• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom

      Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom

      „Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

      „Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

      Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

      Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

      Orange Amplifiers zaprasza na koncert Golden Core

      Orange Amplifiers zaprasza na koncert Golden Core

    • Newsy sprzętowe
      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

      Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

      Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

      Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

    • Artykuły
      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

      Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

      Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

      Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

      Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

      Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Amorphis. Wszystko się łączy
Home
Artyści
Wywiady

Amorphis. Wszystko się łączy

29 maja 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar 1253

Przeczytaj również

„ESP Presents 2022 Phase 2” za nami – podsumowanie
„ESP Presents 2022 Phase 2” za nami – podsumowanie
Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth
Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

Fiński Amorphis, jedna z europejskich legend gatunku, przygotowuje się właśnie do premiery swojego trzynastego krążka, zatytułowanego „Queen of Time”. Z tej okazji o pracy nad płytą, procesie twórczym i specyfice pracy z producentem Jensem Bogrenem opowiedział nam założyciel i gitarzysta formacji Esa Holopainen, a swoje trzy grosze tu i tam wtrącił także wokalista Tomi Joutsen.

fot. Lars Johnson

Dla mnie Amorphis zawsze był przede wszystkim zespołem metalowym, ale ewidentnie nawiązującym do folku. Tu jakaś folkowa melodia, tutaj jakaś regionalna skala, tam jakieś solo. Na „Queen of Time” słyszę mnóstwo tych folkowych elementów, ale nie kojarzą mi się one ze Skandynawią. Wynotowałem sobie, że na przykład w utworze „The Golden Elk” pojawia się solo na smykach, a zaraz za nim solo brzmiące trochę, jakby było zagrane na gitarze klasycznej…

Esa: To nie klasyczna gitara. To ud, klasyczny turecki instrument. To solo nagrywał zresztą muzyk z Turcji.

Nie byłem zatem daleko, bo właśnie chciałem powiedzieć, że to solo brzmi może hindusko, może turecko, a na pewno orientalnie…

Esa: Dobrze strzelałeś. Ud to tradycyjna turecka gitara, grał na niej turecki muzyk.

A więc Amorphis to nie tylko skandynawski, nordycki folk.

Esa: Nie, absolutnie. Oczywiście muzyka, którą gramy, wychodzi z nas, więc siłą rzeczy jest w niej dużo fińskiego folkloru, ale wydaje mi się, że zawsze mieliśmy trochę tych orientalnych elementów. Nazywamy je między sobą „wpływami kebabu” [śmiech]. Jens Bogren, producent „Queen of Time”, miał pomysł, żeby wypchnąć trochę te elementy do przodu, uwidocznić je, choćby poprzez użycie oryginalnych instrumentów. Niektóre linie melodyczne są zagrane na fletach, choć na naszych demówkach były zarejestrowane po prostu na klawiszach. Poza fletami i ud były także prawdziwe instrumenty smyczkowe i chór. Ci wszyscy goście, którzy pojawiają się na albumie, czynią go bardzo uniwersalnym. Mamy chór z Izraela, turecką sekcję smyczkową i wspomnianego tureckiego gitarzystę.

Tomi: Szwajcar Chrigel Glanzmann z Eluveitie gra na kobzie.

Esa: Jørgen Munkeby z Shining gra na saksofonie, jest Szwedem.

Tomi: A nie Norwegiem?

Esa: Tak, Norwegiem. No i jest jeszcze Holenderka Anneke van Giersbergen, która śpiewa w jednym z utworów. To więc album pełen wpływów z różnych stron świata, bo każdy z tych muzyków dorzuca nieco własnego smaku, nawet jeśli pojawia się tylko w jednej partii. Jeśli pozwolisz zagrać solówkę tradycyjnie grającemu tureckiemu gitarzyście, to będzie jasne, że nie zagraliśmy jej my, bo korzystając z nowoczesnej artykulacji i naszych technik, tak się po prostu zagrać nie da. I to właśnie chciał osiągnąć Jens.

To on stoi za tą wieżą Babel?

Esa: Tak! I prawdę powiedziawszy, kiedy usłyszałem o tym po raz pierwszy, byłem nieco sceptyczny, bo Jens jest naprawdę dokładny podczas nagrywania. Kiedy nagrywasz u niego gitary, za każdym razem musisz się stroić. Stroisz się częściej, niż grasz. A w Amorphis nigdy nic nie stroi [śmiech].

To samo opowiadali o nim panowie z Sepultury.

Esa: Tak po prostu z nim jest, jest strasznie wyczulony na kwestie strojących i niestrojących gitar. Oczywiście to dobrze, bo wszyscy chcemy nagrać dobry album, a żeby tak było, musisz wiedzieć, jak powinieneś stroić. No więc kiedy wszyscy już wiedzieliśmy, że ma świra na tym punkcie, wtedy on wszedł do studia i przedstawił tureckiego gitarzystę, który wziął kompletnie rozstrojony instrument i zaczął na nim grać [śmiech]. Oczywiście taka była natura tego instrumentu i tej całej partii, którą miał nagrać, ale miałem trochę problemów ze zrozumieniem, co właściwie się właśnie wydarzyło i dlaczego. Nie wiedziałem, czego Jens szuka – jak to jest, że my musimy być super dokładni, nastrojeni w punkt i musimy pilnować absolutnie wszystkiego, bo wszystko musi być perfekcyjne, a z drugiej strony Jens chce wrzucić tam rozstrojone plim, pum, pam, pom, pę [śmiech]. Powiedziałem mu, że mogę zagrać po prostu jakieś solo o orientalnym charakterze, oparte na jakiejś wschodniej skali, ale powiedział, że nie będzie miało tego feelingu… Dopiero teraz to rozumiem. Oczywiście, że musiało być autentyczne, tylko takie ma sens!

fot. Lars Johnson

Jens Bogren wykonał świetną robotę, pracując nad brzmieniem albumu, ale zauważyłem też, że z każdą kolejną płytą brzmicie coraz bardziej… symfonicznie. Na „Queen of Time” jest chór, smyki, instrumenty etniczne – to wszystko sprawia, że brzmienie jest bogatsze. Czy to jest wasz sposób na dopasowanie muzyki metalowej do tych epickich tematów, jakie pojawiają się w tekstach?

Esa: Te wszystkie orkiestracje, chóry, flety i smyki są po to, żeby z nich korzystać, ale one mają za zadanie służyć utworowi i muzyce, jak również tematowi i liniom melodycznym. Mogliśmy używać jakichś syntetycznych rzeczy, instrument klawiszowy mógł udawać flet albo chór, ale prawdziwe ludzkie głosy i prawdziwe flety są dużo bardziej organiczne. W naszym przypadku wpłynęły też na masywność brzmienia. To jednak są elementy dodane, wszystkie pochodzą od Jensa. A tymczasem jeszcze zanim weszliśmy do jego studia, mieliśmy utwory już gotowe, ograne i osłuchane. Wiedzieliśmy mniej więcej, jak mają brzmieć, choć zawsze są jakieś przestrzenie, w których mogą się pojawić niespodzianki, zawsze jesteśmy jakimiś fragmentami zdziwieni po ich nagraniu. Ale kiedy Jens wmiksował w te utwory te swoje wszystkie dodatkowe elementy aranżacyjne, byliśmy naprawdę zaskoczeni. Z jednej strony to wciąż byliśmy my, wszystko brzmiało jak Amorphis, z drugiej jednak było to świeże, nowe, inne. Słuchaliśmy tego i pytaliśmy: „To naprawdę my?”.

Pomiędzy ostatnim dniem trasy promującej „Under the Red Cloud” a pierwszym dniem prób, na których powstawał nowy materiał, był zaledwie jeden dzień przerwy.

Esa: Tak było.

Nie baliście się, że skoro wciąż jesteście w trybie „Under the Red Cloud”, macie w głowach setlisty, nie mieliście czasu odpocząć od tego krążka, to nowy materiał będzie jego kopią, że po prostu nieświadomie przekleicie te starsze rzeczy do nowych?

Esa: Jeśli tak się to ujmie, to faktycznie brzmi trochę brutalnie, ale prawda jest taka, że przez cały 2017 rok przesyłaliśmy sobie nawzajem demówki. Zaczęliśmy pisać muzykę jeszcze wiosną, gdzieś między jedną trasą a drugą, między jednym koncertem a kolejnym. To nie było tak, że jednego dnia kończymy trasę, robimy dzień przerwy i idziemy do sali prób pisać nowy materiał od zera, bo mieliśmy już sporo materiału, nawet gdzieś w międzyczasie udało nam się pogadać z Jensem o utworach, aranżacjach, na których chcieliśmy się skupić na próbach. Pozostało nam jedynie zaszyć się w sali i zabrać za to aranżowanie. Oczywiście było to trudne, bo nie mieliśmy żadnej przerwy, ale były też pozytywne aspekty takiego rozwiązania. Po czasie spędzonym wspólnie na trasie czuliśmy się związani ze sobą, mieliśmy wspólne doświadczenia i pewną wypracowaną rutynę. Najlepszą rzeczą było chyba to, że od kiedy do zespołu wrócił nasz nowy-stary basista Olli-Pekka Laine, mieliśmy możliwość zagrania pierdyliarda koncertów, bo graliśmy na letnich festiwalach, pojechaliśmy w trasę z Volbeat oraz naszą własną… Mógł się zatem z powrotem wtopić w zespół. Dlatego naprawdę przyjemnie było zasiąść do pracy nad aranżacjami nowych utworów z nim na pokładzie. Był zaangażowany w ten proces od samego początku do samego końca.

Esa, rozmawialiśmy o brzmieniu, o jego bogactwie. A jednocześnie widziałem Amorphis na żywo ostatniego lata i jeśli dobrze pamiętam, to twój zestaw był dość prosty.

Esa: Zazwyczaj mam na trasie trzy gitary – jedna służy jako gitara do rozgrzewki, na potrzeby koncertu zostają dwie. Wszystkie to ESP. Używam instrumentów z ich custom shopu, modele Eclipse. Mają kształt les paula, więc było dla mnie naturalne, że kiedy zacząłem współpracować z ESP, to zwróciłem się w ich stronę. Te gitary są tak naprawdę dość proste, tradycyjne. Mają pasywne przystawki Seymour Duncan i bardzo podstawową konfigurację. Na scenie i ja, i Tomi Koivusaari używamy Kemperów, bo to znacznie ułatwia podróże. W studiu jednak używaliśmy bardzo różnych paczek. Na scenie kemper jest wpięty wprost w konsoletę i monitory. Poza perkusją nie ma żadnego dodatkowego źródła dźwięku na scenie.

fot. Lars Johnson

W pedalboardzie masz jakąś magię?

Esa: Chciałbym powiedzieć, że mam, ale to chyba nie byłaby prawda. Mam od cholery różnych pedałów, wielu z nich używałem w studiu podczas sesji nagraniowej. Ale na żywo używam po prostu efektów w Kemperze. Poza tym mam jakieś delaye.

Rozmawialiśmy też o ewolucji brzmienia Amorphis. Czy zatem miejsce i rola gitar w Amorphis także zmieniła się w ciągu lat?

Esa: Próbujemy utrzymać nasze brzmienie w dość organicznym stanie. Na tym moim kemperze mam sprofilowany mój wzmacniacz Bogner i podchodzę do tego naprawdę rygorystycznie. Tomi, który wykonuje rytmiczne partie, brzmi nieco inaczej, jego środkowe pasma są nieco ciszej, bo ja muszę się wybijać z partiami melodycznymi. Ale chyba też nie zmieniał wiele w ciągu ostatnich lat.

A technika gry? Podejście do komponowania? Teraz wasze gitary brzmią nieco bardziej orkiestralnie.

Esa: Chyba masz rację. W studiu używaliśmy wzmacniacza Engl Savage i wielu preampów i pedałów. Z samego wzmacniacza brzmiało to dość dziwnie. Przy niektórych melodiach musieliśmy jakoś skupić brzmienie za pomocą pedałów wah-wah. Takie rzeczy próbuję też odzwierciedlać podczas koncertów. Mam więc w pedalboardzie pedał wah-wah, który sobie po prostu stoi w jednej pozycji, żeby sygnał przez niego przechodził. Od strony techniki gry? Na każdym albumie jest sporo do zagrania i nie wszystko pochodzi z moich rąk. Wiele rzeczy wymyśla nasz klawiszowiec, który gra coś na instrumencie i proponuje, żebym to samo spróbował na gitarze. Muszę zatem dużo grać i dużo się uczyć. Nie jest łatwo, ale jest jeszcze gorzej, kiedy ludzie próbują przetransponować te kawałki do innej tonacji [śmiech].

Nie jest łatwo grać numery Amorphis.

Esa: Nie jest to rzecz niemożliwa [śmiech].

Tomi: Ja tylko powiem, że dla mnie znakiem rozpoznawczym Amorphis jest używanie wah-wah i delayów. Bierze się to chyba jeszcze z pierwszych albumów. Esa, nie wiem, czy pamiętasz, ale jest jeszcze jedna nowość – używałeś techniki tappingu.

Esa: O, faktycznie. Ale to nowa rzecz dla mnie, a nie nowa w ogóle. Niektóre z technik, które znam od lat, wprowadziłem do naszej muzyki, do partii prowadzących dopiero niedawno, bo wcześniej mi się jakoś nie podobały. Myślałem, że nie będą pasować. A teraz wszystko mi się jakoś zgadza.

  • Tags
  • amorphis
  • esa holopainen
  • ESP – Testy sprzętu i newsy
  • jens bogren
  • Kemper - nowości i testy
  • tomi joutsen

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Ernest Tibbs wybrał wzmacniacze Markbass
Previous article Raport z fabryki EarthQuaker Devices. Z wizytą w siedzibie producenta efektów w Akron (Ohio, USA)

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer Artyści
8 sierpnia 2022

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki Artykuły o artystach
8 sierpnia 2022

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem" Artyści
26 lipca 2022

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu Artykuły o artystach
23 lipca 2022

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie" Artyści
18 lipca 2022

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato Artykuły o artystach
18 lipca 2022

Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa Artykuły o artystach
17 lipca 2022

Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

Pantera wyruszy na trasę w 2023 roku, a gitarzystą będzie Zakk Wylde! Artykuły o artystach
16 lipca 2022

Pantera wyruszy na trasę w 2023 roku, a gitarzystą będzie Zakk Wylde!

Kulisy słynnej sceny "Stranger Things" z wykonaniem "Master of Puppets". Aktor Joseph Quinn dużo ćwiczył na gitarze, ale i tak na zbliżeniach widać dłonie innego gitarzysty sesyjnego Artykuły o artystach
12 lipca 2022

Kulisy słynnej sceny "Stranger Things" z wykonaniem "Master of Puppets". Aktor Joseph Quinn dużo ćwiczył na gitarze, ale i tak na zbliżeniach widać dłonie innego gitarzysty sesyjnego

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
8 sierpnia 19:12
TopVideo

Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana – ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

8 sierpnia 12:37
Newsy

Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu – zespołu Venom

8 sierpnia 11:39
Artyści

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo – tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

8 sierpnia 9:07
Artyści

Max Norman, producent Ozzy’ego Osbourne’a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

7 sierpnia 11:09
Tygodnik

Tygodnik 30-31/2022 (210-211)

6 sierpnia 12:28
Newsy

„Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

5 sierpnia 19:22
Newsy

Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

4 sierpnia 13:32
Newsy

Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

4 sierpnia 11:58
Imprezy

Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

3 sierpnia 13:46
Newsy

Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

2 sierpnia 11:39
Newsy

Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

1 sierpnia 13:54
Newsy

Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

31 lipca 14:58
Imprezy

Pierwsza edycja Festiwalu Soundela ’22 – fotorelacja

30 lipca 12:04
Newsy

Takamine TSP100 DBS i TSP100 VT

29 lipca 17:00
Newsy

Muzycy zespołu Paladin prezentują gitarę LTD M-1 Custom ’87

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press