• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

      Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

      Taylor Guitars w rękach pracowników

      Taylor Guitars w rękach pracowników

      Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC - "Realize"

      Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC - "Realize"

      Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"

      Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"

    • Newsy sprzętowe
      PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

      PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

      Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

      Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

      Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

      Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

      Blackstar Amplification ID:CORE V3

      Blackstar Amplification ID:CORE V3

    • TopVideo
      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Szymon Grela z zespołu LIVER. Rodzinny układ przyjacielski.

      Szymon Grela z zespołu LIVER. Rodzinny układ przyjacielski.

    • Artykuły
      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

      Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

      Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

      Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Sprzęt Jana Borysewicza

      Sprzęt Jana Borysewicza

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Leland Sklar – Najbardziej pożądany basista świata
Home
Artyści
Artykuły o artystach

Leland Sklar – Najbardziej pożądany basista świata

18 sierpnia 2020 Maciej Warda | TopGuitar 2668

Przeczytaj również

Steve Lukather "Serpent Soul" - drugi utwór z nadchodzącej płyty
Steve Lukather "Serpent Soul" - drugi utwór z nadchodzącej płyty
Steve Lukather i Joseph Williams wydadzą nowe albumy tego samego dnia
Steve Lukather i Joseph Williams wydadzą nowe albumy tego samego dnia

Przybliżamy dziś Wam bardzo pracowitego i utalentowanego człowieka, który od czterech dekad odciska swoje piętno na muzyce rozrywkowej. Jeśli zapytać, jaki muzyk łączy Billy’ego Cobhama, Lee Ritenoura, Phila Collinsa, Cher, Joe Cockera i Barbrę Streisand, odpowiedź może być tylko jedna – Leland Sklar!

 

Wielki Leland

Nawet jeśli ktoś go nie zna, to nie wyobrażam sobie, żeby ktoś, choć nieświadomie, nie zapoznał się się jego grą. To tak, jak z basowym zestawem Fender (JazzBass lub Precision) + backline Ampega – nawet jeśli ktoś na tym nigdy nie grał, to musiał to słyszeć, ponieważ taką konfigurację sprzętu można usłyszeć prawdopodobnie na niemal połowie rockowych nagrań z ubiegłego wieku. Lee Sklar ma na swoim koncie, choć trudno w to uwierzyć, ponad 2000 nagranych płyt i singli z muzykami z całego świata!

Lee Sklar ma na swoim koncie, choć trudno w to uwierzyć, ponad 2000 nagranych płyt i singli z muzykami z całego świata!

Mamy zatem do czynienia z wielką indywidualnością i pierwszoplanową postacią związaną z gitarą basową. Co więcej, czy tego Szanowni Czytelnicy chcecie czy nie, na pewno skopiowaliście już jedną lub wiele jego basowych linii, sądząc, że to Wasze własne i niepowtarzalne pomysły. Po prostu on już dawno zagrał większość tego, na co dzisiejszy basista jest w stanie wpaść. Frustrujące? Niepotrzebnie, przecież on też korzystał z wcześniejszego dorobku, ulegał wpływom, czerpał wzorce i kopiował (wszyscy bez wyjątku to robią w mniejszym lub większym stopniu!). Jedno jest pewne: jeśli chodzi o dorobek, to w dzisiejszych czasach Lee jest na pewno absolutnie poza zasięgiem współczesnych, równie genialnych i wziętych muzyków sesyjnych, (takich jak np. Nathan East, Darryl Jones, czy Marcus Miller), którzy swoje dokonania mogą liczyć „jedynie” w setkach kolaboracji. Jest jeszcze kilku basistów o podobnych lub większych dokonaniach takich jak Chuck Rainey, czy Abe Laboriel, jednak Leland jak nikt inny łączy swoja osobą epoki i stanowi imponujący przykład na to, jak wypracowawszy własny styl gry umieć odnaleźć się w każdej stylistyce i sytuacji muzycznej. Jeśli dodamy do tego jego fenomenalny wizerunek, tyleż naturalny co oryginalny, mamy odpowiedź dlaczego jest on „most wanted” wśród sesyjnych basistów globu.

Leland Sklar_Dingwall

Leland Sklar z hot rodem i Dingwallem, fot. Rob Shanahan

 

Mały Leland

Urodził się jako Leland Bruce Sklar 28 maja 1947 roku w Milwaukee w stanie Wisconsin. Mając cztery lata mieszkał już w Kaliforni, co niewątpliwie było zbawienne dla jego przyszłości. Co by nie mówić, to stan Wisconsin wraz z siedzibą Harleya Davidsona jest „dziurą” w porównaniu ze „słonecznym stanem” i jego całą artystyczną otoczką. Pierwszym przyczynkiem dla jego dalszej kariery były telewizyjne Liberace Show, prowadzone przez pianistę i prezentera Wlodzia Liberace – największą amerykańską osobowość telewizyjną lat 50, 60. i 70. nota bene mającego polskie korzenie (jego matka była Polką). Mały Lee był jak sam mówi, pod ogromnym wrażeniem jego gry i występów oraz tego, jak przekładały się one na jego popularność. Cała Ameryka oglądała te programy, będące odpowiedzią na sukcesy i gospodarczy rozwój jaki przeżywały wówczas Stany Zjednoczone. Wszyscy zapomnieli już o wojennej traumie i ludzie potrzebowali rozrywki, a że Wlodziu mówił o sobie nie bez przyczyny “I’m a one-man Disneyland”, nietrudno więc zgadnąć, że zauroczył on również młodego Lelanda.

Leland Sklar z Warwickiem

Leland Sklar z Warwickiem

W wieku 6 lat rodzice posłali go Birmingham High School w San Fernando (niedaleko Los Angeles). Chociaż szkoła nazywa się „High”, to realizowano tam program nauczania zarówno podstawowy, jak i średni, a nauka trwała 6 lat. Tam też uczęszczał na swoje pierwsze lekcje muzyki, których udzielał mu pewien profesor, nieświadomy, że właśnie obcuje z przyszłą gwiazdą gitary basowej. Sklar zapamiętał dobrze jego postać, bo to on właśnie namówił go, aby przesiadł się z pianina na kontrabas – nazywał się Ted Lynn. Zaczął wpajać młodemu muzykowi, jaka jest rola basu w muzyce klasycznej i rozrywkowej, a Lee przez rok balansował pomiędzy klawiszami i basem, słuchał dużo jazzu aż poczuł, że ten drugi instrument zaczyna go fascynować bardziej. Był wówczas bardzo purytański i „klasyczny” jeśli chodzi muzyczne gusta – jazz był jedynym stylem, który mógł słuchać i grać. Nigdy nie zbliżył się podczas szkolnych lat do kiełkującej muzyki pop, skiffle, czy nawet Elvisa Presleya. Za to wielki wpływ wywarła na nim amerykańska muzyka R&B (nie mylić z dzisiejsza muzyką określaną tym mianem) oraz tak zwana Brytyjska Inwazja, czyli giganci pokroju The Beatles, The Who, The Kinks, The Rolling Stones, którzy na początku lat 60 grali i wzorowali się na amerykańskim rhythm and blues’ie. Lee zaczął rozkminiać te utwory, korzystając z możliwości zwalniania prędkości odtwarzania płyt winylowych w swoim gramofonie i został całkowicie pochłonięty przez tę muzykę, szczególnie przez cudowna czwórkę z Liverpoolu. Wtedy też zapuścił swoją słynną brodę, którą hoduje i pielęgnuje do dziś. Jest ona najważniejszym elementem jego employ i czyni go rozpoznawalnym jeszcze bardziej, niż sama jego gra. Jak przyznaje, nawet żonie jego broda już nie przeszkadza, choć zawsze uważała, że generalnie to wygląda jak włóczęga i kiedy idzie między ludzi, pyta go zafrasowana czy „nie mógłby podciąć trochę brody i postarać się wyglądać troszkę lepiej”.

Jak przyznaje, nawet żonie jego broda już nie przeszkadza, choć zawsze uważała, że generalnie to wygląda jak włóczęga i kiedy idzie między ludzi, pyta go zafrasowana czy „nie mógłby podciąć trochę brody i postarać się wyglądać troszkę lepiej”

Podczas występów z Philem Collinsem w Mediolanie, do ich garderoby przyszedł sam Giorgio Armani i powiedział „Jesteś najpiękniejszym mężczyzną jakiego widziałem, muszę mieć z Tobą zdjęcie!” Chciało by się powiedzieć: drogi Lee, nigdy nie ścinaj tej brody, bo (podobnie z resztą można by rzec braciom Gibbons), jesteś dla niej stworzony, a ona dla Ciebie!

Leland Sklar z Dingwallem

Leland Sklar z Dingwallem, fot. Rob Shanahan

 

Sklar i James Taylor

Pierwszym profesjonalnym składem, z jakim grał był zespół WOLFGANG, do dzisiaj określany przez niego za najlepszy w całej swojej karierze. Grali hard rocka, coś pomiędzy Hendrixem i Allman Brothers Band i zdążyli popełnić jedno demo, które do tej pory nie ujrzało światła dziennego. Podobno materiał jest w jakości studyjnej i brakuje mu tylko miksu, tudzież masteringu, no i osoby, która by się tym zajęła. Byli oni dość popularną grupą w okolicach L.A. (otwierali m.in. koncerty Led Zeppelin) i dzięki temu na ich próbach przewijali się różni ludzie, a jednym z nich, zaproszonym przez przyjaciela perkusisty, był młody wokalista i gitarzysta – James Taylor. Nie pasował on wokalnie do grupy, gdyż brzmiał za bardzo bardowsko i folkowo, ale poznał chłopaków i przy jakiejś tam okazji zadzwonił do Lelanda, czy nie zagrał by z nim jednej sztuki. Lee zgodził się, potem James zadzwonił drugi raz i trzeci, aż… zyskał stałego basistę, zarówno na koncerty jak i do studia. W międzyczasie zespół WOLFGANG rozpadł się, a sekcja Jamesa, w której skład oprócz Sklara wchodził m.in. bębniarz Russ Kunkel zaczęła być rozchwytywana przez okolicznych pieśniarzy i gitarzystów, jako jedna z najbardziej profesjonalnych i sprawnych. Tak właśnie na początku lat 70. zaczęła się przygoda naszego bohatera jako muzyka do wynajęcia, która nieprzerwanie trwa do dzisiaj. Lata 60. były dobrymi czasami dla muzyki, schyłek epoki Elvisa łączył się z pełnym muzycznym rozkwitem Zachodniego Wybrzeża, muzyczną rywalizacją dwóch wielkich ośrodków miejskich: San Francisco i Los Angeles. Miasto Aniołów ciążyło zawsze w kierunku folku w rodzaju The Byrds (choć grał tam również niepokorny Frank Zappa), miasto Św Franciszka natomiast kojarzone jest z bardziej surową i nieokrzesaną muzyką typu JEFFERSON AIRPLANE, GRATEFUL DEAD i CANNED HEAT. Lee grał wówczas w wielu składach, u boku mniej lub bardziej znanych liderów i szlifował swój warsztat, ale to właśnie lata 70. zrobiły z niego niekwestionowaną gwiazdę w swoim fachu.

James Taylor

James Taylor, fot. Wikipedia na licencji CC

 

Sklar i Phil Collins

Znajomość z Jamesem Taylorem przerodziła się w przyjaźń, która zaowocowała wieloma wspólnymi albumami i trasami. Wszystko jednak zakończyło się dość dziwacznie. Kiedy Leland nagrał z Philem Collinsem „But Seriously” (1989 r.) zadzwonił do Jamesa, czy ten ma jakieś plany na najbliższy rok, bo jak nie, to rusza z Philem w roczna trasę. James odpowiedział, że nie, a po trzech miesiącach, gdy tournée już trwało, zadzwonił do Lelanda, że go potrzebuje. Jedyną odpowiedź jaką mógł usłyszeć, było „nie da rady” – Sklara obowiązywał już kontrakt, a James chyba nie mógł tego zrozumieć i od tamtej pory panowie ze sobą nie rozmawiają… Wszelkie szczegółowe biograficzne opracowania zazwyczaj urywają się w miejscu, w którym Lee startuje z Jamesem Taylorem i nagrywa basy na jego doskonałą płytę „Mud Slide Slim and the Blue Horizon”. Po tej sesji rozpoczyna się bowiem nieprzerwany cykl współpracy Lelanda z artystyczną czołówką stanów zjednoczonych. Choć brzmi to niewiarygodnie, to potrafił on w ciągu roku (dla przykładu w roku 1973) nagrać 14 „pełnowymiarowych” płyt w stylach rock, blues, folk, czy jazz! Do 1979 roku nagrywał on ponad 10 płyt rocznie, by w latach 80. zejść do średnio pięciu… Początek lat 90. to ponownie około 8 – 9 albumów rocznie i tak się to już mniej więcej kręci do dzisiaj. W międzyczasie nasz brodaty Mistrz realizował nagrania, aranżował, komponował (m.in. 16 ścieżek dźwiękowych do filmów), produkował, występował w wielu telewizyjnych show i wcielał się w aktorskie role (ale grał tylko siebie). Niespożyte siły, talent i inwencja oraz bardzo rozsądnie poukładane w głowie priorytety pozwalają mu czerpać z tej pracy radość i uczyć się, bo Lee powtarza stara prawdę, że „człowiek uczy się przez całe życie”. Poza tym trzeba zaznaczyć, że wg osób, które z nim współpracowały jest bardzo otwartym, radosnym i bezpośrednim człowiekiem, którego profesjonalizm nie pozwala na różne traktowanie młodych, wschodzących talentów i wielkich gwiazd. Współpraca z nim to sama radość.
Aby wymienić wszystkie tytuły płyt i wykonawców, mających przyjemność z nim współpracować nie starczyłoby prawdopodobnie miejsca w całym dodatku TopBass i wyglądało by to na opracowanie „Who is Who” w szhowbusinessie, a więc Czytelnicy pozwolą, że ujmę to subiektywnie i skrótowo, by przypomnieć najważniejsze kolaboracje. Zaczynając chronologicznie moją uwagę zwrócili: James Taylor, Jackson Browne, Graham Nash i David Crosby, Donovan, Arlo Guthrie (syn legendarnego Woody’ego), Billy Cobham, Linda Ronstad, Kris Kristofferson, Rod Steward, Leo Sayer, Art Garfunkel, Donna Summer, Dolly Parton, Lee Ritenour, Phil Collins, Cher, Richard Marx, Lyle Lovett, Terence Trent D’Arby, Brian Wilson, Joe Cocker, Barbra Streisand, Santana, B.B. King, Robbie Williams, Anastacia, TOTO oraz Steve Lukather.

Phil Collins

Phil Collins, fot. Wikipedia na licencji CC

 

Styl Lee Sklara

Tak zróżnicowane i eklektyczne towarzystwo wymaga wyjątkowej sprawności, elastyczności i chłonności umysłu, którą niewątpliwie posiada Leland. Jego styl gry wywodzi się od basistów pokroju Paula McCartneya, czy Jacka Bruce’a, ale w ciągu lat stał się on na tyle oryginalny, że możemy śmiało powiedzieć, iż można go rozpoznać nie tylko po brodzie, ale również po tym jak gra. Pomimo biegłości technicznej, którą czasami pokazuje, Lee jest uznawany za najbardziej pewnego i solidnego basistę w branży. Pewnego w sensie tego, że nie ma mowy, aby w którymkolwiek momencie słuchacz miał wątpliwości, czy dana linia basu pasuje tu czy nie. Wszystkie leżą jak ulał w aranżu i prawdopodobnie nikt nie wymyślił by ich lepiej. Solidnego z kolei w tym znaczeniu, że Mistrz preferuje walkingi, groove’y i riffy ponad improwizację i solówki. Według wielu, w budowaniu właśnie tej muzycznej podstawy nie ma sobie równych, a temu swoistemu minimalizmowi nadał bardzo atrakcyjny wymiar. Jak sam mówi „staranie pokazania jak jest się błyskotliwym jest dla mnie bez sensu. Zawsze, gdy jestem proszony o zagranie sola, odpowiadam NIE. Solówki nigdy nie dawały mi radości. Oczywiście widziałem Jaco i to było absolutnie porywające, ale w czasie kiedy można zagrać solo wolę słyszeć, jak zespół gra kolejny kawałek”. Obok pracy na zasadzie sidemana, Lee zawsze uwikłany był w projekty, które możemy nazwać jako jego własne. Pierwszym był wspominany zespół WOLFGANG, ale w latach 70 z trzema muzykami i dobrymi znajomymi (bębniarz Russ Kunkel, gitarzysta Dan Kortchmar oraz klawiszowiec Craig Doerge) stworzył The SECTION, grupę najbardziej wziętych muzyków sesyjnych z okolic Hollywood, z którą na przestrzeni lat 1972 – 1977 nagrał 3 studyjne albumy. W latach 90. z kolei takim zespołem był BAREFOOT SERVANTS ze śpiewającym gitarzystą Jonem Butcherem, z którym nagrał dwa albumy. Wychodzi na to, że Lee najlepiej czuje się jako muzyk do wynajęcia i trzeba przyznać, że wychodzi mu to wybornie.

Ukochany składak Lelanda - Frankenstein

Ukochany składak Lelanda – Frankenstein

 

Wciąż na topie

Leland Sklar dysponuje doskonałą pamięcią, dzięki której można pytać go o najbardziej odległe szczegóły jego kariery. Jak podkreśla, pamięta tyle bo nigdy nie pił i nie brał narkotyków. Podczas gdy w tym biznesie normą było oddawanie się bez końca tym używkom, on zawsze był „czysty” i miał taki plan działania, że choćby skończył koncert o 2 -3 w nocy, to o 6 – 7 rano zawsze był już na nogach, gotowy do działania! Pewnie właśnie tym faktem po części można wytłumaczyć niesamowity dorobek Sklara. Pomyślmy w takim razie ile wspaniałej muzyki jesteśmy stratni przez niszczące nałogi choćby Erica Claptona, czy Jimiego Hendrixa… Dzięki swojemu podejściu do życia, prawdopodobnie jeszcze wiele lat Lee będzie radował uszy fanów, występując na scenach całego świata.

Lee Sklar z Dingwalem

Lee Sklar z Dingwalem, fot. Rob Shanahan

  • Tags
  • Dingwall
  • Gandalf
  • Lee Sklar
  • Leland Sklar
  • Phil Collins
  • TOTO
  • WARWICK - Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Leland Sklar - Wywiad
Previous article Jimi Hendrix na Woodstock 1969

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni" Artykuły o artystach
15 stycznia 2021

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego! Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song" Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song"

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu Artykuły o artystach
9 stycznia 2021

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu

Jacek Kieller gra "Creeping Crocodile", wersja A.D. 2020 Artykuły o artystach
8 stycznia 2021

Jacek Kieller gra "Creeping Crocodile", wersja A.D. 2020

Miley Cyrus nagrała cover "Nothing Else Matters" i stała się rockmanką Artykuły o artystach
7 stycznia 2021

Miley Cyrus nagrała cover "Nothing Else Matters" i stała się rockmanką

Nandi Bushell odkrywa BritPop i nagrywa cover Blur "Song 2" Artykuły o artystach
5 stycznia 2021

Nandi Bushell odkrywa BritPop i nagrywa cover Blur "Song 2"

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
17 stycznia 18:33
Newsy

Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

15 stycznia 11:26
Newsy

Klon Centaur wystawiony na sprzedaż za… pół miliona dolarów!

15 stycznia 11:00
Newsy

PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

15 stycznia 10:20
Newsy

Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

15 stycznia 9:00
Artyści

Grzegorz Skawiński: “Jesteśmy w zasadzie bezrobotni”

14 stycznia 14:55
Newsy

Taylor Guitars w rękach pracowników

14 stycznia 8:32
Newsy

Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC – “Realize”

13 stycznia 12:38
Newsy

Joe Satriani współautorem komiksowej serii “Crystal Planet”

13 stycznia 10:15
Newsy

Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

13 stycznia 10:11
Newsy

5 marca ukaże się nowa płyta Kings Of Leon „When You See Yourself”

13 stycznia 9:04
Imprezy

Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

12 stycznia 14:35
TopSpecial

Wiemy, kiedy powrócą normalne koncerty

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji