• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

    • Newsy sprzętowe
      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

    • Artykuły
      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

      Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Chuck Rainey. Farciarz
Home
Artyści
Wywiady

Chuck Rainey. Farciarz

19 lutego 2019 Jakub Milszewski | TopGuitar 190

Przeczytaj również

Na przesłuchanie wszystkich nagrań, w jakich uczestniczył Chuck Rainey, należy poświęcić porządny urlop. Ale będzie warto. Rainey to jedna z absolutnych legend gitary basowej i człowiek, który uczestniczył w rewolucji, jaką było wprowadzenie elektrycznego basu.

 

 

Chuck Rainey, fot. Marcin Podgórski

Chuck Rainey, fot. Marcin Podgórski

Jakub Milszewski: Spotkaliśmy się kiedyś na Warwick Bass Camp. Co tam robiłeś?

Chuck Rainey: Byłem profesorem, uczyłem. A potem od razu pojechałem w trasę ze Stu Hammem i Ove Boschem. Nawet nie wiem, jak to nazwać – trochę występowaliśmy, trochę robiliśmy klinik, całość potrwała trzy tygodnie.

Okej, pytanie na rozgrzewkę: wiesz, ile dokładnie albumów nagrałeś?

Nie, nigdy się jakoś nie przejmowałem liczbami. Ale wiem, że na mojej japońskiej stronie, chuckrainey.jp, jest cała lista wszystkiego, co zrobiłem, począwszy od 1969 roku.

Czytałem trochę o tym i znalazłem jakieś totalnie niesamowite liczby. Ponoć jako muzyk sesyjny masz na koncie dwanaście tysięcy płyt.

Nie wydaje mi się. Może dwanaście tysięcy piosenek, ale nie albumów. Ale wiesz, ja tego nie liczę, bo to nie ma sensu. Na tej japońskiej stronie jest wszystko wyszczególnione i raczej nie jest to dwanaście tysięcy płyt.

Cofnijmy się w czasie do lat sześćdziesiątych. Wtedy gitara basowa stała się równie ważna co inne instrumenty.

Nie no, przecież kontrabas był już wcześniej ważny…

Miałem na myśli elektryczną gitarę basową.

A tak, to prawda, absolutnie. We wczesnych latach sześćdziesiątych jej używanie stało się zupełnie normalne. Choć było z tym jeszcze trochę problemów. Wielu twierdziło, że nie jest prawdziwy bas. Ale faktycznie, elektryczna gitara basowa zrównała się wtedy z innymi instrumentami.

Jak wspominasz te czasy, kiedy elektryczne basy pokazały swoją moc po raz pierwszy?

To się zaczęło jeszcze pod koniec lat pięćdziesiątych, wraz z rock’n’rollem. Muzycy rockandrollowi używali elektrycznych basów, bo miały dużą moc. Po prostu było je słychać. W bebopie też słychać bas, ale w r’n’b nie było takiego prawdziwego basu. W latach sześćdziesiątych za to bas stał się dominujący, właśnie dzięki elektrycznym instrumentom. Cieszę się, że w tym uczestniczyłem jako muzyk. Myślę, że naprawdę ważnym instrumentem stał się gdzieś w 1965, może rok czy dwa lata wcześniej.

Co elektryczny bas wniósł do muzyki?

Moc. Przede wszystkim jesteś w stanie go usłyszeć. Elektryczne instrumenty były o tyle specyficzne, że miały moc, żeby się przebić, podczas kiedy choćby w ówczesnym jazzie bas nie był słyszalny przez inne instrumenty w bigbandzie. Nie dało się go usłyszeć. Prąd przyniósł moc. To tak naprawdę wyciągnęło na światło dzienne podstawę muzyki i pokazało, czym ten bas naprawdę jest. Myślę, że basowi elektrycznemu muzyka popularna zawdzięcza więcej niż kontrabasowi. Dzięki niemu możesz słyszeć akord. Jeśli zespół gra akord G to słyszysz, że to jest akurat taki akord, a nie inny, bo bas trzyma dźwięk G. Przy innym instrumentarium linia basu bywała często nie do rozszyfrowania, przy czym oczywiście nie mówimy o muzyce klasycznej. Elektryczne basy mogły zaprezentować tę linię basu. Już zawsze była słyszalna.

Chuck Rainey, fot. Warwick

Chuck Rainey, fot. Warwick

Czyli po raz pierwszy wtedy w muzyce słychać było… prąd elektryczny.

Dokładnie! Szczególnie w niewielkich zespołach. Ale pamiętaj, że od pewnego czasu już w użyciu były gitary elektryczne – było je słychać wyraźnie, podczas kiedy basu nie. A on jest bardzo ważny i mówię to nie dlatego, że jestem basistą – choć kto wie, może właśnie dlatego tak mówię. Bas to podstawa. To on konstytuuje akordy, to on daje odpowiedni feeling. Gdzieś od wczesnych lat sześćdziesiątych aż po lata siedemdziesiąte, kiedy słuchałem płyty, mogłem ci dokładnie powiedzieć, kto gra na basie. Teraz się to zmieniło, bo każdy ma własne studio. Ale bas wtedy zyskał na wadze. Słuchanie tych dźwięków mnie pobudzało. Słuchałem dużo bebopu i grających tam kontrabasistów, szczególnie grających w niewielkich grupach, w trio lub kwartetach. Tam bas organizował tę muzykę. Kiedy ludzie go słyszeli, ruszali na parkiet.

Jak rola elektrycznego basu zmieniła się przez lata?

Jego rola w zasadzie się nie zmieniła, zmieniła się za to muzyka. Teraz masz mnóstwo producentów instrumentów, przez co brzmienie basu się nieco zmieniło. Poza tym są goście, którzy przyciągają uwagę odbiorców do basu: Marcus Miller czy Victor Wooten grają niezwykłą muzykę i pociągają masy. Wielu ludzi, którzy grają na innych instrumentach, chce, próbuje i potrafi grać na basie. Są pośród nich świetni trębacze czy saksofoniści. Ja też kiedyś grałem na trąbce, ale to była muzyka klasyczna i marsze. W ogóle sporo basistów grało kiedyś na trąbce. Z jakiegoś powodu bas i trąbka idą w muzyce ramię w ramię. No i jeszcze perkusja. Ci muzycy albo grali na pozostałych instrumentach, albo przynajmniej chcieliby. Ja zawsze chciałem grać na perkusji, ale to się nigdy nie stało, choć kiedy gram na basie to wyobrażam sobie, że to po prostu taka melodyjna perkusja. Wracając do pytania: brzmienie basu jest jednocześnie bardzo podobne, jak kiedyś, jak i od niego różne. Wielu producentów instrumentów dokłada coś do niego, modyfikuje jego parametry. Wciąż jeszcze czasami jestem w stanie podczas słuchania stwierdzić, jakiego rodzaju instrument został użyty. Zmiany to normalna rzecz – zarówno dźwięku, jak i funkcji instrumentu. Wielu dzisiejszych muzyków gra bardzo szybko, jest w ich grze mnóstwo ruchu, używają basu bardziej jak używaliby saksofonu czy trąbki. To jest zmiana. Ale wierz mi – wszystko jeszcze wróci do stanu, w jakim było dwadzieścia lat temu. Bas jest instrumentem wspierającym, nie prowadzącym. Ma wspierać, budować podstawę muzyki. Wrócimy do tego stanu. Ale znów – choć wielokrotnie bas wychodzi ze swojej roli, to przez specyfikę swojego brzmienia dalej jest tą podstawą, niezależnie od stylu muzyki. Bas dominuje, jest słyszalny, wzmacnia to, czym muzyka jest obecnie.

A pamiętasz swój pierwszy elektryczny bas?

Jasne. To był Fender Precision 61’.

Wciąż go masz?

Oczywiście.

I jak brzmi?

Wciąż brzmi świetnie. Szczególnie dla tego stylu muzyki, jaki grałem w latach 50-tych, 60-tych, 70-tych, 80-tych i 90-tych. Wciąż na nim gram i nagrywam. Nie występuję z nim, bo to bardzo stary instrument, chcę, żeby był bezpieczny, a czasami trudno jest zapewnić bezpieczeństwo instrumentowi na koncercie. Gram i nagrywam na nim jedynie w domu. Mógłbym go zabrać w trasę, ale musiałbym go cały czas mieć przy sobie.

Musi być teraz bardzo drogim instrumentem.

Nawet nie wiem. W Japonii pewnie osiągnąłby wysoką cenę, ale nigdy tego nie sprawdzałem. Generalnie stare fendery są drogie, bo są dobre. Drewno jest świetne, suche. Brzmi znakomicie.

A co z warwickami? Masz z nimi coś wspólnego, skoro pojawiałeś się na Warwick Bass Camp?

Bardzo podobają mi się ich kształty. Szczególnie fajnie wyglądają streamery. Mam zresztą jednego streamera, ale na Bass Campie miałem japońskiego xotica. To bass w stylu P-bass – zarówno gryf, jak i korpus ma w rodzaju precisionów. To mi pasuje. Streamery także bardzo lubię. Używam też wzmacniacza Warwick LWA1000. To świetna głowa, dwukanałowa. Kiedy uczę, do jednego kanału podpinam podkłady, do drugiego bas. No i to niewielki wzmacniacz. Bardzo łatwo się go transportuje, ma fajną, praktyczną torbę. To bardzo przydatne w podróży.

Jak to się stało, że zostałeś nauczycielem na tych obozach Warwicka?

Któregoś razu zostałem zaproszony jako gość. Hans-Peter Wilfer, właściciel Warwicka, jest bardzo sympatyczny i poprosił, żebym zajrzał. Wpadłem na kilka dni, spędziłem tam świetny czas. Kiedy wyjeżdżałem, Hans-Peter poprosił, żebym w następnym roku wpadł już jako profesor. Zgodziłem się od razu. Ot, cała historia.

Chuck Rainey, fot. Warwick

Chuck Rainey, fot. Warwick

Nauczanie młodych ludzi traktujesz jako misję?

To zawsze była moja misja. Myślę, że dla młodszych generacji to zawsze fajnie posłuchać, co starzy mają do powiedzenia. Niektórzy biorą to do serca, niektórzy nie. Kiedy ja zaczynałem, nie miałem się od kogo uczyć – starsze generacje nie znały elektrycznego basu, ale mogli mnie sporo nauczyć o samej muzyce. Miałem szczęście, że miałem dookoła wielu starszych ode mnie ludzi, którzy sporo mi opowiedzieli o muzyce i basie. Dlatego uważam, że przekazywanie wiedzy jest ważne. Przez całą karierę wydałem chyba z siedem podręczników i kilka DVD, na których opowiadam – oczywiście z mojego punktu widzenia i w oparciu o gatunki, którymi się zajmuję – o moim podejściu do muzyki, o tym, dlaczego ją kocham. Myślę, że to jest właśnie ważne – powiedzieć młodym, co sądzimy o muzyce. Harmonia i teoria zawsze będą takie same. Liczy się podejście, charakter, jaki się wkłada w dźwięki.

Jaka jest najważniejsza rzecz o której trzeba pamiętać podczas gry na basie? Trzymanie rytmu, kontakt z bębniarzem, znalezienie feelingu?

Z mojego punktu widzenia najpierw trzeba poznać instrument – co potrafi, czego nie. Instrumenty wydają się podobne, ale tylko z wyglądu, podczas gdy tak naprawdę są różne. To zupełnie jak z kobietami. Mogą być podobne do siebie, ale nie ma dwóch takich samych. Powiedziałbym: najpierw naucz się instrumentu. Zobacz, co umie, co może. A potem dla mnie zawsze najważniejsze było granie z kolegami z zespołu, a nie granie dla publiczności. To może brzmieć dziwnie, bo ludzie myślą, że gramy dla publiki. I tak w zasadzie jest, ale przede wszystkim gramy dla siebie. Moja radość z gry wynika z tego, że wiem, z kim pracuję. Mam na przykład gitarzystów, z którymi gram, których styl bardzo mi się podoba. Podczas gry będę bardziej skupiony, żeby zadowolić właśnie ich, a nie słuchaczy. Tak właśnie zabłysnęliśmy w branży – przede wszystkim graliśmy dla samych siebie. To pozwoliło nam tworzyć muzykę, której się dobrze słuchało. Są ludzie, którzy mówią, że grają dla publiczności. Być może tak właśnie powinno być, ale ze mną tak nie jest. Ja gram dla kolegów, z którymi stoję na scenie. To ich chcę zadowolić, a oni chcą zadowolić mnie. To jak w drużynie koszykarskiej. Tylko w ten sposób możemy odnieść sukces.

A grasz też dla siebie?

Szczerze? Nie gram dla siebie samego. Kurczę, nikt mnie nigdy o to nie zapytał… Ale nie, nie gram dla siebie, gram dla kolegów z zespołu. Jedyną rzeczą, jaką w tym wszystkim robię dla siebie, jest przygotowywanie się i poznawanie instrumentu. A wszystko po to, żeby potem podczas gry nie zastanawiać się nad tym, jak wykonać to, co chodzi mi po głowie. Na scenie chcę się skupiać tylko na tym, co fajnego mogę jeszcze zrobić. Wykonanie powinno przyjść automatycznie. Ale gram już wystarczająco długo, żeby to już mieć opanowane. Niemniej nigdy nie gram dla Chucka. Gram dla ciebie, dla kumpla z zespołu. Oczywiście, gram pewne rzeczy, które lubię, mam jakieś ulubione zagrywki, ale lubię je dlatego, że pasują do całości. Nigdy jednak nie myślę podczas grania o sobie.

Nagrywałeś z całym mnóstwem wspaniałych muzyków. Byli to między innymi: Quincy Jones, Dizzy Gillespie, Aretha Franklin, Marvin Gaye, Steely Dan, Ry Cooder… Pamiętasz jakąś najbardziej szaloną, najdziwniejszą sesję z którymś z nich?

W życiu znalazłem się w wielu bardzo dziwnych sytuacjach… Sporo tych sesji było niezwykłych. Ale patrzę na to zawsze jako na muzykę oraz pracę. Jest wiele opowieści o dziwnych rzeczach, ale teraz przychodzi mi do głowy praca z Donaldem Fagenem i Walterem Beckerem. To było niezwykłe, ale muzyka była wspaniała. Niemniej, niezależnie od tego, co by się nie działo, to jest muzyka, a ja mam do wykonania pracę. Muszę też dodać, że te dziwne rzeczy niekoniecznie musiały być niemiłe. Czasami wynikały na przykład z innego systemu pracy w studiu. Widzisz, podstawową sprawą podczas tworzenia nagrania jest obcowanie z różnymi osobowościami. A nie ma dwóch takich samych ludzi, nikt z nas też nie jest bez wad. Czasami po prostu nie do końca rozumiesz, co dany artysta chce osiągnąć, on nie potrafi ci tego przekazać albo sam nie jest tego do końca świadom. Musisz wtedy po prostu pomóc swoim doświadczeniem. Walter i Donald są dobrymi kumplami. Kocham całą muzykę, jaką razem stworzyliśmy, lubię ją grać. Jeśli miałem jakiś problem z pracą z nimi, to trwało to jakieś pięć minut, bo muzyka była tak dobra, że przykrywała wszystko. Mieli też świetnego producenta Gery’ego Katza i chcieli zrobić dobrą płytę. Cokolwiek się działo, to było po prostu częścią życia. Wiesz, czasami wychodzisz z domu, a pies wybiega zza rogu i gryzie cię w łydkę. To też niespodziewane, ale tak to już jest. Nie oczekujesz przecież, że piec cię ugryzie, ale jednocześnie nie możesz się spodziewać, że przez całe życie nie stanie ci się nic złego czy zaskakującego. Nie narzekam więc na to. Kiedyś się skarżyłem, ale mama powiedziała mi: „Chłopcze, coś z tobą nie tak. Nie ma sensu uskarżać się na coś takiego”. Nie narzekam więc. Kocham pracować z wszelkimi ludźmi i zawsze daję z siebie wszystko, bo poprosili przecież o granie na basie mnie, a mogli poprosić kogokolwiek innego, jest przecież wielu lepszych ode mnie. Dlatego jestem farciarzem.

  • Tags
  • chuck rainey

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Nowości Takamine na NAMM Show 2019
Previous article RockBoard Power Block – Multizasilacz

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą Artykuły o artystach
12 sierpnia 2022

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction" Artykuły o artystach
11 sierpnia 2022

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin" Artyści
10 sierpnia 2022

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"! Artykuły o artystach
9 sierpnia 2022

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer Artyści
8 sierpnia 2022

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki Artykuły o artystach
8 sierpnia 2022

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem" Artyści
26 lipca 2022

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu Artykuły o artystach
23 lipca 2022

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie" Artyści
18 lipca 2022

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
12 sierpnia 13:54
Newsy

Orange Amplification prezentuje nowy O Bass

12 sierpnia 10:02
Artyści

Ogień na scenie – pomiędzy show a katastrofą

11 sierpnia 13:13
Newsy

Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

11 sierpnia 9:00
Artyści

Jak Guns N’ Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu „Apetite For Destruction”

10 sierpnia 20:08
Newsy

Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty „View With A Room”

10 sierpnia 13:04
Newsy

Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

10 sierpnia 10:17
Newsy

Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór „Kwiaty niczyje” zespołu Kram

10 sierpnia 9:13
Artyści

Phil Collen z Def Leppard: „Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin”

9 sierpnia 18:49
Artyści

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował „For the Love of God”!

9 sierpnia 16:03
Newsy

Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

9 sierpnia 11:20
Newsy

Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

9 sierpnia 10:31
Newsy

Płyta Lari Basilio „Your Love” już dostępna, a na niej gwiazdorska obsada!

8 sierpnia 19:12
TopVideo

Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana – ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

8 sierpnia 12:37
Newsy

Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu – zespołu Venom

8 sierpnia 11:39
Artyści

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo – tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press