Janusz Popławski – kompozytor
Twórczość kompozytorska Janusza Popławskiego obejmuje piosenki (w tym wiele przebojów), utwory instrumentalne na zespół rockowy, muzykę elektroniczną i ilustracyjną. Kompozycje wokalne i instrumentalne były wykonywane przez zespoły NIEBIESKO-CZARNI, BUMERANG i FLASH BAND. Piosenki śpiewali: Ada Rusowicz, Barbara Kowalska, Lidia Stanisławska, Irena Wierzbicka, Wojciech Korda, Piotr Janczerski, Stan Borys, Piotr Buldeski i in. Nagrania opublikowane są na ponad sześćdziesięciu płytach analogowych i CD. Kilkadziesiąt utworów wydały drukiem w postaci partytur, fortepianówek i głosów z towarzyszeniem fortepianu lub gitary Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Koman Production, Wydawnictwo Gamma, Wydawnictwo Marek Sart. W wydawnictwie Professional Music Press kompozycje Janusza Popławskiego ukazywały się w formie partytur oraz w opracowaniach na głos z towarzyszeniem gitary klasycznej, na gitarę solo (w magazynach „Gitara i Bas” i „Świat Gitary”).
Pierwsze kompozycje powstały dla potrzeb macierzystego zespołu NIEBIESKO-CZARNI. Piosenki do tekstów Jacka Grania Adagio Cantabile i Czy będziesz sama dziś wieczorem, śpiewane przez Wojciecha Kordę, stały się przebojami i do dzisiaj znajdują się w jego repertuarze. Do muzyki Janusza Popławskiego teksty pisało wielu autorów: Marta Bellan (Cienie na wietrze), Andrzej Bianusz (Bądź Ty mi dziewczyną), Marek Gaszyński (Czym byłby świat bez Ciebie), Piotr Janczerski (Kalendarz o tym wie), Janusz Kondratowicz (Bal), Bogdan Olewicz (Scherzo), Jacek Podkomorzy (Nie ma szans, Musisz się zakochać), Grzegorz Walczak (Nad potokiem baby piorą), Andrzej Waligórski (Podkładanie), Paweł Lejman (Tęsknoty pewnej róży) i wielu innych.
Poniżej kompozycja Adagio Cantabile, w wykonaniu Wojtka Kordy i zespołu Niebiesko-Czarni:
Pierwsze utwory instrumentalne komponował na gitarowy zespół pod wpływem słynnej grupy brytyjskiej THE SHADOWS: m.in. Spacer z gwiazdami, Taka była moja dziewczyna. Późniejsze kompozycje, jak Radar (dedykowany red. Krystynie Tarasiewicz z miesięcznika „Radar”) czy Licznik Geigera ukazują ewolucję stylistyczną w kierunku rocka. Do rock-opery „Naga”, wspólnego dzieła NIEBIESKO-CZARNYCH i przyjaciół zespołu, Janusz Popławski skomponował cztery tematy, m.in. O nagiej prawdzie słuchaj pieśni i finałowy song Tańcz wolna wyspo. Fragmenty instrumentalne zawierały również elementy stylistyki J. Hendrixa i J. Page’a. Partytury sześciu utworów z „Nagiej” zaaranżowanych na zespół rockowy z sekcją dętą, wydało Polskie Wydawnictwo Muzyczne (1973).
Aranżacją zainteresował się dość wcześnie, opracowując śpiewane przez siebie piosenki i utwory instrumentalne dla różnych zespołów. Po dołączeniu do NIEBIESKO-CZARNYCH, aranżował początkowo utwory ludowe, potem kompozycje własne i kolegów z zespołu. Po rozwiązaniu zespołu NIEBIESKO-CZARNI komponował piosenki i utwory instrumentalne dla potrzeb własnych zespołów (BUMERANG i FLASH BAND), jednocześnie realizował solowe nagrania muzyki elektronicznej. Dla zespołu BUMERANG (1977-78) napisał m.in. piosenki: No i wreszcie mam to z głowy (sł. M. Bellan), Jeszcze raz za siebie spójrz (do tekstu Jacka Grania) prezentowaną m.in. w programie telewizyjnym promującym trzeźwość „Nie pij tyle”, i instrumentalne: Sado Maso Blues, Nie ma sprawy w rytmie Funky nagrane na dwie gitary z R. Sygitowiczem. Zaaranżował i nagrał wiązankę instrumentalną W stylu country (z R. Sygitowiczem na skrzypcach).
Dla zespołu FLASH BAND skomponował m.in. Scherzo (sł. B. Olewicz), a także szereg piosenek inspirowanych motywami ludowymi i nawiązującymi w tekstach do problematyki środowiska polonijnego. Piosenki Yes, Yes, Yes (sł. M. Bellan), Ludzie nigdy nie wiedzą (sł. Bogdan Olewicz), Bal u prezesowej (sł. M. Bellan). Podczas siedmiomiesięcznych występów (od czerwca 1980 r. do stycznia 1981 r.) w klubach polonijnych Chicago, Nowego Jorku i okolicznych miejscowości, piosenki cieszyły się powodzeniem u publiczności polonijnej. Prezentowane były w popularnym polonijnym programie TV Boba Lewandowskiego.
Pierwsze w pełni elektroniczne kompozycje powstały w 1978 roku, gdy Janusz Popławski zakupił syntezator gitarowy ARP Avatar. Kompozycje realizowane były metodą wielośladowych nakładek w Studiu Polskiego Radia w Gdańsku. Przybycie Avatara, Promienie i Cienie i in. były często prezentowane na antenie Radia Gdańsk oraz w prestiżowej audycji Jerzego Kordowicza w radiowej Trójce. Utrwalone w programie telewizyjnym „Fascynacje muzyczne Janusza Popławskiego” w TV Gdańsk. Wykorzystywane do ilustracji wielu audycji telewizyjnych.
W latach 80. komponował głównie utwory instrumentalne wykonywane przez zespół FLASH BAND oraz podczas solowych recitali. Powstały wtedy Druga medytacja, Spacer pterodaktyla, Krótka fala Zatoki Gdańskiej, Zapowiedź tajemnicy. Zaaranżowane na gitarę solo i sekwencer przeboje NIEBIESKO-CZARNYCH oraz własne instrumentalne kompozycje wykonywał podczas solowych recitali na terenie kraju, a także w programie artystycznym na statku Stefan Batory.
Na początku lat 90. powstało szereg kompozycji instrumentalnych. Niektóre tematy posłużyły jako ilustracje do telewizyjnych reklamówek. Jego muzykę można usłyszeć w filmach, m.in. „Pejzaż horyzontalny” (reż. Stanisław Bareja). W roku 1993 wydał CD „Janusz Popławski gra przeboje Niebiesko-Czarnych” (Lion Records), na którym umieścił 24 utwory zaaranżowane na gitarę syntezatorową i sekwencery.