• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

    • Newsy sprzętowe
      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

    • TopVideo
      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

  • Artyści
    • Wywiady
      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

    • Artykuły
      George Lynch szczerze: "Najważniejszymi punktami mojej kariery były sprawy finansowe"

      George Lynch szczerze: "Najważniejszymi punktami mojej kariery były sprawy finansowe"

      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

    • Patronat TopGuitar
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera – wywiad

Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera – wywiad

16 grudnia 2022 Maciej Warda | TopGuitar 6971

Przeczytaj również

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk
Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk
Tygodnik 50/2022 (230)
Tygodnik 50/2022 (230)

Dezerter na punkrockowej scenie wybrzmiewa już ponad 40 lat. 9 września 2022r. miała miejsce premiera albumu „1986, co będzie jutro?” wydanego przez Mystic Production. O albumie, koncertach zagranicznych, młodym narybku i gitarach z lat 80. Z Robertem ”Robalem” Materą rozmawiała Ilona Matuszewska.

 

Jesteście świeżo po premierze nowego albumu. Zaglądacie do neta, czasopism muzycznych aby poczytać recenzje, czy nie specjalnie się tym interesujecie. A jak wiadomo ludzie różnie piszą, nie zawsze kolorowo, ktoś tam lubi łyżkę dziegciu dosypać…

Robal: Mnie osobiście – nie za bardzo to interesuje. Muzykę robimy dla naszej publiczności i tego się trzymam. Oczywiście, bardzo często ktoś podsyła recenzje i wtedy zerknę. Teraz każdy może napisać co chce i gdzie chce. A już szczególnie internet – skłania wręcz do publikowania. Warto rozróżnić normalne opinie od trollingu itd. Gdybyśmy np. sugerowali się opiniami i recenzjami na początku naszej muzycznej drogi, to pewnie w ogóle byśmy nie grali, bo punk recenzentów wręcz odstraszał. My od początku wiedzieliśmy po co gramy i dla kogo – jak to mówią “psy szczekają, karawana jedzie dalej”. Z tego co wiem opinie o ostatniej płycie są pozytywne. Gramy część tego materiału na koncertach i jest konkretny feedback. Dla niektórych pewnie istotne są nominacje np. do Fryderyka, czy to, że była na Olisie. Ale zespół i bez tego daje radę funkcjonować, to po prostu jest część tego przedstawienia.

Od początku wiedzieliśmy po co gramy i dla kogo – jak to mówią 'psy szczekają, karawana jedzie dalej’

„1986, Co będzie jutro” to album bezkompromisowy. W sumie jak Wasza cała twórczość. W utworach raczej nie oglądacie się na to, czy coś wypada powiedzieć, czy będzie to źle odebrane…

Nasz pomysł na zespół wziął się z potrzeby odreagowania na paranoiczną rzeczywistość lat osiemdziesiątych. Przyszło nam dojrzewać w epoce stanu wojennego – o rety, jak to kombatancko brzmi… ale taka jest prawda. Przez piosenki mogliśmy się odnieść do tego co nas wtedy otaczało, niezależnie od konsekwencji. Do dziś w zasadzie podążamy tą samą ścieżką.

Płyta ta zawiera numery archiwalne, które wiosną 1986 roku zarejestrowaliście 
w studio na Wawrzyszewie. Dlaczego zdecydowaliście się wydać taki album, a nie nowy materiał?

Taśma z tej sesji długo leżała na półce w archiwum, zakurzona i trochę zapomniana. Zaraz po nagraniach zmieniliśmy skład i zaczęliśmy robić nowe rzeczy. Potem większość tego materiału nagraliśmy ponownie – został wydany na naszym pierwszym krajowym albumie “Kolaboracja”. Po latach uznaliśmy, że taśmę trzeba zabezpieczyć, bo może jeszcze kiedyś się przyda. Zająłem się więc studyjną digitalizacją nagrań, w wysokiej rozdzielczości. Po przesłuchaniu stwierdziliśmy, że wciąż jest w tym klimat, energia i o dziwo brzmienie. To był istny wehikuł czasu. W porównaniu z nowoczesnymi produkcjami wcale nie odstawał jakością. I chociaż niechętnie wydajemy archiwa, głównie ze względu na kiepskie brzmienie, tę postanowiliśmy wydać. Trochę to płyta archiwalna, ale o wartości nie tylko dokumentalnej. Dźwiękowo jest konkret, brzmi to jak pełnowartościowy i oryginalny album.

Robert ”Robal” Matera, fot. Ilona Matuszewska

Wracając do tej bezkompromisowości. Od zawsze byliście gdzieś poza wszechobecną zgodą, cenzurą. Rozumiem, że nie było to łatwe w czasach gdy zaczynaliście przygodę z Dezerterem…

Już trochę wspominałem, że czasy gdy wchodziliśmy w dorosłość odbieraliśmy jako szarą beznadzieję z paranoicznym zabarwieniem. Poczucie kontroli i ograniczeń wywoływało u nas sprzeciw i chęć wyrwania się z tego systemu. Zakładając zespół wiedzieliśmy że nie będzie łatwo. Takie prozaiczne problemy: jak zdobyć instrument czy miejsce na próby, były wtedy przeszkodami nie do pokonania. Na wszystko trzeba było znaleźć własne rozwiązanie. Składaliśmy instrumenty z części, próbowaliśmy grać koncerty tam gdzie cenzura nie sięgała – kluby studenckie. Granie dawało nam radość, i było to też widać po publiczności. Tak więc była motywacja. Przy nagrywaniu naszej pierwszej EPki „Ku Przyszłości” musieliśmy dać nasze teksty do oceny cenzury. Daliśmy kilkanaście, przez cenzurę przeszły cztery, te najbardziej niedosłowne, bazujące na ironii, której cenzor nie załapał.

Przy nagrywaniu naszej pierwszej EPki „Ku Przyszłości” musieliśmy dać nasze teksty do oceny cenzury. Daliśmy kilkanaście, przez cenzurę przeszły cztery

A teraz? Łatwiej jest Wam, muzykom przeciwstawić się temu, co się po prostu nie podoba?

Na pewno łatwiej jest funkcjonować jako zespół. W naszym przypadku pomaga też dorobek i fakt że mamy ciągłość działania. Obecna Polska to zupełnie inny kraj niż 40 lat temu, choć nie wszystko się zmieniło. Często docierają do nas opinie fanów po koncertach, że trudno im uwierzyć że niektóre piosenki mają kilkadziesiąt lat, bo pasują do dzisiejszego świata. Wiadomo, że nie ma oficjalnej cenzury i tego całego systemu, który był w PRL. Można spokojnie wyjeżdżać na koncerty za granicę itd. Natomiast rzeczywistość wciąż zaskakuje, poziom absurdu i głupoty wcale się nie zmniejszył, tylko inaczej się manifestuje. Tak więc jest na co reagować.

Czy nadal, po tylu latach działalności, koncert to jest to, co dodaje tego porządnego kopa?

To dzięki pierwszemu występowi na Mokotowskiej Jesieni Muzycznej w 1981 roku nabraliśmy motywacji i wiary w sens działania jako zespół. Wybuchowa reakcja publiczności nie pozostawiała wątpliwości. Przez wszystkie lata działania to właśnie żywy kontakt z publicznością zawsze był najważniejszy. Często też piosenki nagrane w studio, na koncertach uzyskują ostateczną formę. Właśnie po ograniu na żywo i konfrontacji z publicznością.

A jak Was przyjmują zagranicą? Sporo osób przychodzi na punkowe koncerty?

Za granicą jest podobnie jak w Polsce, ale przede wszystkim jest ogromna różnorodność. Zdarzają się typowe festiwale, gdzie gramy wśród innych zespołów, publiczność bywa przypadkowa. Ale wiadomo, że będzie dużo ludzi. Koncerty klubowe, to inna historia, bo z założenia w takich miejscach ludzi jest mniej. Za to jest zupełnie inny odbiór, kontakt z publicznością, atmosfera. Bywają koncerty np. w Czechach, gdzie na koncert w klubie przychodzą fani znający dobrze Dezertera. I wtedy od razu wiadomo, że będzie konkret. Bywa też tak, jak np. w Finlandii na festiwalu Puntala w 2010 roku. To było w lesie, festiwal punkowy z długą tradycją. I tam nie byliśmy zbyt znani dla publiczności, ale po pierwszych dźwiękach nikt nie miał wątpliwości i była mega zabawa.

Dezerter, fot. Ilona Matuszewska

Przed sceną widzicie zarówno tych oddanych, wieloletnich fanów jak i nowy, młody narybek. Cieszy Was to, że jednak to co robicie niesie pewien oddźwięk, wpływa na ludzi. Mają ochotę przyprowadzać swoje dzieci czy wnuki i pokazać, że to jest właśnie ten zespół, na którym się wychowali, który w towarzyszył im w życiu. Budzą się wtedy emocje?

Oczywiście, że nas to cieszy! Widać, że to działa wielopokoleniowo. Np. na ostatnim koncercie w Warszawie, byli bardzo młodzi fani, dosłownie w wieku przedszkolnym. Dzieci odbierają muzykę wprost, szczerze i to jest świetne.

Oczywiście musimy płynnie przejść do tematów sprzętowych. Zatem, co tam 
u Ciebie gra?

Podstawowa gitara – Ibanez Blazer z lat 80, w którym sporo pozmieniałem – nowe progi, mostek na kopię Floyd Rosa firmy Presto zablokowany w górę. Pickupy – para wąskich humbuckerów DiMarzio + Seymour Duncan. Gitara rezerwowa na koncertach, ale podstawowa na nagraniach, to Fender Strat też z lat 80 z podobną parą pickupów.

A czym to wszystko nagłaśniasz? Jakich wzmacniaczy używasz?

Moje wzmacniacze to historia, która wciąż się pisze. Na początku w czasach komuny były to przypadkowe Eltrony czy Vermony które stały w salach prób jako nagłośnienie. Wpinałem się z własnej roboty przesterem w jeden z kanałów, w drugi wokal i dalej jazda bez trzymanki. Tak na poważnie zaczęło się od polskiej podróbki Mesa Boogie o nazwie Malroy – 100-watowa głowa z lampami EL34 na końcówce mocy, trochę jak uproszczony Mark III. Wykonana na zamówienie na początku lat dziewięćdziesiątych przetrwała do dziś. Służyła na koncertach przez jakieś 15 lat, potem wielokrotnie remontowana i lekko przerabiana była używana już raczej tylko na nagraniach, czasem używam jej na próbach i awaryjnie na koncertach. Płyta “Większy zjada mniejszego” została nagrana głównie na tym wzmacniaczu.

Jego koncertowym następcą na początku 21 wieku został oryginał Mesa Boogie Caliber 60+, też głowa. Ten sprzęt służył mi dzielnie i niezawodnie na koncertach następne 15 lat. W roku 2019 nastąpiła kolejna przesiadka. Obecnie używam na koncertach wzmacniacza GOOROO zaprojektowanego i wykonanego przez polską firmę lampowiec.pl.

Obecnie używam na koncertach wzmacniacza GOOROO zaprojektowanego i wykonanego przez polską firmę

Jest to 60 Watowa w pełni lampowa głowa z dwoma kanałami – Clean i Cruch przełączanym na Lead. Ma przełączany prostownik lampowy/diodowy, porządny pogłos sprężynowy i sprytny przełącznik nożny. Powstała we współpracy z konstruktorami. Najpierw ustaliliśmy czego potrzebuję, na tej podstawie i w oparciu o dotychczasowe konstrukcje firmy powstał prototyp. Następnie po ograniu przeze mnie prototypu i omówieniu kilku kwestii brzmieniowo-technicznych dopracowane zostały szczegóły konstrukcyjne dotyczące wzmacniacza i dedykowanej kolumny (4×12”). Model ten ma nazwę ROB 01. Brzmienie tego zestawu można usłyszeć na naszej płycie “Kłamstwo to nowa prawda”, większość ścieżek gitarowych została na nim nagrana.

Dezerter, fot. Ilona Matuszewska

Jeśli chodzi o efekty, to od wielu lat używam tylko jednego urządzenia – Digitech GNX2000. Stary sprzęt, ale do moich potrzeb wystarczający. Ma dobre brzmienie i możliwości dopasowania sygnałowego do różnych wzmacniaczy. Używam go dość specyficznie – wpięty w szeregową pętlę efektową większość koncertu pracuje tylko jako bramka szumów. Sekcja symulatorów wzmacniaczy i kolumn jest na stałe wyłączona – brzmienie opieram na realnym wzmacniaczu z gitara wpiętą bezpośrednio w wejście kanału Crunch. Natomiast przy solówkach uruchamiam jeden lub więcej efektów symulowanych przez Digitech. Podstawowo jest to jakiś dodatkowy przester – tak, tak, w szeregu z przesterowanym kanałem wzmacniacza. Najczęściej Big Muff. Do tego pogłos sprężynowy i czasem delay. Mam kilka wersji delaya z nastawionymi czasami, część jest przypisana do konkretnych utworów i pracuje rytmicznie. Na koncercie to mi wystarczy. Nie bardzo mam czas szaleć z przełączaniem efektów, bo jednocześnie śpiewam. Dlatego też ustawiłem sobie pedał ekspresji tak, że działa jako wyzwalacz łańcucha efektów. Dzięki temu nawet gdy śpiewam jestem w stanie odpalić efekty na solówkę bez potrzeby naciskania kilku przycisków nogą. Wszystko mam pod jednym pedałem. Tylko w przerwach pomiędzy piosenkami zmieniam presety wybierając różne przyciski programów. Ten efekt działa i pod Mesą i pod GOOROO, współpracuje nawet z Malroyem – muszę tylko dopasować poziomy sygnałów pętli efektowej i jest OK.

Nie bardzo mam czas szaleć z przełączaniem efektów, bo jednocześnie śpiewam. Dlatego też ustawiłem sobie pedał ekspresji tak, że działa jako wyzwalacz łańcucha efektów. Dzięki temu nawet gdy śpiewam jestem w stanie odpalić efekty na solówkę bez potrzeby naciskania kilku przycisków nogą

Dzięki za tę wyczerpującą odpowiedź! Czego mogę życzyć Dezerterowi po tych 40 latach na rynku muzycznym (oprócz oczywiście kolejnych czterdziestu?

Robal: Myślę, że zdrowia – bo bez tego nie będzie grania

Dziękuję za wywiad i oczywiście życzę zdrowia!

 

Zespół: Dezerter
Tytuł płyty: „1986, co będzie jutro?”
Wydawca: Mystic Production
Premiera: 9 września 2022

  • Tags
  • Dezerter
  • punk
  • Robal
  • Robert ”Robal” Matera

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Przedostatnim utworem projektu "Robert Cichy gra polskie lata 70." jest utwór grupy ABC "Asfaltowe łąki"
Previous article Scott Ian: "Najbardziej niedocenianym gitarzystą rytmicznym w świecie metalu jest Kirk Hammett"

Maciej Warda | TopGuitar

INNE

George Lynch szczerze: "Najważniejszymi punktami mojej kariery były sprawy finansowe" Artykuły o artystach
28 maja 2023

George Lynch szczerze: "Najważniejszymi punktami mojej kariery były sprawy finansowe"

Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special Artykuły o artystach
26 maja 2023

Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!" Artykuły o artystach
25 maja 2023

Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie" Artykuły o artystach
25 maja 2023

Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!" Artykuły o artystach
24 maja 2023

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: "Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał" Artykuły o artystach
23 maja 2023

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: "Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał"

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons Artyści
23 maja 2023

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

Tajemnicze spotkanie na szczycie Briana Maya i Tony'ego Iommiego Artykuły o artystach
21 maja 2023

Tajemnicze spotkanie na szczycie Briana Maya i Tony'ego Iommiego

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59" Artykuły o artystach
21 maja 2023

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
28 maja 21:16
Artyści

George Lynch szczerze: „Najważniejszymi punktami mojej kariery były sprawy finansowe”

26 maja 21:32
Po godzinach

Ciekawostki z riderów rockowych gwiazd

26 maja 15:57
Newsy

Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

26 maja 9:34
Artyści

Fenomenalny rock and roll Ike’a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

25 maja 19:53
Artyści

Keith Richards o AC/DC: „To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!”

25 maja 12:08
Testy

Blackstar Dept. 10 AMPED 2 – królestwo przesterów

25 maja 9:25
Artyści

Tina Turner, „Private Dancer” i „drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie”

24 maja 20:32
Imprezy

W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

24 maja 10:08
Artyści

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na „Egzorcystę”: „Byliśmy przerażeni!”

24 maja 8:36
TopVideo

Porywająca solówka Marka Radulego w utworze „Comfortably Numb”

23 maja 21:01
Artyści

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: „Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał”

23 maja 13:12
Newsy

NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

23 maja 9:51
Artyści

Barytonowa siódemka i ponure walczyki – wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

22 maja 10:13
Newsy

Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

22 maja 8:39
TopVideo

Ben Eunson gra „Giant Steps” w oryginalnym tempie 340 BPM

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press