehan opowiada o osobnym wzmacniaczu dla… każdej ze strun – istniały kiedyś takie systemy!
W wywiadzie dla youtube’nowego kanału Pedalboards of Doom, basista Mr. Big opowiedział o różnym sprzęcie, którego używają basiści. Przypomniał sobie między innymi wyjątkowo dziwny, ale podobno świetnie brzmiący zestaw, którego używał pewien znany muzyk.
Orianthi demonstruje sygnowany przez siebie wzmacniacz Orange Oriverb
Na początku sierpnia firma Orange Amplification zaprezentowała lampowe combo o nazwie Oriverb, sygnowane przez australijską gitarzystkę i wokalistkę Orianthi Panagaris. W klipie wideo udostępnionym teraz przez producenta możemy posłuchać jak artystka ta opowiada o wzmacniaczy powstałym we współpracy z nią i demonstruje jego brzmienie.
JBL Professional aktualizuje program Venue Synthesis i inne aplikacje
Firma JBL Professional sukcesywnie rozwija swoje oprogramowanie służące do predykcji 3D, zarządzania i sterowania swoimi systemami liniowymi. Zaprezentowany na początku tego roku program Venue Synthesis doczekał się aktualizacji, którą firma mocno wkracza w świat dźwięku immersyjnego. Wersja 1.1 daje możliwość integracji predykcji z silnikiem immersyjnym FLUX:: SPAT Revolution, a to tylko jedna z nowości wprowadzonej w tej aktualizacji.
Jay Leonard J i gitary Yamaha Pacifica Professional
Na początku tego roku Yamaha zaprezentowała nową generację gitar elektrycznych Pacifica. Premierę miały wówczas dwie linie instrumentów – Pacifica Professional oraz Pacifica Standard Plus. Pierwsza z nich obejmuje gitary produkowane w Japonii, a o tym jak wyglądają i jakie oferują brzmienie możemy przekonać się oglądając klip wideo, w którym gra na nich Jay Leonard J.
oraz
Ampeg Venture V3 – 5 najciekawszych prezentacji wideo
Moduły w formacie 500 firmy Harrison Audio – przegląd
Kramer prezentuje nowe gitary 84, Assault Figured, Pacer Carrera, Jersey Star i Nite-V
Edukacyjna oferta Apogee Electronics