• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Gitara Takamine LTD2021 od Krzysztofa Zalewskiego na aukcji WOŚP 2023

      Gitara Takamine LTD2021 od Krzysztofa Zalewskiego na aukcji WOŚP 2023

      Ola Englund: "Pantera to coś więcej niż Phil Anselmo"

      Ola Englund: "Pantera to coś więcej niż Phil Anselmo"

      Zmarł David Crosby, jeden z najważniejszych muzyków folk rocka

      Zmarł David Crosby, jeden z najważniejszych muzyków folk rocka

      Nowy singiel Metalliki "Screaming Suicide" - samobójstwo to nie tabu

      Nowy singiel Metalliki "Screaming Suicide" - samobójstwo to nie tabu

    • Newsy sprzętowe
      PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

      PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

      Jak brzmi gitara Takamine KC70 sygnowana przez Kenny'ego Chesneya?

      Jak brzmi gitara Takamine KC70 sygnowana przez Kenny'ego Chesneya?

      Newport Bass – kolorowe lata 60. wracają dzięki firmie Epiphone

      Newport Bass – kolorowe lata 60. wracają dzięki firmie Epiphone

      Jak można używać Line 6 POD Go w warunkach scenicznych?

      Jak można używać Line 6 POD Go w warunkach scenicznych?

    • TopVideo
      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

      L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

    • Artykuły
      John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów"

      John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów"

      Sarah Lipstate - jedna z najbardziej oryginalnych współczesnych gitarzystek

      Sarah Lipstate - jedna z najbardziej oryginalnych współczesnych gitarzystek

      Unikatowa karykatura SLASHA z autografem muzyka na aukcji WOŚP

      Unikatowa karykatura SLASHA z autografem muzyka na aukcji WOŚP

      Mac DeMarco: "Trzeba robić to, co chcesz robić, a jeśli później przyjdą pieniądze, to jest to bonus"

      Mac DeMarco: "Trzeba robić to, co chcesz robić, a jeśli później przyjdą pieniądze, to jest to bonus"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

      Red Hot Chili Peppers ogłosili trasę koncertową z przystankiem w Warszawie. Iggy Pop gościem specjalnym!

      Red Hot Chili Peppers ogłosili trasę koncertową z przystankiem w Warszawie. Iggy Pop gościem specjalnym!

      KISS zagra w Krakowie w 2023 roku!

      KISS zagra w Krakowie w 2023 roku!

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Judith Hill zaśpiewała i zagrała w Krakowie - Krakowskie Zaduszki Jazzowe 2022

      Judith Hill zaśpiewała i zagrała w Krakowie - Krakowskie Zaduszki Jazzowe 2022

    • Patronat TopGuitar
      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera – wywiad

Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera – wywiad

16 grudnia 2022 Maciej Warda | TopGuitar 6883

Przeczytaj również

Tygodnik 50/2022 (230)
Tygodnik 50/2022 (230)
Soundedit ’22 – czas, w którym Łódź brzmi najlepiej!
Soundedit ’22 – czas, w którym Łódź brzmi najlepiej!

Dezerter na punkrockowej scenie wybrzmiewa już ponad 40 lat. 9 września 2022r. miała miejsce premiera albumu „1986, co będzie jutro?” wydanego przez Mystic Production. O albumie, koncertach zagranicznych, młodym narybku i gitarach z lat 80. Z Robertem ”Robalem” Materą rozmawiała Ilona Matuszewska.

 

Jesteście świeżo po premierze nowego albumu. Zaglądacie do neta, czasopism muzycznych aby poczytać recenzje, czy nie specjalnie się tym interesujecie. A jak wiadomo ludzie różnie piszą, nie zawsze kolorowo, ktoś tam lubi łyżkę dziegciu dosypać…

Robal: Mnie osobiście – nie za bardzo to interesuje. Muzykę robimy dla naszej publiczności i tego się trzymam. Oczywiście, bardzo często ktoś podsyła recenzje i wtedy zerknę. Teraz każdy może napisać co chce i gdzie chce. A już szczególnie internet – skłania wręcz do publikowania. Warto rozróżnić normalne opinie od trollingu itd. Gdybyśmy np. sugerowali się opiniami i recenzjami na początku naszej muzycznej drogi, to pewnie w ogóle byśmy nie grali, bo punk recenzentów wręcz odstraszał. My od początku wiedzieliśmy po co gramy i dla kogo – jak to mówią “psy szczekają, karawana jedzie dalej”. Z tego co wiem opinie o ostatniej płycie są pozytywne. Gramy część tego materiału na koncertach i jest konkretny feedback. Dla niektórych pewnie istotne są nominacje np. do Fryderyka, czy to, że była na Olisie. Ale zespół i bez tego daje radę funkcjonować, to po prostu jest część tego przedstawienia.

Od początku wiedzieliśmy po co gramy i dla kogo – jak to mówią 'psy szczekają, karawana jedzie dalej’

„1986, Co będzie jutro” to album bezkompromisowy. W sumie jak Wasza cała twórczość. W utworach raczej nie oglądacie się na to, czy coś wypada powiedzieć, czy będzie to źle odebrane…

Nasz pomysł na zespół wziął się z potrzeby odreagowania na paranoiczną rzeczywistość lat osiemdziesiątych. Przyszło nam dojrzewać w epoce stanu wojennego – o rety, jak to kombatancko brzmi… ale taka jest prawda. Przez piosenki mogliśmy się odnieść do tego co nas wtedy otaczało, niezależnie od konsekwencji. Do dziś w zasadzie podążamy tą samą ścieżką.

Płyta ta zawiera numery archiwalne, które wiosną 1986 roku zarejestrowaliście 
w studio na Wawrzyszewie. Dlaczego zdecydowaliście się wydać taki album, a nie nowy materiał?

Taśma z tej sesji długo leżała na półce w archiwum, zakurzona i trochę zapomniana. Zaraz po nagraniach zmieniliśmy skład i zaczęliśmy robić nowe rzeczy. Potem większość tego materiału nagraliśmy ponownie – został wydany na naszym pierwszym krajowym albumie “Kolaboracja”. Po latach uznaliśmy, że taśmę trzeba zabezpieczyć, bo może jeszcze kiedyś się przyda. Zająłem się więc studyjną digitalizacją nagrań, w wysokiej rozdzielczości. Po przesłuchaniu stwierdziliśmy, że wciąż jest w tym klimat, energia i o dziwo brzmienie. To był istny wehikuł czasu. W porównaniu z nowoczesnymi produkcjami wcale nie odstawał jakością. I chociaż niechętnie wydajemy archiwa, głównie ze względu na kiepskie brzmienie, tę postanowiliśmy wydać. Trochę to płyta archiwalna, ale o wartości nie tylko dokumentalnej. Dźwiękowo jest konkret, brzmi to jak pełnowartościowy i oryginalny album.

Robert ”Robal” Matera, fot. Ilona Matuszewska

Wracając do tej bezkompromisowości. Od zawsze byliście gdzieś poza wszechobecną zgodą, cenzurą. Rozumiem, że nie było to łatwe w czasach gdy zaczynaliście przygodę z Dezerterem…

Już trochę wspominałem, że czasy gdy wchodziliśmy w dorosłość odbieraliśmy jako szarą beznadzieję z paranoicznym zabarwieniem. Poczucie kontroli i ograniczeń wywoływało u nas sprzeciw i chęć wyrwania się z tego systemu. Zakładając zespół wiedzieliśmy że nie będzie łatwo. Takie prozaiczne problemy: jak zdobyć instrument czy miejsce na próby, były wtedy przeszkodami nie do pokonania. Na wszystko trzeba było znaleźć własne rozwiązanie. Składaliśmy instrumenty z części, próbowaliśmy grać koncerty tam gdzie cenzura nie sięgała – kluby studenckie. Granie dawało nam radość, i było to też widać po publiczności. Tak więc była motywacja. Przy nagrywaniu naszej pierwszej EPki „Ku Przyszłości” musieliśmy dać nasze teksty do oceny cenzury. Daliśmy kilkanaście, przez cenzurę przeszły cztery, te najbardziej niedosłowne, bazujące na ironii, której cenzor nie załapał.

Przy nagrywaniu naszej pierwszej EPki „Ku Przyszłości” musieliśmy dać nasze teksty do oceny cenzury. Daliśmy kilkanaście, przez cenzurę przeszły cztery

A teraz? Łatwiej jest Wam, muzykom przeciwstawić się temu, co się po prostu nie podoba?

Na pewno łatwiej jest funkcjonować jako zespół. W naszym przypadku pomaga też dorobek i fakt że mamy ciągłość działania. Obecna Polska to zupełnie inny kraj niż 40 lat temu, choć nie wszystko się zmieniło. Często docierają do nas opinie fanów po koncertach, że trudno im uwierzyć że niektóre piosenki mają kilkadziesiąt lat, bo pasują do dzisiejszego świata. Wiadomo, że nie ma oficjalnej cenzury i tego całego systemu, który był w PRL. Można spokojnie wyjeżdżać na koncerty za granicę itd. Natomiast rzeczywistość wciąż zaskakuje, poziom absurdu i głupoty wcale się nie zmniejszył, tylko inaczej się manifestuje. Tak więc jest na co reagować.

Czy nadal, po tylu latach działalności, koncert to jest to, co dodaje tego porządnego kopa?

To dzięki pierwszemu występowi na Mokotowskiej Jesieni Muzycznej w 1981 roku nabraliśmy motywacji i wiary w sens działania jako zespół. Wybuchowa reakcja publiczności nie pozostawiała wątpliwości. Przez wszystkie lata działania to właśnie żywy kontakt z publicznością zawsze był najważniejszy. Często też piosenki nagrane w studio, na koncertach uzyskują ostateczną formę. Właśnie po ograniu na żywo i konfrontacji z publicznością.

A jak Was przyjmują zagranicą? Sporo osób przychodzi na punkowe koncerty?

Za granicą jest podobnie jak w Polsce, ale przede wszystkim jest ogromna różnorodność. Zdarzają się typowe festiwale, gdzie gramy wśród innych zespołów, publiczność bywa przypadkowa. Ale wiadomo, że będzie dużo ludzi. Koncerty klubowe, to inna historia, bo z założenia w takich miejscach ludzi jest mniej. Za to jest zupełnie inny odbiór, kontakt z publicznością, atmosfera. Bywają koncerty np. w Czechach, gdzie na koncert w klubie przychodzą fani znający dobrze Dezertera. I wtedy od razu wiadomo, że będzie konkret. Bywa też tak, jak np. w Finlandii na festiwalu Puntala w 2010 roku. To było w lesie, festiwal punkowy z długą tradycją. I tam nie byliśmy zbyt znani dla publiczności, ale po pierwszych dźwiękach nikt nie miał wątpliwości i była mega zabawa.

Dezerter, fot. Ilona Matuszewska

Przed sceną widzicie zarówno tych oddanych, wieloletnich fanów jak i nowy, młody narybek. Cieszy Was to, że jednak to co robicie niesie pewien oddźwięk, wpływa na ludzi. Mają ochotę przyprowadzać swoje dzieci czy wnuki i pokazać, że to jest właśnie ten zespół, na którym się wychowali, który w towarzyszył im w życiu. Budzą się wtedy emocje?

Oczywiście, że nas to cieszy! Widać, że to działa wielopokoleniowo. Np. na ostatnim koncercie w Warszawie, byli bardzo młodzi fani, dosłownie w wieku przedszkolnym. Dzieci odbierają muzykę wprost, szczerze i to jest świetne.

Oczywiście musimy płynnie przejść do tematów sprzętowych. Zatem, co tam 
u Ciebie gra?

Podstawowa gitara – Ibanez Blazer z lat 80, w którym sporo pozmieniałem – nowe progi, mostek na kopię Floyd Rosa firmy Presto zablokowany w górę. Pickupy – para wąskich humbuckerów DiMarzio + Seymour Duncan. Gitara rezerwowa na koncertach, ale podstawowa na nagraniach, to Fender Strat też z lat 80 z podobną parą pickupów.

A czym to wszystko nagłaśniasz? Jakich wzmacniaczy używasz?

Moje wzmacniacze to historia, która wciąż się pisze. Na początku w czasach komuny były to przypadkowe Eltrony czy Vermony które stały w salach prób jako nagłośnienie. Wpinałem się z własnej roboty przesterem w jeden z kanałów, w drugi wokal i dalej jazda bez trzymanki. Tak na poważnie zaczęło się od polskiej podróbki Mesa Boogie o nazwie Malroy – 100-watowa głowa z lampami EL34 na końcówce mocy, trochę jak uproszczony Mark III. Wykonana na zamówienie na początku lat dziewięćdziesiątych przetrwała do dziś. Służyła na koncertach przez jakieś 15 lat, potem wielokrotnie remontowana i lekko przerabiana była używana już raczej tylko na nagraniach, czasem używam jej na próbach i awaryjnie na koncertach. Płyta “Większy zjada mniejszego” została nagrana głównie na tym wzmacniaczu.

Jego koncertowym następcą na początku 21 wieku został oryginał Mesa Boogie Caliber 60+, też głowa. Ten sprzęt służył mi dzielnie i niezawodnie na koncertach następne 15 lat. W roku 2019 nastąpiła kolejna przesiadka. Obecnie używam na koncertach wzmacniacza GOOROO zaprojektowanego i wykonanego przez polską firmę lampowiec.pl.

Obecnie używam na koncertach wzmacniacza GOOROO zaprojektowanego i wykonanego przez polską firmę

Jest to 60 Watowa w pełni lampowa głowa z dwoma kanałami – Clean i Cruch przełączanym na Lead. Ma przełączany prostownik lampowy/diodowy, porządny pogłos sprężynowy i sprytny przełącznik nożny. Powstała we współpracy z konstruktorami. Najpierw ustaliliśmy czego potrzebuję, na tej podstawie i w oparciu o dotychczasowe konstrukcje firmy powstał prototyp. Następnie po ograniu przeze mnie prototypu i omówieniu kilku kwestii brzmieniowo-technicznych dopracowane zostały szczegóły konstrukcyjne dotyczące wzmacniacza i dedykowanej kolumny (4×12”). Model ten ma nazwę ROB 01. Brzmienie tego zestawu można usłyszeć na naszej płycie “Kłamstwo to nowa prawda”, większość ścieżek gitarowych została na nim nagrana.

Dezerter, fot. Ilona Matuszewska

Jeśli chodzi o efekty, to od wielu lat używam tylko jednego urządzenia – Digitech GNX2000. Stary sprzęt, ale do moich potrzeb wystarczający. Ma dobre brzmienie i możliwości dopasowania sygnałowego do różnych wzmacniaczy. Używam go dość specyficznie – wpięty w szeregową pętlę efektową większość koncertu pracuje tylko jako bramka szumów. Sekcja symulatorów wzmacniaczy i kolumn jest na stałe wyłączona – brzmienie opieram na realnym wzmacniaczu z gitara wpiętą bezpośrednio w wejście kanału Crunch. Natomiast przy solówkach uruchamiam jeden lub więcej efektów symulowanych przez Digitech. Podstawowo jest to jakiś dodatkowy przester – tak, tak, w szeregu z przesterowanym kanałem wzmacniacza. Najczęściej Big Muff. Do tego pogłos sprężynowy i czasem delay. Mam kilka wersji delaya z nastawionymi czasami, część jest przypisana do konkretnych utworów i pracuje rytmicznie. Na koncercie to mi wystarczy. Nie bardzo mam czas szaleć z przełączaniem efektów, bo jednocześnie śpiewam. Dlatego też ustawiłem sobie pedał ekspresji tak, że działa jako wyzwalacz łańcucha efektów. Dzięki temu nawet gdy śpiewam jestem w stanie odpalić efekty na solówkę bez potrzeby naciskania kilku przycisków nogą. Wszystko mam pod jednym pedałem. Tylko w przerwach pomiędzy piosenkami zmieniam presety wybierając różne przyciski programów. Ten efekt działa i pod Mesą i pod GOOROO, współpracuje nawet z Malroyem – muszę tylko dopasować poziomy sygnałów pętli efektowej i jest OK.

Nie bardzo mam czas szaleć z przełączaniem efektów, bo jednocześnie śpiewam. Dlatego też ustawiłem sobie pedał ekspresji tak, że działa jako wyzwalacz łańcucha efektów. Dzięki temu nawet gdy śpiewam jestem w stanie odpalić efekty na solówkę bez potrzeby naciskania kilku przycisków nogą

Dzięki za tę wyczerpującą odpowiedź! Czego mogę życzyć Dezerterowi po tych 40 latach na rynku muzycznym (oprócz oczywiście kolejnych czterdziestu?

Robal: Myślę, że zdrowia – bo bez tego nie będzie grania

Dziękuję za wywiad i oczywiście życzę zdrowia!

 

Zespół: Dezerter
Tytuł płyty: „1986, co będzie jutro?”
Wydawca: Mystic Production
Premiera: 9 września 2022

  • Tags
  • Dezerter
  • punk
  • Robal
  • Robert ”Robal” Matera

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Przedostatnim utworem projektu "Robert Cichy gra polskie lata 70." jest utwór grupy ABC "Asfaltowe łąki"
Previous article Scott Ian: "Najbardziej niedocenianym gitarzystą rytmicznym w świecie metalu jest Kirk Hammett"

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów" Artykuły o artystach
30 stycznia 2023

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów"

Sarah Lipstate - jedna z najbardziej oryginalnych współczesnych gitarzystek Artykuły o artystach
29 stycznia 2023

Sarah Lipstate - jedna z najbardziej oryginalnych współczesnych gitarzystek

Unikatowa karykatura SLASHA z autografem muzyka na aukcji WOŚP Artykuły o artystach
28 stycznia 2023

Unikatowa karykatura SLASHA z autografem muzyka na aukcji WOŚP

Mac DeMarco: "Trzeba robić to, co chcesz robić, a jeśli później przyjdą pieniądze, to jest to bonus" Artykuły o artystach
24 stycznia 2023

Mac DeMarco: "Trzeba robić to, co chcesz robić, a jeśli później przyjdą pieniądze, to jest to bonus"

Ghost zasiał ferment w szeregach fanów. Powinniśmy spodziewać się nowej muzyki, czy... powrotu Jezusa na Ziemię? Artykuły o artystach
20 stycznia 2023

Ghost zasiał ferment w szeregach fanów. Powinniśmy spodziewać się nowej muzyki, czy... powrotu Jezusa na Ziemię?

Prawa ręka gitarzysty Manuela Gardnera Fernandesa czyni cuda Artykuły o artystach
17 stycznia 2023

Prawa ręka gitarzysty Manuela Gardnera Fernandesa czyni cuda

Matt Bellamy oraz Tom DeLonge z Blink-182 zamierzają... szukać na Ziemi kosmitów Artykuły o artystach
17 stycznia 2023

Matt Bellamy oraz Tom DeLonge z Blink-182 zamierzają... szukać na Ziemi kosmitów

Margot Robbie nie ukrywa, że lubi heavy metal Artykuły o artystach
16 stycznia 2023

Margot Robbie nie ukrywa, że lubi heavy metal

Marcin Patrzałek podsumował rok 2022 Artykuły o artystach
16 stycznia 2023

Marcin Patrzałek podsumował rok 2022

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
30 stycznia 17:10
Tygodnik

Tygodnik 04/2023 (236)

30 stycznia 16:23
Imprezy

Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia…

30 stycznia 14:55
Newsy

PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

30 stycznia 11:34
Newsy

Gitara Takamine LTD2021 od Krzysztofa Zalewskiego na aukcji WOŚP 2023

30 stycznia 10:05
Artyści

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: „Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów”

30 stycznia 8:28
Newsy

Ola Englund: „Pantera to coś więcej niż Phil Anselmo”

29 stycznia 18:07
TopSpecial

Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste – granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

29 stycznia 12:02
Artyści

Sarah Lipstate – jedna z najbardziej oryginalnych współczesnych gitarzystek

28 stycznia 22:50
Artyści

Unikatowa karykatura SLASHA z autografem muzyka na aukcji WOŚP

28 stycznia 18:51
Po godzinach

10 najlepszych gitarowych płyt wszech czasów wg Sztucznej Inteligencji

26 stycznia 18:06
Newsy

Jak brzmi gitara Takamine KC70 sygnowana przez Kenny’ego Chesneya?

25 stycznia 17:48
Newsy

Newport Bass – kolorowe lata 60. wracają dzięki firmie Epiphone

25 stycznia 14:58
Newsy

Jak można używać Line 6 POD Go w warunkach scenicznych?

24 stycznia 20:26
Artyści

Mac DeMarco: „Trzeba robić to, co chcesz robić, a jeśli później przyjdą pieniądze, to jest to bonus”

24 stycznia 11:44
Newsy

Blackstar Amplification prezentuje Dept. 10 AMPED 2

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press